Deze week wil Jules CARNAVAL vieren. Maar wat is dat nu? Wat doen we dan? GEK! Wat is gek doen? Jules gaat voor de spiegel zitten en probeert om "gek" te doen.
Pff! Gek doen is niet simpel. Wie kan het beter dan Jules? Sommige kapoentjes wagen een poging tot "gek doen."
Zal de juf even helpen? Kijk enkele foto's van jongens en meisjes die gekke bekken trekken. Wie kan dat ook? Even proberen en in de spiegel checken.
Jules wil zich ook gek kleden. Wat bedoel je Jules? Gek, net zoals een clown? JA! Zoals Bumba. We halen Bumba erbij en zoeken in de verkleedkist van de juf de juiste kledij voor clown Jules.
Mooi Jules! Nu nog leren gekke bekken trekken zoals een echte clown. Mijn kapoentjes willen ook graag een clowntje zijn dus hebben we deze week hard gewerkt om een hoed en een strik te maken.
Deze week vierden we niet alleen Carnaval maar ook 2 jarigen. Op dinsdag vierden wij "Siana"
Super vrolijk kwam ze vandaag naar school want vandaag was het haar dag! Eerst kreeg ze een kroon en dan maakten we alles klaar om kaarsjes te kunnen uitblazen. Kaarsjes, kaarsjes op de taart, want het is feest vandaag.
Na het lied mocht onze jarige de kaarsjes uitblazen en daarna koos ze een leuk geschenk uit de verjaardagdoos van de juf. Siana koos een fluitje.
Samen naar de zaal om te dansen en te zingen voor Siana.
We willen ook een mooie tekening maken voor onze jarige.
Daarna trakteert zij op lekkers om te eten en te drinken.
Voor we naar huisgaan krijgt ons feestvarken haar album met tekeningen en ook Jules. Hij mag gaan logeren bij de jarige.
De volgende dag heeft Siana een leuk verslag met foto's mee over de logeerpartij van Jules bij haar thuis. Bij het vertellen geniet ze nog duidelijk na.
Ook Alex was deze week jarig. Zijn verjaardag vierden we op donderdag. Ook Alex kreeg een kroon van de juf en hij mocht zichzelf even bewonderen in de spiegel. Zou hij het kroontje mooi vinden? Ja hoor! Alex was zeer blij met zijn Jules-kroon.
Hij bracht voor ons lekkere zelfgebakken wafels mee. Voor we ze opaten hebben wij er kaarsjes opgezet en Alex mocht ze uitblazen. Kaarsjes, kaarsjes op de taart. Blaas nu, blaas nu maar!
Oh zo spannend! Welk cadeautje zal Alex kiezen?! Een auto, veel rijplezier, Alex!
We tekenen ballonnen en vlagjes voor het album van de jarige.
Nu lekker smullen van de wafels, hmm!
De juf zet Jules in zijn draagzak op de buik van Alex. Helemaal klaar om naar huis te gaan.
Oei, juf ben je niets vergeten?!! Oh, nee, we zijn helemaal vergeten om te zingen en te dansen voor Alex. Sorry, sorry, Alex! Morgen maken wij het goed en zullen we voor jou zingen en dansen. Foei, foei, juf Carla! (zou de juf stilletjes aan vergeetachtig worden? ) Op vrijdag dansen we dan voor Alex nadat hij ons zijn leuk verslag liet zien.
We waren nu natuurlijk extra feestelijk met onze verkleedkleren aan. "Lang zal hij leven, lang zal hij leven, in de gloria!" Hiep, Hiep, HOERA!
We leerden ook een nieuw versje. Met veel beweging en gekkigheid! Zwaai en draai,
buig en strek!
't Is Carnaval dus ik doe gek!
We hadden de hele week de tijd om lekker gek te doen tijdens hoekenwerk.
Of we ontwierpen zelf "Gekke gezichtjes"
Deze week ook een verhaal over een clown. Clown Tito is de ster van circus Rondo.. Totdat hij zijn rode neus kwijtspeelde ... toen was hij heel verdrietig. Hij gaat naar de neuzenwinkel om een nieuwe te kopen. Hij past verschillende neuzen, verschillende vormen maar zij mooie ronde rode neus zit er niet bij. Wanneer hij, aangemoedigd door de circusdirecteur, besluit om dan maar zonder neus op te treden, gebeurt er iets wonderbaarlijks! Tijdens zijn "ballenact" heeft hij plots zijn neus terug. Hier hebben mijn kapoentjes goed over moeten nadenken want zij hadden niet door dat de neus één van de ballen was. We hebben daarom het verhaal nog eens herhaald maar deze keer speelde de juf Clown Tito.
