Project Z
Inhoud blog
  • opstart traject van R.
  • K en T
  • Opstart project T. en K.
  • Boekvoorstelling 'Samen schooluitval vooorkomen'
  • Studiedag spijbelactieplan Gent

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Op weg naar intesievere zorg voor onze leerlingen
    16-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste ervaring Project Z

    Huisbezoek.

    Leerling X ontvangt me bij me thuis in Heusden. X lijkt behoorlijk ontspannen. Hij geeft aan de hele vorige procedure ‘belachelijk’ te hebben gevonden. Hij vond het belangrijk met Y (het slachtoffer) te hebben gesproken en zijn excuses te hebben aangeboden, de HERGO vond hij geen meerwaarde.

    Ik leg X uit waarom ik er ben: vanuit de school willen we ergens heen, ik wil ook weten waar X naartoe wil. We beslissen niet zuiver in te gaan op het agressiegeval maar X op school in zijn geheel te bekijken.
    X geeft aan dat hij het nut van dit traject wel inziet. Hij wil zijn schooljaar afwerken, derde graad behalen en volgend schooljaar diploma. School is een belangrijk deel van zijn leven.

    Schets van de problematiek van X op school: naar mijn gevoel vooral een attitudeprobleem. X is een leider, trekt veel leerlingen mee en beïnvloedt ze sterk. Jammer genoeg vaak ook negatief.
     X geeft spontaan zelf aan dat hij voelt veranderd te zijn in de afgelopen maanden. Door fitness en door voetbal, en meer bepaald door de succeservaringen hier, is hij ‘gelijk een andere persoon geworden’.
    X geeft aan dat ook vrienden dit hem vertellen, en ze dit soms negatief ervaren.

    X is trots op wat hij bereikt heeft, maar vindt het zelf ook jammer welke negatieve zaken erbij komen.

    Dit gesprek is een aanleiding voor mij om verder in te gaan waarop ik (de school) naartoe wil: zijn leiderschap is ok, maar het moet meer positief zijn. X lijkt hier vatbaar voor te zijn. Op mijn vraag aan hem hoe we dit kunnen bereiken, heeft hij niet meteen een antwoord.

    Hij vertelt me dat hij trainer zal worden van de miniemen in zijn voetbalploeg. Fitness is zijn passie. Sport in het algemeen eigenlijk.

    Ik wil naar herstel toewerken voor wat gebeurde. Fysieke agressie is niet ok. Als X terugkeert moet zijn traject anders zijn. X moet positief leiderschap vertonen.

    Ik vraag hem of hij dit zou willen tonen aan ons op een andere manier. X ziet dit duidelijk zitten.
    Persoonlijk zie ik twee opties: fitnessbegeleiding ten aanzien van zwakkere groepen of sportbegeleiding ten aanzien van lagere schoolkinderen of kleuters. X wil zich hiervoor engageren. Lijkt oprecht gemotiveerd.

    Afspraak: ik ga op zoek naar een herstelactiviteit voor X, waar hij de kans krijgt zijn positief leiderschap in de verf te zetten. Ik denk aan SVS-activiteiten of contacten met de lagere scholen die ik heb. Volgende week moet realistisch zijn.

    X bedankt me voor de kans.

    Na deze herstelactiviteit is het de bedoeling te reflecteren over wat we leerden, en dit om te buigen naar positief gedrag op school.

    Het traject wordt afgesloten met een herziening van de begeleidingsovereenkomst en een gesprek met MALF en BRUJ.

    16-10-2015, 00:00 geschreven door Tineke en Jorgen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 21/12-27/12 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs