Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 61 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Link naar site axel
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Groei & Verandering
26-07-2010
Vliegen naar Pisa, door de ogen van een passagier
Een weekendje Pisa, leuk toch! Voor onze huwelijksverjaardag hadden we een weekendje Pisa op staan. Een leuk aanbod van de combinatie 'vliegtuig met huurauto op de plaats van aankomst', trok onze aandacht. Alvorens je met het vliegtuig wegbent, dien je 2 uren op voorhand in te schepen. Verder dienden we anderhalf uur te rijden naar Charleroi te rijden. De vlucht neemt 1u40' in beslag. Aansluitend neem je de huurauto en rij je naar je bestemming. De realiteit is echter anders. We rijden 2 uur naar de luchthaven en hebben onderweg geen oponthoud. Tenzij aan de luchthaven het ene na het andere rondpunt wordt gebouwd en de gps je naar een andere, niet meer bestaande ingang loodst. Op de luchthaven in Charleroi heb je een 3 etage parking, waarvan 2 verdiepingen binnen parkeren en 1 verdieping buiten parkeren. Met het hete weer heeft iedere toerist zijn/haar auto binnenstaan, waarbij je 20' tevergeefs naar een plek zoekt. Het wordt dan maar buiten parkeren. Bij de check-in sta je niet alleen. Het neemt al snel 35' in beslag. Je kan enkel met handbagage vliegen, waardoor je niet hoeft in te checken. Echter dit hebben we te weinig op voorhand uitgezocht. Wat we wel weten, is dat er niet meer dan 15 kilo in de valies mag zitten. Na de check-in kom je in de tax free zone terecht en laat het restaurant de wensen over (zie vorig blogbericht). Het vliegtuig vetrekt op tijd en komt 10' voor tijd aan (keurig toch). Echter het ophalen van de huurauto, gebeurt met een busje wat er niet staat en wat je na een naburige parking brengt. Bij de verhuurmaatschappij wordt aangegeven dat je een auto hebt gehuurd, echter er zit slechts een gebrekkige verzekering in. 'Zou je voor 22 euro per dag een omnium verzekering wensen, zodat je geen franchise hebt?'. Het kost je nog wat tijd maar je auto staat niet ver weg. We vergeten te vragen of de auto een diesel of benzine is. Het labetje van de huursleutel verraadt niet welke brandstof in de auto mag. Na 50' rijden, komen we op onze bestemming. Het hotelpersoneel is zo vriendelijk om alsnog een lunch te serveren. So far so good. Bij de terugvlucht slaagt de vliegtuigmaatschappij Ryanair erin om opnieuw op tijd in Charleroi te zijn, echter de koffers laten 45' op zich wachten (lees, bijna de helft van de tijd dat we in de lucht zijn geweest). Conclusie; een vlucht is maar zo goed als de zwakste schakel.
Wellicht is het moeilijk om te kunnen loslaten, waar je dagelijks mee bezig bent, ook al heb je vakantie. Zo stelden we, afgelopen week, vast op de luchthaven van Charleroi dat gebrekkige dienstverlening irritaties oproept. Mensen die me beter kennen, weten dat ik kalm overkom en de zaken eerst afkijk alvorens er iets van te vinden. 'We zouden voor het vertrek op de luchthaven ons ontbijt nuttigen!', echter de catering had er die dag geen zin in. De dame aan de kassa antwoordde, nadat ik vroeg er nog broodjes waren, 'vous devez d'attendre'. De mise-en-place was die dag niet gebeurd. Heel wat reizigers konden geen broodje bemachtigen en met een lege maag het vliegtuig op. Op de t-shirts van de medewerkers stond 'Elliance' te lezen. Leiding was er niet te bespeuren, alle tafels stonden vol met achtergelaten spullen, ... en het koffiemachine produceerde enkel 'koffie zwart'. In tijden waar de lonen van de werknemers vaak een hot issue zijn - omwille van te duur - wordt er te weinig gekeken naar wanneer er werkelijk kan omzet gemaakt worden en als je het mij vraagt ... is dit toch wel in de zomervakantie voor een luchthaven.
