Op dit ogenblik volg ik een opleiding aan de school for coaching. In de opleiding maken we kennis met allerlei instrumenten waarbij je de 1 op 1 coaching beter en dus performanter kan aanpakken. Coaching wordt er gezien als een middel om de coachee te ondersteunen in haar/zijn leerproces. Het betreft een duidelijke ontwikkelingsinsteek en niet een probleem(geval) benadering. Op voorhand bepaal je samen met de opdrachtgever en de coachee de coachvragen alsook het gewenste resultaat. De weg er naar toe kan verschillend zijn. Vier aspecten die belang zijn bij coaching, zijn de 'meetlat', de ijsberg, het hier-en-nu moment en het eigenaarschap. Onder 'meetlat' wordt verstaan, het definieren van de output/het gewenste resultaat van de coaching (kan gelinkt worden aan reeds bestaande, gedefinieerde competenties in een organisatie). De ijsberg bestaat uit een zichtbaar en een onzichtbaar gedeelte. Het zichtbare gedeelte wordt grotendeels bepaald door het onzichtbare gedeelte, namelijk het denken en het willen. Tijdens het coachinggesprek let je als coach op 'patronen' bij de coachee. Een patroon is een handeling, een gebaar, een tekst die herhalend voorkomt (1x toeval, 2x opmerkelijk, 3x bingo, je hebt een patroon te pakken). In de hier en nu situatie benoem je het patroon wat je observeert bij de coachee. ....
|