Gisteren, een tweede coachmoment met leidinggevende M.M. gehad. Vorig gesprek heeft de coachee voor zichzelf het doel gezet van 'pro-activiteit bij de leidinggevende, die aan hem rapporteren, verder ontwikkelen'. Concreet heeft zich dit vertaald in: 'kom eens met enkele acties naar aanleiding van Valentijn'. 2 personen, die aan de gecoachte rapporterenn zijn met deze actie aan de slag gegaan, een derde persoon heeft slecht afgelopen week naar de gecoachte gereageerd. De gecoachte heeft de derde persoon van antwoord voorzien 'je bent te laat, ik kan nu niets meer voor je betekenen!'. Dit antwoord van de gecoachte, richting deze derde persoon, was ook helemaal nieuw voor de gecoachte M.M. M.M. gaat woensdag, Valentijnsdag nagaan in welke mate de derde persoon verder met de actie aan de slag gaat... Verder heeft de gecoachte een verrassing voor de twee andere personen, die pro-activiteit hebben getoond, namelijk; hij nodigt beiden uit voor een gesprek op een ochtend en biedt hen een verrassingsontbijt aan in plaats van een gesprek... Als coach heb ik M.M. het advies gegeven, om samen met de drie personen een evaluatiemoment aan te koppelen, waarbij via het stellen van 'vragen', het proces van pro-activiteit verder besproken wordt.... (Plezant toch om op die manier prestaties van mensen te verbeteren, of niet soms?). Wordt vervolgd.
|