In voorbereiding op een workshop zijn we gestart met de doelstellingen voor deze workshop te definieren. Drie doelstellingen zijn vastgelegd. De managers uitnodigen mee te denken op welke wijze betaalde activiteiten in de aqua dome het best kunnen worden geintroduceerd. Daarnaast was de tweede doelstelling managers naar een videofragment te laten kijken, waarbij doelgerichte observatie, bepaalde observaties uitsluit. Tot slot was de derde doelstelling het belang van optisch onderhoud in de aqua domes onder de aandacht te brengen. In de kwaliteitsdag hebben we ook voor gekozen een externe spreker 'Marcus Geers' in te lasten. Marcus is reeds meer dan 25 jaar creativiteitsconsulent. De inbreng van Marcus heeft ertoe geleid dat de deelnemers, die in eerste instantie wat terughoudend waren, om te buigen naar een cooperatieve inbreng. De uitleg over nut en noodzaak van creativiteit werd door enkele eenvoudige oefeningen door Marcus geillustreerd/dan wel de deelnemers 'het' laten ervaren. De ochtend werd afgesloten met een brainstorm oefening. Iedere subgroep werd duidelijk geinstrueerd. Er werden 4 flipovervellen met een onderwerp in de ruimte opgehanden. Ieder groepje kreeg de kans om zoveel mogelijk ideeen te spuien. Na het opdrogen van de ideeen nodigde Marcus iedere groep uit om post te vatten voor een volgende flap. Na 4 x doorgeschoven werd er een nieuwe methodiek toegevoegd (de vooronderstelling). Kom los van de ideeen die op de flipover staan en zoek naar andere wegen bijvb. als je aan tafel denkt, waar denk je dan aan? materiaal, 4 poten, tafelblad. Kan je met een kenmerk wat tegenovergesteld is van de huidige kenmerken van een tafel een nieuw idee bedenken? bijvb. een zwevende tafel, een tafel die tegen een muur hangt etc. Tenslotte heeft Marcus nog een andere methodiek ingebracht, de ketting. Je denkt aan een bepaald woord en vraag jezelf af welke andere betekenis dit woord nog oproept. Vervolgens denk je het eerste woord af en vraag je jezelf af waar het tweede woord je doet aan denken... Uit de ketting kies je drie nieuwe woorden die niets met het het onderwerp te maken hebben en formuleer je bijkomende ideeen. In de groep waarin ik zat, kwamen we met het woord 'camper' in aanraking. Typisch voor een 'camper' is compactheid en de mobiliteit. Zo werd het idee geboren om een VIP-ruimte voor gasten aan het zwembad te voorzien, of een mobiel zwembad te voorzien (bij de cottage of op weg naar de market dome).... Van creativiteit gesproken.
|