Deze morgen kregen wij bezoek van kabouter David. Hij is een echte deugniet want hij trok onze schoenen los. Kabouters David zat bovenop mijn schoen hij trok aan mijn veters dat mocht hij toch niet doen! Ik pakte hem met zijn oren en zette hem achterstevoren en toen plots was hij weg en ik heb hem nooit meer gezien ,zeg! ( spelletje met handpop)
Toen David weer rustig was heeft de juf het verhaal verteld van Jules en opa in het bos. Ze hadden hun paraplu nodig maar niet voor de regen wel voor de eikeltjes die op hun hoofd vielen.
Tijdens hoekenwerk mochten we herfstkleurtjes knippen,
sommige vriendjes puzzelden erop los onder het observerend oog van juf Kim,
kokkerellen in de poppenhoek,
herfstblaadjes tekenen op het krijtbord, oefenen van de fijne motoriek met het visjesspel het kwam vandaag allemaal aan bod.
Na ons sportuurtje met meester Leroy speelde juf tot afsluiting van de dag : TIK TAK. Vandaag in het thema van herfst, vallende blaadjes.
Jules mocht meespelen tijdens het Tik Tak tafelspel en ook hij was een kleine deugniet vandaag. Hij mocht namelijk dansen met zijn nieuwe laarsjes in een grote waterplas en weet je wat hij deed?
Hij sprong zo hoog hij kon en zwiepte ons nat.
Foei, foei, Jules toch! Hilariteit alom! Mijn kapoenen hadden het grootste plezier.
Deze morgen kreeg Cédric plots alle aandacht van zijn vriendjes want... op zijn bloes stond er een foto van ... Jules!
Waarom staat die mand er nu? En wat zit erin? Juf Kim bracht vandaag haar 2 konijntjes mee.
Iederéén enthousiast, natuurlijk. We mochten ze aaien en eten geven maar Chouf had geen honger. Hij wilde liever spelen en de kindjes besnuffelen tot groot jolijt van mijn kapoenen. De juf stelde vele vragen over het konijntje zoals, welke kleur heeft de pels, hoe voelt het konijntje, hebben wij ook zulke lange oren, enz...
De kleuters giegelden erop los, ze wilden Chouf graag aaien maar hadden toch ook een beetje bang. Daaaag Chouf kom nog maar eens langs want het was superfijn met jou!
Tijdens hoekenwerk stempelden we met spons en herfstkleuren. Juf Carla zal er dan herfstblaadjes uitknippen.
We puzzelden diertjes van het bos zoals een muisje en een vogeltje. Het waren puzzels uit 4 stukken, sommige kleuters konden de puzzels helemaal alleen maken anderen hadden even wat hulp nodig.
We zochten ook het juiste hoofd bij de verschillende diertjes.
We creëerden een Nijntjes tafereel of oefenden onze fijne motoriek met een magneetspel kortom heelwat te ontdekken.
Als afsluiter speelden we een kleurenspel van kabouter David. Hij kwam langs in ons klasje en wilde weten of wij ook kabouterjes zijn. Hij voelde even aan ons hoofd of er een kaboutermuts was en hij voelde ook aan onze wangen op zoek naar een baard. Maar nee! Wij zijn geen kabouters!
Wij zijn de kindjes van de perenklas die op zoek gaan naar een kaboutertje met de juiste muts. ( gooien met dobbelsteen, kleur benoemen, kaartje zoeken met kaboutermuts in dezelfde kleur ).
Deze morgen toen wij in ons klasje kwamen liet Jules ons zijn nieuwe laarsjes zien. Ze waren splinternieuw en Jules superfier. Wel dat komt goed uit Jules want vandaag maken we een herfstwandeling.
We gaan op zoek naar herfstschatten zoals blaadjes, geel, rood en bruin. Maar ook takjes, dennenappels en eikeltjes. Mijn kapoentjes zochten en vonden kleine en grote blaadjes. Het verwoorden van de juiste kleur was nog dikwijls een probleem voor onze Jules. Gelukkig konden de vriendjes van de perenklas Jules helpen.
We hebben ook aan boom-knuffelen gedaan aan de stam gevoeld en we zagen ook dat bomen veel groter zijn dan wij.
