Op de achterkant van deze kerstballen kon je de volgende kerstwens lezen: Het zit niet in een pakje en ook niet in een zakje. Toch maakt het je vast heel blij, deze lieve kerstwens van mij!
Deze kerstbomen stempelden we met onze handen. Nadien mochten we de bomen versieren.
Omdat er zo veel sneeuw is gevallen de voorbije weken, konden we natuurlijk niet anders dan een sneeuw-kunstwerk maken.
Deze kerstbomen schilderden we met echte dennentakken. We mochten er ook lijnen in trekken met plastieken kammen. En nadien mochten we ze natuurlijk weer versieren.
Tussen al dat feesten door spelen we natuurlijk ook nog in ons klasje!!!!
De mama van Elias kan hele mooie dingen maken van hout. We kregen dit huisje, en voordien ook nog een houten paard en een vrachtwagen. Onze peuters spelen er supergraag mee. dankuwel!!!
Onze peuters leren erg veel. Zo leerden we de juiste kleuren bij elkaar zoeken. Rood bij rood, groen bij groen, blauw bij blauw en geel bij geel. Sommigen kenden de kleurtjes ook al. Bravo voor onze peuters!
Donderdagvoormiddag is het kerstfeest voor onze peuters in de konijntjesklas. Gezellig samen zijn, mooie lichtjes en muziek en lekker een beetje smullen. Vrijdag 24 december is het maar een half dagje school!!!! Zo kunnen we in de namiddag heerlijk rusten en 's avonds gezellig feesten.
Maandag kwamen er 2 regenboogkindjes op bezoek. Met al de kinderen van de hele kleuterschool stonden we hen op te wachten in de eetzaal. Regenboogkindje 'Rood' kwam ons vertellen dat je een rood zonnetje bent als je een beetje boos bent, maar ook als je iemand heel graag ziet. Regenboogkindje 'Blauw' vertelde dat je een blauw zonnetje bent als je een beetje verdrietig bent.
Terwijl Roodje en Blauwtje heel mooi vertelden, schilderden de hofschilders de kleurtjes 'rood en blauw' op de regenboog. Knap hé!!!
Iedere keer als we samen komen voor 'Zonnekind' zingen we het bellenblaaslied en het lied van de regenboog. Dat kunnen jullie thuis ook zingen want het staat op onze klas-CD. Kennen onze kapoenen de dansbewegingen op de liedjes al?
Het was weer superleuk! Dag lieve regenboogkindjes!!! En hofschilders, tot de volgende keer!!!
Oh, kijk nu toch! In alle klassen hangen heel veel kerstboompjes. Waarom? Dit zijn onze aftelkalenders naar Kerstmis toe. Elke dag mogen we op een kerstboom een hoedje kleven. Als alle boompjes een hoedje hebben is het Kerstmis. Dan is het feest want heel lang geleden werd dan kindje Jezus geboren. Jezus zag alle mensen graag en wij proberen net zoals Jezus lief te zijn voor elkaar. Elke week staat er een figuur centraal en kleven we die in de eerste kerstboom van de week. Week 1: Sint Week 2: Licht en donker Week 3: Herders Week 4: Moeder Maria
Elke week wordt er ook aan een aandachtspunt gewerkt. Week 1: Elkaar helpen, lief zijn voor elkaar. Slagen de kleuters hierin, mogen ze een gouden sterretje in de kerstboom kleven. Week 2: Stil kunnen zijn. Slagen de kleuters hierin mogen ze één groen blaadje in de boom kleven. Week 3: Delen met elkaar, elkaar knuffelen. Slagen de kleuters hierin, mogen ze één rood hartje in de kerstboom kleven. Week 4: Alles rein, proper houden. Slagen de kleuters hierin, mogen ze een wit wolkje in de kerstboom kleven.
Als we gaan turnen in de rode loop willen we vragen om uw kapoen makkelijke schoenen aan te doen. Geen schoenen met veters dus! De peuters kunnen dan zelf hun schoenen aan en uit leren doen en worden zo veel zelfstandiger. We hebben ook veel meer tijd om leuk te turnen als de juffen geen 10 of 20 veterschoenen moeten vastknopen.
We gaan de boom versieren, de kerstboom. Om kerstmis bij de vieren, met lichtjes en muziek. Voorzichtig met de ballen, ze breken als ze vallen. Voorzichtig met de piek!
Onze peuters knutselen erg graag! Door te experimenteren met allerlei materialen en technieken leren ze stilaan te stempelen, kleven, schilderen met borstels, scheuren, ...
Sinterklaas had iets heel belangrijk te vertellen tegen Roos: Jules had de Sint erg goed geholpen en wou nu heel graag terug naar ons klasje komen.
Sinterklaas had Jules lekker warm onder zijn mantel meegebracht
Maar van al dat harde werken bij de Sint was Jules wel erg moe geworden. Ons zonnetje van de dag was Emma, zij mocht Jules dan ook lekker in zijn bedje stoppen.
Kijk eens hoe goed Kobe de staf van Sinterklaas helpt vasthouden!
We kregen ook allemaal wat lekkers van de Sint. Lekkere chocolade!
En natuurlijk ook lekker mandarijntjes!
Toen was het tijd voor Sinterklaas om naar de andere kindjes te gaan, we zongen samen een liedje en namen afscheid. Tot volgend jaar!
We speelden een heel leuk blinddoek-gehoor-spelletje. 1 vriendje werd geblinddoekt, hij/zij was Sinterklaas. Dan duidde de juf een zwarte piet aan die moest zeggen: 'Dag Sinterklaas'. Kan de Sint horen welke zwarte piet dat was? Het was nog wel een beetje moeilijk, niet iedereen durfde aan bod komen maar het was wel pret verzekerd!
Oh, kom toch eens kijken, wat er in mijn schoentje ligt... Allemaal lekkere koekjes, Van Sint en Piet...
Ja ja, zoals jullie kunnen zien zijn Sinterklaas en Zwarte Piet deze nacht in ons klasje langs gekomen. En ze hebben lekkere koekjes achter gelaten voor onze flinke kapoenen. We mogen er ineens van beginnen smullen, er is genoeg voor iedereen!!
Al het lekkers dat we gisteren hebben klaar gelegd is opgeknabbeld. Zou het paard dan genezen zijn? Want de worteltjes en suikerklontjes zijn ook opgegeten. Hopelijk komt Juleske dan snel weer terug bij ons!
Maar oh zeg, wie heeft dat nu gedaan? Een bank in onze kring staat zomaar ondersteboven. Dat zullen vast en zeker die deugenietenpieten hebben gedaan.. Foei foei!
En wat zien we nu? Overal in ons klasje heeft Zwarte Piet zwarte handen achtergelaten.
Dank u voor de heerlijke koekjes Sinterklaas en Zwarte Piet. Komen jullie straks dan eens langs in ons klasje?
Jules is nu al 1 dag weg om de Sint te helpen. Gelukkig krijgen we vandaag foto's van hem opgestuurd waar we op kunnen zien hoe goed hij de Sint helpt! Tot morgen lieve Jules!
Juf Tinny kwam vandaag in ons klasje met een heel bijzondere brief. En weet je waarom hij zo bijzonder was? De brief was van Sinterklaas, echt waar. Sinterklaas had wel een beetje slecht nieuws. Zijn paard was ziek geworden en moest rusten in zijn stal. Ai, ai, ai. Maar Sinterklaas had een idee. Hij vroeg aan de kinderen van ons klasje of Jules, onze klaspop, hem niet een paar dagen kon helpen met de cadeautjes in te pakken voor alle flinke kinderen. Anders zouden de kinderen hun cadeautjes nooit op tijd krijgen. Onze peuters stemden toe en Jules had er ook veel zin in. De peuters hebben hem nog goed aangekleed met een regenjas, regenlaarzen, een pet en een rugzak om op stap te gaan en daarna hebben we Jules uitgewuifd. Tot over een paar dagen Jules! Help Sinterklaas goed en we gaan je toch een beetje missen hoor.
Vandaag vertelde Elias ons heel trots dat hij zijn tutje aan Sinterklaas en Zwarte Piet heeft gegeven. Net zoals het kindje op de foto. Bravo Elias! Je bent een superflinke grote jongen! En wie weet... zijn er nog vriendjes in de konijntjesklas die dat kunnen! Proficiat aan onze Elias!!!
Door te experimenteren met allerhande materialen leren we enorm veel. Hier mochten we spelen met eikels en buizen: wat gebeurt er als ik een eikel door de buis laat rollen? Hoe snel rollen de eikels?...