Op dit ogenblik volg ik een opleiding aan de school for coaching. In de opleiding maken we kennis met allerlei instrumenten waarbij je de 1 op 1 coaching beter en dus performanter kan aanpakken. Coaching wordt er gezien als een middel om de coachee te ondersteunen in haar/zijn leerproces. Het betreft een duidelijke ontwikkelingsinsteek en niet een probleem(geval) benadering. Op voorhand bepaal je samen met de opdrachtgever en de coachee de coachvragen alsook het gewenste resultaat. De weg er naar toe kan verschillend zijn. Vier aspecten die belang zijn bij coaching, zijn de 'meetlat', de ijsberg, het hier-en-nu moment en het eigenaarschap. Onder 'meetlat' wordt verstaan, het definieren van de output/het gewenste resultaat van de coaching (kan gelinkt worden aan reeds bestaande, gedefinieerde competenties in een organisatie). De ijsberg bestaat uit een zichtbaar en een onzichtbaar gedeelte. Het zichtbare gedeelte wordt grotendeels bepaald door het onzichtbare gedeelte, namelijk het denken en het willen. Tijdens het coachinggesprek let je als coach op 'patronen' bij de coachee. Een patroon is een handeling, een gebaar, een tekst die herhalend voorkomt (1x toeval, 2x opmerkelijk, 3x bingo, je hebt een patroon te pakken). In de hier en nu situatie benoem je het patroon wat je observeert bij de coachee. ....
Op dit ogenblik volg ik de opleiding 'professionele coaching' aan de School for Coaching. In de laatste opleidingsmodule hebben we een aantal instrumenten aangereikt gekregen waardoor je coachingsaanpak performanter kan aanpakken. 1 van deze instrumenten draagt de naam 'functionele analyse'. Deze analyse biedt in 1 oogopslag een overzicht van de situatie van de coachee. In de functionele analyse krijg je een opsomming van mogelijke items,die de coachee stresseren -stressoren genaamd- als ook een opsomming van het gedrag wat de coachee stelt, de denkpistes die aan de basis liggen, de reden waarom de coachee het doet (drijfveren), etc. Het leuke aan dit instrument is dat je samen met de coachee inzichtelijk maakt wat de huidige situatie aangaat (diagnose) en dit vervolgens met elkaar deelt. Een ander instrument dat in de training aan bod is gekomen, is het 'observatie-interventieschema'. Dit schema bestaat uit een viertal hoeken (inhoud, horen, zien/gedrag en emotie). Het is aan de coach om de situatie van de coachee langs deze ingangen te bevragen. Aan het einde van de tweedaagse is er gesproken geweest over de REA, of rationenele effectiviteit analyse. De RET gaat ervan uit dat het vaak niet de situaties zijn die stressgevoelens en niet-effectief gedrag veroorzaken, maar de gedachten over de situaties. De RET confronteert mensen met hun manier van denken en laat hen inzien dat veel emoties gebaseerd zijn op niet-rationele ideeen....
Op 2 dagen tijd maak ik mee dat persoonlijke kwaliteit ... het haalt van al wat niet-kwaliteit aangaat. Ik stel vast dat deze 2 bedrijven 'kwaliteit' niet zien als een onderdeel van hun bedrijfsvoering, maar de bedrijfsvoering rond 'kwaliteit' draait. Het betreft een luxe kleding zaak in Hasselt, die 70 jaar bestaat en aangeeft dat ze op deze 70 jaar nog nooit reclame heeft moeten voeren... ja, je raadt het al. Je komt in deze zaak binnen en je proeft de grandeur, het gevoel voor kwaliteit zowel in de begroeting als de uitleg die je er krijgt. Natuurlijk zijn de producten van dien aard, dat ze mogen gezien worden, plus een lange levensduur kennen. Ik heb het over Helsen. Een andere zaak is een bakker, die erin slaagt om via de garagepoort broodjes aan de man/vrouw te brengen en hoe! Een wachtrij. Iedere persoon in de wachtrij wacht geduldig zijn beurt af, want je weet dat je kwaliteitsbroodjes, vers uit de oven, binnen ettelijke telen door je mond gaan... Voor goede producten hebben mensen blijkbaar nog geduld. Van 'crisis' hebben ze in deze bakkerij nog niet gehoord. Prachtig om te zien, is dat de vrouw des huizes in de bakkerij afrekent en dit zonder toog, lekker dichtbij en geen afstand. We zitten toch in 2009, of niet soms. Aan het interieur te zien, waan je je in 1960, maar dat maakt voor de Hasselaren hier niets uit. Je ziet dat de 2 personen in de bakkerij bevlogen zijn en erin slagen een kwaliteitsproduct aan de man/vrouw te brengen. De man brengt zelfs de broodjes aan huis en heeft blijkbaar geen computer om de bestellingen in op te slaan. Toch staat zijn R4tje vol met vers gebakken broodjes. Eén van de wachtenden vertelt me met veel fierheid dat zij reeds meerdere jaren hier klant is "Ik zweer je, je kan nergens beter broodjes vinden als hier!"... dat waren de laatste woorden, toen ik op weg naar huis, nadacht over hetgeen ik had meegemaakt. Thuis vroegen ze me waar ik was gebleven, maar die vraag liet me helemaal koud, omdat ik nog moest bekomen van deze bijzondere ervaring...
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden