We leren onze peuters en kleuters op school om te gaan met goevelens en sociale vaardigheden. Hiervoor gebruiken we 'Zonnekind'. Elke klas heeft een zon hangen met 8 kleuren in, deze kleuren hebben elk hun eigen specifieke aspecten en gevoel. Bij onze peuters richten we ons vooral op de kleuren rood(=Boos), geel(=Blij) en blauw(=Bang/Verdrietig). Aan het start van het nieuwe schooljaar mochten onze peuters samen met de hele school naar een verhaal gaan kijken en luisteren over 'Zonnekind'
We hoorden dat de Zonnekoning eind vorig schooljaar op bezoek was geweest in onze school.
We konden op enkele foto's zien dat hij zelfs een cadeautje voor Juf Agnes bij had: Het boek 'Eefje donkerblauw'
Samen met de hele school luisterden en keken we naar het verhaal van 'Eefje donkerblauw'. Eefje is een koningin die gek is op donkerblauw, maar op een dag wordt ze verliefd op koning Goudgeel. Samen krijgen ze dan allemaal gekleurde kinderen, zoals een regenboog. Na elke vakantie komen er 2 regenboogkindjes op bezoek in onze school, deze kleuren worden dan door de hofschilders op de ramen van de eetzaal geschilderd. En op het einde van het schooljaar is er een groot feest.
Om dit te vieren en het verhaal af te sluiten zingen en dansen we met de hele school samen op ons regenbooglied.
Jules is de beste vriend van onze peuters, hij mag alles samen met ons mee beleven. We zorgen ook erg goed voor Jules! Ook als buiten wat kouder wordt en regent, moet Jules zijn warme trui, regenjas en laarzen aandoen.
Nu kan Jules samen met ons genieten van het zonnetje.
Robbe was vandaag ons 'zonnetje van de dag'. Hij mocht een hele dag voor Jules zorgen. En kijk eens hoe goed hij dit doet!
We ontdenkten in onze klas een grote koffer van 'Hopla' Hierin vonden we allerlei leuke spelletjes, popjes, kaarten enz. Aan de hand van deze spelletjes leren we gevoelens (her)kennen en uitdrukken. Zo leren we aan de hand van enkele prenten van Hopla en zijn vriendjes wanneer we blij zijn en wanneer we boos zijn. Maar ook onze peuters brachten enkele leuke dingen van 'Hopla' mee naar ons klasje.
We lezen rustig wat boekjes van Hopla en zijn vriendjes.
We hebben ook een leuk memo- spel van Hopla. Kunnen onze vriendjes dezelfde kaartjes vinden?
We spelen met magneetjes van de hopla- figuurtjes. Zo kunnen we zelf verhaaltjes verzinnen of een verhaal naspelen.
We maken ook maskers van Hopla en zijn vriendjes. We mogen lekker met onze handen in de verf spelen en kleurtjes mengen. Daarna drukken we de verf af op ons masker.
Na de vakantie komen er 12 nieuwe peuters in de konijntjesklas. Dan zitten we al met 22 jongens en meisjes in onze klas. Welkom aan alle nieuwe vriendjes!!
Maar kijk nu toch, wat is dat nu voor iets geks in onze klas? Het is een gitaar! Juf Sarah leert met een paar andere juffen op school gitaar spelen en oefent samen met ons in de klas! Joepie! wat een pret! Juf Sarah speelde al de volgende liedjes: 'Op een grote paddenstoel' en 'de kikkertjes'. En iedereen probeerde natuurlijk mee te zingen!
Hoe lief... We worden zelf heerlijke zachte knuffelberen. Wie wil ons niet nu niet knuffelen?
Onze peuters mochten een knuffeltje van thuis meebrengen naar de klas.
Dit is de knuffel van Rune D.: Biggetje
Dit is de knuffel van Tijs:
Dit is de knuffel van Stan, maar oh wat gek: Stan heeft er een mooie puzzel van gemaakt.
Tijs maakte er ook een puzzel van:
De knuffelpuzzel van Robbe:
De knuffelpuzzel van Sultana:
De knuffelpuzzel van Rune S.:
De knuffelpuzzel van Rune D.:
Wat kunnen onze kapoenen al knap puzzelen en kleven hé!
Rune gaat op wandel met zijn biggetje:
Dit zijn onze zelfgemaakte knuffels:
Spelen in ons knuffelhuis:
Ondertussen hebben we heel ons diploma al vol stickertjes gekleefd. Nu het vol is, krijgen we het mee naar huis: Al de kindjes van de konijntjesklas zijn grote vrienden: ze kunnen allemaal flink op toilet gaan! Bravo!
Als we naar toiletje stappen mag er telkens een andere kapoen met het belletje bellen terwijl we een liedje zingen. Op het einde van het lied wordt het belletje dan doorgegeven aan een ander vriendje:
We zingen het volgende lied (op de melodie van de mosselman):
......(naam peuter) is de belleman, de belleman, de belleman ..... (naam peuter) Is de belleman, Rinkel Pinkel, belleman
Sinds enkele dagen hebben we knuffels op bezoek in ons klasje De peuters brachten zelf een knuffeltje mee van thuis, deze mogen gedurende het thema 'Knuffels' in ons klasje logeren Ze gaan elke avond samen met Jules in bed Maar er is ook een reuze knuffelbeer in onze klas, hier kunnen we lekker bij knuffelen als we zin hebben.
We stempelen en schilderen met enkele zachte knuffelmaterialen zoals: Pluimpjes, stof, watjes, ...
We maken zelfs ons eigen knuffeltje. Eerst mogen we het papier lekker in stukjes scheuren Dit leggen we op ons nat doekje en maken er een bolletje van als het droog is doen we het open en dan hebben we een mooie gekleurde doek
In onze klas hebben we nu ook een knuffelhuisje Hier kunnen we lekker genieten van de zachte knuffels, kussens en dekens Zo kunnen we even tot rust komen
We maakten een mooie hoes voor een doos trekzakdoeken! Zo wordt 'neuzen snuiten' pas echt plezierig! De hoes kan je er af halen en rond een nieuwe doos schuiven! Zo kan ons knutselwerkje nog lang meegaan!
Hier zie je enkele stappenplannen die we thuis kunnen volgen: Zo doen wij dat:
JAS AAN!
HANDEN WASSEN!
TANDEN POETSEN !
NAAR HET TOILETJE GAAN!
NEUZEN SNUITEN!
Kunnen jullie dat net zo flink als Jules? Volgende week krijgen jullie de stappenplannen ook op papier mee naar huis. Hang ze op de goede plaats en leer samen met onze Jules alles lekker zelf!
We speelden het volgende verhaal na: 'het blote billenboek'. In dit verhaal gaat het jongetje Jos, al heel flink op het potje. Ook al de dieren kunnen al flink op het potje gaan en we zien dat ze allemaal billen hebben, maar wel allemaal verschillende: zachte, dikke, dunne, gestreepte,...
In het verhaal: 'Doortje kleedt zich (gek) aan' leerden we hoe we ons zelf moeten aankleden. Maar ook hoe het niet moet. We kleden ons dan ook eens gek aan zoals Doortje.
Sokken en schoenen aan de handen, dat legt ons aan banden.
Met een broek op je hoofd, lijk je een echt opperhoofd!
Samen met de kleuters uit de eerste kleuterklas keken we naar de poppenkast.
De mama van Jules heeft lekkere koekjes gebakken, daar wil Jules wel eens van proeven. Maar zijn handjes zijn zo vuil! Ze hangen vol met banaan en choco van de boterham die hij die ochtend gegeten heeft. "Eerst de handen wassen" zegt mama. Maar wat hebben we daarvoor nodig en hoe moeten we dit doen?
Samen met Jules leren we onze handen te wassen. Onze mouwen omhoog en wassen maar! We wrijven onze handjes in met water en zeep en drogen ze af met een handdoek.
Nu iedereen propere handen heeft kunnen we smullen van een koekje en een stukje banaan. Mmm, dat is lekker!
Van 5 oktober tot 15 oktober werken we rond het thema 'knuffels'. De peuters mogen op dinsdag 5 oktober hun knuffel meebrengen naar ons klasje. De knuffels blijven heel deze periode in onze klas. Laat uw kapoen dus best zijn/haar lievelingsknuffel niet meebrengen, als hij/zij die nodig heeft om thuis te slapen. Het beloven weer plezierige weken te worden in onze konijntjesklas!