In de klas speelden we een kringspel. Om de beurt mocht een peuter 4 verkleedspulletjes aandoen: een hoedje, een masker, een mantel en een handschoen van een aap. Dan mocht er iemand zich achter de kast verstoppen. Daarna zongen we het liedje: rie, ra, rijnen, wat zal er verdwijnen... en namen we 1 verkleedspulletje weg. De peuter achter de kast mocht raden wat er weg was genomen. Zo leren onze peuters kleine verschillen op te merken en te verwoorden. Ook de 'durf' om te spreken in groep is belangrijk.
We namen een bakje met sneeuw mee naar binnen in ons klasje en maakten een kleine sneeuwman. Daarna zetten we ons nieuwe vriendje lekker bij de verwarming. Zou de sneeuwman dat leuk vinden?
Wat zou er gebeuren met de sneeuwman?
Aiai, dat hadden onze peuters niet verwacht. de sneeuwman smelt helemaal weg en verandert stilletjes aan in water. Oh, wat spijtig... dag lieve sneeuwman.
Onze peuters leren en ontdekken superveel door te spelen en experimenteren met allerhande materialen. Daarom bieden we per thema allerhande dingen aan die voor hen enorm leerrijk en uitdagend zijn.
Vol en leeg, veel en weinig, groot en klein, lang en kort,... allemaal leerrijke tegenstellingen en begrippen.
Oooh, een mooi boek van Jules viert carnaval, dat kunnen we volgende week goed gebruiken. Bedankt lieve vriendjes voor al jullie kaartjes en geschenkjes.
Jules kreeg ook nog een ballon.
We maakten een mooie tekening voor Jules...
Lang zal hij leven, lang zal hij leven,... Blazen maar Jules en dan konden we van de lekkere cake proeven..
Toen was er nog even tijd om naar een poppenkastverhaaltje van Jules te kijken. Daar had Heksemie de cake omgetoverd in buikpijncake, maar het liep toch goed af.
Bedankt lieve vriendjes voor dit fijne verjaardagsfeest! Dikke kussen van Jules! XXX
Donderdag kwamen al onze kleuters van de hele school samen in de eetzaal voor een bijeenkomst van 'zonnekind'. Voor jullie je afvragen wat wij met de kleuterschool allemaal aanvangen met die kleurrijke boel, geven we jullie graag een woordje uitleg.
Onze school vindt het belangrijk om kinderen te leren omgaan met gevoelens en sociale vaardigheden. Dat willen we doen met behulp van 'zonnekind' en de kleuren. Bij 'zonnekind' zijn er 8 kleuren. Bij elke kleur willen we een aantal belangrijke aspecten benadrukken. Die willen we niet letterlijk aan de kleuters leren, we willen het wel samen 'beleven'. Regelmatig zetten we enkele kleuren, samen met alle kleuters in de kijker.
Iedereen zit al flink klaar. Welke kleurtjes zouden er vandaag op bezoek komen?
Hier zien we kleurtje groen al. Groen staat voor lekker 'genieten', maar ook een beetje voor 'jaloers zijn'
En wie goed kijkt ziet ook kleurtje geel achter kleurtje groen. Geel staat voor 'blij zijn', 'plannetjes maken' en ook een tikkeltje 'ondeugend zijn'.
De hofschilders van onze kleuterschool schilderen de kleuren bij op onze regenboog.
Ook de mama's en de papa's willen we niet in de kou laten staan. Binnenkort krijgen jullie leuke ideetjes mee naar huis om thuis verder iets te doen rond de sociale vaardigheden. Veel plezier!!
Aan alle lieve mama 's, papa 's, grootouders en anderen die de blog van onze konijntjesklas bezoeken, Bedankt voor jullie leuke berichtjes op onze blog. het is tof om te weten dat jullie er iets aan hebben!