Project Z
Inhoud blog
  • opstart traject van R.
  • K en T
  • Opstart project T. en K.
  • Boekvoorstelling 'Samen schooluitval vooorkomen'
  • Studiedag spijbelactieplan Gent

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Op weg naar intesievere zorg voor onze leerlingen
    27-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studiedag spijbelactieplan Gent
    Een aantal opmerkelijke quotes, aandachtspunten, ideeën ...

    "Beleid rond vroegtijdig schoolverlaten is de investering waard" - Kristof De Witte (KU Leuven - Leuven Economics of Education Research)
    - spijbelen correleert met vroegtijdig schoolverlaten; spijbelen verdubbelt de kans op vroegtijdig schoolverlaten.
    - Een actief spijbelbeleid zorgt voor een significant lager aantal vroegtijdig schoolverlaters. 
    - Een succesvol voorbeeld is het project 'Bewust Aanwezig op School" in Nederlands Limburg = een actief spijbelbeleid met huisbezoeken voor spijbelende leerlingen. De gemiddelde tijdsinvestering bedraagt gemiddeld 5 uur per leerling maar is kosten-effectief! Elke euro aan spijbelbeleid verdient zichzelf op termijn minstens 8 keer terug!
    - "De spijbelaar" bestaat niet. Elke spijbelaar benaderen vergt een integrale, individuele aanpak.
    - Het is de taak van scholen om een goede monitoring te hebben en een adequate opvolging van elke spijbelaar via individueel afgestemde maatregelen voor elke risico leerling.
    - Risicoleerlingen kunnen objectief in kaart gebracht worden door een studie van het schooleigen cijfermateriaal dat beschikbaar werd eind schooljaar 2014-2015 via 'Mijn onderwijs'.

    Steunpunt Gent
    - Een spijbelbeleid moet opgenomen worden in het zorgcontinuüm van de school. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wie wat wanneer doet. 
    - Maak het hele schoolteam betrokken bij de opvolging van de afwezige jongeren...
    - Zorg voor een duidelijke terugkoppeling van de ondernomen acties naar leerkrachten toe
    - Zet in op ouderparticipatie
    - Onderschat de rol van een gemotiveerde, aandachtige leerkracht als eerstelijnshulp niet.

    Conclusie en oproep schepen Decruyenaere
    - "Samen aan de slag, operatie geslaagd" is de naam van de invulling van het Gentse spijbelactieplan.
    - Tegen het voorjaar van 2016 moet er een "Gents onderwijscentrum" opgericht zijn (website) waar alle info gebundeld wordt ivm spijbelen en VSV. 
    - De focus wordt gelegd op sterk onderwijs met een aanpak op maat van de jongere.
    - De schepen maakt er een punt van om elke school in Gent te bezoeken om in dialoog te gaan over VSV en na te gaan hoe de stad haar engagement kan opnemen. Dit moet rond zijn voor 14.04.2016. 

    27-10-2015, 00:00 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste ervaring Project Z

    Huisbezoek.

    Leerling X ontvangt me bij me thuis in Heusden. X lijkt behoorlijk ontspannen. Hij geeft aan de hele vorige procedure ‘belachelijk’ te hebben gevonden. Hij vond het belangrijk met Y (het slachtoffer) te hebben gesproken en zijn excuses te hebben aangeboden, de HERGO vond hij geen meerwaarde.

    Ik leg X uit waarom ik er ben: vanuit de school willen we ergens heen, ik wil ook weten waar X naartoe wil. We beslissen niet zuiver in te gaan op het agressiegeval maar X op school in zijn geheel te bekijken.
    X geeft aan dat hij het nut van dit traject wel inziet. Hij wil zijn schooljaar afwerken, derde graad behalen en volgend schooljaar diploma. School is een belangrijk deel van zijn leven.

    Schets van de problematiek van X op school: naar mijn gevoel vooral een attitudeprobleem. X is een leider, trekt veel leerlingen mee en beïnvloedt ze sterk. Jammer genoeg vaak ook negatief.
     X geeft spontaan zelf aan dat hij voelt veranderd te zijn in de afgelopen maanden. Door fitness en door voetbal, en meer bepaald door de succeservaringen hier, is hij ‘gelijk een andere persoon geworden’.
    X geeft aan dat ook vrienden dit hem vertellen, en ze dit soms negatief ervaren.