Tijdens hoekenwerk lagen er deze week veel puzzels met Clowntjes.
Amber, Elisa en Gaëthane kwamen nog eens langs om te spelen want na de vakantie mogen zij elke dag naar het perenklasje komen.
We vertelden ook nog over een grote vertelprent van Jules.
Na het vertellen zijn we samen in de verkleedkoffer van de juf gedoken en zochten we leuke kledij om ons te verkleden. Voor wie het wilde natuurlijk want niet iedereen zag het zitten om zich te verkleden.
Op vrijdag mocht wie wilde verkleed naar school komen. We hebben bijna de hele dag "Carnaval" gevierd. Juf Carla maar ook Siana hadden slingers meegebracht en daar zijn we een hele tijd mee zoet geweest. Lekker gooien op elkaar, gek doen en zingen en dansen op carnavalsmuziek.
Op de juf gooien!
Maar die laat zich niet doen en gooit terug!
De juf had verschillende carnavalliedjes bij. Maar de K3 meisjes en prinsesjes waren niet onder de indruk want zij wilden 10.000 luchtballonnen horen en zingen. Gelukkige kon juf Wendy ons uit de nood helpen en vanaf dan hoorde de juf het K3-lied wel 10.000 keer
De polonaise dansen :
Amai, daar word ik zo moe van!
We gaan allemaal naar huis, de vakantie tegemoet, met ons hoedje en strik.
Vanaf nu zal ik een weekverslag maken van de activiteiten van de perenklas. Het verslag zal uit meerdere delen bestaan omdat ik per deel slechts 18 foto's kan plaatsen. Deze week het thema: "Hatsjie, hatsjoem." in 5 delen. Bovenaan het begin van het weekverslag en dan 5 delen naar beneden scrollen tot het einde van het verslag. Veel kijkplezier!
Jules waar is Jules? We gaan samen op zoek en vinden hem in zijn bedje in de poppenhoek. Hij wil niet opstaan, hij heeft overal pijn.
We nemen hem in zijn bedje mee naar onze kring om te bespreken hoe het nu verder moet. Wij voelen aan zijn voorhoofd en het voelt erg warm aan. Nina wil wel even zijn temperatuur meten. Oei, oei, hij heeft 38,9!
Fientje toetst het nummer en Lou praat met de dokter. De dokter komt! In afwachting gaan wij sporten met meester Jens.
Ojee, Jules heeft rode vlekjes! Als we terug zijn van onze sportles merken wij dat de dokter nog niet geweest is. Dan doen we het maar zelf.
Met hulp van mijn kapoentjes en enkele prenten onderzoeken wij Jules.
Met een spateltje in de keel kijken. Dokter Fien doet het even met Jules en wat ziet ze? Een rode keel.
Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Nina stelt vast dat het er niet goed uitziet!
Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Emily en dokter Alex doen dit zeer geconcentreerd.
Dokter Marie voelt even aan de buik van Jules. Au, au, roept Jules! Ocharme toch.
Jules heeft de waterpokken! Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Siana is hier al zeer handig in.
Ook nog een siroopje om zijn keel te smeren. Dokter Lou weet precies hoeveel hij mag geven.
Juf Davina en juf Wendy spelen poppenkast voor alle kleuters. 2 heksjes "Prullemie" en "Heksemie" willen sneeuw toveren maar dit bleek niet zo simpel als eerst gedacht. Maar met onze hulp is het gelukt!
We oefenen onze kleurenkennis met een spel. Gooien met een kleurendobbelsteen en dan een pilletje nemen met dezelfde kleur om Jules weer beter te maken.
Dinsdagmorgen vertelde de juf het verhaal van "Dokter Jules." Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
We speelden ook een speellied in het thema "ziek zijn." Er lag een bedje op de grond met Jules erin.
We maakten een kringetje van jongens en van meisjes rond het bed. Dan zong de juf :"In ons bedje als we ziek zijn, neem een lepel medicijn, dan zal je snel weer beter zijn, Juleske kiekeboe!" (Op de melodie van :"In de kelder is het donker.") En dan kwam Jules onder het laken vandaan.
Nu mochten mijn kapoentjes om beurt samen met Jules onder de lakens. Dikke pret bij : KIEKEBOE!
Aan onze werktafel schilderden wij een sip kijkende Jules. Later deze week zullen wij ook nog rode stippen stempelen want Jules heeft immers de waterpokken.
