Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 61 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Link naar site axel
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Groei & Verandering
21-10-2007
Fast food toewijding
Kinderen zijn spontaan en geven aan ouders heel makkelijk te kennen, wanneer ze waardering/erkenning verwachten. Indien deze waardering (lees, aandacht niet krijgen)uitblijft, gaan ze van alles doen om de aandacht te krijgen (meestal negatief gedrag)... Alle huidige Nanny programma's op de televisie werken rond deze 2 aandachtswetten. De eerste wet is: geef minstens per dag 1 compliment en de tweede wet is : liever negatieve aandacht dan helemaal geen aandacht. In bedrijfscontext stellen we vast dat de uitspraak 'geef je leidinggevende voldoende complimenten?' in een arbeidssatisfactie enquete reeds meerdere jaten het laagste scoort van alle uitspraken...
Verhaal van de oude man die steeds gepest werd door kinderen
Een oude man werd steeds door een groep kinderen dagelijks gepest. De oude man wilde dat het vervelend gedrag van de kinderen zou stoppen. De tweede dag gaf hij de kinderen een 1 euro muntstuk voor hun pestgedrag. De kinderen waren verrast dat ze voor hun foutief gedrag geld konden krijgen. De volgende dag pesten ze de man opnieuw, echter nu kregen een halve euro. De kinderen vonden het vervelend dat ze minder geld kregen, ondanks dat ze de man bleven pesten. De volgende dag kregen ze 10 eurocent, de dag daarop kregen ze helemaal niets meer. De kinderen zijn vervolgens gestopt met de man te pesten. Moraal van het verhaal. De oorspronkelijke motivatie bij de kinderen om de oude man te pesten was van intrinsieke aard. De externe motivatie via geldelijke weg heeft ertoe bijgedragen dat de intrinsieke motivatie na verloop van tijd is weggevallen.(verhaal uit het motivatie boek van Sprenger geplukt, waarvoor dank).
Afgelopen week een prachtige ervaring meegemaakt inzake snelle en correcte dienstverlening in het ziekenhuis te Salvator te Hasselt, In nauwelijks 1 uur tijd heeft een externe plastische chirurg de onderkin van M. gehecht, foto's van de kaak genomen en de bestaande gegevens in de computer gehanteerd. Een dik compliment aan het personeel van het ziekenhuis.
Beste kenniskannibalen, de laatste week heb ik verschillende personen gezien, die me attent maken op de lagere blog-productiviteit... Dit werkt als een rode lap op een stier. Ik zou en ik moest wat kunnen neerpennen. De laatste 2 dagen intens rond appreciative inquiry gewerkt en dit met Human Resources specialisten Nederland. Tijdens de tweedaagse hebben we enkele sprekers opgevoerd, waaronder J. De Jong en Marcus Geerts. De eerste spreker heeft vanuit zijn ervaring bij de 1 na grootste uitzendorganisatie van Nederland het onderwerp boeiend binden gebracht (en niet het onderwerp personeelsverloop). In zijn verhaal poneerde dhr De Jong 3 stellingen rond het onderwerp 'medewerkers voor je organisatie kunnen winnen' en ze vervolgens 'boeiend' te binden. De eerste vraag was 'waarom kiiezen mensen om ergens te gaan werken?' ... om het salaris, de arbeidsvoorwaarden, en het imago van de werkgever... de tweede vraag luidde 'wat bindt mensen eens ze binnen een onderneming tewerkgesteld zijn?', was het antwoord 'de cultuur en de collega's?' en de derde vraag was 'waarom verlaten medewerkers de onderneming?', was het antwoord 'omwille van de leidinggevende'. De spreker had hier eveneens onderzoek naar gedaan. In de groep van HR specialisten waren eveneens 2 collega's tot dezelfde bevindingen gekomen (op basis van een enquete onder personen die de organisatie de laatste 2 jaren hadden verlaten). De tweede spreker Marcus G. tapte uit een ander vat, het creativiteitsvat. Deze