Deze morgen was er ons TikTak moment. Natuurlijk in het thema van de week nl. Jarig zijn. Er kwamen taartjes en kaarsjes in voor en ook vlaggetjes en ballonnen en... de cadeautjesdoos van onze klas. Mijn kapoentjes waren zeer aandachtig dat kan je zien op de foto's.
Daarna werkten we in de verschillende hoekjes. In ons crea-hoekje mochten we schilderen op groot papier. Als ons schilderwerk droog is dan knipt de juf er allemaal vlaggetjes van om morgen op te hangen. Want morgen is Jules jarig en dan versieren we onze klas met vlaggetjes en ballonnen.
We kregen ook onverwacht bezoek in onze klas van ... een vogeltje. Een mooi vogeltje met groene pluimpjes. Hij was van Rune van de derde kleuterklas. Zij hebben het thema dieren, deze week en namiddag mocht hij even op bezoek in alle klassen.
Dan was het tijd om te gaan sporten. Meester Leroy had een straatje met hindernissen klaargezet en wij moesten alle herfstblaadjes, dennenappels en eikeltjes meenemen naar de overkant. Goed gedaan!
Dat was het voor vandaag. Zorg dat jullie goed uitgeslapen zijn want morgen gaan we feesten. HOERA!
Voor een verhaal zijn mijn kapoentjes altijd wel te vinden. Deze morgen was het een verhaal over Anna. Vandaag is het een heel speciale dag. Anna is jarig. Ze viert haar verjaardag op school. Samen met mama bakt ze een verjaardagscake om te trakteren. In de klas maakt Anna een verjaardagskroon en de andere kindjes zingen een liedje voor haar. Daarna mag Anna de kaarsjes uitblazen en de lekkere cake uitdelen! Een feestelijk verhaal over de leukste dag van het jaar: je verjaardag!
Na de speeltijd was er ons sportief uurtje met meester Leroy. Vandaag hebben we een fikse herfstwandeling gemaakt en zijn we op zoek gegaan naar herfstblaadjes, dennenappels en eikeltjes. Deze zullen we morgen, tijdens ons tweede sportuur van de week, gebruiken in de sportles.
Na het sporten gingen we schrijfdansen. Het thema van deze week is ( hoe kan het anders ) Pannenkoeken. Eerst heeft de juf het verhaal verteld van Jojo en Mina die met een grote lepel in het deeg mogen roeren. Dat kunnen wij ook, kijk maar eens!
Daarna mochten we om beurt de bewegingen schrijbelen ( neen dit is geen schrijffout maar wel schrijfdanstaal )
Daarna ons klasje opruimen en dan was het alweer tijd om naar huis te gaan. Slaaplekker, schatjes!
Een kaartje krijgen als je jarig bent is zeer leuk. Hopelijk krijgt Jules er vrijdag héél véél!
De juf had een verrassingskistje bij dat we mochten doorgeven op muziek. Als de muziek stopt mag het vriendje dat het kistje heeft het openmaken en vertellen wat erin zit. We deden dit spelletje verschillende keren met ballonnen, kaarsjes en vuurwerkstokjes.
Kaarsjes voor op de taart van Jules maar " Ik kan niet blazen " zei Jules. Niet erg Jules wij gaan het je leren en zullen je helpen met blazen. Wat een pretoogjes bij het zien van het vuurwerk!
Tijdens hoekenwerk schilderden we een verjaardagstaart, we bakten zandtaarten met kaarsjes erop, ook in de bouwhoek bouwden we een taart en op het krijtbord mochten we de feestaart mooi versieren.
Namiddag zijn we in de zaal gaan sporten met de juf en met Jules. Jules bracht een hele grote zak mee met daarin... ballonnen. Jules wist hele leuke spelletjes met een ballon en wij deden het allemaal na.
Ja, ja, deze week gaan we feesten in ons perenklasje. Voor de eerste keer dit schooljaar want vrijdag is Jules jarig. Jules heeft deze morgen verteld dat hij vrijdag kaarsjes mag uitblazen maar hij was verdrietig want Jules kan nog helemaal niet blazen.
Dus gingen we dat even allemaal samen oefenen. Watjes en pluimpjes wegblazen, bellen blazen enz...
Tijdens hoekenwerk plakten we kleurige ballonnen om ons klasje vrijdag mooi te versieren.
Namiddag blies de juf heel veel bellen en wij mochten ze allemaal stuk- prikken. Pret alom!
Voor we naar huis gingen vertelde de juf nog het verhaal van Jules. Jules kreeg een kroon van zus maar hij was te groot! Wat nu gedaan? Gelukkig weet mama een oplossing.
Vandaag had de juf een hele grote praatplaat van Jules mee. Eerst moesten we aandachtig kijken zonder iets te vertellen en na een tijdje mochten we dan om beurt vertellen wat we op de prent zagen. Niet zo makkelijk hoor om de juiste woordjes te vinden maar samen is het ons goed gelukt, oef!
In de hoekjes was het vandaag zeer warm, daarom mochten we reeds voormiddag in de zaal met rollend spelmateriaal. De juf had ook iets nieuw nl. een rolplankje. Je moet er met twee voeten op staan en dan met je heupen wiegen tot het plankje aan het draaien gaat. Ja, mama 's! Jullie noemen dat twisten,
Namiddag mochten we nog flink drummen op muziek van Jules. Voor het naar huis gaan kregen we van juf Romina nog een lekker stuk cake want helaas het was haar laatste dag bij ons. Dank juf Romina voor de leuke tijd bij ons.
Na het zingen van ons goedeavondlied zei Kyra spontaan : " Daaaag Jules!" Zo lief.
Zoveel vriendjes bij elkaar. Klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik geef je een zoen. Laat ons samen een dansje doen! Tra-la, la-la, la-la, liere, tra-la, lala, la. ( x2).
Hihi, de juf had vandaag wel een heel gek boek bij over " Billen." Mijn kapoentjes keken nogal op toen ze hoorden dat er veel verschillende billen bestaan. Grote, dunne, zachte, gestreepte enz...
Na de speeltijd speelde juf Tik Tak voor ons. Zo lief als je ze hoort zeggen " Dat was mooi, hé !"
Namiddag kwam meester Leroy ons halen om te sporten. Het was een lesje met pittenzakken. Na het sporten moesten we de meester helpen met het opruimen van het sportmateriaal. Zo warm dat het vandaag was daarom kregen we van de meester lekker fris water om te drinken.
Tot slot nog een verhaal van Anna en dan naar huis. Bye, bye!
Vandaag hebben wij peuterschrijfdans gedaan. Wat is dat hoor ik jullie zeggen? Wel het is een schrijfmethode voor alle kleuters. Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit hun eigen emotie en hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen "zwaai en draai." Een mooie letter kan immers pas tot standkomen als de basisbeweging volledig vlot en vloeiend verloopt en met voldoende zelfvertrouwen uitgevoerd. Peuterschrijfdans is gericht op het zeer jonge kind en is het niet prestatiegericht bezig zijn. Het bestaat uit verschillende thema's (9) en in ieder thema komen er bepaalde basisbewegingen aanbod. De juf vertelt eerst een verhaal en daarna gaat ze met de kleuters de bewegingen oefenen in de zaal op de speciale schrijfdansmuziek. Daarna mogen de kleuters schrijfdansen op een blad papier met verf, krijt enz... Schrijfdansen is steeds met beide handen gelijktijdig bewegen. Vandaag kozen we voor het thema " Kringeli-Krangeli."
Na ons fruitmoment en de speeltijd leerde juf Romina ons onze handjes stempelen. Tijdens hoekenwerk mochten we om beurt stempelen.
Ook aan de plasticinetafel werd er ijverig gewerkt. Met enkele leuke gadgets zoals handjes, voeten, hoedjes, ogen enz... boetseerden mijn kapoentjes leuke mannetjes en fier dat ze waren ( en de juf ook! ).
Ook juf Kim was vandaag in onze klas. Zij vraagt op een speelse om een toren te bouwen, om blokjes op een stokje te rijgen, om een kindje te tekenen en terwijl observeert en noteert zij aandachtig wat mijn kapoentjes reeds kunnen. Naderhand gebruiken wij deze observaties om een volgende activiteit te plannen.
Tot slot hebben we ook nog leren tellen. Om beurt met de dobbelsteen gooien en dan evenveel voorwerpen uit de mand nemen. Amai, dat was moeilijk dat moeten we nog héél véél oefenen.
Voor we naar huis gingen zongen we samen nog ons "Tot morgenlied" en wuifden we naar Jules.
Lieve schatjes, geniet namiddag van de zon en morgen zijn we er weer. Daaaaaag!
Met een nieuw gedichtje vol met leuke woordjes en bewegingen, zo zijn wij de dag begonnen. Kijk maar! Rikke-tikke-tik, hier ben ik. Dit zijn mijn handen.
Dit zijn mijn voeten. Ik kom je groeten!
Toen zijn we naar de zaal getrokken om samen met de juf te bewegen. Kijk eens hoe flink mijn kapoentjes op de bank zitten terwijl de juf een omloop klaarzet.
Wat moesten we allemaal doen? Wel : 1. Over de bank schuiven op de buik. 2. Over de hordes stappen.
3. Door de tunnel kruipen. 4. Van de ene hoepel in de andere springen.
5. Van een heuveltje glijden. 6. Van een kubus op de mat springen.
Na héél véél rondjes waren we doodop en mochten we even rusten met een rustig muziekje op de achtergrond.
We hadden er ook honger van gekregen. Hmm wat smaakt een stukje fruit dan lekker. Na de speeltijd was het tijd voor hoekenwerk.
Namiddag leerde de juf ons een nieuw speelliedje nl. " Twee handjes op de tafel, twee handjes in de zij."
Voor het naar huis gaan keken we samen in twee leuke boekjes nl. " Een echt meisje." en "Een echte jongen." In deze boekjes worden leuke personages met verschillende beroepen getoond. Na het lezen mochten mijn kleuters vertellen wat zij graag wilde worden later als ze zo groot zijn als mama en papa. Mijn kapoentjes waren redelijk eensgezind want de jongens willen allemaal voetballer worden en mijn meisjes prinsesjes.
Ja, hier zijn we weer. Een nieuwe week en een nieuw thema. Tijdens dit thema krijgen mijn peuters volop de kans om te ontdekken wat hun lichaam allemaal kan. Via spel worden ze bewust van hun lichaamsschema. Hoe zijn we daar aan begonnen? Wel zet twee peuters voor een spiegel en vraag hen te vertellen wat ze zien. Zo hebben we ontdekt dat we niet allemaal dezelfde haarkleur hebben, dat sommige kleuters groter of kleiner zijn dan andere, dat er jongens en meisjes zijn ( al is dit niet echt in evenwicht in deze klasgroep, hihi ) en nog veel meer.
Daarna hebben we wat vroeger dan normaal ons fruit op gegeten want we hadden uitzonderlijk op maandag turnen i.p.v. op woensdag. Het was een nieuwe meester want meester Koen is vrijdag aan zijn knie geopereerd, ai,ai, Eerst maakten we een kringetje van jongens en van meisjes en heeft de meester de nodige uitleg gegeven. We rolden een balletje naar een vriendje en we mochten ook balletjes uit een mand nemen en dan in de plint gooien. Niet te kort bij gaan staan, hoor!
Na de sportles was het tijd voor ons hoekenwerk. Vandaag mochten we in de spiegel kijken en dan met de vinger schilderen wat we zagen nl. ogen, oren, neus, mond, haren, enz...
Na het middageten heeft de juf een verhaal verteld. Het boekje is van Guido van Genechten en de titel is: " Net zoals jij." In dit boekje worden dieren vergeleken met mensen oa dieren eten, dieren drinken, zij spelen,... net zoals wij en alle dieren hebben een mama en een papa en alle dieren slapen net zoals wij.
Na het verhaal zijn we nog een half uurtje in onze speeltuin gaan spelen.
Als afsluiter had de juf een nieuw liedjesboek meegebracht en hebben we nog even kunnen genieten van muziek en een spelletje erbij.
Vandaag zijn we onze dag muzikaal begonnen. Er stond een kistje op de mat en Jonas mocht er in piepen. Er zaten ritmestokjes in voor iederéén twee. Automatisch tikten mijn muzikantjes de stokjes tegen elkaar. Waar kunnen we nog trommelen? Op de grond maar door de mat kregen we niet het gewenst volume. Dan maar op de bank, ... ja! Dat is het net een echte trommel. Toen de juf ook nog een drummuziekje liet horen kwam het drummerstalent boven en trommelden mijn kapoentjes erop los! ( Maar juf Carla toch! Wat stond er deze week in de krant i.v.m. slechthorende juffen en het lawaai in een kleuterklas? )
We speelden ook nog fijn in de hoekjes terwijl de kleuters die nog niet aan de beurt kwamen hun schilderwerk maakten.
Namiddag mochten we met de juf naar het speeltuintje. Wat was dat leuk, een heerlijk zonnetje en het speeltuintje voor ons alleen, meer moet dat niet zijn. De juf kon moeilijk volgen want kaar kapoentjes riepen voortdurend : Juf Carla kom kijken, kijk wat ik kan. Maak je een foto van mij? De juf kreeg er warm van maar heeft evenveel genoten dan haar deugnietjes.
We waren wel doodop na al dat spelen en dus hebben we de dag afgesloten met een Plopverhaaltje op TV terwijl de juf alle boekentasjes vulde met brooddozen, waterflesjes en de heen- en weerboekjes.
Fijn weekend allemaal en geniet van het mooie weer!
Deze morgen liet Jules ons foto's zien van de verschillende hoekjes van onze klas. Hij vroeg de naam van de hoekjes en hij wilde weten of wij ze terug konden vinden in onze klas. Natuurlijk kunnen we dat. Zo wist Matthias de puzzelhoek te vinden, Illias de computerhoek en Fabian de zandtafel.
Daarna kregen we allemaal een blaadje papier van Jules dat we in kleine stukjes mochten scheuren. Oei, dat is moeilijker dan we dachten maar wel zeer leuk want we mochten de stukjes in de lucht gooien.
Daarna ging het richting knutselhoek om onze stukjes op een blad te plakken, lekker kliederen met lijm!
Namiddag was onze meester Koen er om ons mee te nemen naar de sportzaal voor een behendigheidlesje met de bal.
Tot slot heeft de juf nog een verhaaltje verteld van onze nieuwe vriendjes Jip en Janneke.
Op maandagmorgen toen wij ons klasje binnenstapten zagen mijn kleuters dadelijk dat er rommel lag in de verschillende hoekjes. Wie heeft dat gedaan?! Ikke zei Jules met een klein piepstemmetje. "Maar Jules toch", zei de juf, je mag niet met zand spelen in de bouwhoek. Oh, met de kookpotten en pannen mag je niet in de zandtafel spelen. Gelukkig hielpen mijn kleutertjes Jules om het speelgoed in de juiste hoek te leggen.
Met meester Leroy mochten we in de zaal enkele oefeningen doen zodat hij onze grove motoriek grondig kon observeren, we moesten o.a. fietsen, springen, een bal rollen, en ook een trap op- en aflopen.
Namiddag heeft de juf nog een verhaal verteld en voor het naar huis gaan speelden we nog enkele speelliedjes in de zaal.
Wat hebben we nog gedaan? Naar een praatplaat gekeken en de verschillende hoekjes benoemd.
Wij hebben samen met Jules een bewegingslesje in de zaal gedaan. Jules had foto's van zichzelf bij waarop hij sprong, liep, kroop enz.... en vroeg of wij dat ook konden. Natuurlijk, kunnen wij dat.
Wij mochten ook schilderen met onze vingers en handen.
Juf Carla vertelde ook een verhaal van Jip en Janneke.
Woensdag viel ons sportlesje met meester Koen weg omdat er de veldloop was voor de leerlingen van de lagere school. Daarom zijn we met de juf naar de zaal vertrokken voor een bewegingslesje met onze boekentas.
De dag starten met een verhaal over Karel daar zijn mijn kapoentjes wel voor te vinden. Zeer aandachtig luisterden ze naar de avonturen van Karel in de klas.
Karel leerde een liedje nl. 1 2 3 4, hoedje van hoedje van, 1 2 3 4 hoedje van papier! Na het zingen mochten Karel en zijn vriendjes een hoedje van papier knutselen. Wie wil er net zoals Karel een hoedje van papier maken? Dus gingen we aan de slag met een groot blad en de verfdotters.
Wie nog een uitdaging nodig had mocht reepjes in stukken knippen of op ontdekking gaan in de andere hoekjes.
's Middags zitten we gezellig samen aan tafel om ons lunchpakket op te eten. Hmmm, lekker!
Nu was het tijd om te gaan sporten met meester Koen. Namiddag bewonderden we onze peer die wij samen geknutseld hebben voor het perenfestival.
Joepie! Vandaag was jan Klaassen op bezoek in ons klasje en hij was niet alleen. Hij bracht enkele vriendjes ( Joris, Katrien en oma ) mee om voor ons een poppenkastverhaal te spelen. Eerst zong de juf het liedje om de gordijntjes te openen. Het gaat als volgt: " Jan Klaassen, Jan klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen, ben je thuis!" Het verhaal had ook een moraal namelijk "delen" zeer moeilijk voor Joris maar eind goed, al goed. Mijn kapoentjes waren zeer aandachtig zoals jullie kunnen zien op de foto's, super geconcentreerd, schattig,niet?
Na ons poppenkastverhaal demonstreerde de juf hoe wij moeten stempelen. Terwijl oefenden we nog even onze kleurenkennis en dan mochten mijn kleutertjes zelf aan de slag terwijl de andere kleuters andere hoekjes opzochten.
Na de speeltijd was het tijd om te sporten met meester Koen. Tot slot even nog zingen van "Hansje en Grietje" en dan kentekentjes omdraaien en naar huis.
Ons klein schooltje was goed gevuld vinden jullie niet? Tot morgen, deugnietjes!
Peuters van de perenklas knutselen voor Perenfestival.
Vandaag bracht de juf foto's mee van vriendjes die ook voor de eerste keer naar school mochten. Wij keken naar de foto's en probeerden te verwoorden hoe die kindjes zich voelden.
Alle kleutertjes hadden een boekentas en wij vroegen ons ook af wat erin zou zitten. "Snoep!"werd er geroepen, de juf ging erop in door te zeggen dat we op school niet kunnen snoepen omdat wij er geen tandenborstel hebben. Daarop lieten enkele kleuters spontaan hun tandjes zien zodat de juf kon zien of zij hun tandjes wel poetsen. Amai, ze blonken nogal !
Na de vertelronde gingen we aan de slag in onze creahoek om de peren te schilderen die juf Carla met een prop papier gevormd had. Deze peren zullen volgend weekend tentoongesteld worden op het "Perenfestival" van Wellen.
Ook in de andere hoekjes was het gezellig.
Om de dag leuk af te sluiten mochten we nog even in de zaal met fietsjes, brommers en poppenwagens rijden.
Onze nieuwe schoolweek zijn we gestart met een verhaal van Jules. Jules maakt kennis met de juf. De juf stelt zich voor en vraagt aan de kleuters hun naam. Ook Jules wil vanalles weten over de juf zoals of de juf naar huis gaat 's middags of zij ook een boekentas heeft met een knuffel.
Na het verhaal mochten mijn kapoentjes om beurt een boekentas stempelen met een prop mousse. De andere kleuters speelden in de verschillende hoekjes.
Na de speeltijd speelden we samen een kringspel nl. Wat is er weg? De juf had deze keer 4 voorwerpen gekozen i.p.v. 3 de vorige keer. Maar ook nu ging het vlot.
Dan nog even in de hoekjes spelen ...
Ook buitenspelen is leuk kijk maar :
Namiddag leerden we een nieuw speelliedje nl. Zoveel vriendjes bij elkaar. Dit is voor kleutertjes van deze leeftijd niet zo makkelijk, want zij moeten een kring vormen en dan alle bewegingen correct nadoen. Maar door het dikwijls te herhalen lukt het wel.
Tot slot heeft de juf het verhaal van 's morgens nog eens verteld en speelden het na. De juf vroeg aan elke kleuter : Ik ben juf Carla hoe is jou naam? En tot slot hebben we een groepsknuffel gehouden net zoals in de klas van Jules.
Zorg maar dat jullie goede uitgeslapen zijn morgen, want dan knutselen we peren voor het " Perenfestival " van volgend weekend hier in Wellen. Daaaaag!
's Morgens na onze vertelronde zijn we onmiddelijk aan de slag gegaan met het hoekenwerk. Sommige vriendjes hadden nog niet geschilderd of geplakt en dus kregen ze nu alsnog de kans. Wie van een nieuwe uitdaging hield mocht het knippen proberen.
Na de speeltijd heeft de juf een verhaal verteld van Fien. Zeer aandachtig luisteren en kijken mijn kleutertjes naar het verhaal.
Namiddag kregen mijn kapoentjes de kans om zich uit te leven in de zaal met fietsjes, auto's, brommers enz...
Na het vrij spel in de zaal trokken we samen op verkenning door de school. We gingen op zoek naar onze broers en zussen in het lager onderwijs. Wat een blije gezichten als ze elkaar gevonden hebben!
Na de laatste speeltijd speelde de juf nog eens Tik Tak. Ook de kleuters van juf Wendy mochten meekijken.
Dan was het tijd om naar huis te gaan en van het weekend te genieten. Tot maandag allemaal!