In onze hoeken, stage lopen om dokter of apotheker te worden
We speelden ook een geheugenspelletje. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze ziekenhoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde juf er een doekje over. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
Maar ook nog een ander doordenkertje kwam op tafel. De juf wilde een verhaal vertellen maar liet per ongeluk de prenten vallen. Oei, wat nu!?
Dan maar samen de prenten bekijken en verwoorden wat we zien. Zo kunnen wij ze toch in de juiste volgorde leggen en samen het verhaal vertellen. Goed gedaan kapoentjes. 1. Jolien gaat wandelen met haar "baby" in een poppenwagen. 2. Oei, de poppenwagen kantelt om en de baby valt eruit. Baby heeft pijn. 3. Baby krijgt een pleister en een zoen van "mama" Jolien.
We kregen deze week ook bezoek van 2 nieuwe vriendjes. Op woensdag kwam Amber langs en op donerdag Gaëthane. Wat een flinke meisjes! Ze zijn er duidelijk klaar voor om aan het schoolse leven te beginnen. De juf en alle kindjes van de perenklas gaan hun uiterste best doen zodat zij zich snel helemaal thuis zullen voelen in onze klas. Amber koos reeds een kenteken, een kikkertje.
Ze genoot van ons speellied "Hansje en Grietje"
Ook in onze speelhoeken ging ze meteen aan de slag.
Donderdag was het de beurt aan Gaëthane. Ook zij koos een kenteken namelijk "Druifjes"
Zij wilde graag schilderen en dan hebben we dan ook gedaan.
Gaëthane speelde ook graag in de zandtafel.
En eigenlijk wilde ze helemaal niet naar huis toen mama er was. Nog even geduld en dan kunnen jullie na de krokusvakantie elke dag naar het perenklasje komen.
Om een verhaal voor peuters te laten beklijven is het nodig om een verhaal op verschillende manieren te vertellen. Daarom vertelde de juf het verhaal van "Dokter Jules" ook nog eens met realistisch materiaal om het uit te beelden.
Op tuti-fruttidag aten we mandarijntjes.
Omdat enkele kleuters aan het begin van de week ziek waren krijgen zij later ook de kans om hun een "Juleke" te schilderen en te voorzien van rode stipjes.
Nog andere creatieve activiteiten waren : Pillen rollen van plasticine en pillen plakken (kleine ronde stickertjes) op een medicijnfles.
Dokter Lou en dokter Finn schrijven een doktersbriefje voor ... schoolzieke kindjes ???
De apotheker brouwt de hoestsiroop
Lena bracht een boekje mee van kabouter Plop i.v.m. het thema: "Ziek zijn."
Dankjewel Lena dat we jou boekje even mochten lenen. We hebben allen genoten van het leuk verhaal.
Donderdag ondervond de juf dat haar kapoentjes het dokterspel beu waren dus daarom op vrijdag de hoekjes weer aangepast. Nieuwe uitdagingen zoals knippen (daar zijn ze altijd heel lang zoet mee) Ook nieuwe puzzels en de juf puzzelt mee want ik heb ondervonden dat mijn kapoentjes niet veel puzzelen. Als de juf mee aan het puzzelen gaat is er opeens veel meer interesse
Hoera, Mathiz is genezen! Samen met Lou de grootste pret aan de zandtafel.
Onze tanden poetsen na het eten van een koekje
Heel spontaan zijn mijn kapoenen verstoppertje beginnen spelen. Natuurlijk wil de juf meedoen. We spelen het verschillende keren en de juf probeert uit te leggen dat ze steeds weer een andere verstopplek moeten zoeken maar het dringt niet door. Maar geen probleem want zij beleven de dolste pret telkens weer ze elkaar op dezelfde plek terugvinden.
Voor we ons klaarmaken om het weekend in te gaan gaan we even kijken hoe het met Jules is. Gelukkig Jules is weer helemaal beter en heeft geen rode vlekjes meer. We trekken onze jas aan om naar huis te gaan ... Maar wat nu?!! Ojee!!!! Een massale acute aanval van waterpokken!
Gelukkig bleef de juffrouw gespaard. Hi,hi! Lieve mama's en papa's gelieve uw zieke kindjes dit weekend extra te verwennen wegens de waterpokken. Graag elke dag hun lievelingsmenu, een extra verhaaltje bij het slapengaan en heel veel knuffels dan zijn uw peuters zeker en vast snel weer beter. Lieve schatten veel beterschap en tot maandag, juf Carla.
Helaas geen foto's van donderdag! Er is iets mis gegaan want de foto's waren allemaal wazig en helaas niet te gebruiken. Gelukkig vandaag wel mooie foto's. 's Morgens vertelde de juf dat ze wilde starten met een verhaal. Maar deze keer zou de juf het verhaal niet zelf vertellen want het is een verhaal op video. Een mooi verhaal met heel veel "Gaatjes" Rupsje Nooitgenoeg. Rupsje Nooitgenoeg heeft honger. Hij eet overal gaatjes in : Een gaatje in fruit, in blaadjes en dan begint hij aan worst, snoep en chocolade. Hij wordt steeds dikker, totdat hij verschrikkelijke buikpijn krijgt. Dan bouwt hij een huisje om zich heen en aan het eind van de week komt hij er weer uit als een prachtige vlinder!
Vandaag stond ook schrijfdans op de agenda. Schrijfdans is een schrijf- en bewegingsmethode waarbij het bewegen op muziek cantraal staat. Voor peuters/kleuters is het een manier om spelenderwijs een vlot, vloeiend en veerkrachtig handschrift te ontwikkelen. Zij maken voor het eerst kennis met bewegingen naar boven, naar beneden, naar links, naar rechts, rond en recht, hoekig en golvend. De bewegingen worden aan den lijve ervaren. Het zijn de bewegingen die ten grondslag liggen aan het toekomstige schrijven van letters en cijfers. De uitvoering gebeurt met twee handen om zo beide hersenhelften te stimuleren en een betere samenwerking tussen de hersenhelften te creëren. Vandaag schrijbelen wij rondjes rond een gaatje.
Ook in de ander hoekjes zijn er veel gaatjes om te ontdekken:
Namiddag gaan we verder met schrijfdans en hoekenspel:
We sluiten onze gaatjesweek af met een kleurenspel met gekleurde schijfjes met: "Een gaatje" Eerst draaien aan de kleurenwijzer. Schijfje zoeken met dezelfde kleur en deze ook benoemen. En dan over de staaf schuiven met dezelfde kleur.
Als iedereen 2x aan de beurt geweest is merken wij dat de torentjes niet allemaal even hoog zijn dus even vergelijken en tellen.
Ja dat hebben jullie goed gezien. Vandaag 2 nieuwe gezichtjes van twee flinke meisjes. Eliza en Ezgi mogen binnenkort ook naar het perenklasje komen en kwamen daarom vandaag de sfeer al eens opsnuiven in onze klas.
Ze waren meteen in "The Mood" om een kenteken te kiezen. Ezgi koos de aardbei en Eliza koos het ijsje.
Na de kalenders en het kennismaken met de meisjes mochten we in de mand van de juf piepen wat zij had muziekinstrumenten bij. Wel alleen maar instrumenten met een gaatje zoals, blokfluiten, triangels, mondharmonika, buistrom, panfluit, enz... We mochten eerst vrij de instrumenten ontdekken en daarna hebben we samen muziek gemaakt.
In onze hoekjes weer nieuwe uitdagingen In de bouwhoek kartonnen buizen en in onze werkhoek spel met water.
Na de speeltijd spelen we verder want iederéén wil natuurlijk graag met water spelen.
Als alles opgeruimd ( lees als opgedroogd is ) Oefenen we ons nieuw versje nog eens. Oei, oei, oei, wat is me dat. In mijn sok zit een gat! Wat komt er doorheen? Het is mijn dikke teen.
Nu maar genieten van een vrije woensdagnamiddag, tot morgen!
"Oei, oei, oei, wat kriebelt er in mijn schoen?" Vraagt de juf zich af. Even schoen uitdoen en nakijken.
Oei, oei, oei, wat is me dat?! "Een gaatje" roepen mijn kapoentjes. Ivano wilde de juf helpen en trok aan de sok zodat het gat niet meer zichtbaar was. Lief!
Waar zit dat gaatje? "In uwe kous" Ja jullie hebben gelijk. "In mijn sok zit een gat." "Kijk wat komt er doorheen?" "Tenen" De juf vraagt: "Veel tenen?" "Neen" "Welke teen?" "Uwe duim." hihihihi! Het is mijne dikke teen.
Ziezo, we hebben een versje geleerd. Nu nog dikwijls oefenen zodat we het kunnen opzeggen. Het gaat als volgt : Oei, oei, oei, wat is me dat? In mijn sok zit een gat. Kijk wat komt er doorheen? Het is mijn dikke teen. Wie wil er ook eens een gaatje in zijn sok? IK, IK, IK, roepen ze met veel tegelijk.
Geen paniek mama's juf Carla heeft geen gaatjes geknipt in de sok van jullie kapoen maar wel in een sokje van onze reserve kledij en deze mochten we dan om beurt aantrekken en telkens hebben wij dan ons nieuw versje opgezegd.
Nu naar onze speelhoeken met veel spelmateriaal met gaatjes. Aan onze werktafel hebben we met priknaalden gaatjes geprikt in een blad. Eerst vrij en daarna trok de juf een streep op het blad en moesten we prikken op de lijn. Amai, dit vergde enige concentratie!
Na het prikken van gaatjes even controleren of er wel echt gaatjes zijn!
Na de speeltijd een bewegingsactiviteit met sportmateriaal met een gat in :HOEPELS! Eerst flink opwarmen met stap- en loopspelletjes.
Daarna deelt de juf hoepels uit en mogen wij van alles uitproberen. Als één vriendje iets leuk kan doen wij het allemaal na.
Tot slot tot rust komen met een ademhalingsliedje : Inademen door de neus en uitblazen door de mond.
Namiddag verder spelen in de hoekjes en in de zaal :
Voor we naar huis gaan nog even een spelletje : Wij zoeken in de wasmand 2 dezelfde sokken. Ja, mama's en papa's vanaf nu kunnen jullie kapoentjes je helpen met het sorteren van de was!
Kijk, juf, sneeuw! Mijn kapoentjes liepen onmiddellijk naar het raam om naar buiten te kijken en te genieten van een wit tafereel.
De juf vroeg naar het weekend en hoorde van : "Ik op de slee gezeten" en ook "Ik ben naar de kastjeswinkel geweest!" Dess was vandaag het vriendje van de dag en heeft onze kalenders in orde gebracht.
Nieuwe uitdagingen vandaag in de sportles bij meester Jens.
Na de sportles merken mijn pagadders dat onze klasdeur verdwenen is. Er hangt een gordijn met : GAATJES
Even door het gaatje piepen ... ja hoor daar is onze deur. hoe geraken we nu binnen? Aha, we vinden ook nog een gat onder de gordijn en ze kruipen allemaal naar binnen. En de juf? Die niet! zij speelt een beetje vals en opent het gordijn aan de zijkant. Foei, juf Carla!
In de klas gaan we op zoek naar meer gaatjes en we vinden ze overal, onder andere een zeefje in de zandtafel, gaatjes in schroeven, gaatjes in boeken. Wiede wiede waatjes, wij zoeken gaatjes!
Maar ook op de creatafel stonden kokertjes klaar om te stempelen daar waren ook gaten in.
We zijn dan ook meteen aan de slag gegaan met stempelen.
In onze speelhoeken veel spelmateriaal met gaatjes :
Vandaag een verhaal van Jules : Opa en Jules gaan boodschappen doen. Opa heeft een boodschappenlijstje gemaakt :hij heeft groenten en fruit nodig. Als ze alles hebben betaald aan de kassa, mag Jules de tas dragen. Opa vraagt of het wel gaat, maar Jules zegt dat hij de tas helemaal niet zwaar vindt. Als ze thuis de boodschappen willen uitpakken, begrijpen ze waarom. (Er zat een gat in de tas en alle boodschappen zijn eruit gevallen.)
Mijn kapoentjes begrepen niet waar de inkopen gebleven waren. Dan zullen we het verhaal even naspelen. De juf zoekt snel een boodschappentas en knipt er een gat in zonder dat haar kapoentjes het zien. Lou is de verkoper en Mathiz gaat appelsienen kopen. Als Mathiz vertrekt vallen de appelsienen eruit. Hoe kan dat nu?
Geen reactie, mijn kapoentjes rapen ze op en stoppen ze weer in de tas.
Nu vallen ze er weer uit en dan roepen ze er zit een gat in!! Aha, eindelijk is hune frank gevallen
Vandaag oefenen we onze kleurenkennis door actief op zoek te gaan naar kleuren. De juf wil op elk gekleurd blad voorwerpen uit onze speelhoeken met dezelfde kleur. Vooruit, zoeken maar!
In de zaal ritmisch bewegen met gekleurde linten :
Na de speeltijd komt Jennefer langs met een vertelkoffer! Jennefer studeert voor kleuterleidster en zat als peuter ook bij juf Carla. De vertelkoffer is een examen-opdracht van de Normaalschool en juf Jennefer wilde het graag eens oefenen. Wij waren maar al te graag het testpubliek. Het was supermooi en iedereen zat gespannen te luisteren. Voor juf Carla en haar kapoentjes is deze opdracht : GESLAAGD!
In onze hoekjes vandaag, knippen, plakken, en nog veel meer ...
We sluiten onze kleurenweek af met een spelletje in de zaal met de grote parachute met ... rood, geel, groen en blauw.