spreker heeft ons op verscheidene wijze geprikkeld om binnen de bestaande denk-, werk-, ...patronen van tijd tot tijd nieuwe elementen in te brengen met als doel het denken an sich, meer te valoriseren. In een persoonlijk gesprek met deze persoon gaf hij aan dat ideeenbussen, brainstormsessies ... onvoldoende zijn om een creatief klimaat te scheppen. Hij vatte zijn presentatie aan een voorbeeld te geven van twee vissers die elkaar nodig hadden op zee om vis te vangen. Dit deden ze al jaren zo en telkens de vis wasd gevangen, werd deze 50/50 verdeeld. Op een dag was 1 van de vissers ziek (waardoor 1 visserboot minder was) en diende de andere visser op zoek te gaan naar een andere visser (visserboot). Het resultaat was dat zich twee visser (lees, 2 visserboten) aanboden, waardoor ze ineens met 3 boten en dus de mogelijkheid hadden om 1 extra visnet uit te gooien. Het resultaat van de visvangst was inmiddels met 33% voor iedere visser toegenomen. ... Was dit hun oorspronkelijke bedoeling? Neen, met andere woorden 'Hebben we steeds een probleem nodig om een verandering ergens in aan te brengen??? De spreker heeft zijn verhaal afgesloten met de groep te prikkelen om in een tekst op zoek te gaan naar 'F's' en dit voor een tweede maal. Degene die erin slaagde, werd bedacht met een fles Marcus wijn van de spreker...
...In een huidig coachingstraject vertelt me de coachee dat hij weldra een gelijkaardige baan op een andere locatie (120 km) gaat uitvoeren. Aan zijn directe leidinggevenden deelt hij de beslissing individueel mee. 1 van de personen die aan hem rapporteert, geeft de opmerking 'allez, daar gaan we weer!'. In het gesprek met de coachee geeft deze aan, dat hij meteen met de persoon in kwestie die in zijn ogen zo negatief reageeerde - Zijn we met z'n allen robotten geworden? -... dat er toch heel veel positieve zaken het laatste 1,5 jaar waren gebeurd en dat het aan deze persoon zou liggen, indien de nieuwe leidinggevende (= de opvolger van de coachee) het over een hele andere boeg zou gooien. 'Gevoelens' zijn 'feiten' en als je het als werknemer zo aanvoelt, dan is dit zo. Je bezig houden met de vraag, waarom deze medewerker zich zo voelt zoals hij zich voelt, zorgt ervoor dat je meer in 'contacting blijft'... dan te benadrukken wat je allemaal in het laatste 1,5 jaar bereikt hebt. Het gevoel van alleen achter te blijven is geheel oprecht (omdat de feiten voor zich spreken, namelijk 3 leidinggevenden zijn zelf opgestapt). Reacties als 'ik zie dat je er van overstuurd bent!', 'Je reageert heftig, ik denk dat ik je reactie wel kan begrijpen!'... levert in deze situatie meer op dan allerlei successen in de kijker te zetten...
... Voor het naar huis rijden, sprak ik nog even met Jean H., Bioloog en gepassioneerd door alles wat met de 'natuur' heeft te maken. De aanleiding van het gesprek was dat ik Jean aangaf, dat hij in een organisatieschema niet zou voorkomen, ook al is er functie in een organogram opgevoerd voor Bioloog... Deze uitspraak riep bij Jean spontaan de vraag op 'waarom niet?'. Ik antwoordde Jean dat 'organigrams' enkel en alleen bestemd zijn voor mensen die wensen te weten aan wie ze verlof dienen te vragen en wie voor hen iets kan betekenen als ze salarisverhoging nastreven... 'Ondernemers puur sang' creeren voortdurend nieuwe producten/diensten en zijn niet bezig met organigrams. Jean H. repliceerde: 'Een ondernemer kan je vergelijken met een boer die 100 kg mest aan zijn appelbomen geeft. Of het resultaat van de inspanning - het toekennen van 100 kilogram mest- iets gaat opleveren, hangt ook af van de zon en de regen. De boer kan wel er voor zorgen dat het zonlicht beter bij de bomen kan geraken, ...
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden