De 4e tournee in
Brazilië
Een kort verslag over een
veel te korte reis
Of we jullie tot in Vidigal kunnen
brengen? Geen probleem !!
Het busje vertrekt terwijl de klantenlokker verder
zijn werk doet. Hij hangt door het raam en roept de bestemmingen naar al wie
langs de straten slentert. Het systeem van omgebouwde camionetten met chauffeur
en roeper werkt bijzonder efficiënt. Het rijdt er overal vol van, zelfs nu om
2u s nachts, je geraakt er werkelijk overal mee en het is spotgoedkoop. Dat
het in feite helemaal illegaal is om openbaar vervoer te organiseren zonder
zich aan de taxi-regels te houden, daar merkt niemand iets van. Het wordt
gedoogd, omdat de maffia die het in handen heeft de beste partner van het
stadsbestuur is. Onze roeper lijkt mij 14 a 15 jaar. Zijn dag zit er bijna op.
Hij begon om 16u en stopt tegen half. Elke dag 11 uur werken voor honderd euro
per maand. Hij kan er net de huur van een krot in een favella mee betalen en
als ook nog iemand anders in het gezin een job heeft kan er ook eten gekocht
worden.
Het festival waar we speelden kreeg de leuze: Circus
en blijheid in de gepacificeerde favellas. Aangezien hier de komende vier
jaar zowel de Copa del Mundo als de Olympische Spelen passeren is het voor het
stadsbestuur van levensbelang om een aantal strategisch gelegen favelas onder
controle te krijgen. In die favellas werd het leger en politie ingezet om de
maffia er buiten te kegelen en het daarna vredevol te houden. Het wordt
allemaal verkocht als een groots plan tegen drugs en onveiligheid dat op
termijn alle favella-bewoners een rustig en vredevol leven moet geven.
De realiteit is vanzelfsprekend een ander verhaal.
Ten eerste wordt de drugsmaffia helemaal niet buitengezet, alleen mogen ze niet
meer schieten. De drugshandel zelf is er nog even bloeiend. Het gaat natuurlijk
alleen om een select aantal favellas en vooral het gaat hem niet om de bewoners
maar wel om de grondprijs.
Het systeem gelijk zeer goed op wat gebeurde na de
val van het communisme in Rusland. Iedereen krijgt eigendomsrecht over zijn
woning, maar in ruil moeten er taxen betaald worden en schieten water en
energieprijzen de lucht in waardoor velen niet anders kunnen dan verkopen en
verhuizen.
Ook in Brazilië heerst de TV. Eén van de populairste
programmas op de nationale zender is een dagelijkse ochtendshow van meerdere
uren gepresenteerd door plastieken papegaai en een oud wijf dat Anna-Maria
Braga heet. Iets zoals Zondag Josdag, maar dan elke dag.
Naast de cameraploegen liepen er op de set nog
minstens 50 mensen zonder taak, behalve eender welke vraag van één of andere
oppergaai onmiddellijk uit te voeren. Telkens we tijdens het opwarmen een fles
over de bar schoven kwam er iemand onmiddellijk alle watersporen afvegen. Alles
kan hier op twee minuten geregeld worden, en zo ook de opnames zelf. Eén take
en dat is het. De show must go on !! Na de opnames doen we ons kostuums uit en
tegen dat de bar opgeplooid is zijn die al gewassen en gestreken. Verdoeme, we
hadden beter al onze vuile was meegenomen.
Zelf slapen we in een herberg in Vidigal, een
Favella die gelegen is tussen het olympisch dorp en de luxestranden van Leblon
en Ipanema. Vastgoedmagnaten staan in de rij om hier vijf-sterren-hotels neer
te planten. Reden genoeg om ook deze favella te pacificeren.
Ondanks alles lijkt het mij toch nog de minst
slechte van alle mogelijke oplossingen. Niet zo heel lang geleden deden
voorstellen zoals ommuren en platbranden nog de ronde. De mensen die er in
slagen om een handeltje op te zetten en mee te profiteren van de veiligheid
kunnen hun kinderen zonder zorgen naar school sturen.
Om de gemoederen te bedaren heeft de stad ook haar
culturele budgetten in de strijd gegooid en een festival opgestart met een monsterbudget
om circus van over de hele wereld naar hier te halen.
Ik schaam mij dood om voor amper tien dagen naar de
andere kant van de wereld te vliegen. Twee dagen voor we vertrokken verkochten
we een hele avond biologische cocktails om daarna een streep van 100 ton CO2
over de oceaan te trekken. Ik schaam mij al evenveel over het gigantische budget
dat gespendeerd is om ons hier te krijgen. Door één of ander bureaucratisch
gelanterfanter zijn onze vliegtickets pas een maand voor ons vertrek gekocht en
natuurlijk is begin juli hoogseizoen waardoor er zonder de kosten voor de extra
bagage 2000 dollar betaald is per ticket. Met dat geld kunnen ze de favela-kinderen
een jaar gratis circusles geven
Het was hier putje winter toen we landden. De
voorbije drie tournees in Brazilië hadden de locals ons altijd duidelijk
gemaakt dat het zomer was, en dat het hier in de winter ook echt koud kan zijn.
