Op woensdag 07.10 was er een personeelsvergadering voor alle
collegas van CDO De Rotonde.
Aan de hand van stellingen gingen we op zoek naar een gedragen visie voor de
aanpak van te-laat-komen, spijbelen en crisisopvang.
Enkele quotes uit de personeelsvergadering:
Over de
verantwoordelijkheid
De sleutel in de zoektocht naar oplossingen ligt bij de
jongere, het centrum moet daarop inspelen.
We moeten maximaal inzetten op samenwerking met externe diensten!
We moeten jongeren helpen in de weg die ze moeten afleggen.
Over de zinvolheid
van gesprekken
Gesprekken buiten de school, brengen een andere dynamiek
teweeg die vaak beter werkt.
Zowel formele als informele gesprekken zijn waardevol.
Alles start met interesse voor de jongere, hierdoor zet je een grote stap
vooruit.
Te laat komen pakken
we aan door
.
Een groot deel van de leerlingen heeft geen reden, ze komen
te laat omdat het kan!
Sanctionering is noodzakelijk maar niet evident.
Consequent omgaan met de problematiek is de sleutel!
We moeten zorgen voor beweegredenen om op tijd te komen.
Over de nood aan een (gezellige)
gespreksruimte
Het blijft school, het hoeft niet gezellig te zijn.
Een gezellige ruimte spreekt wel meer aan en geeft een gevoel van veiligheid.
Over hoe we omgaan
met conflicten
We moeten proberen zo veel mogelijk conflicten op te lossen
binnen de schoolmuren.
Het mag geen standaardprocedure zijn om de school te verlaten, maar het kan wel
effectief zijn.
We moeten zorgen dat het geen beloning wordt!
Het is niet nodig dat we steeds dezelfde aanpak hebben voor iedere leerling.
Trajecten op maat zijn een meerwaarde.
Over sanctionering en
herstel
Leerlingen sanctioneren of schorsen is zelden een oplossing.
We moeten steeds een evenwicht zoeken.
Ook de veiligheid van collegas en andere jongeren is prioriteit.
Sanctionering en herstel kunnen ook samenvallen
Over het belang van
een positief schoolklimaat
Dit zal zeker een invloed hebben.
Kan van tel zijn in de aanpak van spijbelen maar staat niet alleen.
08-10-2015, 14:07 geschreven door Tineke en Jorgen 
|