Joepie! Er is niet één vriendje jarig maar wel twee vriendjes. De tweelingzusjes Lara en Magali. Deze morgen kon je duidelijk aan hen beide merken dat het een speciale dag was want hun oogjes fonkelden van trots. Klas versieren, alles uitpakken en klaarzetten en dan kon het feesten beginnen. Eerst het kroontje passen en eens in de spiegel kijken hoe goed het kroontje ons staat.
Dan eventjes een hulplijn (vingers) inschakelen om te weten hoeveel jaar ze worden en dat is euh ... 3!
Dus 3 kaarsjes op elke feesttaart en die mochten Lara en Magali uitblazen na het zingen van "Kaarsjes op de taart want het is feest vandaag."
Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Waw!!! We kregen zelfs twee cadeautjes. Van Magali kregen we het boekje : " Anna en haar lieve mama ." en van Lara : " Anna en haar lieve papa." Dankjewel!
De juf heeft meteen het verhaaltje verteld.
Toen mochten zij op hun beurt een pakje kiezen uit de cadeautjesdoos en ze kozen allebei voor een fluitje. Veel plezier!
" Lang zullen ze leven..." zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor onze 2 fuifnummers.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij... dat er iemand jarig is en dat ben jij. (jullie) Kriebel, kriebel, kriebel, GELUKKIGE VERJAARDAG Magali en Lara!
Nu nog een mooie tekening maken voor in het verjaardagalbum, een leuke herinnering voor later. Natuurlijk maken we 2 albums voor elk ééntje.
En dan mochten wij lekker smullen en drinken van al het lekkers dat de zusjes voor ons meebrachten. Hmm, dat smaakt!
Aan het einde van de dag kregen onze jarige meisjes hun album en natuurlijk ook Jules en zijn broertje Juul mee met de logeerkoffer.
Tok-tok-tok-tooook, hoorden wij deze morgen. Wie is dat? Is de haan van Dylan weer op bezoek? Nee hoor! Het was Kaatje kip met een verrassing voor ons.
Zij bracht mooie paasversiering mee om ons klasje in paasstemming te brengen. Kaatje vroeg aan de kleuters om de paastak te versieren want zij had geen tijd omdat ze haar eitje nog moest uitbroeden. Alle kleuters deden enthousiast mee.
Na het versieren van de paastak werkten we verder aan ons mandje.
In de zandtafel nu geen zand meer maar wel maïs. Mijn kapoentjes vonden het superleuk en schepten of hun leven ervan afhing ... en de maïs? Die vloog in het rond!!!
Na de speeltijd een bewegingsactiviteit met eieren en eierdopjes. Opdrachtjes zoals : " We stappen met ons ei tussen de eierdopjes en als de muziek stopt dan zet je snel je ei op een dopje.
Bij het relaxatiestukje hebben we het eitje laten rollen over onze buik en benen.
Namiddag verder in de hoekjes werken en spelen :
Als afsluiter een kleurenspel : Alle vriendjes mochten een eitje kiezen op de mat. Om beurt vertelden we aan elkaar welke kleur ons eitje had. Nu het ei bij de juiste mama leggen zodat zij de eitjes kan uitbroeden. Wat ging dat al goed! Bravo!
Dag iedereen! De juf is terug dus gaan we weer aan het bloggen
Kaatje kip heet ons nieuw thema en we zijn van start gegaan met een heel mooi en zeer emotioneel verhaal.
Mama kip legde een ei want ze wilde graag een kuikentje. Maar wat ze ook deed het kuikentje kwam niet tevoorschijn. Pas na veel zwoegen en lang wachten brak toch plots het eitje en kwam er een kuikentje tevoorschijn. Oh, wat was mama kip blij. En mijn kapoentjes ook!
Vermits meester Koen op zeeklasse is krijgen we uitzonderlijk op maandag onze sportles met juf Davina. Fijn bewegen in de grote sporthal.
Na de speeltijd kregen we bezoek. Wat of wie zit er onder de doek??? We hoorden tok, tok, tok ... Een haan!
