Vandaag mochten wij feesten want Hanne werd " 3 jaar !" Haar oogjes blonken toen zij met pak en zak ons klasje binnenkwam. Alle kleuters waren nieuwsgierig naar wat Hanne allemaal meebracht. Het zou nog even een verrassing blijven want eerst moest Hanne nog haar kroontje passen en zichzelf even bewonderen in de spiegel. Aan haar glimlach te zien is het ok!
Juf Carla mocht de kaarsjes op de lekkere cupcakejes zetten door Hanne, mama en oma zelfgebakken. We hebben dan maar meteen gezongen van : "Kaarsjes, kaarsjes op de taart, want het is feest vandaag!"
Het uitblazen van de kaarsjes en het openmaken van het pakje ging supervlot! Zou Hanne misschien stiekem geoefend hebben? Oh! We kregen een boekje over "De tandarts"en iederéén wilde er dadelijk in kijken. Ze waren allemaal aandachtig toen de juf het verhaal voorlas. Hoe kan het anders met allemaal flinke jongens en meisjes in de klas.
Daarna mocht Hanne een cadeautje kiezen uit de geschenkendoos van de juf. Zij koos een ketting en armband. Mooi, hoor Hanne, helemaal klaar om te feesten!
Nu was het tijd om te dansen voor Hanne. We trokken allemaal de zaal in en maakten een kringetje van jongens en van meisjes. Lang zal zij leven, HOERA!
Ei,ei, ei, wij zijn zo blij! Dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Hanne, gelukkige verjaardag en een dikke kus.
Na het dansen maakten alle vriendjes van de klas nog een mooie tekening voor ons fuifnummer. Hopelijk zal zij er later nog veel in kunnen bladeren en aan de leuke tijd in de perenklas terugdenken.
Joepie! Smultijd! Nu mochten we allemaal proeven van de cakejes en een sinaassapje. Ik moet er zeker niet bij vertellen dat het opeens muisstil werd in ons klasje, hmmm dat was lekker!
Hanne kreeg haar album en een dikke kus van Lien.
Jules kijkt er al naar uit om de namiddag met Hanne door te brengen.
Deze morgen was het precies telefoontjesdag bij juf Carla. Héél véél kleutertjes ziek vandaag. Lieve vriendjes we wensen jullie veel beterschap en hopelijk kunnen jullie weer snel naar ons klasje komen om samen te spelen. Toch moest juf Carla heel hard lachen want Goele had vandaag een geel badeendje bij. Maar helaas voor het eendje onze vijver in de badkamer was weer drooggelegd!
Tijdens onze praatronde zag juf de oorbelletjes van Goele en ze vroeg aan Goele of zij gaatjes in haar oren had laten prikken. Daarop zei Jarne : "Ik heb ook gaatjes in mijn oren." Maar hij bedoelde natuurlijk hele andere gaatjes,
Na al deze grappige voorvalletjes heeft de juf toch nog een verhaal verteld over 2 kuikentjes die zichzelf te klein voor... alles eigenlijk. Maar door de aanmoediging van andere dieren en de hulp van Bever durfden ze uiteindelijk toch van de schuifaf naar beneden glijden.
Jullie vragen zich misschien af wat dit verhaal met talenten te maken heeft. Je kunnen inleven in de situatie en de juiste hulp bieden is zeker ook een talent en sommige van mijn kapoentjes doen dit ook, spontaan hulp bieden als ze zien dat een vriendje hulp kan gebruiken. Wij noemen dit talent " Samen knap " Dan was het tijd om ons fruit te eten en te gaan sporten. Tijdens hoekenwerk werkten we aan onze talentenkroon,
maar ook aan Rekenknap
Beweegknap
Samenknap
Tot slot zelfknap terwijl we yoga doen. Het is stilstaan bij de dingen, momenten van innerlijke rust, aandacht voor de ander om te komen tot verbondenheid. Ja dit kan zelfs voor peuters van 2,5 jaar. Dit deden wij vandaag : rek-en strekoefeningen voor een goede houding, met een gedichtje.