    X is trots op wat hij bereikt heeft, maar vindt het zelf ook jammer welke negatieve zaken erbij komen.

    Dit gesprek is een aanleiding voor mij om verder in te gaan waarop ik (de school) naartoe wil: zijn leiderschap is ok, maar het moet meer positief zijn. X lijkt hier vatbaar voor te zijn. Op mijn vraag aan hem hoe we dit kunnen bereiken, heeft hij niet meteen een antwoord.

    Hij vertelt me dat hij trainer zal worden van de miniemen in zijn voetbalploeg. Fitness is zijn passie. Sport in het algemeen eigenlijk.

    Ik wil naar herstel toewerken voor wat gebeurde. Fysieke agressie is niet ok. Als X terugkeert moet zijn traject anders zijn. X moet positief leiderschap vertonen.

    Ik vraag hem of hij dit zou willen tonen aan ons op een andere manier. X ziet dit duidelijk zitten.
    Persoonlijk zie ik twee opties: fitnessbegeleiding ten aanzien van zwakkere groepen of sportbegeleiding ten aanzien van lagere schoolkinderen of kleuters. X wil zich hiervoor engageren. Lijkt oprecht gemotiveerd.

    Afspraak: ik ga op zoek naar een herstelactiviteit voor X, waar hij de kans krijgt zijn positief leiderschap in de verf te zetten. Ik denk aan SVS-activiteiten of contacten met de lagere scholen die ik heb. Volgende week moet realistisch zijn.

    X bedankt me voor de kans.

    Na deze herstelactiviteit is het de bedoeling te reflecteren over wat we leerden, en dit om te buigen naar positief gedrag op school.

    Het traject wordt afgesloten met een herziening van de begeleidingsovereenkomst en een gesprek met MALF en BRUJ.

    16-10-2015, 00:00 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overleg project met de leerlingbegeleiders in Gent
    Een super boeiend overleg met de leerlingbegeleiders uit Gent... Enkele inspirerende aandachtspunten:
    - Een leerlingbegeleider moet tijd en ruimte krijgen om met een jongere in begeleiding te kunnen gaan.
    - Sanctioneren is meetbaar, maar begeleiden niet. Een leerlingbegeleider kan hoogstens een proces in gang steken, maar geen meetbare resultaten voorleggen. 
    - Een duidelijke opsplitsing tussen sanctioneren en begeleiden maakt de focus op herstelgericht werken vanuit de leerlingbegeleiding makkelijker. 
    - De leerkracht doet ertoe... Het is belangrijk om leerkrachten mee te nemen in een begeleidingsverhaal...

    09-10-2015, 16:45 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Personeelsvergadering 07.10

    Op woensdag 07.10 was er een personeelsvergadering voor alle collega’s van CDO De Rotonde.
    Aan de hand van stellingen gingen we op zoek naar een gedragen visie voor de aanpak van te-laat-komen, spijbelen en crisisopvang.

    Enkele quotes uit de personeelsvergadering:

    Over de verantwoordelijkheid

    De sleutel in de zoektocht naar oplossingen ligt bij de jongere, het centrum moet daarop inspelen.
    We moeten maximaal inzetten op samenwerking met externe diensten!
    We moeten jongeren helpen in de weg die ze moeten afleggen.

     Over de zinvolheid van gesprekken …

    Gesprekken buiten de school, brengen een andere dynamiek teweeg die vaak beter werkt.
    Zowel formele als informele gesprekken zijn waardevol.
    Alles start met interesse voor de jongere, hierdoor zet je een grote stap vooruit.

    Te laat komen pakken we aan door ….

    Een groot deel van de leerlingen heeft geen reden, ze komen te laat omdat het kan!
    Sanctionering is noodzakelijk maar niet evident.
    Consequent omgaan met de problematiek is de sleutel!
    We moeten zorgen voor beweegredenen om op tijd te komen.

    Over de nood aan een (gezellige) gespreksruimte …

    Het blijft school, het hoeft niet gezellig te zijn.
    Een gezellige ruimte spreekt wel meer aan en geeft een gevoel van veiligheid.

    Over hoe we omgaan met conflicten…

    We moeten proberen zo veel mogelijk conflicten op te lossen binnen de schoolmuren.
    Het mag geen standaardprocedure zijn om de school te verlaten, maar het kan wel effectief zijn.
    We moeten zorgen dat het geen beloning wordt!
    Het is niet nodig dat we steeds dezelfde aanpak hebben voor iedere leerling. Trajecten op maat zijn een meerwaarde.

