Als trainer, coach ben ik voortdurend bezig met het beste uit anderen te halen. Stilstaan bij de wijze waarop ik dit doe, is het creëren van een bewustzijnsmoment of een a-ha moment voor mezelf. Het boek 'Beinvloeden, overtuigen en verleiden' heeft me laten nadenken over de invloed die je kan hebben om de ander iets te laten doen, waarvan zij/hij vindt dat het goed voor haar /hem is. Zo ben ik te weten gekomen dat beinvloeden een gedragsverandering kan bewerkstelligen zonder dat de attitude van de ander verandert. Neem nu flitspaalgedrag. Mensen rijden met hun auto en vertragen ter hoogte van de flitspaal om nadien terug op te trekken. De flitsplan zet mensen blijkbaar niet aan tot blijvende atttude verandering. Attitude heeft te maken met de beoordeling van de gedachte van iets of iemand. Wil je attitudes veranderen, dien je als bron doelbewust communicatie in te zetten, ook wel 'overtuigen' genoemd. Voor voorbeelden van gedragsbeinvloeding, beveel ik je absoluut het filmpje van Cialdini aan, die 6 universele strategieën heeft blootgelegd, waarbij gedrag van mensen beinvloed wordt. Deze zijn; principe van wederkerigheid, schaarste creëren, commitment/consistentie, autoriteit, sympathie en vergelijking. Bijvb. als je op een feestje van een ander wenst uitgenodigd te worden, doe je er goed aan eerst de persoon zelf uit te nodigen. De kans is groot dat je uitgenodigd wordt (principe van wederkerigheid)....
|