Om twee uur s nachts loopt ShakeThat nog steeds in korte broek en T-shirt en
moeten we de taxichauffeur vragen of hij aub zijn airco kan uit zetten.
De grootste VN top ooit, Rio+20 was net voorbij. Van
enige teleurstelling over het feit dat het overleg werkelijk helemaal niets had
opgeleverd is hier weinig te merken. 50.000 officiële afgevaardigden en een
veelvoud aan activisten liet alle kassas doldraaien. Meer moet dat toch niet
zijn ? Trouwens, dat er niets bereikt is klopt niet. Heel wat straatverlichting
in Rio schijnt nu groen licht.
De sociaal-ecologische activisten zijn natuurlijk
wel teleurgesteld, maar tezelfdertijd ook blij dat er zo weinig doden gevallen
zijn. Gewoonte-getrouw vielen de meeste liquidaties onder de Colombiaanse
afgevaardigden, maar ja die zouden zonder Rio+20 heel waarschijnlijk ook
afgeknald zijn. Onder de Brazilianen zijn er uiterst weinig vermoord. Twee
vissers die kwamen getuigen dat alle vis dood of doodziek is sinds er
olieboringen doorgaan in hun visgronden zijn vermoord maar verder zijn er nog
geen verdwijningen gesignaleerd.
Het festival plantte in vier favellas een circustent
en liet de artiesten in de andere gepacificeerde favellas overnachten. Wij
slapen in Vidigal en spelen in Complexo do Alemão, een gigantisch net van
favelas dat langs de autostrade tussen het vliegveld en het centrum ligt. Hier
liefst geen oorlogen tijdens het WK of de spelen, en dus ook hier pacificeren
en clowntjes inzetten.
De tent waar wij moeten spelen is veruit de
slechtste. Het podium is een meter hoog en te klein, terwijl er voor het podium
geen plaats genoeg is. We beslissen om dwars te spelen, met een zeer smal en
diep publiek. Er is geen tribune en 50 rijen stoelen is geen optie want dan
zien alleen de eerste rijen iets. De eerste tien meter liggen er doeken en dan
nog 20 rijen stoelen. We weten op voorhand dat dit geen goed idee is. Alleen
kinderen gaan op de grond zitten en zelfs in Spanje krijgen we die etters
moeilijk stil als ze met een paar honderd oppeengepakt zitten zonder
volwassenen er tussen. We hoorden van andere companieën dat de lokale
crapuultjes met stenen gooiden tijdens de black outs. Wij hebben geen black
outs, maar zijn er toch niet echt gerust op.
Het pessimisme en de onverschilligheid staan in
groot contrast met de eerste biodiversiteitstop; Rio-92. Toen, vlak na de
ineenstorting van het communisme was de westerse diplomatie in een euforische
bui. Nu het grote kwaad de wereld uit was kon er eindelijk werk gemaakt worden
van al die andere problemen. Plots was iedereen vriendjes en moest de wereld er
op vooruitgaan. Zo goed als alle internationale akkoorden ivm biodiversiteit
die we nu kennen werden toen afgesloten. De bescherming van reservaten, plant-
en diersoorten, export beperkingen en zo veel meer, allemaal zijn het
resultaten van dat ene naïeve moment. Daarna trok het kapitalisme de teugels
wat strakker en werd er niets niemendal meer akkoord gekomen. Olieboringen en
ertswinning wegen net iets zwaarder dan de biodiversiteit. De vernietiging van
onze wereld is een risico die we moeten nemen om onze economie draaiende te
houden.
De show zit halverwege. Hoewel de glazen flessen die
in onze kast staan te blinken, een aanlokkelijk doelwit zijn, werden voorlopig
nog geen stenen afgevuurd. Maar nu komt het moeilijkste deel; het
publieksmoment waarin we mini cocktailtjes uitdelen aan het publiek. Al van bij
de eerste cocktails springt die hele meute recht en stormt op ons af. Die
gasten hebben echt geen honger of dorst, maar na 20 minuten stilzitten is een
massaworstelpartij met een sapje als inzet graag meegenomen.
We speelden uiteindelijk maar twee shows op het
festival die al bij al vlot verliepen. Jammergenoeg kwamen maar heel weinig
programmatoren naar ons kijken. De organisatie had ons gevraagd wat dat
eigenlijk betekende ShakeThat, juggling and comedy on the rocks, waarop wij geantwoord hadden dat die rocks wil zeggen op ijsblokjes. Daarop had de organisatie ons
overal aangekondigd als Juggling on ice. Nogal logisch dat er maar weinig
programatoren kwamen kijken naar een melodrama op ijsschaatsen.
Hoe zou je zelf zijn, t is hier putje winter !!!
Allé dat ist zowat,
Tot volgend reisverslag, wellicht over ShakeThat in
London tijdens de Olympische Spelen. Of misschien iets over Balltazar op
Chalôn, het meest gerenomeerde straattheater festival van Europa dat ons om
geheel ongekende redenen selecteerde,
Hans
|