Voor het cadeautje voor onze grootouders mochten we allemaal poseren en mooi lachen. En dat lukte bij de éne al wat beter dan bij de andere . Het was natuurlijk voor velen de eerste schooldag, dus soms was lachen nog een beetje moeilijk...
Op 1 december komt de Sint langs bij ons op school. Daarvoor zetten we dinsdag 30 november ons schoentje klaar. Al onze kapoenen mogen dan hun schoentje meebrengen naar de klas en ook iets lekkers voor Sinterklaas, Zwarte Piet of het paard.
Woensdag kwamen onze grootouders op bezoek in onze klas. We mochten samen met hen allerlei leuke spelletjes spelen in de schooltuin En als aandenken gingen we samen met hen op de foto.
We gingen vandaag turnen met juf Patricia Voor onze nieuwe vriendjes was het de eerste keer dat ze in de turnzaal kwamen Maar wat een pret! We mochten lekker klimmen, klauteren, rollen, kruipen, lopen, springen, ...
Nu buiten alle blaadjes van de bomen vallen, maken we in ons klasje ook mooie herfstblaadjes. Onze nieuwe vriendjes mogen dan ook voor de eerste keer met de verfrolletjes schilderen
Kijk eens hoe goed wij al kunnen kleven! We maken een mooie boom met veel takken waar we later nog blaadjes aan schilderen
Joepie! Woensdag 17 november komen onze oma's, opa's, meme's en pepe's,... op bezoek. Het beloofd weer erg leuk te worden. Hopelijk blijft het droog zodat alles kan doorgaan zoals gepland!! Duimt iedereen mee?
De reservekleertjes van onze peuters hangen we aan de kapstok in een groene zak. Deze groene zak wordt aangekocht op school bij de juf of bij de directie. De kostprijs hiervan is 5 euro. Deze groene zak wordt gedurende de hele kleuterschool-tijd gebruikt want vanaf de tweede kleuterklas stoppen we hier de turnpantoffeltjes in. Voor diegenen die nog geen groene zak hebben gelieve er één te kopen. Danku!
Na een superleuke, drukke, vermoeiende periode vol nieuwe ontdekkingen, belevenissen en fijne vriendjes is het nu tijd om eventjes uit te blazen en te genieten van de welverdiende herfstvakantie. Na de vakantie zal het weer heel anders zijn in onze konijntjesklas want... ons klein groepje zal uitgebreid worden met een heel groepje nieuwe kapoenen. Welkom dus aan alle nieuwe vriendjes!! Veel plezier en 'rust' in de vakantie!
Na de vakantie werken en spelen we rond het thema' herfst'. Al onze kapoenen mogen eikels, kastanjes, mooie herfstbladeren,... mee naar ons klasje brengen. Daar kunnen we dan naar hartelust mee spelen, knutselen... Ook boekjes en prenten zijn welkom.
We leren onze peuters en kleuters op school om te gaan met goevelens en sociale vaardigheden. Hiervoor gebruiken we 'Zonnekind'. Elke klas heeft een zon hangen met 8 kleuren in, deze kleuren hebben elk hun eigen specifieke aspecten en gevoel. Bij onze peuters richten we ons vooral op de kleuren rood(=Boos), geel(=Blij) en blauw(=Bang/Verdrietig). Aan het start van het nieuwe schooljaar mochten onze peuters samen met de hele school naar een verhaal gaan kijken en luisteren over 'Zonnekind'
We hoorden dat de Zonnekoning eind vorig schooljaar op bezoek was geweest in onze school.
We konden op enkele foto's zien dat hij zelfs een cadeautje voor Juf Agnes bij had: Het boek 'Eefje donkerblauw'
Samen met de hele school luisterden en keken we naar het verhaal van 'Eefje donkerblauw'. Eefje is een koningin die gek is op donkerblauw, maar op een dag wordt ze verliefd op koning Goudgeel. Samen krijgen ze dan allemaal gekleurde kinderen, zoals een regenboog. Na elke vakantie komen er 2 regenboogkindjes op bezoek in onze school, deze kleuren worden dan door de hofschilders op de ramen van de eetzaal geschilderd. En op het einde van het schooljaar is er een groot feest.
Om dit te vieren en het verhaal af te sluiten zingen en dansen we met de hele school samen op ons regenbooglied.