De haan was van Dylan ( klasje van juf Caroline ) en van mama An mocht hij ook een bezoekje brengen aan de perenklas. Sommige kleutertjes vonden het eerst wat eng maar al gauw kregen ze er plezier in en wilde ze de haan wel aaien. We zijn veel te weten gekomen over de haan. Dankjewel Dylan en mama An.
In de hoekjes was heel wat nieuws te ontdekken : zoals eierdopjes aan de plasticinetafel, een watertafel met eendjes, puzzels ivm het paasthema, boekjes ivm het thema, enz... Ook de zandtafel wilde de juf aanpassen maar daarvoor had ze de hulp van haar kapoentjes nodig want het zand moest eerst in zakjes geschept worden. Amai, veel werk!
In de creahoek zijn we aan ons paasmandje begonnen. Heel belangrijk! Want als we paaseitjes willen krijgen hebben we natuurlijk een mandje nodig.
Tot slot nog een spelletje met juf Davina. Wat is er weg?
Waar is dat feestje? Hier in de perenklas natuurlijk want Goia is jarig en zij had van alles bij om er een grandioos feest van te maken. Daar lieten we geen gras over groeien en we gingen meteen van start met onze jarige in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Samen met Jules mocht Goia het feest openen. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje wel ok is...Ja hoor Goia keurde hem helemaal goed.
Nu was het hoogtijd om de cakejes te versieren met kaarsjes. Hoeveel jaar ben je nu, Goia? Zij telt haar vingertjes...3!
Dus 3 kaaarsjes met vlammetjes erop en we zongen samen : " Kaarsjes, kaarsjes, op de taart want het is feest vandaag "
Blaas nu, blaas nu, blaas nu maar pffffff Bravo Goia!
Maar het leukste aan jarig zijn is toch wel pakjes openmaken en dat mocht de jarige nu doen, spannend! Wat zou erin zitten? Een knuffel? Nee. Een puzzel? Nee. Een boek? Jaaaa!
Waw, een boekje over "Floortje." Juf Carla heeft het meteen verteld en het werd muisstil in onze klas.
Dankjewel Goia, mama en papa voor het mooie prentenboek.
Nu mocht zij een cadeautje kiezen uit de grote cadeautjesdoos van de juf. Goia moest niet lang nadenken ze koos meteen voor een fluitje.
Nu mochten alle vriendjes in de zaal gaan dansen en zingen voor haar. Lang zal ze leven in de gloria! Hieperdepiep, HOERA!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, en een dikke kus.
We zorgen ook voor een mooie tekening voor de jarige. De juf maakt er een album van zodat Goia later nog dikwijls kan terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Hmmm, lekkere zelfgemaakte cakejes en appelsiensap, dat smaakt! En ... opnieuw werd het stil in ons klasje.
Goia kreeg haar album van haar vriendje Noah en ook nog een dikke zoen.
Lieve Goia, wij hopen dat je een leuke dag had in ons klasje. Geniet van de logeerpartij met Jules!
Tijdens onze praatronde hebben we het even stil gemaakt want zo konden wij de vogeltjes horen fluiten buiten. Oh, zo mooi en dat samen met de binnenvallende zon we kregen er zowaar lentekriebels van. Nu we toch flink aan het koffiekletsen waren liet juf Carla een grote praatplaat van Jules zien. Jules en zijn vriendjes van de klas leerden hun handen wassen. Eerst vertellen over de praatplaat en daarna leerden ook wij : "Hoe onze handen te wassen." want wij kunnen dat immers ook vermits wij al "GROOT ZIJN"
Tijdens hoekenwerk mochten mijn kapoentjes om beurt hun hoedjes versieren met allerlei plakfiguurtjes.
Ook in de andere hoekjes was het gezellig druk.
Alleen onze puzzelhoek blijft dikwijls leeg. Toen kreeg de juf een lumineus idee en beloofde dat wie helemaal alleen een puzzel maakt en het aan de juf laat zien die kreeg een blauwe sterrenstempel ... en opeens hadden we geen plaats genoeg meer aan de puzzeltafel! Dus mama's en papa's niet klagen over handjes vol met sterretjes want dit wil immers zeggen dat jou kleuter een flinke puzzellaar is.
Vandaag was het ook tutti-fruttidag en we aten heerlijk sappige appelsientjes. En aan sommige snoetjes te zien waren ze ook een beetje zuur. Hmm, maar dat heeft de juf net graag. Niet iederéén was er mee akkoord!
Na de speeltijd een bewegingslesje in de zaal met pittenzakjes en aangepaste muziekjes = loopmuziekjes, springmuziekjes, kruipmuziekjes en rustmuziekjes.
Verder werken en spelen in de hoekjes.
Geniet nog van een mooie vrije namiddag en morgen... dan vieren we de verjaardag van Goia! Hoera!
Hup, hup met de beentjes in de sportles van meester Koen.
Na de speeltijd spelen we in de hoekjes en werken we verder zodat iederéén aan de beurt is geweest om te schilderen.
Na de laatste speeltijd oefenden we nog de begrippen "Groot en klein." Op de mat lagen 2 hoepels. Eentje groot de andere klein. De juf had ook 2 beren ( 1 groot -1 klein ), 2 ballen, 2 blokjes, enz... De opdracht was dan ook zet de kleine voorwerpen in de kleine hoepel en de grote voorwerpen in de grote hoepel. Het ging zeer goed!
Voormiddag moest juf Carla naar Hasselt voor een navorming. Gelukkig is juf Davina er dan om in het perenklasje te komen meespelen.
Ons thema draait deze week rond "Groot zijn" Wie is groot? Wat kunnen we al goed? Wat moeten we nog goed inoefenen? Daar proberen we deze week een duidelijk zicht over te krijgen. We starten ons thema met het vertellen van een verhaal uit een prentenboek. Kleine Beer wil graag groot worden. Hij vraagt raad aan buurman Beer, aan oma Beer, aan oom Beer. Iedereen geeft hem goede raad. Maar helpen doet er niets... Gelukkig weten mama en papa wel wat er moet gebeuren.
Na fruit en speeltijd mochten mijn kapoentjes met juf Davina naar de sportzaal. Samen met Jules en prenten van Jules oefenden ze verschillende houdingen. Sta op handen en voeten. Spreid je voeten en je armen. enz...
En toen was het alweer tijd om te gaan eten.
Namiddag was juf Carla er weer en werkten we in de hoekjes. Met verfrollers (met reliëf) schilderen op een "GROOT" blad. daar zal de juf een hoedje van maken zodat zij vrijdag ook iets hebben om zich te verkleden. De andere klasjes werken deze week rond het thema carnaval. Voor veel peuters is dit nog onbekend en dikwijls ook akelig, al die mensen in gekke outfits. Daarom wil ik wachten tot na het krokusverlof om dit thema aan te bieden omdat tijdens het verlof mijn peutertjes waarschijnlijk wel naar een carnavalstoet zijn gaan kijken.
Namiddag fijn buiten spelen in het zonnetje en vermits juf Carla dan toezicht doet heeft ze haar fototoestel ook eens mee naar buiten genomen.
Om onze schooldag af te sluiten leren we een nieuw liedje. " Waar is Hansje, waar is Grietje?
Vrijdagmorgen 3 nieuwe snoetjes in ons klasje want Dylano, Lena en Thomas stappen na de vakantie ons klasje binnen en kwamen al even kennismaken. Terwijl de mama's buiten een traantje wegpinkten luisterden hun kapoentjes naar onze goedemorgenlied en kozen ze reeds een kenteken en dit allemaal zonder traantjes! Waw, zo flinke kindjes
Ze mochten ook al mee gaan sporten. En wat bleek onze nieuwelingen zijn zeer sportief want ook hier deden ze met alle opdrachten mee.
Om de voormiddag af te sluiten nog even in de hoekjes spelen.
We zingen samen : " Hansje en Grietje die gingen naar de school."
Wat deden jullie het goed! We kijken reeds uit naar jullie volgende bezoekje want met zulke flinke vriendjes erbij zijn wij super blij!
Deze morgen ontdekten we een boekenmonster op de bloes van Martijn
Ook Lune en Nora zijn boekenmonstertjes want zij brachten elk een mooie tekening mee van een boekje dat zij "gelezen" hadden. Joepie! Weer twee lintjes voor onze boekenslinger.
Intussen waren weer enkele leerlingen van het derde leerjaar binnengekomen. Vandaag kwamen ze voor de laatste keer een verhaaltje vertellen.
Met tien in bed.
De jongen lag met tien knuffels in bed maar hij had geen plaats genoeg. De jongen riep : " Opzij, opzij" en boink! ... Beer viel uit bed. maar nog steeds had de jongen geen plaats genoeg. Hij riep : " Opzij, opzij" en plof! ... Zebra viel uit bed. en zo ging het maar door tot de jongen helemaal alleen in bed lag. Waw! Nu had hij veel plaats maar... hij voelde zich zo alleen en had het koud. Dus mochten alle knuffels weer gezellig bij de jongen in bed.
Na het vertellen speelden we het verhaaltje na met Jules en knuffeltjes die de grote jongens en meisjes hadden meegebracht.
Na de speeltijd mochten wij een bezoekje brengen aan onze nieuwe schoolbibliotheek. Maar wij noemen het liever onze " BOEKENMONSTERKLAS " Mijn kapoentjes kregen de opdracht om op zoek te gaan naar de boekenmonsterdeur. Hoera! Gevonden.
Juf wilde enkele foto's trekken maar haar fototoestel had weer rare kuren en daarom zijn de foto's wat wazig.
De juf vertelde er een mooi verhaal " Net zoals jij " Als je goed kijkt, zie je dat heel veel dieren erg op jou lijken. Ze hebben oren, ogen en een mond, net zoals jij. Zo begint dit prentenboek over gelijkenissen tussen mens en dier. Op elke bladzijde worden andere dieren voorgesteld. Ze doen dingen die mensen ook doen.
Juf Carla schreef ook nog een dankwoordje op het bord en haar kapoentjes mochten het ondertekenen met hun naam.
Namiddag spel in de hoekjes en in de zaal :
Kijk, hoe lief! Lara leest een verhaaltje voor haar zus Magali die zich niet zo lekker voelt.
Helaas geen afsluitend spel want de juf had het te druk met verzorgende taakjes. Gelukkig is er dan een filmpje van de teletubbies om de vriendjes toch aangenaam bezig te houden.
Ook vandaag kwamen enkele leerlingen van het derde leerjaar een verhaal vertellen. "Snel, muis, snel!
Muis loopt snel weg, maar waarom? En waarom loopt Olifant snel weg? We ontdekten het samen door het openklappen van de flapjes in het boek.
In onze hoekjes veel boekjes lezen en ook nog boekenmonsters knutselen.
Na de speeltijd wilde Jules net zoals papa de krant lezen maar dat lukte natuurlijk niet. Is niet erg hoor Jules want met een krant kan je nog zoveel meer doen. Zoals erop zitten, liggen, erover springen, laten wapperen, plooien, frommelen, scheuren, voetballen, enz... en we hadden veel pret!
Dan nog even in onze hoekjes spelen en als afsluiter van de dag... een geluidenspel "Wat hoor ik?" Er lagen foto's op de mat en de juf liet verschillende geluidjes horen. Wie het kon raden mocht een jeton op de juiste afbeelding leggen.
En nu een vrije namiddag ideaal om veel boekjes te lezen!
Vandaag kregen we het bezoek van enkele meisjes van het derde leerjaar. Zij kwamen een verhaaltje vertellen.
"Klein wit visje telt tot 11"
Klein wit visje telt tot tien. Wie niet weg is, is gezien! Klein wit visje vindt zijn vriendjes allemaal terug. Maar hoeveel telt hij er nu?
Mijn kapoentjes waren super flink en luisterden aandachtig. De meisjes deden het ook zeer goed! Na het verhaal wilde de meisjes wel eens weten of wij ook al goed kunnen tellen. Ze haalden allerlei voorwerpen boven zoals : knuffels, auto's, enz... Om beurt mocht er iemand tellen.
Nu samen naar de sportles. Vandaag een lesje met ballen.
