Een eerste aanzet tot een kort maar krachtige projecttekst:
Project intensieve
zorg voor leerlingen in een notendop
Leerlingen die te laat toekomen in het centrum, de
frustratie van leerkrachten dat hun klas een duiventil wordt, leerlingen die
niet of nauwelijks komen en frequent spijbelen, verbale en non-verbale
conflicten in de klas, gesprekken met de leerlingbegeleiding en een moeizame
terugkeer naar de klas, het gevoel
steeds opnieuw op muren te botsen en de frustratie bij leerkrachten omwille van
de zachte aanpak van leerling-en trajectbegeleiders, het gevoel dat praten niet
meer helpt
Het zijn gekende problemen binnen ons centrum en in
verschillende andere centra voor deeltijds onderwijs. In het schooljaar
2015-2016 zet CDO De Rotonde, door de investering in uren en personeel, in op
de aanpak van spijbelen, te-laat-komen en omgaan met crisissituaties. Twee
personeelsleden zijn halftijds vrijgesteld om te zoeken naar antwoorden en
methdodieken waarmee we in de komende schooljaren concreet aan de slag kunnen
gaan. CDO De Rotonde neemt op deze wijze een nieuwe start.
Ook aan onze leerlingen willen we de kans geven om een
nieuwe start te nemen. Spijbelproblemen en te laat komen zijn volgens ons een
uiting van een mindere binding met het centrum en een gebrek aan motivatie om
het schoolse traject op te nemen. We
willen de verbinding met ons centrum verhogen en de kans geven aan onze
leerlingen om opnieuw verantwoordelijkheid op te nemen voor hun schoolse
traject. Dit is niet nieuw: Inspanningen om door gesprekken leerlingen te
motiveren en gedrag om te buigen, doen we reeds langs. Nu willen we een stap
verder gaan.
Dit doen we door de zorg voor onze jongeren te
intenisifiëren. We creëren een interne time-out, op maat van onze
jongeren. De individuele invulling van
dit traject zorgt ervoor dat jongeren maximaal gemotiveerd worden. Op deze
manier kunnen we een fundamenteel verschil maken en het schoolse traject te
deblokkeren. Het hele netwerk van de jongere wordt hierbij betrokken (ouders /
leerkrachten / begeleiders / vrienden
). Op ieder moment houden we de terugkeer
naar de klas voor ogen.
Samen met de Hogeschool/unief gaan we op zoek naar
methodieken die echt werken. Door
constante communicatie met leerkrachten en leerling-en trajectbegeleiders
willen we op het einde van het jaar een concreet uitgewerkt project en een hele
hoop methodieken te hebben die voor het centrum en voor onze leerlingen een
verschil kunnen maken.
08-10-2015, 13:43 geschreven door Tineke en Jorgen 
|