Jules is de beste vriend van onze peuters, hij mag alles samen met ons mee beleven. We zorgen ook erg goed voor Jules! Ook als buiten wat kouder wordt en regent, moet Jules zijn warme trui, regenjas en laarzen aandoen.
Nu kan Jules samen met ons genieten van het zonnetje.
Robbe was vandaag ons 'zonnetje van de dag'. Hij mocht een hele dag voor Jules zorgen. En kijk eens hoe goed hij dit doet!
We ontdenkten in onze klas een grote koffer van 'Hopla' Hierin vonden we allerlei leuke spelletjes, popjes, kaarten enz. Aan de hand van deze spelletjes leren we gevoelens (her)kennen en uitdrukken. Zo leren we aan de hand van enkele prenten van Hopla en zijn vriendjes wanneer we blij zijn en wanneer we boos zijn. Maar ook onze peuters brachten enkele leuke dingen van 'Hopla' mee naar ons klasje.
We lezen rustig wat boekjes van Hopla en zijn vriendjes.
We hebben ook een leuk memo- spel van Hopla. Kunnen onze vriendjes dezelfde kaartjes vinden?
We spelen met magneetjes van de hopla- figuurtjes. Zo kunnen we zelf verhaaltjes verzinnen of een verhaal naspelen.
We maken ook maskers van Hopla en zijn vriendjes. We mogen lekker met onze handen in de verf spelen en kleurtjes mengen. Daarna drukken we de verf af op ons masker.
Na de vakantie komen er 12 nieuwe peuters in de konijntjesklas. Dan zitten we al met 22 jongens en meisjes in onze klas. Welkom aan alle nieuwe vriendjes!!
Maar kijk nu toch, wat is dat nu voor iets geks in onze klas? Het is een gitaar! Juf Sarah leert met een paar andere juffen op school gitaar spelen en oefent samen met ons in de klas! Joepie! wat een pret! Juf Sarah speelde al de volgende liedjes: 'Op een grote paddenstoel' en 'de kikkertjes'. En iedereen probeerde natuurlijk mee te zingen!
Hoe lief... We worden zelf heerlijke zachte knuffelberen. Wie wil ons niet nu niet knuffelen?
Onze peuters mochten een knuffeltje van thuis meebrengen naar de klas.
Dit is de knuffel van Rune D.: Biggetje
Dit is de knuffel van Tijs:
Dit is de knuffel van Stan, maar oh wat gek: Stan heeft er een mooie puzzel van gemaakt.
Tijs maakte er ook een puzzel van:
De knuffelpuzzel van Robbe:
De knuffelpuzzel van Sultana:
De knuffelpuzzel van Rune S.:
De knuffelpuzzel van Rune D.:
Wat kunnen onze kapoenen al knap puzzelen en kleven hé!
Rune gaat op wandel met zijn biggetje:
Dit zijn onze zelfgemaakte knuffels:
Spelen in ons knuffelhuis:
Ondertussen hebben we heel ons diploma al vol stickertjes gekleefd. Nu het vol is, krijgen we het mee naar huis: Al de kindjes van de konijntjesklas zijn grote vrienden: ze kunnen allemaal flink op toilet gaan! Bravo!
Als we naar toiletje stappen mag er telkens een andere kapoen met het belletje bellen terwijl we een liedje zingen. Op het einde van het lied wordt het belletje dan doorgegeven aan een ander vriendje:
We zingen het volgende lied (op de melodie van de mosselman):
......(naam peuter) is de belleman, de belleman, de belleman ..... (naam peuter) Is de belleman, Rinkel Pinkel, belleman
Sinds enkele dagen hebben we knuffels op bezoek in ons klasje De peuters brachten zelf een knuffeltje mee van thuis, deze mogen gedurende het thema 'Knuffels' in ons klasje logeren Ze gaan elke avond samen met Jules in bed Maar er is ook een reuze knuffelbeer in onze klas, hier kunnen we lekker bij knuffelen als we zin hebben.
We stempelen en schilderen met enkele zachte knuffelmaterialen zoals: Pluimpjes, stof, watjes, ...