Na de speeltijd keken we samen naar de boekenhoek want juf Carla had hem nog een beetje groter gemaakt zodat we er niet alleen kunnen boekjes lezen maar ook spelletjes spelen die met taal te maken hebben. De juf had ook onze boekenslinger opgehangen en heeft er meteen een lintje bij gedaan voor het verhaal van deze morgen.
Tijdens hoekenwerk mogen we om beurt een boekenmonster maken.
Telkens iemand een boekje leest krijgt onze slinger een lintje bij.
Namiddag een bewegingslesje met linten op muziek. We maakten grote bewegingen om de linten mooi te laten wapperen en slingeren.
Daarna weer verder werken in de hoekjes :
Tot slot vertelde de juf nog een verhaal.
Dieren lijken soms meer op elkaar dan je zou denken. Wat hebben een bij en een zebra of een spin en een inktvis met elkaar gemeen? Samen keken we in het boekje en zo kwamen we het te weten!
Deze morgen hadden we geen tijd om onze kalenders in orde te brengen want we moesten naar de sportzaal om met alle kinderen van "De Eik" de projectweek op te starten. 2 boekenmonsters kwamen langs, ze zaten helemaal onder het stof omdat te weinig kinderen een boekje lezen.
Ze vroegen aan de directeur op welke manier ze iedereen aan het lezen kunnen krijgen. De directeur had enkele ideetjes zoals : Geen sport meer op school of niet meer knutselen. Neeeee!!!! riepen de kinderen in koor. Geen zeeklassen of schoolreizen meer. Neeeeeeee!!!! klonk het opnieuw. Tot zes uur op school blijven. Oh neeeeeee!!!!!
Maar lezen moet leuk zijn. Toen kreeg onze directeur wel een goed idee. Voor elk boek dat wij lezen krijgen we een boekenlint om een lange slinger te maken. Vrijdag gaan we samen meten hoelang deze slinger is geworden en dan krijgen we daarvoor eurootjes om boekjes te kopen voor onze nieuwe boekenklas. Ja! Dat vinden we wel goed en tot slot leerden we een boekenleeslied.
Nu werden we verwacht in de mediatheek want daar stond de verteltent van Guy Daniëls. We mochten samen met de kleuters van juf Caroline en juf Kathleen gaan kijken en luisteren naar het verhaal van Sammy de kikker :
Sammy de kleine kikker wordt snel boos. Dan trilt hij over zijn hele lijf. Zijn ogen lopen vol en hij blaast zijn groene ogen helemaal op. Maar waarom? Dat weet hij zelf niet goed. Het gebeurt gewoon. Zomaar. Zijn vrienden merken het ook. Ze maken er een spelletje van. 'Word je weer boos, Sammy?' roepen ze. 'We zien het aan je ogen!' Daar schrikt Sammy van. Kunnen ze het echt aan zijn ogen zien? Gelukkig is er papa nog en die geeft hem wel een hele goede raad ...
Mijn kapoentjes hebben echt genoten van het verhaal. Namiddag hebben we onze boekenhoek wat groter gemaakt want heel veel kindjes willen nu graag een boekje lezen. Juf Carla heeft ook meer boekjes dan anders in de boekenhoek gelegd zodat er voor iedereen wel een boekje is dat interessant is.
Slaapwel, allemaal! Mama en papa denk aan een verhaaltje voor het slapengaan dan krijgen we een boekenlint voor onze slinger.
Ziehier in het kort onze activiteiten van donderdag en vrijdag. ( juf Carla heeft veel werk met de voorbereiding van de projectweek van volgende week) Oefenen van ons lichaamsschema met pittenzakjes.
In de hoekjes onze kleurenkennis en kniptechniek oefenen.
kleuren mengen
Goed zo! Weer 2 lintjes bij voor onze boekenslinger
Samen een toren bouwen
Sporten met meester Koen. Snel reageren op signaal met de juiste beweging.
Kleur- en telspel
Hoekenwerk en een kleuroefening ( kleur de bloempjes rood, de wolkjes blauw, de kikkertjes groen en de zonnetjes geel ).