Laag naar de aarde maak ik me klein, (maak je rug rond)
Hoog naar de hemel, groot wil ik zijn, (rek je rug uit, hoog op je tenen, vingertopjes zo hoog mogelijk)
Zwierend in de wind, zo draai ik rond, (cirkels maken en zwieren met de armen, terwijl je rondraait)
Hopsa, heisasa, mijn voeten op de grond (stampen met de voeten-goed voor aarding- geeft rust en stevigheid) En nu val ik op mijn kont! (hiermee zorg je ervoor dat de kleuters in zithouding eindigen)
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan, bye, bye!
Na het zingen van ons goedemorgenlied zijn we naar de grote sportzaal getrokken om samen met alle kinderen en leerkrachten onze projectweek te starten. Meester Jo vertelde ons een verhaal over kinderen met talent en juf Sandra leerde ons een lied over talenten.
Terug in de klas heeft de juf een verhaal verteld over Schaap. Schaap kan supermooie kunstwerkjes maken.
Na het beluisteren van het verhaal mochten wij zelf eens nadenken over wat wij zeer goed kunnen.
Hmm, dat is niet makkelijk, uiteindelijk zei Sethul dat hij heel goed pannenkoeken kon maken met klei.
We gaan deze week allemaal een kroon maken want in het verhaal van meester Jo kregen alle kinderen die ergens goed in waren een kroon. En ja hoor wij verdienen allemaal een kroon want iedereen is wel ergens goed in. Alleen weten we het misschien nu nog niet maar wij gaan er samen alles aan doen om ons talent te ontdekken.
Normaal gezien zouden we namiddag verder werken aan ons kroontje. MAAR... dit viel letterlijk en figuurlijk in het water. In onze badkamer ging één wc-tje stuk en opeens hadden we een fontein. De fontein spoot tot tegen het plafond en alle kleuters waren onder de indruk. Snel, snel op zoek naar onze klusjesman om de waterleiding dicht te draaien.
Oef, geen fontein meer en alle hens aan dek want er was overal water. En we zongen... alle eendjes zwemmen in het water falderalderiere...
Nog even in de hoekjes spelen :
Tot slot nog een verhaaltje van Bumba en dan was het alweer tijd om naar huis te gaan. Wat een gekke dag was het vandaag!
Deze morgen zaten onze bankjes goed vol want 6 meisjes van juf Patricia zullen deze week in ons klasje vertoeven omdat hun juf ziek is. We leerden eerst een nieuw gedichtje over carnaval :
Zwaaien, draaien, buig en strek. 't Is carnaval dus ik doe gek! We maakten de juiste bewegingen bij het gedicht en mochten dan gek doen. Maar wat bleek dat "gek doen" op commando niet makkelijk is. Dus heeft de juf het dan maar voorgedaan Gelukkig zijn er hier geen foto's van! Maar eens het ijs gebroken kwam er aan het gek doen geen einde...
Hoekenwerk samen met die grote meisjes was ook weer anders. De meisjes stimuleerden mijn kleintjes om nieuwe dingen uit te proberen.
Vandaag ook een heus schommelpaard in onze klas,dankzij Siana. Mama vroeg of we interesse hadden want Siana speelde er niet meer mee. Natuurlijk, fijn, mijn kapoentjes vinden het reuzeleuk en de juf ook. Dankjewel!
Tip! Doen jullie speelgoed weg denk dan aan ons. Mijn kapoentjes vinden het leuk om af en toe iets nieuw te ontdekken. Als afsluiter een verhaal over Clown Tito.
Clown Tito is de ster van circus Rondo. Elke dag treedt hij op. Tito rent, danst en springt... De mensen vinden het prachtig. Maar op een dag gebeurt er iets vreemds... Tito speelt zijn neus kwijt! Tito is heel verdrietig als hij ineens tijdens een optreden zijn mooie rode neus kwijtraakt. Hij durft zich niet meer te vertonen, probeert in een neuzenwinkel een goede vervanger te vinden, hetgeen niet lukt. Wanneer hij, aangemoedigd door de circusdirecteur, besluit dan maar zonder neus zijn rol weer op zich te nemen, gebeurt er iets wonderbaarlijks: "tijdens een 'ballenact' komt de rode neus terug!"
En toen was het alweer tijd om naar huis te gaan, tot morgen!
Joehoe, zei Lowie de vakantie is voorbij. Allemaal blije gezichtjes toen ze elkaar na een weekje terugzagen. Ook de juf genoot van zoveel enthousiasme, Iederéén had wel iets te vertellen en dus hebben we een gezellige koffieklets gehouden. Zodanig veel dat we onze kentekens en onze kalender vergeten hebben. Ook de juf moet weer wennen aan het schoolse ritme. Bij het binnenkomen merkten mijn kapoentjes meteen dat Jules er wat vreemd uitzag. Naast Jules lag er nog vanalles en Renzo zei : " Een meneertje" ( hij bedoelde een clown ).
Jules heeft vanalles meegebracht voor ons van de carnavalstoet. Eén voor één mochten we iets uit de mand halen. We vonden maskers, hoedjes, een rode neus, een strik, een pruik en ook nog slingers. We hebben alles goed bekeken, we leerden de juiste benaming en we mochten natuurlijk ook passen.
Hoera, gooien met slingers.
We kregen ook nog bezoek van juf Anneleen. Omdat er in "De Eik" héél véél kleutertjes zijn kregen we een halftime juf erbij, joepie! Juf Carla heeft juf Anneleen op weg geholpen want morgen is juf Carla er niet en zal juf Kathleen voor mijn kapoentjes zorgen.
Ashley is vlak voor de vakantie grote zus geworden van een broertje : " Alex" En daarom trakteerde ze ons met lekkere letterkoekjes. Maar voor we mochten smullen heeft de juf eerst nog de namen van Ashley en Alex geschreven met de koekjes.
Lieve schatjes ik wens jullie morgen een fijne dag met juf Anneleen en woensdag is juf Carla er weer. Slaaplekker!
Voor ons sportuurtje hebben we eerst een geheugenspelletje gespeeld. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze crea-hoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde ze er een doekje over en wij moesten onze ogen sluiten. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we weer piepen en raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
Na het sporten oefenden we de kleuren met de kleurenwijzer en nadien mochten we een kleuroefening maken. Alle zonnetjes geel kleuren, wolkjes blauw, kikkertjes groen en alle bloempjes rood.
Ook in de puzzelhoek oefenden we onze kleurenkennis.
We musiceerden samen. Sommigen bespeelden een instrument anderen voelden zich meer geroepen om te zingen. En de juf?...die kreeg hoofdpijn! , hihi
Tekenen met de verfdotters.
In de hoekjes was het fijn vertoeven want mijn kapoentjes kunnen mooi samen spelen met soms hele leuke conversaties.
Nog even naar een Bumbafilmpje kijken voor onze vakantie begint.
Jules bracht leuke foto's mee van zichzelf in allerlei houdingen. Eerst vroeg Jules om te verwoorden hoe hij op de foto stond maar dat was niet makkelijk. Toen vroeg Jules : " Kunnen jullie dat ook? " Ja, natuurlijk, makkie!!!
Tot slot, lekker genieten op een rustig muziekje van de kriebeltjes van de juf.
Dan mochten we in de hoekjes spelen :
totdat het tijd was voor ons fruit. Vandaag een appel, hmm. De juf bracht een speciaal machientje mee om de appeltjes te snijden. Zo bleef de schil aan de appel want hier zitten de meeste vitamientjes en de pitjes bleven samen in een stukje om weg te gooien. Mijn kleuters verslonden héélvéél stukjes appel.
Na de speeltijd nog even hoekenwerk en dan gingen we ... schrijfdansen. Dit is het maken van grote bewegingen, met twee handen tegelijk, op muziek. Dit is zeer belangrijk om later te leren schrijven. Vol overgave gingen we aan de slag.
Klasje opgeruimd, jasjes aangedaan en te vroeg klaar Oeps wat nu? Dan vertellen we toch een heel leuk verhaal. Bravo, Klein wit visje. (gaat over gevoelens) Klein wit visje is boos want de inktvis heeft zijn toren van stenen omgegooid. Hij wordt er ook verdrietig van. Zeepaardje troost met een zoen, wat Klein wit visje verlegen maakt. Hij is blij met een nieuwe steen, bang als de haai rondzwemt maar heel trots als hij een nieuwe toren heeft gebouwd. Die hij heel fier aan zijn mama laat zien.
Hoera, Ashley heeft een broertje en zijn naam is " Alex " Samen bewonderden we het mooie geboortekaartje. Proficiat mama en papa met jullie flinke spruit, proficiat, Ashley, nu ben jij grote zus!
Na onze kalenders hebben we gezellig samen ons fruit gegeten en dan was meester Koen er al om ons mee te nemen naar de sporthal. Terug in de klas gingen we aan het werk in de hoekjes. De juf wilde graag weten wie er al flink kan puzzelen.
De nieuwe man!
Namiddag vertelde de juf het verhaal van Anna. Anna moet dringend plassen. Maar ze wil niet op het potje. Waar gaat Anna dan heen? Sssst ... Niet meteen aan mama vertellen. Anna gaat op de grote wc.
Net voor we naar huisgaan speelden we nog een kleurenspel. Eerst draaien aan de kleurenwijzer en dan een blokje zoeken met dezelfde kleur zo bouwen we ieder onze eigen toren.
Deze morgen keken enkele vriendjes een beetje raar want zij hadden gemerkt dat onze klasschikking anders was. Andere kleuters liepen gewoon naar binnen zonder iets te laten merken. De juf wilde de zandhoek en de plasticinetafel niet meer te kort bij elkaar omdat er nog al regelmatig zand bij de plasticine gedaan werd. In ons boekenhoekje misten we een tafeltje. Mijn kleuters namen boekjes mee naar elk hoekje van de klas en dat is niet de bedoeling. Nu staat er een zetel en een tafel. De juf was zeer tevreden met het resultaat hopelijk mijn kapoentjes ook!
We hebben onze kalenders nauwkeurig in orde gebracht met veel aandacht voor het verwoorden van alle activiteiten, de dagen van de week en het omschrijven van het juiste weertype. We hebben ook de vriendjes geteld. (per bankje).
Deze week ga ik ervoor zorgen dat mijn kleutertjes veel zelfstandig kunnen werken en dat ik veel kan meespelen om hen dan goed te observeren. De juf wil weten wat zij al alleen kunnen en waar ze nog hulp bij nodig hebben.
Na de kalenders vertelde de juf het verhaaltje van Kleine Beer die groot wilde zijn. Kleine Beer leeft heel gelukkig samen met Papa Beer en Mama Beer. Maar op een dag heeft hij genoeg van het klein zijn. Hij wil groter worden! Hij zoekt allerlei manieren om groter te worden. Zoals veel ijsjes eten, veel limonade drinken, veel fietsen, enz... Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat de manier om groter te worden is gewoon afwachten want het gaat vanzelf.
De juf haalde vandaag ook de schaartjes boven want ze wil wel eens weten wie er al kan knippen.
Voor we naar huisgingen mochten we allemaal een puzzel maken en de juf...?? Observeren, observeren...
Deze morgen reeds heel vroeg kwam Jan Klaassen ons roepen voor een spannend poppenkastverhaal. Samen met Jan Klaassen deden we de gordijntjes open.
Katrientje moest even alleen blijven van oma want zij ging naar de winkel om een verrassing te kopen voor Katrientje. ( alle benodigdheden om pannenkoeken te bakken).
Maar toen oma weg was nam Katrientje de koekjesdoos en at héél véél koekjes. Zoveel koekjes dat ze er buikpijn van kreeg. Toen oma weer thuis was zei Katrien dat ze ziek was en daarom belde oma de dokter. Hij onderzocht Katrientje en toen de arts een spuitje wilde geven riep Katrien : "Ik ben niet ziek ik heb teveel koekjes gegeten." Maar Katrientje toch nu kan je wel geen pannenkoeken eten!
Na de poppenkast was het tijd voor spel in de hoekjes. Vandaag mochten we knippen. De juf knipte lange repen en van die repen mochten wij stukjes knippen. Als we het knippen beu waren kregen we een blad en lijm om onze stukjes op te plakken zo oefenden we ook nog onze plaktechniek.
In ons poppenhoekje waren er vandaag weer veel zieken maar gelukkig ook veel dokters. Er waren zelfs maxi-baby's in mini bedjes,
Om onze week over ziek zijn af te sluiten vertelde de juf nog een verhaaltje.
Samen keken we in een doe-boekje over baby Joris. Joris kan nog maar pas stappen en komt daarom nogal dikwijls ten val waarbij hij zich pijn doet. Wij mochten vertellen waar Joris pijn had, een kusje geven en dan een pleistertje plakken op de zere plek.
Zo nu maar genieten van het weekend. Tot maandag, kapoentjes!
Deze morgen wilde de juf een verhaaltje vertellen maar ze liet per ongeluk de prentjes op de grond vallen. En nu!?
Dan maar samen de prentjes bekijken en verwoorden wat we zien om ze tenslotte in de juiste volgorde te leggen. Goed gedaan kapoentjes.
1. Joris valt. 2. Joris weent van de pijn. 3. Gelukkig is mama er om zijn knie te verzorgen. 4. Joris stapt weer met een pleister op zijn knie.
Na ons lekker stukje fruit zijn we gaan sporten met meester Koen maar ook met meester Céderic.
Tijdens ons sportuurtje heeft de juf alles klaargezet om Tik Tak te spelen. We hebben onze vriendjes van de aardbeienklas uitgenodigd. Eerst gaat de tik tak-wijzer heen en weer en de deurtjes open. Op de draaischijf staan allemaal spulletjes die met ziek zijn te maken hebben.
De puzzeldeurtjes : Jules bij de dokter.
De schuivende bekers met onder één beker neusdruppeltjes.
De dokter ziet een koffertje en wat zit erin? Zijn stethoscoop.
Een toren bouwen en wat zit er in het kleinste doosje? Een spuitje met... water.
Lachen, gieren, brullen want de juf spoot het leeg op alle kapoentjes.
Juleske ziek in bed, de dokter onderzoekt hem.
Een spuitje, spatel en thermometer puzzelen.
Een ziekenwagen schilderen.
En tot slot : Jules en de dokter spelen verstoppertje. Als de dokter Jules te pakken heeft geeft hij Jules een spuitje, AUW!
Dan gaat de wijzer weer heen en weer en de deurtjes dicht.
Deze morgen had de juf een praatplaat klaargezet en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren. We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog vanalles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Vandaag was het ook tutti-frutti dag en we aten een mandarijn. Maar mijn wolfjes waren nog hongerig en dus toverde juf Carla nog banaantjes tevoorschijn. Na de speeltijd mochten we in de hoekjes maar ook in de zaal spelen. Vanwege het regenweer kunnen we niet buiten en toch hebben we nood aan beweging daarom haalden we de fietsen, auto, moto, tractor,enz uit de berging.
Tot slot leerden we nog een versje : Jules was verdrietig want hij was gevallen en had pijn. Waar?
Hanne en Mathieu gingen op zoek en vonden de pleisters.
1-2-3 een pleister op je knie hier nog één en daar nog één en ook één op je dikke ... voet riepen mijn kapoentjes ipv teen. Hun rijmtalent is nog niet wat het moet zijn Nog een fijne dag.
Deze morgen waren er verschillende kindjes met snottebelletjes. Dus hebben we samen geleerd om ons neusje te snuiten.
Daarna zijn we samen gaan sporten met meester Koen in de sportzaal. Oeps, geen foto's want de juf was vergeten om het fototoestel mee te geven. Na het sporten en de speeltijd speelden we een spelletje. Gooien met de dobbelsteen, het aantal stipjes (pilletjes) tellen en dan evenveel pilletjes aan Jules geven.
Tijdens hoekenwerk mochten we pilletjes plakken in een medicijnflesje. En natuurlijk alle zieken onderzoeken en verzorgen.
Dat kan niet zonder medicijntjes dus daar zorgen we voor. Een worstje van plasticine rollen en dan pilletjes knippen of snijden.
Na de middagpauze wilde Jules geen dutje doen. Nochtans had de dokter gevraagd om veel te rusten. Hoe kunnen we Jules helpen? Zijn tutje geven en zijn knuffeltje.
Maar toch kon Jules niet slapen. Zullen we een slaapliedje zingen? Ja en we maken ook zelf muziek. Wat een pret!
Of Jules nu wel kon slapen dat betwijfel ik maar het is het gebaar dat telt, nietwaar! Aan het eind van deze schooldag heeft de juf nog een verhaal van Jules verteld. Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
Deze morgen zat er een nieuw gezichtje op onze bankjes "Iluka"
Zij mag vanaf vrijdag naar het perenklasje komen en kwam alvast een beetje oefenen. Lieve Iluka wees welkom in ons klasje hopelijk voel jij je er snel thuis.
Alle vriendjes draaiden hun kentekentje om en toen het de beurt aan Jules was was hij nergens te bespeuren. We hoorden hem een beetje kreunen en toen de juf hem gevonden had was het meteen duidelijk waarom. Jules stond helemaal vol met rode vlekjes.
Oei, oei, wat moeten we nu doen? De dokter bellen riepen mijn kapoentjes in koor, goed idee! Sethul wilde het wel doen.
Voor de dokter er is kijken we even of Jules koorts heeft. Hanne weet hoe het moet.
Maar wat doet de dokter dan? We keken samen op de prenten : 1. Eerst met een spateltje in de keel kijken. Dokter Jarne doet het even met Jules en wat ziet hij? Een rood keeltje.
2. Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Lowie ziet dat het er niet goed uitziet!
3. Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Iza doet dit zeer geconcentreerd.
Ocharme Jules heeft de waterpokken! 4. Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Areana is hier al zeer handig in.
5. Ook nog een siroopje om zijn keeltje te smeren. Dokter Sander weet precies hoeveel hij mag geven.
En dan moet Jules rusten in zijn bedje. Renzo geeft Jules zijn tutje en knuffeltje en dekt Jules warmpjes in.
In onze crea-hoek mochten we met rode verf en een wattenstaafje stipjes stempelen over het hele lichaam van Jules.
Oei er zijn precies nog veel kindjes ziek vandaag in de perenklas maar gelukkig waren er ook veel dokters in de klas om al die patiënten te verzorgen.
Zieke kindjes hebben medicijntjes nodig. Daar zorgen onze apothekers voor : pilletjes met pincet in medicijnflesje doen.
Even de medische tijdschriften erop naslaan voor we beginnen met het maken van hoestsiroop in de zandtafel...
Voor we naar huis gingen luisterden we samen naar het verhaal : Een kuiken met waterpokken. Een kuiken heeft waterpokken en ze jeuken vreselijk erg ! Mama troost kuiken maar toch probeert ze van alles om die jeukbultjes kwijt te raken, maar op een morgen zijn ze vanzelf weg maar dan heeft... mama kip ze.
Vandaag kwam Jan Klaasen ons roepen voor een poppenkastverhaal.
Poesje Mauw had het zeer koud en wilde graag een warme muts. Gelukkig kon Katrientje helpen maar Heksemie kon het natuurlijk niet laten om poesje Mauw te plagen. Na een tijdje kreeg Heksemie toch spijt en heeft ze het weer goedgemaakt. Meer ga ik er niet over vertellen want de foto's zeggen genoeg over hoe spannend het wel was.
Wij willen ook wel een warme wintermuts en wanten dus gaan we zelf een patroon ontwerpen. Mijn kapoentjes mochten een stempelfiguur en kleur zelf kiezen en gingen dan ijverig aan de slag. Terwijl kwamen er ook mini gesprekjes opgang zoals : "ikke bauw" " jij auto?" Zeer basic maar wel superlief dat kleutertjes aan deze leeftijd in volle ik-periode toch aandacht hebben voor hun vriendjes. Als ons ontwerp droog is zal de juf er een muts en wanten uitknippen.
Na de speeltijd een taalspelletje. Mijn kapoentjes zitten klaar om eraan te beginnen. Maar wat ziet de juf nu?? Een superlief tafereeltje. Ohhh... Lowie zegt : "Mijn vriendinnetje" en Elena lacht lief terug.
Joris wil buitenspelen maar heeft enkel zijn ondergoed aan. Wij helpen Joris om de juiste kledij aan te trekken. Joris was blij met de hulp van mijn peutertjes.