Ook de schommeldiertjes wilden mijn kapoenen uitproberen, helaas schommelen ze héél stroef. (Zal van ouderdom zijn zeker!)
Dan weer verder op trektocht zag Jules nog een boom met prikkeblaadjes. Maar nee, Jules! Dat is een dennenboom en die heeft geen blaadjes maar naalden. We vonden ook nog dennenappels en wat verder eikeltjes. Die mogen allemaal mee naar de klas in onze ontdektafel.
Voor het naar huis gaan luisterden we nog naar een leuk verhaal van Jan. Hij kreeg nieuwe laarzen en was net zo fier als Jules. Jan liet ons zien wat hij allemaal kon met zijn laarzen zoals stappen, lopen, klimmen, dansen en springen. Jan wilde zijn laarzen zelfs aanhouden om te gaan slapen maar dan kan natuurlijk niet! Jonas liet ons zien hoe goed Jules kan springen met zijn laarzen.
Deze morgen bij het binnengaan van de klas merkten mijn kleuters onmiddellijk op dat er vlaggetjes hingen boven onze vertelhoek. De juf had ze geknipt van de schilderwerkjes die we in de loop van de week gemaakt hadden voor de verjaardag van Jules. Ook de verjaardagstoel stond klaar voor Jules.
Terwijl Jules zichzelf aan het bewonderen was in de spiegel kwam Els ons klasje binnen met post voor Jules. Waw! Jules kreeg verjaardagskaartjes, zo mooi ! Er waren er zelfs bij die muziek maakten.
Na het bewonderen van de kaartjes was het nu tijd om er de taart bij te halen met kaarsjes natuurlijk. Jules kreeg de kaarsjes niet uitgeblazen maar alle vriendjes wilden wel helpen.
Jules had ook een pakje bij voor de klas en Kyra zou even helpen met uitpakken. We kregen een prentenboek over een jarige spin " Jonnie" Overal waar Jonnie komt maakt iedereen zich gillend uit de voeten, zelfs als hij jarig is en wil trakteren met een lekkere taart. Dan eet hij de taart maar helemaal in zijn ééntje op! Jonnie is een hele lieve spin , maar niemand weet het, alleen wij.
De juf heeft het verhaal verteld en daarna mocht Jules op zijn beurt een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf.
Jules vindt kiezen moeilijk. Zou hij een auto kiezen of een bellenblaas? Neen, hij koos een groen fluitje en mocht het onmiddellijk uitproberen.
Nu was het tijd om in de zaal te dansen en te zingen van : " Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria,..." HIEPPERDE PIEP, HOERA!
Jules krijgt ook nog een mooi album met daarin een tekening van alle vriendjes van de klas, een mooie herinnering van deze speciale dag.
Daarna mochten we lekker smullen van al het lekkers dat Jules meebracht. HMMM! Cake en appelsiensap voor ons mag er elke dag wel iemand jarig zijn.
Zo vieren de peuters van de perenklas hun jarige vriendjes, leuk, hé! Fijn weekend en tot maandag.
Deze week vieren we feest in de perenklas want Jules is vrijdag jarig. Bij een verjaardag horen een taart met kaarsjes, een cadeautje, zang en dans. Allemaal geen probleem daar zorgt de juf voor. MAAR kaartjes krijgen als je jarig bent is superleuk. Daarom zou ik willen vragen of jullie een kaartje willen schrijven naar onze jarige Jules. Zijn adres is : Jules Van De Perenklas. Zonneveldweg 9 3830 Wellen. Hartelijk dank!
Deze morgen was er ons TikTak moment. Natuurlijk in het thema van de week nl. Jarig zijn. Er kwamen taartjes en kaarsjes in voor en ook vlaggetjes en ballonnen en... de cadeautjesdoos van onze klas. Mijn kapoentjes waren zeer aandachtig dat kan je zien op de foto's.
Daarna werkten we in de verschillende hoekjes. In ons crea-hoekje mochten we schilderen op groot papier. Als ons schilderwerk droog is dan knipt de juf er allemaal vlaggetjes van om morgen op te hangen. Want morgen is Jules jarig en dan versieren we onze klas met vlaggetjes en ballonnen.
We kregen ook onverwacht bezoek in onze klas van ... een vogeltje. Een mooi vogeltje met groene pluimpjes. Hij was van Rune van de derde kleuterklas. Zij hebben het thema dieren, deze week en namiddag mocht hij even op bezoek in alle klassen.
Dan was het tijd om te gaan sporten. Meester Leroy had een straatje met hindernissen klaargezet en wij moesten alle herfstblaadjes, dennenappels en eikeltjes meenemen naar de overkant. Goed gedaan!
Dat was het voor vandaag. Zorg dat jullie goed uitgeslapen zijn want morgen gaan we feesten. HOERA!
Voor een verhaal zijn mijn kapoentjes altijd wel te vinden. Deze morgen was het een verhaal over Anna. Vandaag is het een heel speciale dag. Anna is jarig. Ze viert haar verjaardag op school. Samen met mama bakt ze een verjaardagscake om te trakteren. In de klas maakt Anna een verjaardagskroon en de andere kindjes zingen een liedje voor haar. Daarna mag Anna de kaarsjes uitblazen en de lekkere cake uitdelen! Een feestelijk verhaal over de leukste dag van het jaar: je verjaardag!
Na de speeltijd was er ons sportief uurtje met meester Leroy. Vandaag hebben we een fikse herfstwandeling gemaakt en zijn we op zoek gegaan naar herfstblaadjes, dennenappels en eikeltjes. Deze zullen we morgen, tijdens ons tweede sportuur van de week, gebruiken in de sportles.
Na het sporten gingen we schrijfdansen. Het thema van deze week is ( hoe kan het anders ) Pannenkoeken. Eerst heeft de juf het verhaal verteld van Jojo en Mina die met een grote lepel in het deeg mogen roeren. Dat kunnen wij ook, kijk maar eens!
Daarna mochten we om beurt de bewegingen schrijbelen ( neen dit is geen schrijffout maar wel schrijfdanstaal )
Daarna ons klasje opruimen en dan was het alweer tijd om naar huis te gaan. Slaaplekker, schatjes!
Een kaartje krijgen als je jarig bent is zeer leuk. Hopelijk krijgt Jules er vrijdag héél véél!
De juf had een verrassingskistje bij dat we mochten doorgeven op muziek. Als de muziek stopt mag het vriendje dat het kistje heeft het openmaken en vertellen wat erin zit. We deden dit spelletje verschillende keren met ballonnen, kaarsjes en vuurwerkstokjes.
Kaarsjes voor op de taart van Jules maar " Ik kan niet blazen " zei Jules. Niet erg Jules wij gaan het je leren en zullen je helpen met blazen. Wat een pretoogjes bij het zien van het vuurwerk!
Tijdens hoekenwerk schilderden we een verjaardagstaart, we bakten zandtaarten met kaarsjes erop, ook in de bouwhoek bouwden we een taart en op het krijtbord mochten we de feestaart mooi versieren.
Namiddag zijn we in de zaal gaan sporten met de juf en met Jules. Jules bracht een hele grote zak mee met daarin... ballonnen. Jules wist hele leuke spelletjes met een ballon en wij deden het allemaal na.
Ja, ja, deze week gaan we feesten in ons perenklasje. Voor de eerste keer dit schooljaar want vrijdag is Jules jarig. Jules heeft deze morgen verteld dat hij vrijdag kaarsjes mag uitblazen maar hij was verdrietig want Jules kan nog helemaal niet blazen.
Dus gingen we dat even allemaal samen oefenen. Watjes en pluimpjes wegblazen, bellen blazen enz...
Tijdens hoekenwerk plakten we kleurige ballonnen om ons klasje vrijdag mooi te versieren.
Namiddag blies de juf heel veel bellen en wij mochten ze allemaal stuk- prikken. Pret alom!
Voor we naar huis gingen vertelde de juf nog het verhaal van Jules. Jules kreeg een kroon van zus maar hij was te groot! Wat nu gedaan? Gelukkig weet mama een oplossing.