We maken zelfs ons eigen knuffeltje. Eerst mogen we het papier lekker in stukjes scheuren Dit leggen we op ons nat doekje en maken er een bolletje van als het droog is doen we het open en dan hebben we een mooie gekleurde doek
In onze klas hebben we nu ook een knuffelhuisje Hier kunnen we lekker genieten van de zachte knuffels, kussens en dekens Zo kunnen we even tot rust komen
We maakten een mooie hoes voor een doos trekzakdoeken! Zo wordt 'neuzen snuiten' pas echt plezierig! De hoes kan je er af halen en rond een nieuwe doos schuiven! Zo kan ons knutselwerkje nog lang meegaan!
Hier zie je enkele stappenplannen die we thuis kunnen volgen: Zo doen wij dat:
JAS AAN!
HANDEN WASSEN!
TANDEN POETSEN !
NAAR HET TOILETJE GAAN!
NEUZEN SNUITEN!
Kunnen jullie dat net zo flink als Jules? Volgende week krijgen jullie de stappenplannen ook op papier mee naar huis. Hang ze op de goede plaats en leer samen met onze Jules alles lekker zelf!
We speelden het volgende verhaal na: 'het blote billenboek'. In dit verhaal gaat het jongetje Jos, al heel flink op het potje. Ook al de dieren kunnen al flink op het potje gaan en we zien dat ze allemaal billen hebben, maar wel allemaal verschillende: zachte, dikke, dunne, gestreepte,...
In het verhaal: 'Doortje kleedt zich (gek) aan' leerden we hoe we ons zelf moeten aankleden. Maar ook hoe het niet moet. We kleden ons dan ook eens gek aan zoals Doortje.
Sokken en schoenen aan de handen, dat legt ons aan banden.
Met een broek op je hoofd, lijk je een echt opperhoofd!
Samen met de kleuters uit de eerste kleuterklas keken we naar de poppenkast.
De mama van Jules heeft lekkere koekjes gebakken, daar wil Jules wel eens van proeven. Maar zijn handjes zijn zo vuil! Ze hangen vol met banaan en choco van de boterham die hij die ochtend gegeten heeft. "Eerst de handen wassen" zegt mama. Maar wat hebben we daarvoor nodig en hoe moeten we dit doen?
Samen met Jules leren we onze handen te wassen. Onze mouwen omhoog en wassen maar! We wrijven onze handjes in met water en zeep en drogen ze af met een handdoek.
Nu iedereen propere handen heeft kunnen we smullen van een koekje en een stukje banaan. Mmm, dat is lekker!
Van 5 oktober tot 15 oktober werken we rond het thema 'knuffels'. De peuters mogen op dinsdag 5 oktober hun knuffel meebrengen naar ons klasje. De knuffels blijven heel deze periode in onze klas. Laat uw kapoen dus best zijn/haar lievelingsknuffel niet meebrengen, als hij/zij die nodig heeft om thuis te slapen. Het beloven weer plezierige weken te worden in onze konijntjesklas!
We spelen een kringspel en zingen er een lied bij:
Ik loop met mijn boekentas zoals je het ziet. Aan wie zal ik hem geven dat weet ik nog niet. Ik zal hem maar geven aan 't liefste kind. Dat heel veel plezier in het rondlopen vindt...
Met mijn handen klap, klap, klap. Met mijn voeten stap, stap, stap. Met mijn vinger wijs ik aan, Wie met mij mag dansen gaan. Tralalalalalaliere, tralalalalalala Tralalalalalaliere, tralalalalalala:
Vandaag is Rune het 'zonnetje van de dag'. Hij mag heel de dag voor Jules zorgen en de juf met vanalles helpen.
's Morgens mag het zonnetje van de vorige dag een nieuw zonnetje toveren. Daar zingen we het volgende liedje bij: Tovenaartje, tovenaartje, wie zit er in de doos?
De helper mag 's morgens het deurtje van de zon openen en 's avonds van de maan. Zo leren we de volgende woordjes heel goed:
Samen met mama of papa mogen onze peuters 's morgens hun brooddoos (getekend met naam) in de grote mand in de gang leggen. Als de peuters nog een pamper dragen mag deze in dezelfde mand als de brooddozen gelegd worden. Knuffels en tutjes worden in de kleine mand gelegd (getekend met naam). Flesjes water worden in het blauwe bakje gezet (getekend met naam)
In de zithoek in ons klasje hangt de daglijn van Jules. Hier kunnen de peuters het dagverloop mee volgen. Dat geeft hen een houvast en een veilig gevoel: bvb. Na dat we geslapen hebben op de bedjes gaan we nog even spelen en dan gaan we naar huis.
Ook onze lieve Jules heeft een knuffel: Miesje Muis. Die mag elk weekend bij eenvriendje van de klas gaan logeren.
Hier toont Jules hoe we ons jasje moeten aandoen. Kijk maar goed mee!
Kijk! Wat zit er allemaal in onze boekentas?
Jules gaat slapen. Stan en Tijs helpen hem om zijn Pyama aan te doen.
De foto 's op deze blog die in een slideshow staan kan je thuis niet afdrukken of opslaan op de computer. Als je toch graag foto's daaruit wilt hebben, vraag het dan even aan ons. Als ze nog op onze computer staan kunnen we ze voor jullie op CD-ROM of stick zetten.
Oh, waar zijn de vriendjes van ons klasje nu? Wel, na de grote vakantie, gaan we al naar de eerste kleuterklas. Daarom gaan we deze maand eens op bezoek bij juf Christel van de eendjesklas, bij juf Sakia van de papegaaienklas en bij juf Rosemie van de olifantenklas. Zo leren we de nieuwe juffen en hun klasje al een beetje kennen. Op deze foto staan we voor de papegaaienklas samen met juf Saskia.
Terwijl de kinderen van de konijntjesklas in de eerste kleuterklas zitten, mogen de vrienden van 1K nog eens naar de peuterklas. Dat is ook nog eens een keertje leuk hoor!
Eindelijk is het zover. De Zonnekoning komt op bezoek in onze school. Heel het schooljaar hebben we rond gevoelens gewerkt met onze eigen methode van 'Zonnekind'. Deze methode is opgesteld op basis van het verband tussen kleuren en gevoelens. Al onze vriendjes zitten al klaar. De peuters en 1KC kregen een rode neus of wangen. We zijn een rood zonnetje als we een beetje boos zijn, maar ook als we iemand heel graag zien.
Sommigen hadden een tekening bij voor de Zonnekoning
De troon staat al klaar
De juffen zijn verkleed in een kleurtje
Daar is de lieve Zonnekoning
Omdat we zo veel over de kleurtjes hebben geleerd, krijgen we een cadeautje: 2 boekjes over de kleuren - gevoelens. Daar kunnen we weer veel van leren.
Wat een pret. Dan gaan we buiten zingen en dansen.
Maandag 7 juni komt de fotograaf in de voormiddag naar onze school om een mooie foto van onze peuters te trekken. De juffen staan er natuurlijk ook bij. Hopelijk is iedereen aanwezig!!!
We hebben geen plastiek zakjes meer in de klas. Die hebben we vaak nodig om natte broeken mee naar huis te geven. Geeft u uw peuter een paar zakjes mee naar de klas?
Vanaf 10 mei werken we rond het thema ballonnen. Je kan onze werkjes komen bewonderen op onze opendeurdag zaterdag 29 mei. In ons klasje kan je dan ook naar foto's kijken van de komende weken. Die zijn dus een tijdje niet meer op deze blog te zien. (de foto's van bvb. een verjaardag komen nog wel op deze blog) Oma, opa, papa en mama,... jullie komen toch zeker en vast een kijkje nemen?
Omdat het de meimaand, Mariamaand is, versiert ieder kleuterklasje mee de Mariagrot aan de speelplaats van de lagere school. Wij hangen drie rode ballonnen voor Maria. Rood omdat dat de kleur is van houden van, wij houden van Maria!
Onze Jules mocht natuurlijk ook mee. Vandaag mocht Ella voor hem zorgen.
We maakten mooie kettingen vandaag. Net zoals onze mama's soms prachtige kettingen dragen. Het was wel een beetje moeilijk want er lagen veel verschillende kleuren parels in het mandje en we mochten maar 1 kleur gebruiken. Daardoor vergisten sommige peuters zich wel eens, oepsie. Kijk maar eens mee, knap van onze kapoenen hé.
We reden al veel met onze bus rond. Nu kunnen we ook met onze 2 nieuwe, zelfgemaakte auto's rijden in de klas. Zijn ze niet knap?
Vvvrroemm...
Piep!
Sam is de chauffeur!
In de kring speelden we met het lied: 'verkeersdrukte'. Telkens het lied speelde, mochten 2 van onze kapoenen rondrijden met onze zelfgemaakte auto's in de kring. Wat een pret!
Deze week keken de juffen en Sam de Verkeersslang blij en tevreden toe hoe onze peuters extra-veilig naar school toe kwamen. Vele van hen hadden een fluo-vestje of fietshelm aan. dat hebben jullie supergoed gedaan! Daardoor verdienden onze kapoenen enkele kleine verrassingen van Sam de Verkeersslang. zo kregen ze een gek brilletje en mochten we picknicken in de schooltuin. Wat was dat genieten in het zonnetje. volgende week krijgen jullie ook nog een mooie ballon. Bravo! Dat verdient een grote duim in de lucht!
Lieve mama's en papa's , kunnen jullie er nog eens aan denken om overal mijn naam op te zetten (tutjes, knuffels, brooddozen, fruitdoosjes,...) want mijn vriendjes hebben soms dezelfde en dan weet ik niet meer welke van mij zijn.
Wanneer we allemaal klaar zitten kunnen de popjes komen spelen.
Eerst komen onze Jules en zijn zus Marie iets vertellen.
En dan komen de andere popjes piepen. Even een korte samenvatting: Wanneer kuiken uit het ei komt gaat hij op zoek naar mama kip. Hij vraagt aan alle dieren of die zijn mama zijn maar ze hebben allemaal al andere kindjes: kleine poesjes, biggetjes, lammetjes,... Op het einde vindt kuiken natuurlijk zijn mama, vallen ze elkaar in de armen en beloven nooit meer weg te gaan van elkaar.
Peuters kijken het liefst naar poppenspel waarbij de spelers nog te zien zijn. Dit geeft hen een veilig gevoel. Pas bij oudere kleuters , zitten de juffen achter de poppenkast.
Voor onze paasmaaltijd gaan we lekkere roereitjes bakken. Onze koks staan paraat dus we kunnen beginnen.
Roeren, roeren, roeren in de pot
En dan bakt de juf lekker roereitjes. We zijn wel allemaal heel rustig en voorzichtig want het vuur is heel heet en dat kan gevaarlijk zijn!
(Lied op melodie van 'broeder Jacob') Smakelijk eten, smakelijk eten. Hap, hap, hap. Hap, hap hap. Dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken. Eet maar op, eet maar op. HAP!
Heel erg bedankt aan al diegene die voor de eitjes hebben gezorgd. Ze waren heel lekker!
De eierschalen die we overhadden nadat we de roereitjes bakten heeft de juf proper gewassen zodat we ermee konden spelen. Samen met deze schattige kuikentjes, leuk zeg!
Onze juffen zetten in de klas mooie paastakken. Omdat ze er nog een beetje kaal uitzien mogen we ze leuk versieren met gekleurde eitjes en linten. Kijk maar mee hoe mooi hij wordt!
We helpen natuurlijk allemaal mee, zo wordt het ECHT een paasboom van onze konijntjesklas.
We mogen allemaal zelf een eitje kiezen en het in de boom hangen, niet makkelijk hoor!
Kijk, we hebben een nieuw vriendje in de klas. Dit is Hennie hen, onze nieuwe (speelgoed)kip.
Op een mooie, zonnige morgend komen we in de klas en wat zien we? Hennie hen heeft eitjes gelegd. Nog een tijdje wachten en wie weet... komen er kuikentjes piepen.
Maandag kregen we te horen dat Beau naar een andere school gaat. Dag lieve Beau. Veel plezier in je nieuwe klasje!!! Dikke kussen van de juffen en de peuters van de konijntjesklas XXX
Lieve mama's en papa's, boma's en bompa's, bonni's en bompi's,...
Voor ons paasfeest gaan we omeletjes bakken en daarvoor hebben we eieren nodig. Wie heeft er thuis kippen die veel lekkere eitjes leggen? Jullie zouden er ons een groot plezier mee doen!!!
Voor het thema 'Pasen' gaan we in ons klasje spelen met speelgoed-eitjes en eierdozen. Wie heeft er thuis 1 of meerdere eierdozen voor ons? We kunnen ze goed gebruiken!
De papa van Kobe kwam dinsdag een spelletje spelen in onze klas. Het was heel leuk, er vlogen allemaal vlindertjes uit de olifant z'n slurf en die mochten wij proberen te pakken. Maar ik (juf Kim) ben vergeten foto's te trekken. Sorry, toch bedankt papa van Kobe.
In de klas speelden we een kringspel. Om de beurt mocht een peuter 4 verkleedspulletjes aandoen: een hoedje, een masker, een mantel en een handschoen van een aap. Dan mocht er iemand zich achter de kast verstoppen. Daarna zongen we het liedje: rie, ra, rijnen, wat zal er verdwijnen... en namen we 1 verkleedspulletje weg. De peuter achter de kast mocht raden wat er weg was genomen. Zo leren onze peuters kleine verschillen op te merken en te verwoorden. Ook de 'durf' om te spreken in groep is belangrijk.
We namen een bakje met sneeuw mee naar binnen in ons klasje en maakten een kleine sneeuwman. Daarna zetten we ons nieuwe vriendje lekker bij de verwarming. Zou de sneeuwman dat leuk vinden?
Wat zou er gebeuren met de sneeuwman?
Aiai, dat hadden onze peuters niet verwacht. de sneeuwman smelt helemaal weg en verandert stilletjes aan in water. Oh, wat spijtig... dag lieve sneeuwman.
Onze peuters leren en ontdekken superveel door te spelen en experimenteren met allerhande materialen. Daarom bieden we per thema allerhande dingen aan die voor hen enorm leerrijk en uitdagend zijn.
Vol en leeg, veel en weinig, groot en klein, lang en kort,... allemaal leerrijke tegenstellingen en begrippen.
Oooh, een mooi boek van Jules viert carnaval, dat kunnen we volgende week goed gebruiken. Bedankt lieve vriendjes voor al jullie kaartjes en geschenkjes.
Jules kreeg ook nog een ballon.
We maakten een mooie tekening voor Jules...
Lang zal hij leven, lang zal hij leven,... Blazen maar Jules en dan konden we van de lekkere cake proeven..
Toen was er nog even tijd om naar een poppenkastverhaaltje van Jules te kijken. Daar had Heksemie de cake omgetoverd in buikpijncake, maar het liep toch goed af.
Bedankt lieve vriendjes voor dit fijne verjaardagsfeest! Dikke kussen van Jules! XXX
Donderdag kwamen al onze kleuters van de hele school samen in de eetzaal voor een bijeenkomst van 'zonnekind'. Voor jullie je afvragen wat wij met de kleuterschool allemaal aanvangen met die kleurrijke boel, geven we jullie graag een woordje uitleg.
Onze school vindt het belangrijk om kinderen te leren omgaan met gevoelens en sociale vaardigheden. Dat willen we doen met behulp van 'zonnekind' en de kleuren. Bij 'zonnekind' zijn er 8 kleuren. Bij elke kleur willen we een aantal belangrijke aspecten benadrukken. Die willen we niet letterlijk aan de kleuters leren, we willen het wel samen 'beleven'. Regelmatig zetten we enkele kleuren, samen met alle kleuters in de kijker.
Iedereen zit al flink klaar. Welke kleurtjes zouden er vandaag op bezoek komen?
Hier zien we kleurtje groen al. Groen staat voor lekker 'genieten', maar ook een beetje voor 'jaloers zijn'
En wie goed kijkt ziet ook kleurtje geel achter kleurtje groen. Geel staat voor 'blij zijn', 'plannetjes maken' en ook een tikkeltje 'ondeugend zijn'.
De hofschilders van onze kleuterschool schilderen de kleuren bij op onze regenboog.
Ook de mama's en de papa's willen we niet in de kou laten staan. Binnenkort krijgen jullie leuke ideetjes mee naar huis om thuis verder iets te doen rond de sociale vaardigheden. Veel plezier!!
Aan alle lieve mama 's, papa 's, grootouders en anderen die de blog van onze konijntjesklas bezoeken, Bedankt voor jullie leuke berichtjes op onze blog. het is tof om te weten dat jullie er iets aan hebben!
In ons poppenhuis mogen we spelen met zakdoeken. Als onze poppen een vieze neus hebben, maken we die snel proper! Ook mogen we de zakdoeken aan de wasdraad hangen en dat is niet zo gemakkelijk hoor!
Aiai, wat nu! Jules heeft kaka in zijn broek gedaan en hij is helemaal vies! We steken hem gauw in bad! Al onze kapoenen mogen helpen om hem goed te wassen.
Wanneer we deze morgen in de klas kwamen zagen we dat Jules flink kaka had gedaan op zijn potje. Bravo Jules! Dat verdient een sticker op je plasdiploma!