De hoekjes lonken dus spelen maar :
Tot slot van de dag een verhaaltje van Kaatje. "Kaatje in de winter"
Het is winter. Kaatje wil naar buiten en doet dus dikke kleren aan. Buiten komt er een wolkje uit haar mond en zijn alle struiken en bomen kaal. Ze strooit eten voor de vogels en is heel blij als het begint te sneeuwen. Papa leert haar sneeuwballen maken en samen maken ze een sneeuwman. Wanneer haar kleine broer Bas buitenkomt, mogen ze samen op de slee. Dan wordt het tijd om naar binnen te gaan, droge kleren aan te trekken en gezellig te genieten van de warmte.
Wat een leuke week! Hopelijk volgen er nog veel! Fijn weekend!
Deze morgen hebben we een extra lang praatje gemaakt, want juf Carla was een beetje zenuwachtig omdat haar dochter haar rijexamen moest afleggen. Ze kon zich dus niet concentreren op een verhaaltje of zo maar dat vonden mijn kapoentjes niet erg want zij houden ook van gezellig keuvelen.
Na het fruit eten was meester Koen er om ons te halen. Lekker sporten !
Na de speeltijd speelden we in onze speelzaal een leuk spelletje met onze warme wintermutsen. We stappen op muziek tussen de mutsen en als de muziek stopt dan zetten we snel een muts op ons hoofd. Alle mutsen op één hoopje, we stappen in een kringetje er rond en als het liedje uit is nemen we snel een muts want er is er ééntje te weinig.
Tot slot liggen we met gesloten ogen op onze muts en wachten we tot de juf ons komt kriebelen.
In de klas wachten de hoekjes op ons.
Voor we naar huis gaan wilde de juf nog een verhaaltje vertellen maar dat zal moeten wachten tot morgen. Er kwamen enkele onverwachte boodschapjes ...hihi! Dan maar nog snel enkele liedjes zingen zoals " deze vuist op deze vuist. "
Zo morgen alweer de laatste schooldag van deze week. Oh ja! Elke heeft haar rijbewijs! Juf Carla is Tot morgen lieve vriendjes.
Deze morgen na onze kalenders en praatronde zei juf Carla dat we één schoen mochten uitdoen net zoals Jules. De juf zette alle schoenen door elkaar en dan mochten wij over ons schoentje vertellen.
We vertelden welk soort schoenen er zijn : schoenen, laarzen en ook skilaarzen. Ook de kleur kwam aanbod, bruine, rode, zwarte en oranje schoenen. Schoenen sorteren : schoenen met plakkers, met rits of met veters.
Hoe sluit je je schoen en hier kregen we een demonstratie van Sander en Iza.
Nu onze schoenen weer aantrekken, dat is niet makkelijk! Maar geen paniek juf Carla je lieve kapoentjes helpen je wel.
Dan trekken we de zaal in met onze radio en onze dansschoenen aan. Lekker shaken op een liedje van Jules. "Schoenen om te dansen, schoenen om te gaan schoenen die bewegen ik kan niet stil meer staan. Schoenen die gaan springen heel hard op en neer schoenen die gaan schuiven zachtjes heen en weer."
Na de speeltijd spelen we in de hoekjes.
Opeens ontdekken mijn kapoentjes het spelletje verstoppertje. Ze hebben samen het grootste plezier,
Tot slot van dit "klein schooltje" een verhaaltje. De eend van Jules.
Jules was zeer fier want hij had een nieuwe bloes gekregen met een eendje erop. Na zijn badje deed hij zijn bloes aan maar waar was eend? Jules ging op zoek en vroeg opa, mama, papa, zus of zij eend gezien hadden. Maar nee, niemand kon Jules helpen. Wat was Jules verdrietig ... en toen hij wegliep zagen wij eend op de rug van Jules, Hihi maar Jules toch eend staat op je rug, je hebt je bloes verkeerd aan!
Dat wilden wij ook eens proberen dus wij op zoek naar een bloes met mooie tekening zoals die van Elena en Hanne.
We besloten dat het toch een beetje dom was van Jules. Nu lekker genieten van onze vrije namiddag. Tot morgen.
Dikkie Dik is een grappig poesje die de wereld volop aan het ontdekken is net zoals mijn kapoentjes. Daarom zijn ze ook steeds zeer aandachtig als de juf een verhaaltje verteld over deze poes. Vandaag Dikkie Dik en de slee.
Nu even gezellig samen fruit eten en dan gaan we sporten.
Meester Koen was vandaag niet alleen er was ook een stagiaire bij.
We waren zo flink dat we een stempeltje kregen van de meester Na de speeltijd een lesje wiskundige initiatie. Jaja, ook de peuters van de perenklas pakken de meer ernstige vakken aan Eerst maken we allemaal een sneeuwbal van papier.
Daarna rollen met de dobbelsteen, stipjes tellen ( 1 of 2 )
en dan evenveel sneeuwballen gooien naar onze sneeuwman.
Daarna werken we verder aan de afwerking van ons sneeuwmannetje. Ogen, neus, mond, hoedje en knoopjes plakken.
Onze hoekjes :
Areana zegt : één voor mama, één voor poeke
Namiddag kijken we samen naar een verhaaltje van Pingu.
Spelen en werken we verder in onze hoekjes :
Juf Iza en haar kleuters!
Voor het naar huis gaan kijken we samen in een boekje van Siana. Karel, lekker zoet.
We spelen hetzelfde spelletje als Karel. Met mijn ogen kan ik kijken. Ogen wegstoppen en KIEKEBOE hier ben ik weer!
Deze morgen een nieuw gezichtje in onze klas : Dag Lieve Elvi, wij zijn superblij met jou erbij. Elvi koos als kenteken een muziekinstrument nl. een trompet. Na de krokusvakantie zal zij elke dag naar het perenklasje komen.
Opeens hoorden we iemand bibberen. Maar Juleske toch! Waarom zit jij in je blootje? Jules wilde een T-shirt en korte broek aandoen. Maar dat is toch veel te koud, Jules! Kijk eens naar buiten, er ligt sneeuw!
Met behulp van onze weerkalender hebben we Jules duidelijk gemaakt dat je in de winter warme kleren moet aandoen. Jules hoorde het in Keulen donderen dus besloten de kleuters om de juiste kleren voor Jules uit te zoeken.
Veel beter, Jules! Na de speeltijd stond er weer een nieuwe vriend in onze klas. "De kerstman!" riepen enkele kapoentjes. Neen het is een sneeuwman. Is dat een echte? Wilden mijn kindjes weten.
Zullen we eens voelen? Hoe voelt een echte sneeuwman? Na heel veel vragen, antwoorden en een groot wetenschappelijk onderzoek kwamen we er achter dat hij niet echt was. Dus ging de juf sneeuw halen om een echte sneeuwman te maken.
Wat leuk 2 sneeuwmannen in ons perenklasje. Maar de sneeuwmannetjes vonden het niet zo leuk ze wilden sneeuw. Daar hebben we dan maar zelf voor gezorgd. Papier scheuren tot mooie witte sneeuwvlokjes en ze dan in de lucht gooien.
Nu mochten we om beurt een sneeuwman schilderen. Morgen werken we hem verder af met ogen, neus, mond, enz...
Wie wilde mocht ook een sneeuwmannetje boetseren met witte plasticine en hem verfraaien met een hoedje, handen en voeten,...
Namiddag gingen mijn kapoentjes onmiddellijk kijken naar ons echt sneeuwmannetje. Maar wat nu?!! Hij was veel kleiner geworden. Hoe kan dat nu? Zijn neusje lag te drijven in een plasje water, zo zielig.
We speelden verder in de hoekjes en schilderden ons sneeuwmannetje.
Aan het einde van onze schooldag leerden we om ons jasje zelf aan te doen. Met pictogrammen van Jules en de juf die het even demonstreerde.
Waw... wat ging dat vlot! Iederéén deed vlot zijn jasje aan.
Beste mama's en papa's in het heen en weerboekje van je peuter vinden jullie de pictogrammen om het jasje aan te doen. Haal het er gerust uit en hang het zichtbaar voor je peuter zodat zij dit kunnen oefenen. Slaaplekker, kapoentjes, tot morgen.