Ook vandaag kwamen enkele leerlingen van het derde leerjaar een verhaal vertellen. "Snel, muis, snel!
Muis loopt snel weg, maar waarom? En waarom loopt Olifant snel weg? We ontdekten het samen door het openklappen van de flapjes in het boek.
In onze hoekjes veel boekjes lezen en ook nog boekenmonsters knutselen.
Na de speeltijd wilde Jules net zoals papa de krant lezen maar dat lukte natuurlijk niet. Is niet erg hoor Jules want met een krant kan je nog zoveel meer doen. Zoals erop zitten, liggen, erover springen, laten wapperen, plooien, frommelen, scheuren, voetballen, enz... en we hadden veel pret!
Dan nog even in onze hoekjes spelen en als afsluiter van de dag... een geluidenspel "Wat hoor ik?" Er lagen foto's op de mat en de juf liet verschillende geluidjes horen. Wie het kon raden mocht een jeton op de juiste afbeelding leggen.
En nu een vrije namiddag ideaal om veel boekjes te lezen!
Vandaag kregen we het bezoek van enkele meisjes van het derde leerjaar. Zij kwamen een verhaaltje vertellen.
"Klein wit visje telt tot 11"
Klein wit visje telt tot tien. Wie niet weg is, is gezien! Klein wit visje vindt zijn vriendjes allemaal terug. Maar hoeveel telt hij er nu?
Mijn kapoentjes waren super flink en luisterden aandachtig. De meisjes deden het ook zeer goed! Na het verhaal wilde de meisjes wel eens weten of wij ook al goed kunnen tellen. Ze haalden allerlei voorwerpen boven zoals : knuffels, auto's, enz... Om beurt mocht er iemand tellen.
Nu samen naar de sportles. Vandaag een lesje met ballen.
Na de speeltijd keken we samen naar de boekenhoek want juf Carla had hem nog een beetje groter gemaakt zodat we er niet alleen kunnen boekjes lezen maar ook spelletjes spelen die met taal te maken hebben. De juf had ook onze boekenslinger opgehangen en heeft er meteen een lintje bij gedaan voor het verhaal van deze morgen.
Tijdens hoekenwerk mogen we om beurt een boekenmonster maken.
Telkens iemand een boekje leest krijgt onze slinger een lintje bij.
Namiddag een bewegingslesje met linten op muziek. We maakten grote bewegingen om de linten mooi te laten wapperen en slingeren.
Daarna weer verder werken in de hoekjes :
Tot slot vertelde de juf nog een verhaal.
Dieren lijken soms meer op elkaar dan je zou denken. Wat hebben een bij en een zebra of een spin en een inktvis met elkaar gemeen? Samen keken we in het boekje en zo kwamen we het te weten!
Deze morgen hadden we geen tijd om onze kalenders in orde te brengen want we moesten naar de sportzaal om met alle kinderen van "De Eik" de projectweek op te starten. 2 boekenmonsters kwamen langs, ze zaten helemaal onder het stof omdat te weinig kinderen een boekje lezen.
Ze vroegen aan de directeur op welke manier ze iedereen aan het lezen kunnen krijgen. De directeur had enkele ideetjes zoals : Geen sport meer op school of niet meer knutselen. Neeeee!!!! riepen de kinderen in koor. Geen zeeklassen of schoolreizen meer. Neeeeeeee!!!! klonk het opnieuw. Tot zes uur op school blijven. Oh neeeeeee!!!!!
Maar lezen moet leuk zijn. Toen kreeg onze directeur wel een goed idee. Voor elk boek dat wij lezen krijgen we een boekenlint om een lange slinger te maken. Vrijdag gaan we samen meten hoelang deze slinger is geworden en dan krijgen we daarvoor eurootjes om boekjes te kopen voor onze nieuwe boekenklas. Ja! Dat vinden we wel goed en tot slot leerden we een boekenleeslied.