Hoekenspel in de klas en in de zaal :
Tot slot samen kijken in een kleur- en telboek. 1 aap 2 papegaaien 3 slakjes enz... 10 bijtjes en toen kwam bijtje zoem en prikte in onze buik! Foei bijtje Zoem
We zijn de dag begonnen met het zoeken naar kleurtjes. Wie ziet er iets rood? Ammelie trok haar bloes omhoog en ja hoor de neus van Bumba is rood.
Daarna een leuk verhaal van Jules. Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules.
Dat willen wij ook proberen! Martijn doet gele verf in een verfpot.
Sam voegt er gele verf bij.
Alessio mag mengen met een penseel.
En Lillah mag ermee schilderen. Hoera, gelukt! Wij hebben ook groene verf gemaakt.
Nu mochten we in de hoekjes spelen. Aan de crea-tafel gingen we weer aan de slag met kleurtjes mengen. Lekker kliederen.
Om 9u45 was het Tutti-frutti-tijd. Lekkere appeltjes vandaag en daarna even buitenspelen.
Na de speeltijd bleven we in de speelzaal. De juf had heel wat sportgerief klaargezet en natuurlijk ook de Julesmatjes. Onze sportactiviteit begon met ons liedje : " Hup en hup en één en twee, hup en hup doe jij ook mee?" Natuurlijk wilden we allemaal meedoen.
We bouwden samen een omloop op en dan gaf de juf ons volgende opdrachten. Neem een pittenzakje of speelgoedje en schuif op je buik over de bank.
Spring met je pittenzakje/ speelgoed over de gekleurde blokken.
Stap met de pittenzak / speelgoed over het hekje of kruip eronder.
Leg nu je pittenzak/speelgoed in de hoepel met dezelfde kleur.
Loop terug en neem een nieuw pittenzakje/speelgoed om de omloop weer aan te vangen.
Wij hielden het vol tot alle pittenzakjes en speelgoedjes op waren. Dan samen opruimen en dan rusten met een rustig muziekje en juf Carla die ons kriebelt.
Vandaag is het dinsdag dus hebben we niet zoveel tijd om te babbelen want meester Koen komt ons halen om te sporten.
Na de speeltijd een kleurenspel.
Ieder van ons mocht een speel- goedje uit de mand kiezen en dan zong juf een liedje nl. " Rood, rood ik heb geen rood. Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken. " Alle vriendjes met een rood speelgoedje mochten het dan op het blad leggen met dezelfde kleur. Zo oefenden wij verder totdat iedereen aan de beurt geweest was.
Tijdens hoekenwerk een nieuwe uitdaging namelijk knippen. Wie graag het kleurenspel wilde verder spelen mocht dat natuurlijk.
Een toren bouwen Met twee is het zoveel leuker!
Wat hebben we flink opgeruimd! Daarom een smiley van de juf, proficiat
De juf had na de laatste speeltijd een zeer leuk prentenboek bij over Tom en Nina. De twee deugnietjes waren niet zo flink en hadden ruzie, want Tom wilde een schilderwerk maken en Nina wilde liever fietsen. Het ging er heftig aan toe en na de ruzie zagen ze eruit als twee blauwe mannetjes. Daar konden ze om lachen maar mama niet. Mama was boos en stopte ze allebei in bad. Na het verhaal wilde de juf weten of wij soms ook ruziemaken? Neeeee!!!! riepen mijn liegebeestjes in koor!
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan, bye, bye!
Ja hier zijn onze nieuwe vriendjes met een glimlach. Welkom, allemaal in ons klasje. Wij zijn blij met jullie erbij
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten, niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. Er waren drie kleurenvriendjes op bezoek in ons klasje nl. Blauwtje, Roodje en Geeltje. Geeltje had niemand om te spelen en was daarom een beetje verdrietig totdat Blauwtje eraan kwam en samen speelden ze vangertje. De kleuters zagen een blauwe cirkel en daarna een gele cirkel en toen ze samen speelden zagen ze een andere kleur verschijnen :" Groen! " riepen ze. Zo ging het ook met Geeltje en Roodje = oranje en met Roodje en Blauwtje = paars. Héla, wij kunnen zelf kleurtjes maken. Wie wil dat ook eens proberen? Iederéén natuurlijk.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, in de puzzelhoek de juiste kleur ballonnetjes zoeken, spelen met de kleurentoren, aangepaste boekjes in de boekenhoek en nog veel meer.
Namiddag werkten we verder in onze hoekjes
Na de speeltijd wilde Jules graag een hele hoge toren bouwen en wij wilden helpen. De juf had in onze klas gekleurde blokken gelegd en zong een kleurenlied : "Rood, rood, ik heb geen rood. Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken."
De juf zingt, dan mogen 2 vriendjes een blok zoeken met de juiste kleur en er een toren mee bouwen.
Dat ging al goed, morgen oefenen we verder. Dag kapoenen, tot morgen.
Deze morgen zat onze Jules eindelijk weer bij ons in de kring. Hij is helemaal genezen en kan weer aan alle activiteiten deelnemen.
Eerst sporten met meester Koen.
Tijdens ons sportuurtje heeft juf Carla alles klaargezet om voor ons Tik Tak te spelen. deze keer in het thema :"Ziek zijn." Eerst gaat de tik tak-wijzer heen en weer en de deurtjes open. Op de draaischijf staan allemaal spulletjes die met ziek zijn te maken hebben.
De puzzeldeurtjes : Jules bij de dokter.
De schuivende bekers met onder één beker neusdruppeltjes.
De dokter ziet een koffertje en wat zit erin? Zijn stethoscoop.
Een toren bouwen en wat zit er in het kleinste doosje? Een spuitje met... water.
Lachen, gieren, brullen want de juf spoot het leeg op alle kapoentjes.
Juleske ziek in bed, de dokter onderzoekt hem.
Een spuitje, spatel en thermometer puzzelen.
Een ziekenwagen schilderen.
En tot slot : Jules en de dokter spelen verstoppertje. Als de dokter Jules te pakken heeft geeft hij Jules een spuitje, AUW!
Namiddag fijn in de hoekjes spelen :
En als afsluiter van ons thema "ziek zijn "keken we samen in een doe-boekje over baby Joris. Joris kan nog maar pas stappen en komt daarom nogal dikwijls ten val waarbij hij zich pijn doet. Wij mochten vertellen waar Joris pijn had, een kusje geven en dan een pleistertje plakken op de zere plek.
Lieve kapoentjes geniet van jullie weekend en dan vliegen we er maandag weer in met een nieuw thema en leuke activiteiten.
Martijn, Goia en Lune toonden deze morgen hun tekening die zij gemaakt hebben na het lezen van een boekje. Natuurlijk hebben de mama's en de papa's een beetje geholpen maar dat is net zo leuk om samen te lezen en dan een tekening te maken. Voor elk boekje dat mijn kapoentjes lezen (thuis of in de klas) krijgen ze een boekenmonsterlint. Met deze lintjes maken we een hele lange slinger. Aan het eind van de projectweek worden alle slingers gemeten en per meter krijgen we eurootjes van de directeur om nieuwe boekjes te kopen. Dus doe nog maar flink jullie best om boekjes te lezen.
Vandaag speelden we als echte acteurs het verhaal dat de juf gisteren vertelde na. 1. Dokter Jules op weg naar de patiënt.
2. De zieke zegt dat hij hoofdpijn en koorts heeft.
3. Dokter Jules onderzoekt de patiënt.
4. Een appelsapje om snel te genezen.
5. En een briefje voor de juf.
Groot Applaus A.U.B. voor mijn geweldige acteurs
Hoekenwerk :
Met een penseel het zand opzij borstelen zodat de tekening te voorschijn komt en dan verwoorden wat we zien.
Deze morgen wilde de juf een verhaaltje vertellen maar ze liet per ongeluk de prentjes op de grond vallen. En nu!?
Dan maar samen de prentjes bekijken en verwoorden wat we zien om ze tenslotte in de juiste volgorde te leggen. Goed gedaan kapoentjes.
1. Joris valt. 2. Joris weent van de pijn. 3. Gelukkig is mama er om zijn knie te verzorgen. 4. Joris stapt weer met een pleister op zijn knie.
Vandaag is het ook tutti-frutti-dag dus met z'n allen lekkere pruimpjes eten.
Hoekenwerk :
Als afsluiter een verhaal van dokter Jules :
Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!