Hoe bereik je de top? Denk positief en de rest zal volgen...
01-01-2010
To mail or not to mail in 2010
E-mailverkeer is niet meer weg te denken in onze dagelijkse bezigheden, zowel privé als professioneel. Ondanks deze gewoonte worden bepaalde boodschappen best via een ander middel/medium meegedeeld. Denk maar aan het voorval in Amerika waarbij 400 werknemers in september 2006 omwille van de efficiëntie via e-mail werden ingelicht over hun ontslag op staande voet!
In het volgende overzicht staan enkele tips over welke boodschappen via e-mail gecommuniceerd kunnen worden.
Situaties waarin je e-mail kunt gebruiken
·Een afspraak maken met 1 of meerdere personen
·Een afspraak bevestigen
·Een eenvoudige vraagt
·Een niet dringende vraag
·Een antwoord geven op een eenvoudige vraag
·Aan veel mensen tegelijk een mededeling doen (en die niet heel belangrijk is)
·Een vergadering plannen
·Iemand bereiken die heel slecht bereikbaar is.
Situaties waarin je e-mail beter niet kunt gebruiken
·Een meningsverschil uitpraten
·Vertrouwelijke informatie uitwisselen
·Slecht nieuws meedelen
·In een situatie waar een probleem bestaat of dreigt te ontstaan
·Last-minute een vergadering of afspraak annuleren
·Veel vragen
·Een vraag waarop je dringend een antwoord nodig hebt
·Een vervelend bericht.
Andere mogelijkheden voor bovenstaande no-e-mail boodschappen
·Indien het je collega betreft :Loop langs bij de persoon; Spreek de persoon aan in de gemeenschappelijke werkruimte e.d..