Nu werden we verwacht in de mediatheek want daar stond de verteltent van Guy Daniëls. We mochten samen met de kleuters van juf Caroline en juf Kathleen gaan kijken en luisteren naar het verhaal van Sammy de kikker :
Sammy de kleine kikker wordt snel boos. Dan trilt hij over zijn hele lijf. Zijn ogen lopen vol en hij blaast zijn groene ogen helemaal op. Maar waarom? Dat weet hij zelf niet goed. Het gebeurt gewoon. Zomaar. Zijn vrienden merken het ook. Ze maken er een spelletje van. 'Word je weer boos, Sammy?' roepen ze. 'We zien het aan je ogen!' Daar schrikt Sammy van. Kunnen ze het echt aan zijn ogen zien? Gelukkig is er papa nog en die geeft hem wel een hele goede raad ...
Mijn kapoentjes hebben echt genoten van het verhaal. Namiddag hebben we onze boekenhoek wat groter gemaakt want heel veel kindjes willen nu graag een boekje lezen. Juf Carla heeft ook meer boekjes dan anders in de boekenhoek gelegd zodat er voor iedereen wel een boekje is dat interessant is.
Slaapwel, allemaal! Mama en papa denk aan een verhaaltje voor het slapengaan dan krijgen we een boekenlint voor onze slinger.
Ziehier in het kort onze activiteiten van donderdag en vrijdag. ( juf Carla heeft veel werk met de voorbereiding van de projectweek van volgende week) Oefenen van ons lichaamsschema met pittenzakjes.
In de hoekjes onze kleurenkennis en kniptechniek oefenen.
kleuren mengen
Goed zo! Weer 2 lintjes bij voor onze boekenslinger
Samen een toren bouwen
Sporten met meester Koen. Snel reageren op signaal met de juiste beweging.
Kleur- en telspel
Hoekenwerk en een kleuroefening ( kleur de bloempjes rood, de wolkjes blauw, de kikkertjes groen en de zonnetjes geel ).
Hoekenspel in de klas en in de zaal :
Tot slot samen kijken in een kleur- en telboek. 1 aap 2 papegaaien 3 slakjes enz... 10 bijtjes en toen kwam bijtje zoem en prikte in onze buik! Foei bijtje Zoem
We zijn de dag begonnen met het zoeken naar kleurtjes. Wie ziet er iets rood? Ammelie trok haar bloes omhoog en ja hoor de neus van Bumba is rood.
Daarna een leuk verhaal van Jules. Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules.
Dat willen wij ook proberen! Martijn doet gele verf in een verfpot.
Sam voegt er gele verf bij.
Alessio mag mengen met een penseel.
En Lillah mag ermee schilderen. Hoera, gelukt! Wij hebben ook groene verf gemaakt.
Nu mochten we in de hoekjes spelen. Aan de crea-tafel gingen we weer aan de slag met kleurtjes mengen. Lekker kliederen.
Om 9u45 was het Tutti-frutti-tijd. Lekkere appeltjes vandaag en daarna even buitenspelen.
Na de speeltijd bleven we in de speelzaal. De juf had heel wat sportgerief klaargezet en natuurlijk ook de Julesmatjes. Onze sportactiviteit begon met ons liedje : " Hup en hup en één en twee, hup en hup doe jij ook mee?" Natuurlijk wilden we allemaal meedoen.
We bouwden samen een omloop op en dan gaf de juf ons volgende opdrachten. Neem een pittenzakje of speelgoedje en schuif op je buik over de bank.
Spring met je pittenzakje/ speelgoed over de gekleurde blokken.
Stap met de pittenzak / speelgoed over het hekje of kruip eronder.
Leg nu je pittenzak/speelgoed in de hoepel met dezelfde kleur.
Loop terug en neem een nieuw pittenzakje/speelgoed om de omloop weer aan te vangen.
Wij hielden het vol tot alle pittenzakjes en speelgoedjes op waren. Dan samen opruimen en dan rusten met een rustig muziekje en juf Carla die ons kriebelt.
Vandaag is het dinsdag dus hebben we niet zoveel tijd om te babbelen want meester Koen komt ons halen om te sporten.
Na de speeltijd een kleurenspel.
Ieder van ons mocht een speel- goedje uit de mand kiezen en dan zong juf een liedje nl. " Rood, rood ik heb geen rood. Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken. " Alle vriendjes met een rood speelgoedje mochten het dan op het blad leggen met dezelfde kleur. Zo oefenden wij verder totdat iedereen aan de beurt geweest was.
Tijdens hoekenwerk een nieuwe uitdaging namelijk knippen. Wie graag het kleurenspel wilde verder spelen mocht dat natuurlijk.
Een toren bouwen Met twee is het zoveel leuker!
Wat hebben we flink opgeruimd! Daarom een smiley van de juf, proficiat
De juf had na de laatste speeltijd een zeer leuk prentenboek bij over Tom en Nina. De twee deugnietjes waren niet zo flink en hadden ruzie, want Tom wilde een schilderwerk maken en Nina wilde liever fietsen. Het ging er heftig aan toe en na de ruzie zagen ze eruit als twee blauwe mannetjes. Daar konden ze om lachen maar mama niet. Mama was boos en stopte ze allebei in bad. Na het verhaal wilde de juf weten of wij soms ook ruziemaken? Neeeee!!!! riepen mijn liegebeestjes in koor!
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan, bye, bye!
Ja hier zijn onze nieuwe vriendjes met een glimlach. Welkom, allemaal in ons klasje. Wij zijn blij met jullie erbij
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten, niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. Er waren drie kleurenvriendjes op bezoek in ons klasje nl. Blauwtje, Roodje en Geeltje. Geeltje had niemand om te spelen en was daarom een beetje verdrietig totdat Blauwtje eraan kwam en samen speelden ze vangertje. De kleuters zagen een blauwe cirkel en daarna een gele cirkel en toen ze samen speelden zagen ze een andere kleur verschijnen :" Groen! " riepen ze. Zo ging het ook met Geeltje en Roodje = oranje en met Roodje en Blauwtje = paars. Héla, wij kunnen zelf kleurtjes maken. Wie wil dat ook eens proberen? Iederéén natuurlijk.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, in de puzzelhoek de juiste kleur ballonnetjes zoeken, spelen met de kleurentoren, aangepaste boekjes in de boekenhoek en nog veel meer.
Namiddag werkten we verder in onze hoekjes
Na de speeltijd wilde Jules graag een hele hoge toren bouwen en wij wilden helpen. De juf had in onze klas gekleurde blokken gelegd en zong een kleurenlied : "Rood, rood, ik heb geen rood. Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken."
De juf zingt, dan mogen 2 vriendjes een blok zoeken met de juiste kleur en er een toren mee bouwen.
Dat ging al goed, morgen oefenen we verder. Dag kapoenen, tot morgen.
Deze morgen zat onze Jules eindelijk weer bij ons in de kring. Hij is helemaal genezen en kan weer aan alle activiteiten deelnemen.
Eerst sporten met meester Koen.
Tijdens ons sportuurtje heeft juf Carla alles klaargezet om voor ons Tik Tak te spelen. deze keer in het thema :"Ziek zijn." Eerst gaat de tik tak-wijzer heen en weer en de deurtjes open. Op de draaischijf staan allemaal spulletjes die met ziek zijn te maken hebben.
De puzzeldeurtjes : Jules bij de dokter.
De schuivende bekers met onder één beker neusdruppeltjes.
De dokter ziet een koffertje en wat zit erin? Zijn stethoscoop.
Een toren bouwen en wat zit er in het kleinste doosje? Een spuitje met... water.
Lachen, gieren, brullen want de juf spoot het leeg op alle kapoentjes.
Juleske ziek in bed, de dokter onderzoekt hem.
Een spuitje, spatel en thermometer puzzelen.
Een ziekenwagen schilderen.
En tot slot : Jules en de dokter spelen verstoppertje. Als de dokter Jules te pakken heeft geeft hij Jules een spuitje, AUW!
Namiddag fijn in de hoekjes spelen :
En als afsluiter van ons thema "ziek zijn "keken we samen in een doe-boekje over baby Joris. Joris kan nog maar pas stappen en komt daarom nogal dikwijls ten val waarbij hij zich pijn doet. Wij mochten vertellen waar Joris pijn had, een kusje geven en dan een pleistertje plakken op de zere plek.
Lieve kapoentjes geniet van jullie weekend en dan vliegen we er maandag weer in met een nieuw thema en leuke activiteiten.
Martijn, Goia en Lune toonden deze morgen hun tekening die zij gemaakt hebben na het lezen van een boekje. Natuurlijk hebben de mama's en de papa's een beetje geholpen maar dat is net zo leuk om samen te lezen en dan een tekening te maken. Voor elk boekje dat mijn kapoentjes lezen (thuis of in de klas) krijgen ze een boekenmonsterlint. Met deze lintjes maken we een hele lange slinger. Aan het eind van de projectweek worden alle slingers gemeten en per meter krijgen we eurootjes van de directeur om nieuwe boekjes te kopen. Dus doe nog maar flink jullie best om boekjes te lezen.
Vandaag speelden we als echte acteurs het verhaal dat de juf gisteren vertelde na. 1. Dokter Jules op weg naar de patiënt.
2. De zieke zegt dat hij hoofdpijn en koorts heeft.
3. Dokter Jules onderzoekt de patiënt.
4. Een appelsapje om snel te genezen.
5. En een briefje voor de juf.
Groot Applaus A.U.B. voor mijn geweldige acteurs
Hoekenwerk :
Met een penseel het zand opzij borstelen zodat de tekening te voorschijn komt en dan verwoorden wat we zien.
Deze morgen wilde de juf een verhaaltje vertellen maar ze liet per ongeluk de prentjes op de grond vallen. En nu!?
Dan maar samen de prentjes bekijken en verwoorden wat we zien om ze tenslotte in de juiste volgorde te leggen. Goed gedaan kapoentjes.
1. Joris valt. 2. Joris weent van de pijn. 3. Gelukkig is mama er om zijn knie te verzorgen. 4. Joris stapt weer met een pleister op zijn knie.
Vandaag is het ook tutti-frutti-dag dus met z'n allen lekkere pruimpjes eten.
Hoekenwerk :
Als afsluiter een verhaal van dokter Jules :
Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
Vandaag was Mathias in ons klasje. Vanaf volgende week mag Mathias samen met Ammelie, Mette en Noor naar het perenklasje komen want 1 februari is een instapdatum. Lieve Mathias wat zijn we blij met zo een lieve vriend als jij er bij Zonder één traantje kwam hij ons klasje binnen en hij heeft de hele voormiddag met alle activiteiten mee gedaan. Mathias mocht een kenteken kiezen en het in onze perenboom hangen. Hij koos de auto!
Eerst hebben we ons nieuw liedje nog een keer geoefend : "Hatsjie, hatsjoem!"
Na het fruit eten mochten we gaan sporten met de meester. Oei, oei, kindjes in beweging fotograferen lukt niet zo goed, veel foto's te wazig om op de blog te zetten.
Na de speeltijd samen in de kring want als we later dokter willen worden moeten we alle lichaamsdelen kennen. Dus maakten we eerst de omtrek van Mona dan samen afwerken Ogen, oren, neus, mond,... enz
We benoemden de verschillende lichaamsdelen en nadien zei de juf waar Mona een beetje pijn had en mochten wij een pleister plakken op de zere plek.
Aan onze werktafel mochten we een "Kleine Beer" schilderen. Morgen als de verf droog is mogen we dan pleisters plakken op de zere plekjes van Kleine Beer.
We hebben deze morgen een heel leuk liedje over ziek zijn geleerd. Alle vriendjes kregen van de juf een papieren zakdoek en toen vroeg de juf wie er kon niesten. Ook Jules moest veel niesten want hij was flink verkouden.
Zo oefenen wij spelenderwijze de tekst van een nieuw lied : " Hatsjie, hatsjoem, mijn neusje doet zo'n pijn, hatsjie, hatsjoem, wat zou dat kunnen zijn?
We leerden ook om onze neus te snuiten. Net zoals Jules :
Tijdens hoekenwerk mochten de kindjes, die nog niet aan de beurt geweest waren, pilletjes plakken in een medicijnflesje. Vandaag zijn er niet zoveel foto's want het fototoestel had kuren en veel foto's waren te wazig.
Namiddag moest juf Carla naar Hasselt voor het volgen van een navorming en daarom kwam juf Davina zodat alles z'n gewone gangetje kon gaan. Juf Davina vertelde voor het naar huisgaan een verhaaltje van "Kleine beer is ziek." Kleine Beer heeft geen zin om te spelen. Hij is moe en hij heeft geen honger. Zijn hoofd doet raar en zijn buik doet zeer. Kleine Beer is ziek!
Deze morgen hebben we voor de eerste keer zelf onze boekentas leeggemaakt. Brooddoos in de trolley, fruit in de fruitlade, heen-en weerschriftje in het houten kistje en waterflesje in het rode kistje. Amai, zoveel werk maar de juf was tevreden we hebben het goed gedaan. Juf Carla was heel erg bezig met alles in goede banen te leiden dat ze vergat om enkele foto's te maken. We hadden in ieder geval geen tijd om te treuzelen want meester Koen was er al snel om samen met ons te sporten.
Na de speeltijd vertelde Jules dat hij veel moest rusten van de dokter. Maar dat lukte niet echt dus hebben wij geholpen. We stopten Jules in bed en componeerden dan een slaapliedje Of Jules nu wel kon slapen dat betwijfel ik maar het is het gebaar dat telt, nietwaar!
Tijdens hoekenwerk oefenden we vandaag vooral de fijne motoriek. In de creahoek mochten we kleine witte plakkertjes ( pilletjes ) op een medicijnflesje plakken.
Vandaag was het weer fijn toeven in één van de hoekjes. Even de medische tijdschriften erop naslaan voor we beginnen met het maken van hoestsiroop in de zandtafel...
Alle patiënten kregen de juiste verzorging van onze mini-dokters.
Na de laatste speeltijd hadden we gelukkig nog tijd om een heel mooi prentenboek te vertellen nl.: " Een kuiken met waterpokken." Kuiken heeft waterpokken en hij doet er van alles aan om ze kwijt te raken, zoals fladderen met zijn vleugels, een pleister erop plakken, zich wassen, enz. Niets helpt. Kuiken heeft last van jeuk en mama kip probeert hem te troosten. Tot op een ochtend alle vlekjes vanzelf zijn verdwenen en hij het goede nieuws aan mama wil vertellen. Wanneer mama rechtop in bed gaat zitten ... blijkt dat zij nu de waterpokken heeft!
Na het verhaal gaan we even nakijken of Jules nog vlekjes heeft. Gelukkig! Jules is genezen, geen vlekjes meer.
Maar wat nu?!! Ojee!!!! Na het verhaal hadden alle kleuters rode stipjes, een massale acute aanval van waterpokken! Gelukkig bleef de juffrouw gespaard. Hi,hi!
Lieve mama's en papa's gelieve uw zieke kindjes dit weekend extra te verwennen wegens de waterpokken. Graag elke dag hun lievelingsmenu, een extra verhaaltje bij het slapengaan en heel veel knuffels dan zijn uw peuters zeker en vast snel weer beter. Lieve schatten veel beterschap en tot maandag, juf Carla.
Deze morgen reeds heel vroeg kwam Jan Klaassen ons roepen voor een spannend poppenkastverhaal. Samen met Jan Klaassen deden we de gordijntjes open. Katrientje moest even alleen blijven van oma want zij ging naar de winkel om een verrassing te kopen voor Katrientje. ( alle benodigdheden om pannenkoeken te bakken).
Maar toen oma weg was nam Katrientje de koekjesdoos en at héél véél koekjes. Zoveel koekjes dat ze er buikpijn van kreeg. Toen oma weer thuis was zei Katrien dat ze ziek was en daarom belde oma de dokter. Hij onderzocht Katrientje en toen de arts een spuitje wilde geven riep Katrien : "Ik ben niet ziek ik heb teveel koekjes gegeten." Maar Katrientje toch nu kan je wel geen pannenkoeken eten!
Nu richting schilderhoek :
Ook in de andere hoekjes was er van alles te beleven.
Er waren zelfs kindjes die ook vlekjes wilden net zoals Jules Ja dan doen we dat maar!
Na de speeltijd hebben we wiskunde gedaan! Ja, hoor, ook kleuters pakken de ernstige vakken aan. We leerden tellen tot drie. Eerst gooiden wij met de dobbelsteen en telden de stippen. Dan namen wij evenveel pilletjes uit de doos, nog even natellen en dan mochten wij de pilletjes aan Jules geven zodat hij weer snel beter is. Juf hoorde 4 6 we zullen nog regelmatig moeten oefenen, denk ik!
Namiddag kwamen er nog kindjes aan de beurt om te schilderen...
Na de laatste speeltijd hebben we een geheugenspelletje gespeeld. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze ziekenhoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde juf er een doekje over. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
Morgen is het alweer vrijdag wat gaat de tijd toch snel wanneer je je amuseert!
Vandaag kregen we bezoek van Mette en Noor. Zij mogen op 1 februari instappen in ons perenklasje. "Die zijn hetzelfde." merkte Arnaud
Ja, hij had gelijk want Mette en Noor zijn tweelingzusjes. Wij zijn blij met 2 flinke vriendjes erbij. Mette en Noor wij hopen dat jullie je snel thuis zullen voelen in ons klasje.
Deze morgen had de juf een praatplaat klaargezet en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren. We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog vanalles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Vervolgens aan het werk in de hoekjes want nog niet alle vriendjes hebben een stempelwerkje gemaakt.
Ook Mette en Noor wilden graag stempelen.
Grote broer Tibe kwam even een kijkje nemen of alles ok was met zijn zusjes.
Vandaag Tutti-Frutti-dag. Lekkere appeltjes smullen. Gezellig samen op de bank.
Na de speeltijd speelden we een spelletje in de zaal : Er lag een bedje op de grond met Jules erin. Maar Jules was niet te zien hij had zich verstopt onder het laken. We maakten een kringetje van jongens en van meisjes rond het bed. Dan zong de juf :"In het bedje is het donker laat het daar maar donker zijn, in de heldere maneschijn, Juleske kiekeboe!" En dan kwam Jules onder het laken vandaan.
Nu mochten mijn kapoentjes om beurt samen met Jules onder de lakens. Dikke pret bij : KIEKEBOE!
Nu in de hoekjes stage lopen om dokter of apotheker te worden
Tot slot een verhaaltje van Kaatje : "Kaatje bij de dokter"
Deze morgen mocht Nena vertellen over de logeerpartij van Jules bij haar thuis. Mama had een mooi verslagje gemaakt met leuke foto's van Nena en Jules zodat we samen nog even konden nagenieten.
Goia vroeg om nog een keertje van " 2 handjes op de tafel" te zingen. Juf Carla zei : "Ik beloof jullie dat we dat straks zullen zingen maar nu hebben we geen tijd want meester Koen is er om te gaan sporten. Amai! vandaag klim-en klauterwerk. Maar geen probleem daar zijn we goed in
Zoals beloofd zongen we na de speeltijd van 2 handjes op de tafel. Allemaal flink meedoen, zei de juf.
Maar wie deed er niet mee? Jules! Awel Jules waarom doe jij niet mee?
Oei, Jules begon te wenen en zei dat hij zich niet zo goed voelde. Jules heeft puntjes, riepen mijn kapoentjes. Zou hij ziek zijn? Wat nu? De dokter bellen riepen mijn kapoentjes. Goed idee. Magali zou wel even naar de dokter bellen.
Terwijl we op de dokter wachten doen we Jules zijn pyjama aan en stopt Lune hem in bed.
Maar wat doet de dokter dan? We keken samen op de prenten : 1. Eerst even nakijken of Jules koorts heeft. Dokter Nora doet het wel even.
3. Met een spateltje in de keel kijken. Dokter Ammelie doet het even met Jules en wat ziet ze? Een rood keeltje.
2. Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Arnaud stelt vast dat het er niet goed uitziet!
3. Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Noah doet dit zeer geconcentreerd.
4. Dokter Goia voelt even aan de buik van Jules. Au, au, roept Jules! Ocharme toch.
Jules heeft de waterpokken! 5. Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Alessio is hier al zeer handig in.
5. Ook nog een siroopje om zijn keeltje te smeren. Dokter Mathias weet precies hoeveel hij mag geven.
En dan moet Jules rusten in zijn bedje. Hij krijgt zijn knuffeltje van Yousra en zijn tutje van Mona.
In onze crea-hoek mochten we met rode verf en één vinger rode stipjes stempelen op het lichaam van Jules.
Namiddag moet juf Carla gaan vergaderen over "Taalbeleid" Daarom komt juf Davina met mijn kapoentjes spelen.
Apothekers die pillen rollen, pillen met pincet in medicijnflesjes doen
Hoestsiroop maken ( experimenteren met druppeltellers )
Oei er zijn precies nog veel kindjes ziek vandaag in de perenklas maar gelukkig waren er ook veel dokters in de klas om al die patiënten te verzorgen.
Vandaag kregen we ook het bezoek van Ammelie. Zij mag na 1 februari naar het perenklasje komen en kwam vandaag al eens kennismaken met ons. Zo flink dat ze was! We kijken er alvast naar uit om met jou te spelen, Ammelie!
Maar nu was het tijd om het kroontje van Nena te passen, zij keek meteen in de spiegel en haar glunderende oogjes lieten de juf weten dat zij er blij mee was.
Nena had een grote tas bij met sinaassap, een cadeautje en ... cake pops. Zo mooi, dankjewel mama en make. Alles voorhanden dus om een groot feest te bouwen. Drie kaarsjes moeten er op de cake pops komen want we hebben samen met Nena geteld. Dus ééntje op olifant, ééntje op aap en de derde op een clowntje
Samen zongen we kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag. Kaarsjes, kaarsjes, op de taart, blaas nu blaas nu maar! Bravo Nena!
Nu een heel spannend moment : een pakje openmaken! Wat zou er in zitten? Oh! Een boekje van Anna. "Anna in het circus"
De juf heeft meteen het verhaaltje verteld. Dankjewel, Nena hier gaan we nog dikwijls plezier aan beleven.
Natuurlijk mocht Nena ook een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf. Zij koos een fluitje. Veel blaasplezier!
Samen met Jules trokken we nu allemaal naar de zaal om te zingen en te dansen. Lang zal zij leven in de gloria, Hieperdepiep Hoera!
Kriebel, kriebel, Nena, GELUKKIGE VERJAARDAG, en een dikke kus.
Wij willen allemaal een tekening maken voor onze jarige zodat zij later nog dikwijls aan ons zal terugdenken.
Hmmm en nu lekker smullen van de cake pops en sap. Nena's mama had zelfs bordjes en bekers meegegeven in het thema "circus"
Hmm, zo lekker! En nog een dikke kus van Els.
Voor het naar huisgaan krijgt Nena nog haar album met tekeningen van Lune.
Nu nog Jules in de draagzak op haar buik en ze gaan een leuke tijd tegemoet.
Dag Nena en Jules, maak er een fijne avond van en morgen willen wij graag er alles over horen.
Deze morgen hebben we veel te lang gebabbeld want opeens zag de juf dat het hoog tijd was om ons klaar te maken voor onze sportles bij meester Koen. Vandaag mochten we overal "op, onder, over -> kruipen, stappen of schuiven"
Daarna fijn buiten spelen in het zonnetje. In ons klasje stonden alle hoekjes open. Juf Carla probeerde om in alle hoekjes even mee te spelen want een beetje individuele aandacht vinden mijn kapoentjes super.
's Middags moesten we in onze klas eten want de refter werd volop klaargemaakt om 's avonds te feesten op de nieuwjaarsreceptie van "De Eik" PS : 't was super!
Namiddag had de juf nog een leuk gezelschapsspel en een verhaaltje voorzien maar helaas pindakaas... teveel natte broekjes. Maar mijn vriendjes vonden het niet erg. Zij hadden de grootste pret in de zaal met het luchtkussen dat de juf meebracht.
Tot slot samen opruimen. Goed gedaan, meisjes!
Geniet van het weekend en tot maandag dan vieren we de verjaardag van Nena.
Mijn kapoentjes zijn echte zangers! Ze doen niets liever dan liedjes zingen daarom had de juf allerlei liedjes gezocht waar we onze lichaamsdelen mee konden oefenen. We zongen : Twee handjes op de tafel. Hoofd, schouders, knie en teen. Rinke ranke rijnen.
Daarna hebben we een nieuwe techniek geleerd namelijk schilderen met waterverf. De juf heeft deze techniek even gedemonstreerd en daarna mochten alle vriendjes om beurt het uit proberen.
Ook in de andere hoekjes was het leuk vertoeven.
Voor we naar huisgingen heeft de juf nog een verhaaltje verteld. "Het grote billenboek."
Een prachtig boekje om het op-het-potje-gaan te vergemakkelijken. Peuter Jos zit uitnodigend te glunderen op zijn potje. Terwijl Jos roept: "Mama, ik moet plassen." passeren verschillende soorten billen de revue: de olifant met dikke billen, de giraf met dunne billen, zachte billen van het varken, gestreepte van de zebra, piepkleine billetjes van de muis, beresterke billen, groene billen van de kikker en tenslotte de blote billen van Jos als hij op zijn potje zit.
Ja, billen zijn nu eenmaal ook een lichaamsdeel en aan deze leeftijd een heel belangrijk deel want we moeten ze onder controle krijgen en dat is niet altijd even makkelijk. Enkele van onze vriendjes zijn van deze week zonder pamper en het gaat heel goed! Juf Carla is fier op haar kapoentjes
Deze morgen speelden we het verhaal van Jules na dat juf Davina gisteren vertelde. Ik vroeg aan mijn kapoentjes om het verhaal te vertellen en ze wisten het nog héél goed. Dan speelden we ook elke prent na. Mama loopt achter Jules en roept :"Ik ga je kriebelen!"
Mama kriebelt de buik van Jules.
Mama kriebelt aan de tenen van Jules.
Jules krijgt zijn knuffel van mama als hij in zijn bedje ligt.
Mama geeft Jules een kusje.
Vinden jullie kriebelen fijn? Ja! Dan doen we dat toch. We kriebelen elkaar.
Maar ook de juf kriebelt graag.
Na het eten van ons fruit en de speeltijd gaan we in de hoekjes aan de slag. Juf Carla gaat aan de puzzeltafel zitten om goed te kunnen observeren wie er al goed kan puzzelen. Ze geeft natuurlijk ook tips zoals eerst de hoekjes zoeken, dan de puzzelstukjes met rechte zijden kijken naar de kleur en de tekening.
We ruimen samen op en dan doen we ons jasje aan. Nu kijken alle vriendjes nog even naar een Piet Piraatverhaal terwijl de juf de boekentasjes klaarmaakt.