Vandaag had de juf een hele grote praatplaat van Jules mee. Eerst moesten we aandachtig kijken zonder iets te vertellen en na een tijdje mochten we dan om beurt vertellen wat we op de prent zagen. Niet zo makkelijk hoor om de juiste woordjes te vinden maar samen is het ons goed gelukt, oef!
In de hoekjes was het vandaag zeer warm, daarom mochten we reeds voormiddag in de zaal met rollend spelmateriaal. De juf had ook iets nieuw nl. een rolplankje. Je moet er met twee voeten op staan en dan met je heupen wiegen tot het plankje aan het draaien gaat. Ja, mama 's! Jullie noemen dat twisten,
Namiddag mochten we nog flink drummen op muziek van Jules. Voor het naar huis gaan kregen we van juf Romina nog een lekker stuk cake want helaas het was haar laatste dag bij ons. Dank juf Romina voor de leuke tijd bij ons.
Na het zingen van ons goedeavondlied zei Kyra spontaan : " Daaaag Jules!" Zo lief.
Zoveel vriendjes bij elkaar. Klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik geef je een zoen. Laat ons samen een dansje doen! Tra-la, la-la, la-la, liere, tra-la, lala, la. ( x2).
Hihi, de juf had vandaag wel een heel gek boek bij over " Billen." Mijn kapoentjes keken nogal op toen ze hoorden dat er veel verschillende billen bestaan. Grote, dunne, zachte, gestreepte enz...
Na de speeltijd speelde juf Tik Tak voor ons. Zo lief als je ze hoort zeggen " Dat was mooi, hé !"
Namiddag kwam meester Leroy ons halen om te sporten. Het was een lesje met pittenzakken. Na het sporten moesten we de meester helpen met het opruimen van het sportmateriaal. Zo warm dat het vandaag was daarom kregen we van de meester lekker fris water om te drinken.
Tot slot nog een verhaal van Anna en dan naar huis. Bye, bye!
Vandaag hebben wij peuterschrijfdans gedaan. Wat is dat hoor ik jullie zeggen? Wel het is een schrijfmethode voor alle kleuters. Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit hun eigen emotie en hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen "zwaai en draai." Een mooie letter kan immers pas tot standkomen als de basisbeweging volledig vlot en vloeiend verloopt en met voldoende zelfvertrouwen uitgevoerd. Peuterschrijfdans is gericht op het zeer jonge kind en is het niet prestatiegericht bezig zijn. Het bestaat uit verschillende thema's (9) en in ieder thema komen er bepaalde basisbewegingen aanbod. De juf vertelt eerst een verhaal en daarna gaat ze met de kleuters de bewegingen oefenen in de zaal op de speciale schrijfdansmuziek. Daarna mogen de kleuters schrijfdansen op een blad papier met verf, krijt enz... Schrijfdansen is steeds met beide handen gelijktijdig bewegen. Vandaag kozen we voor het thema " Kringeli-Krangeli."
Na ons fruitmoment en de speeltijd leerde juf Romina ons onze handjes stempelen. Tijdens hoekenwerk mochten we om beurt stempelen.
Ook aan de plasticinetafel werd er ijverig gewerkt. Met enkele leuke gadgets zoals handjes, voeten, hoedjes, ogen enz... boetseerden mijn kapoentjes leuke mannetjes en fier dat ze waren ( en de juf ook! ).
Ook juf Kim was vandaag in onze klas. Zij vraagt op een speelse om een toren te bouwen, om blokjes op een stokje te rijgen, om een kindje te tekenen en terwijl observeert en noteert zij aandachtig wat mijn kapoentjes reeds kunnen. Naderhand gebruiken wij deze observaties om een volgende activiteit te plannen.
Tot slot hebben we ook nog leren tellen. Om beurt met de dobbelsteen gooien en dan evenveel voorwerpen uit de mand nemen. Amai, dat was moeilijk dat moeten we nog héél véél oefenen.
Voor we naar huis gingen zongen we samen nog ons "Tot morgenlied" en wuifden we naar Jules.
Lieve schatjes, geniet namiddag van de zon en morgen zijn we er weer. Daaaaaag!
Met een nieuw gedichtje vol met leuke woordjes en bewegingen, zo zijn wij de dag begonnen. Kijk maar! Rikke-tikke-tik, hier ben ik. Dit zijn mijn handen.
