Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 61 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Link naar site axel
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Groei & Verandering
17-12-2008
Erkenning
Jubilaris feest.5, 10, 15 en meer jaren werken voor eenzelfde onderneming. Belangrijke momenten voor wie het mag meemaken. Ik stel vast dat de medewerkers op de werkvloer het snelst hiervoor in aanmerking komen. Leidinggevenden meestal, komen niet aan deze grens en beslissen sneller om aan jobhoppen te doen. Eén van mijn collega's, een leidinggevende vertelde me vanmorgen dat hij een persoonlijk gedicht had gemaakt voor één van de jubilarissen. In het gedicht was er niet alleen ruimte om aan te geven waar de persoon als werknemer allemaal goed inscoorde, maar ook kritische zaken te belichten die het werkplezier van de directe collega's kan verhogen.
Last evening I had the opportunity to see a marvelous speaker, called Louis Verbeek. This guy is 75 year and during his life he wrote a lot of poems. The item which impressed me the most, was that he said ' ...you write things down, formulated by your self and mostly different from others...' that is the reason why set something on paper.
Cora, Cora, Cora Smit is een dame die werkt voor Kessels-Smit in Nederland. Zijzelf heeft een artikel geschreven over hoe mensen een vak leren. Zij heeft dit artikel 'the stages of concern' genoemd. In dit artikel beschrijft zij een vijftal etappes/stadia dat je doorloopt in het leren van een vak. Vandaag heb ik een groep finance managers/controllers ondersteund in hun ontwikkeling op weg naar het leren van het vak.... Al deze managers hebben het artikel van Cora gelezen en de vraag meegekregen om erop te reflecteren. Deze aanpak bracht met zich mee dat heel wat managers de beschreven fasen bij zichzelf herkennen. De meeste managers gaven aan in fase 1, 2 en voor sommige zaken in fase 3 te zitten. De eerste fase beschrijft de beginnersfase. In deze fase heeft de beginner vooral behoefte aan kritische feedback, structuur, complimenten, het uitvoeren van taken. De beginner heeft enkel oog voor zichzelf. De tweede fase kenmerkt zich door het goed willen uitvoeren van de taak. In deze fase heeft de persoon behoefte aan taakgerichte feedback/opvolging.Hij is op weg naar meer routine. Fase drie kenmerkt zich door oog te hebben voor de ander. De persoon raakt geinteresseerd in de sterkten en zwakten van mensen. Hij/zij heeft behoefte aan procesinfo, een persoonlijke coach, participatie in bepaalde overlegorganen. Fase 4 staat voor 'impact', fase 5 voor 'delen van kennis'...
Hoeveel is je erkenning waard? In onze bedrijfsresultaten wordt er niet gerapporteerd in de activa hoeveel 'erkenning' dat er meer op de balans staat tov het jaar voordien. In het boek van Stephen Covey wordt er een vergelijking gemaakt tussen menselijke realties en een balans, met een debet en creditkant. Je stort op de emotionele bankrekening door aandacht te geven, er te zijn, te praten over de kwaliteiten van anderen, etc, je neemt van de emotionele bankrekening af door afspraken niet na te komen, op belangrijke gebeurtenissen afwezig te zijn, gebrek aan aandacht/opvolging. Omwille van de leanorganisaties tegenwoordig moet je als werknemer zelf de broek ophouden (lees, voor de spiegel gaan staan en je zelf een schouderklopje geven, jezelf motiveren, jezelf ma-na-gen). Ik heb bij mezelf gemerkt hoe dit proces door de jaren heen is gelopen en ik merk hoe gevoelig ik er voor ben. Jaren geleden toonde me collega een stripverhaal van Hagar de Verschrikkelijke, die achter een pot bier zat en aangaf 'Ik krijg hier geen erkenning!', waarop de ander repliceerde 'De grootste erkenning krijg je buiten je werk!'. Ikzelf heb me voorgenomen om in de toekomst meer over 'erkenning' te schrijven omdat ik ook bij ander vaststel. Wordt vervolgd.
In het kader van een workshop, gebaseerd op 'kwaliteit', hebben we ons met de vraag bezig gehouden met 'persoonlijke kwaliteit'. Het principe van kwaliteit in de dienstverlening vertrekt bij 'persoonlijke kwaliteit'. Zodra je dit kwaliteitsniveau goed voor elkaar hebt, kan je overgaan tot het leveren van kwalitatieve producten en diensten. Een afdeling die bijzondere kwalitatieve producten en diensten levert, zet zich op de kaart. Er ontstaat veel vraag en je wordt als afdeling een toonbeeld voor andere afdelingen. Een organisatie die zich kenmerkt door kwalitatieve afdelingen installeert een kwaliteitscultuur... Om terug te keren naar het niveau wat we zelf in de hand hebben, de persoonlijke kwaliteit, hebben we een tweetal begrippen hieromtrent laten vallen, het WP en het IP van de persoonlijke kwaliteit. Onder 'WP' dien je de 'werkelijke prestatie' te verstaan en 'IP'staat voor de 'Ideale Prestatie'. Een IP niveau is een niveau waarop je trots bent, waar je aan je mogelijkheden zit, waar je graag je naam aan verbindt. De kunst bestaat erin om ingeval van 'persoonlijke kwaliteit' het WPniveau dicht bij het IPniveau te brengen. Dit kan door je WP-niveau te verhogen. Op basis van een zelfonderzoek trekken de cursisten conclusies over de wijze waarop ze hun WPniveau in bepaalde situaties kunnen verhogen...
Yesterdaydag evening we were with a group of finance specialists in a casual, cossy restaurant. After the starting dish, suddenly increased the music in the restaurant. All people were curiously, what was going to happen... In no time, the staff came togehter out of the citchen and started to dance. All the restaurantvisitors were pleased with the action, taken by the staff. I was eye-witnessed of the number of pictures, which were taken. Everyone in the restaurant respected the initiative and during the 'dancing' some kids followed the staff to participate in the dancing act. Once again, as regular visitor of this restaurant, I know, when the music is set louder, what will follow, it stays interested to see what it does with the visitors as with the staff. Well done!
Yesterdaydag evening we were with a group of finance specialists in a casual, cossy restaurant. After the starting dish, suddenly increased the music in the restaurant. All people were curiously, what was going to happen... In no time, the staff came togehter out of the citchen and started to dance. All the restaurantvisitors were pleased with the action, taken by the staff. I was eye-witnessed of the number of pictures, which were taken. Everyone in the restaurant respected the initiative and during the 'dancing' some kids followed the staff to participate in the dancing act. Once again, as regular visitor of this restaurant, I know, when the music is set louder, what will follow, it stays interested to see what it does with the visitors as with the staff. Well done!
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden