Dinsdag 3 april 2007, een hele dag actief rond 'feedback' gewerkt. Heel wat eerste lijnsverantwoordelijken hebben zich vrijwillig ingeschreven voor deze development day. Wel geteld 18 personen. Omwille van het succes worden nog 2 bijkomende dagen gepland...(mensen komen blijkbaar toch niet alleen voor het geld werken... wat nog een veel gehoorde uitspraak is ...). De dag werd ingeleid met het waarom en het hoe. Aansluitend een visuele opstelling van éénieder volgens dienstjaren gaan staan, zonder daarbij verbaal te mogen communiceren. Vervolgens was het de beurt aan ieder apart. Zij/hij kon zich voorstellen en aangeven wat de 'verwachtingen' waren. Daarnaast werd er ook gepeild naar de beste leerervaring uit het verleden. Deze intro gaf een heel goed beeld van welke indruk mensen op je kunnen hebben. De meeste personen stelden zich op een adhoc wijze voor. Degenen die dit reeds vaker hebben gedaan, brachten in hun verhaal structuur aan en kwamen daardoor beter over. Vervolgens werden er rollenspelen ingezet. Onder begeleiding van een professioneel acteur Wim, kregen de deelnemers de kans Wim te coachen. Als begeleider had ik eerst gevraagd of er iemand een coachsituatie had. Eén van de deelnemers schetste een correctiegesprek in plaats van een coachgesprek.(Leerpunt : er wordt heel wat over coaching gesproken, echter we bedoelen niet hetzelfde). Gedurende een half uur hebben we met de "hete" stoel gewerkt. Dan zijn we in kleinere (veiligere) groepen met twee acteurs gaan werken.
In de pauze hebben we ook nog vlaai genuttigd (typische Nederlandse gewoonte om 's morgens reeds vlaai te nuttigen). Op ieder stuk vlaai hebben we een landvlaggetje gepoot. De bedoeling was de deelnemers te duiden op het belang van het spreken van de talen en dit om gasten goed te woord te kunnen staan (plus zelf attractiever zijn voor de arbeidsmarkt).
In de namiddag is er één groots groepsspel geweest. Dit spel bestond uit twee delen, namelijk een planningsdeel en een uitvoeringsgedeelte. Je merkt erg snel via dit spel wie er verder naast de inhoud, ook oog voor de procedure en het proces heeft.
De ganse dag waren de observatoren in de weer om alle gedragingen nauwlettend op te volgen en te noteren. De dag werd afgesloten met een individueel feedbackgesprek (deelnemer- observator), het uitreiken van een ludiek managementboek, een bladwijzer met daarop een ontwikkelingsspreuk.
|