    Over sanctionering en herstel…

    Leerlingen sanctioneren of schorsen is zelden een oplossing.
    We moeten steeds een evenwicht zoeken.
    Ook de veiligheid van collega’s en andere jongeren is prioriteit.
    Sanctionering en herstel kunnen ook samenvallen…

    Over het belang van een positief schoolklimaat…

    Dit zal zeker een invloed hebben.
    Kan van tel zijn in de aanpak van spijbelen maar staat niet alleen.

    08-10-2015, 14:07 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Projecttekst

    Een eerste aanzet tot een kort maar krachtige projecttekst:


    Project ‘intensieve zorg voor leerlingen’ in een notendop

    Leerlingen die te laat toekomen in het centrum, de frustratie van leerkrachten dat hun klas een duiventil wordt, leerlingen die niet of nauwelijks komen en frequent spijbelen, verbale en non-verbale conflicten in de klas, gesprekken met de leerlingbegeleiding en een moeizame terugkeer  naar de klas, het gevoel steeds opnieuw op muren te botsen en de frustratie bij leerkrachten omwille van de zachte aanpak van leerling-en trajectbegeleiders, het gevoel dat praten niet meer helpt…

    Het zijn gekende problemen binnen ons centrum en in verschillende andere centra voor deeltijds onderwijs. In het schooljaar 2015-2016 zet CDO De Rotonde, door de investering in uren en personeel, in op de aanpak van spijbelen, te-laat-komen en omgaan met crisissituaties. Twee personeelsleden zijn halftijds vrijgesteld om te zoeken naar antwoorden en methdodieken waarmee we in de komende schooljaren concreet aan de slag kunnen gaan. CDO De Rotonde neemt op deze wijze een nieuwe start.

    Ook aan onze leerlingen willen we de kans geven om een nieuwe start te nemen. Spijbelproblemen en te laat komen zijn volgens ons een uiting van een mindere binding met het centrum en een gebrek aan motivatie om het schoolse traject op te nemen.  We willen de verbinding met ons centrum verhogen en de kans geven aan onze leerlingen om opnieuw verantwoordelijkheid op te nemen voor hun schoolse traject.  Dit is niet nieuw:  Inspanningen om door gesprekken leerlingen te motiveren en gedrag om te buigen, doen we reeds langs. Nu willen we een stap verder gaan.

    Dit doen we door de zorg voor onze jongeren te intenisifiëren. We creëren een interne time-out, op maat van onze jongeren.  De individuele invulling van dit traject zorgt ervoor dat jongeren maximaal gemotiveerd worden. Op deze manier kunnen we een fundamenteel verschil maken en het schoolse traject te deblokkeren. Het hele netwerk van de jongere wordt hierbij betrokken (ouders / leerkrachten / begeleiders / vrienden…). Op ieder moment houden we de terugkeer naar de klas voor ogen.

    Samen met de Hogeschool/unief gaan we op zoek naar methodieken die echt werken.  Door constante communicatie met leerkrachten en leerling-en trajectbegeleiders willen we op het einde van het jaar een concreet uitgewerkt project en een hele hoop methodieken te hebben die voor het centrum en voor onze leerlingen een verschil kunnen maken.


    08-10-2015, 13:43 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Welkom op de website van Project Z.

    In het schooljaar 2015-2016 zet CDO De Rotonde in op de aanpak van spijbelen / te laat komen en crisisopvang. Dit zowel in personeel als in geïnvesteerde uren. Door de sluiting van de vestiging Evergem, is er dit schooljaar de mogelijkheid om hierop in te zetten. Een unieke kans met als doel om dit schooljaar 'methodieken die werken' te ontwikkelen en rond deze thema's stappen vooruit te zetten.

    Deze blog is een weergave van het denkwerk, de reflecties en de stappen die we zetten om voor onze leerlingen het verschil te maken. De blog wordt gedeeld met wie er interesse in heeft, maar in het eerste geval met de coördinator, de vestigingsverantwoordelijken en de leerling-en trajectbegeleiders van de beide vestigingen.

    Wie feedback wil geven, mag dat zeker doen. Zowel persoonlijk als via dit forum.

    Veel denk- en leesplezier,

    Tineke en Jorgen

     


    08-10-2015, 13:39 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 21/12-27/12 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs