Kijk, juf, sneeuw! Mijn kapoentjes liepen onmiddellijk naar het raam om naar buiten te kijken en te genieten van een wit tafereel.
De juf vroeg naar het weekend en hoorde van : "Ik op de slee gezeten" en ook "Ik ben naar de kastjeswinkel geweest!" Dess was vandaag het vriendje van de dag en heeft onze kalenders in orde gebracht.
Nieuwe uitdagingen vandaag in de sportles bij meester Jens.
Na de sportles merken mijn pagadders dat onze klasdeur verdwenen is. Er hangt een gordijn met : GAATJES
Even door het gaatje piepen ... ja hoor daar is onze deur. hoe geraken we nu binnen? Aha, we vinden ook nog een gat onder de gordijn en ze kruipen allemaal naar binnen. En de juf? Die niet! zij speelt een beetje vals en opent het gordijn aan de zijkant. Foei, juf Carla!
In de klas gaan we op zoek naar meer gaatjes en we vinden ze overal, onder andere een zeefje in de zandtafel, gaatjes in schroeven, gaatjes in boeken. Wiede wiede waatjes, wij zoeken gaatjes!
Maar ook op de creatafel stonden kokertjes klaar om te stempelen daar waren ook gaten in.
We zijn dan ook meteen aan de slag gegaan met stempelen.
In onze speelhoeken veel spelmateriaal met gaatjes :
Vandaag een verhaal van Jules : Opa en Jules gaan boodschappen doen. Opa heeft een boodschappenlijstje gemaakt :hij heeft groenten en fruit nodig. Als ze alles hebben betaald aan de kassa, mag Jules de tas dragen. Opa vraagt of het wel gaat, maar Jules zegt dat hij de tas helemaal niet zwaar vindt. Als ze thuis de boodschappen willen uitpakken, begrijpen ze waarom. (Er zat een gat in de tas en alle boodschappen zijn eruit gevallen.)
Mijn kapoentjes begrepen niet waar de inkopen gebleven waren. Dan zullen we het verhaal even naspelen. De juf zoekt snel een boodschappentas en knipt er een gat in zonder dat haar kapoentjes het zien. Lou is de verkoper en Mathiz gaat appelsienen kopen. Als Mathiz vertrekt vallen de appelsienen eruit. Hoe kan dat nu?
Geen reactie, mijn kapoentjes rapen ze op en stoppen ze weer in de tas.
Nu vallen ze er weer uit en dan roepen ze er zit een gat in!! Aha, eindelijk is hune frank gevallen
Vandaag oefenen we onze kleurenkennis door actief op zoek te gaan naar kleuren. De juf wil op elk gekleurd blad voorwerpen uit onze speelhoeken met dezelfde kleur. Vooruit, zoeken maar!
In de zaal ritmisch bewegen met gekleurde linten :
Na de speeltijd komt Jennefer langs met een vertelkoffer! Jennefer studeert voor kleuterleidster en zat als peuter ook bij juf Carla. De vertelkoffer is een examen-opdracht van de Normaalschool en juf Jennefer wilde het graag eens oefenen. Wij waren maar al te graag het testpubliek. Het was supermooi en iedereen zat gespannen te luisteren. Voor juf Carla en haar kapoentjes is deze opdracht : GESLAAGD!
In onze hoekjes vandaag, knippen, plakken, en nog veel meer ...
We sluiten onze kleurenweek af met een spelletje in de zaal met de grote parachute met ... rood, geel, groen en blauw.
Wat een leuke verrassing deze morgen. We kregen een prentenboek van Lou omdat hij het dubbel had. Het was extra leuk omdat het ook nog perfect in ons thema paste want het ging over de verschillende "Kleuren" Dankjewel Lou! Natuurlijk schoof de juf de voorziene taalactiviteit aan de kant en vertelde ze nu uit het prentenboek van Lou.
Op donderdag gaan we altijd sporten maar vandaag zal meester Niels ons eens flink laten bewegen en meester Koen mag voor één keer toekijken.
Eerst ons sportlied samen zingen en dansen.
Dan beginnen aan onze omloop.
Nu even languit relaxen op een zacht muziekje. We mogen weer rechtstaan na een kriebeltje van de meester.
De juf observeert ons kniptalent.
We maken ook nog een beterschapskaart voor de papa van Lou want hij verblijft momenteel in het ziekenhuis.
We eindigen de dag met een spelletje in de zaal. 1 2 3 Piano
Deze morgen zat Jules ons op te wachten met een ... rode neus.
Hij vertelde dat hij in een kleurenboekje aan het kijken was en de rode kleur vond hij het mooist. Daarom de rode sticker op zijn neus en voor ons had hij ook een sticker. We mochten zelf de kleur kiezen die wij het mooist vonden. Terwijl zong de juf steeds opnieuw ons nieuw kleurenlied met telkens onze naam en de kleur die wij gekozen hadden.