Dit zijn mijn voeten. Ik kom je groeten!
Toen zijn we naar de zaal getrokken om samen met de juf te bewegen. Kijk eens hoe flink mijn kapoentjes op de bank zitten terwijl de juf een omloop klaarzet.
Wat moesten we allemaal doen? Wel : 1. Over de bank schuiven op de buik. 2. Over de hordes stappen.
3. Door de tunnel kruipen. 4. Van de ene hoepel in de andere springen.
5. Van een heuveltje glijden. 6. Van een kubus op de mat springen.
Na héél véél rondjes waren we doodop en mochten we even rusten met een rustig muziekje op de achtergrond.
We hadden er ook honger van gekregen. Hmm wat smaakt een stukje fruit dan lekker. Na de speeltijd was het tijd voor hoekenwerk.
Namiddag leerde de juf ons een nieuw speelliedje nl. " Twee handjes op de tafel, twee handjes in de zij."
Voor het naar huis gaan keken we samen in twee leuke boekjes nl. " Een echt meisje." en "Een echte jongen." In deze boekjes worden leuke personages met verschillende beroepen getoond. Na het lezen mochten mijn kleuters vertellen wat zij graag wilde worden later als ze zo groot zijn als mama en papa. Mijn kapoentjes waren redelijk eensgezind want de jongens willen allemaal voetballer worden en mijn meisjes prinsesjes.
Ja, hier zijn we weer. Een nieuwe week en een nieuw thema. Tijdens dit thema krijgen mijn peuters volop de kans om te ontdekken wat hun lichaam allemaal kan. Via spel worden ze bewust van hun lichaamsschema. Hoe zijn we daar aan begonnen? Wel zet twee peuters voor een spiegel en vraag hen te vertellen wat ze zien. Zo hebben we ontdekt dat we niet allemaal dezelfde haarkleur hebben, dat sommige kleuters groter of kleiner zijn dan andere, dat er jongens en meisjes zijn ( al is dit niet echt in evenwicht in deze klasgroep, hihi ) en nog veel meer.
Daarna hebben we wat vroeger dan normaal ons fruit op gegeten want we hadden uitzonderlijk op maandag turnen i.p.v. op woensdag. Het was een nieuwe meester want meester Koen is vrijdag aan zijn knie geopereerd, ai,ai, Eerst maakten we een kringetje van jongens en van meisjes en heeft de meester de nodige uitleg gegeven. We rolden een balletje naar een vriendje en we mochten ook balletjes uit een mand nemen en dan in de plint gooien. Niet te kort bij gaan staan, hoor!
Na de sportles was het tijd voor ons hoekenwerk. Vandaag mochten we in de spiegel kijken en dan met de vinger schilderen wat we zagen nl. ogen, oren, neus, mond, haren, enz...
Na het middageten heeft de juf een verhaal verteld. Het boekje is van Guido van Genechten en de titel is: " Net zoals jij." In dit boekje worden dieren vergeleken met mensen oa dieren eten, dieren drinken, zij spelen,... net zoals wij en alle dieren hebben een mama en een papa en alle dieren slapen net zoals wij.
Na het verhaal zijn we nog een half uurtje in onze speeltuin gaan spelen.
Als afsluiter had de juf een nieuw liedjesboek meegebracht en hebben we nog even kunnen genieten van muziek en een spelletje erbij.
Vandaag zijn we onze dag muzikaal begonnen. Er stond een kistje op de mat en Jonas mocht er in piepen. Er zaten ritmestokjes in voor iederéén twee. Automatisch tikten mijn muzikantjes de stokjes tegen elkaar. Waar kunnen we nog trommelen? Op de grond maar door de mat kregen we niet het gewenst volume. Dan maar op de bank, ... ja! Dat is het net een echte trommel. Toen de juf ook nog een drummuziekje liet horen kwam het drummerstalent boven en trommelden mijn kapoentjes erop los! ( Maar juf Carla toch! Wat stond er deze week in de krant i.v.m. slechthorende juffen en het lawaai in een kleuterklas? )
We speelden ook nog fijn in de hoekjes terwijl de kleuters die nog niet aan de beurt kwamen hun schilderwerk maakten.
Namiddag mochten we met de juf naar het speeltuintje. Wat was dat leuk, een heerlijk zonnetje en het speeltuintje voor ons alleen, meer moet dat niet zijn. De juf kon moeilijk volgen want kaar kapoentjes riepen voortdurend : Juf Carla kom kijken, kijk wat ik kan. Maak je een foto van mij? De juf kreeg er warm van maar heeft evenveel genoten dan haar deugnietjes.
We waren wel doodop na al dat spelen en dus hebben we de dag afgesloten met een Plopverhaaltje op TV terwijl de juf alle boekentasjes vulde met brooddozen, waterflesjes en de heen- en weerboekjes.
Fijn weekend allemaal en geniet van het mooie weer!
Deze morgen liet Jules ons foto's zien van de verschillende hoekjes van onze klas. Hij vroeg de naam van de hoekjes en hij wilde weten of wij ze terug konden vinden in onze klas. Natuurlijk kunnen we dat. Zo wist Matthias de puzzelhoek te vinden, Illias de computerhoek en Fabian de zandtafel.
Daarna kregen we allemaal een blaadje papier van Jules dat we in kleine stukjes mochten scheuren. Oei, dat is moeilijker dan we dachten maar wel zeer leuk want we mochten de stukjes in de lucht gooien.
Daarna ging het richting knutselhoek om onze stukjes op een blad te plakken, lekker kliederen met lijm!
Namiddag was onze meester Koen er om ons mee te nemen naar de sportzaal voor een behendigheidlesje met de bal.
Tot slot heeft de juf nog een verhaaltje verteld van onze nieuwe vriendjes Jip en Janneke.
Op maandagmorgen toen wij ons klasje binnenstapten zagen mijn kleuters dadelijk dat er rommel lag in de verschillende hoekjes. Wie heeft dat gedaan?! Ikke zei Jules met een klein piepstemmetje. "Maar Jules toch", zei de juf, je mag niet met zand spelen in de bouwhoek. Oh, met de kookpotten en pannen mag je niet in de zandtafel spelen. Gelukkig hielpen mijn kleutertjes Jules om het speelgoed in de juiste hoek te leggen.
Met meester Leroy mochten we in de zaal enkele oefeningen doen zodat hij onze grove motoriek grondig kon observeren, we moesten o.a. fietsen, springen, een bal rollen, en ook een trap op- en aflopen.
Namiddag heeft de juf nog een verhaal verteld en voor het naar huis gaan speelden we nog enkele speelliedjes in de zaal.
Wat hebben we nog gedaan? Naar een praatplaat gekeken en de verschillende hoekjes benoemd.
Wij hebben samen met Jules een bewegingslesje in de zaal gedaan. Jules had foto's van zichzelf bij waarop hij sprong, liep, kroop enz.... en vroeg of wij dat ook konden. Natuurlijk, kunnen wij dat.
Wij mochten ook schilderen met onze vingers en handen.
Juf Carla vertelde ook een verhaal van Jip en Janneke.
Woensdag viel ons sportlesje met meester Koen weg omdat er de veldloop was voor de leerlingen van de lagere school. Daarom zijn we met de juf naar de zaal vertrokken voor een bewegingslesje met onze boekentas.
De dag starten met een verhaal over Karel daar zijn mijn kapoentjes wel voor te vinden. Zeer aandachtig luisterden ze naar de avonturen van Karel in de klas.
Karel leerde een liedje nl. 1 2 3 4, hoedje van hoedje van, 1 2 3 4 hoedje van papier! Na het zingen mochten Karel en zijn vriendjes een hoedje van papier knutselen. Wie wil er net zoals Karel een hoedje van papier maken? Dus gingen we aan de slag met een groot blad en de verfdotters.
Wie nog een uitdaging nodig had mocht reepjes in stukken knippen of op ontdekking gaan in de andere hoekjes.
's Middags zitten we gezellig samen aan tafel om ons lunchpakket op te eten. Hmmm, lekker!
Nu was het tijd om te gaan sporten met meester Koen. Namiddag bewonderden we onze peer die wij samen geknutseld hebben voor het perenfestival.