Leuk een kleurtje kiezen maar het kriebelt wel een beetje en sommige kindjes kijken eerst wat scheel met die plakker op hun neus ...
Na het leren van ons kleurenlied leren wij de kniptechniek. De juf demonstreert welk vinger in welk gaatje moet en hoe we onze schaar moeten vasthouden. We knippen rode, blauwe, gele en groene repen in stukjes om ze later op te plakken in een regenboog.
Veel kleurtjes om te ontdekken en te oefenen in de verschillende speelhoeken :
Soms starten we de dag met een verhaal maar vandaag sluiten wij onze schooldag af met een verhaal van Tom en Nina. Meteen alle ogen gericht op onze Nina. NEE! Lacht de juf niet onze Nina maar ze lijkt er wel op want ze hebben dezelfde naam en allebei leuke krulletjes in hun haar. "Tom wil samen met Nina een blauw schilderij maken maar dan ziet Nina de driewieler van Tom staan en ze gaat fietsen. Tom wordt boos en wil zijn fiets terug en probeert Nina met zijn blauwe handen te pakken. Dit loopt in een kliederfestijn uit tot mama ze met knuffels en al in bad zet."
Dag, kapoentjes! Geniet van jullie vrije woensdagmiddag.
Een verhaal van Jules altijd leuk om de dag te beginnen.
Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek, nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules.
Na het verhaal mogen de vriendjes die gisteren niet aan de beurt kwamen kleurtjes mengen.
Na de speeltijd een kringspel. We verstoppen een rood, geel of blauw blokje onder één van drie identieke bekers. De juf schuift op de muziek de bekers heen en weer. Als de muziek stopt mag iemand raden onder welke beker het blokje zit.
We speelden verstoppertje samen met meester Niels. Eerst moest Niels zoeken en daarna wilde Mathiz zoeken. Maar eerst tellen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 wie niet weg is, is gezien!
Na de laatste speeltijd nog even onze kleurenkennis testen. De juf zingt : Rood, rood, ik heb geen rood. (blauw, geel en groen) Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken. Allemaal op zoek naar een rood blokje en we leggen dit in de rode hoepel.
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten. Niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. We beginnen met een zoektocht in onze klas naar verschillende kleurtjes. De juf zingt :"Blauw, blauw, ik heb geen blauw. Ik moet nog blauw gaan zoeken, hier in alle hoeken." En dan mochten mijn kapoentjes op zoek gaan naar blauwe voorwerpen. We hebben ook naar onze kleren gekeken om te zien wie er blauw aan had. Dit deden we ook voor de kleur rood. Groen en geel zijn voor morgen want het was de hoogste tijd om fruit te eten.
In de sportzaal bij meester Jens zagen wij ook héél véél kleurtjes. Vandaag dus bewegen en terwijl ook onze kleurenkennis vergroten.
Na de speeltijd waren er drie kleurenvriendjes op bezoek in ons klasje nl. Blauwtje, Roodje en Geeltje. Blauwtje had niemand om te spelen en was daarom een beetje verdrietig totdat Geeltje eraan kwam en samen speelden ze vangertje. De kleuters zagen een blauwe cirkel en daarna een gele cirkel en toen ze samen speelden zagen ze een andere kleur verschijnen :" Groen! " riepen ze. Zo ging het ook met Geeltje en Roodje = oranje en met Roodje en Blauwtje = paars. Héla, wij kunnen zelf kleurtjes maken.
Wie wil dat ook eens proberen? Iederéén natuurlijk.
We ontdekten niet alleen nieuwe kleuren maar ook dat we een bruine kleur krijgen als we teveel kleurtjes bij elkaar mengen.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, maar ook rode, blauwe, gele en groene beertjes sorteren, aangepaste boekjes in de boekenhoek, bouwen met gekleurde blokken op een spiegel, spelen met gekleurde rijstkorrels, en nog veel meer.
Namiddag moest de juf even een pampertje verschonen en toen ze weer in de klas kwam zag ze dit ... 2 kapoentjes die aan het knuffelen waren... Zo lief!
Nadat de klas opgeruimd was en de speeltijd voorbij speelden we samen nog een spel met de dobbelsteen. We spraken samen af: Bij rood bovenaan gaan we op de grond zitten. Bij blauw bovenaan gaan we op handen en voeten staan.
Lena brengt vandaag onze kalenders in orde want zij is het kindje van de dag en de kalenders is één van de taakjes.
Zij had vandaag ook een leuke foto bij van Nieuwjaar bij oma. Juf Carla zag een vloer vol met confetti, hihi! Lena wist ook nog te vertellen dat opa alles heeft opgeruimd. Flinke Opa! Lena had duidelijk haar nieuwjaarsversje voorgedragen en haar vuurwerk laten omploffen! Alle vriendjes wilden graag de foto zien.
Toen hebben we ook de album van Lou erbij gehaald. Vol met foto's van zijn kerstvakantie en ook van de Nieuwjaarsbrief. Zo kunnen we toch nog nagenieten van het vuurwerk dat wij zelf gemaakt hadden.
Nu was het de beurt aan de juf om te vertellen. Een verhaaltje over maan die verdriet had. IJsbeer wil haar troosten door haar een zoentje te geven maar hij kan niet bij maan komen. Dan stellen verschillende vriendjes voor om te helpen. Uiteindelijk raken ze bij maan en krijgt ze een zoen. weg verdriet!
Daarna praten we nog even door over ons thema vriendjes. Hoe gaan we om met elkaar? Wat is lief, wat niet? We sluiten ons gesprek af met een lied over twee vriendjes : "Hansje en Grietje."
Vier vriendjes die gisteren nog niet de kans kregen om te schilderen mogen nu een schilderij maken.
de anderen gaan aan de slag in de speelhoeken.
Na de speeltijd bewegen op muziek in de zaal. We doen de kabouterdans maar ook een leuk speelllied : "Kom wat dichter, dichter, dichter, kom wat dichter, dichterbij..."
We beginnen onze donderdag met poppenkast. Mijn kapoentjes wachten gespannen af. Aha, daar is Jan Klaassen! Hij vraagt om samen te zingen en dan zorgt hij ervoor dat de gordijntjes opengaan. "Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje."
Joris is blij want zijn vriendinnetje mag komen spelen. Katrien wil met de bal spelen maar Joris maakt zich boos en pakt de bal af van Katrien met de mededeling: "Die bal is van mij daar mag jij niet mee spelen!" Zo gaat het ook met een auto en de blokken. Het is telkens lachen als Joris het speelgoed afpak.
Totdat Katrien begint te wenen dan zijn mijn kapoentjes onder de indruk.
Gelukkig is oma in de buurt en zij praat met Joris over delen, samen spelen, het weer goedmaken en lief zijn voor elkaar.
Joris heeft de boodschap begrepen en vanaf dan spelen Joris en Katrien samen met de bal, de auto en bouwen ze samen een toren. Veel leuker!
Nu naar de hoekjes om te spelen en juf Carla hoopt dat haar kapoentjes de verborgen boodschap, in het poppenkastverhaal, in de praktijk zullen toepassen.
Nu even tijd maken om te smullen van lekker fruit.
Na "goeiemorgen" zingen en het ophangen van onze kentekens ontdekten mijn kapoentjes een nieuw vriendje. Inderdaad vandaag zat "Amna" ook in onze kring. Welkom Amna wij hopen dat ook jij je snel thuis zal voelen in onze klas.
Juf Carla bracht vandaag een hele grote tekening mee. Eerst goed kijken en dan mogen we vertellen.
Maar het bleef heel erg stil! Dan is de juf maar begonnen met het stellen van vraagjes. "Waar is het kindje met de boekentas?" "Welk kindje heeft verdriet?" enz... Dat ging veel beter
Nu op naar onze speel-en leerhoeken : Wie wilde mocht knippen en plakken :
Maar ook in de andere hoeken was er veel om te spelen en te leren :
Van spelen en leren krijgen we honger. Vandaag is het tutti-fruttidag wat gaan we smullen? OJEE! Kerstomaatjes.
Sommige kindjes roepen al meteen : "Dat eet ik niet" anderen zeggen niets maar kijken een beetje sip. We gaan wel allemaal proeven zegt de juf en zij geeft het goede voorbeeld Hmm, lekker, zegt de juf. Alle vriendjes namen dapper een tomaatje en proefden ervan. Hihi, sommige gezichtjes spraken boekdelen.
Toch waren er ook vriendjes die het lekker vonden en nog meer wilden.
Gelukkig hadden verschillende kindjes toch fruit in hun boekentas en hebben we dat geschild en gedeeld. Oef, lekkere banaan en appel.
Na de speeltijd nog even in de hoeken spelen :
Tot slot zingt de juf van Hansje en Grietje. Hans en Grietje zijn twee vingerpopjes die graag zingen en dansen. Maar zij maken ook graag een praatje met de vriendjes van de perenklas. Tot groot jolijt van mijn kapoentjes!
Na de speeltijd een speellied : "Zoveel vriendjes bij elkaar." Klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend ik geef je een zoen, laat ons samen een dansje doen. Tra-lalala-lalala-liere, tra-la lala, lala, la x2
Nu verzamelen we in onze kring om eerst goed na te denken over in welke hoek we graag willen spelen. De juf laat een foto van de hoek zien en vertelt wat je eer kan spelen. Daarna is het voor veel peuters makkelijker om een keuze te maken.
Veel vriendjes kozen voor een nieuwe uitdaging aan de creatafel nl. KNIPPEN en PLAKKEN
Oeps, vergeten te vertellen! Vanaf vandaag zal Niels stage doen bij ons in de perenklas, gedurende drie weken. Welkom Niels in onze klas