Hoe omgaan met rouwende kleuters Soms zet een klein verlies de deur open om een groot verdriet te verwerken.
12-04-2015
Stap 4: Interview met kleuterjuf uit het GO! onderwijs
Stap 4: Interview met
kleuterjuf uit het GO! onderwijs
Aangezien ik het theoretisch vlak
over rouwen bij kleuters heb bekeken. Ga ik rouwen ook eens bekijken vanuit een
andere hoek nl. de mening en de ervaring van een kleuterjuf. Dit is goed om
mijn 3de leervraag hoe omgaan met kleuters die rouwen? te
vervolledigen. Voor dit interview heb ik juf Vera volgende vragen gesteld.
4.1 Het
interview
Hallo,
Mijn
naam is Ruben Casseau. Ik ben tweedejaarsstudent aan de KHLeuven te Heverlee.
Vanuit onze opleiding kleuteronderwijs mogen wij bij het vak Religie,
zingeving en levensbeschouwing een interview afnemen, over uw persoonlijke
ervaring bij het rouwen van kleuters. Hiervoor stel ik enkele interviewvragen.
Om mij zo een beter beeld te kunnen vormen, hoe u denkt over rouwen in de klas.
Vraag 1: Hebt u al het
rouwen van een kleuter meegemaakt in de klas, die een dierbaar persoon of een
huisdier verloren is?
Ja, dit heb ik al een paar keer meegemaakt.
Gewoonlijk ging dit over een grootouder, dier of ander familielid, maar één
keer ook een instappertje dat een paar maanden ervoor zijn papa verloren was.
Vraag 2: Hoe wordt het
slechte nieuws vertelt aan de kleuters?
Hoe het thuis verteld wordt weet ik
niet echt.
Vorige maand vroeg een mama aan de directie of ik
haar dochtertje wou vertellen dat haar opa gestorven was. Ik vond dit eigenlijk
niet zo gemakkelijk maar de mama drong aan omdat ze het zelf niet wist aan te
brengen. Ik heb gewacht tot alle kleuters naar huis waren en haar dan even
apart genomen. Ik vertelde dan dat haar opa onverwachts was overleden en dat
mama ook verdriet had en het daarom niet kon vertellen. De kleuter reageerde
met ongeloof, stelde vele vragen: of het wel die opa was, hoe was zijn naam,
hoe was hij gestorven? M.a.w. ze hoopte dat ik me vergist had en iemand anders
bedoelde.Ze weende niet en je zag dat
mijn informatie niet voldoende was over het hoe en waar en wie Toen mama ze
dan kwam halen bleef ze kalm en stelde de hele tijd vragen. Later hoorde ik van
de mama dat ze het ganse weekend wel vragen had blijven stellen, en ook geweend
had, maar het nu wel aanvaarde. Ze had ook een ketting gekregen die van haar
opa was en dit hielp wel met de verwerking.
Vraag 3: Hoe reageren de
kleuters hierop?
Dit zal van kind tot kind afhangen en ook van de
persoon die het vertelt. Eerst, denk ik, met wat ongeloof en pas een tijd
daarna dringt het tot hun door. Als ze het gemis echt gaan voelen, als bepaalde
dingen die ze met die persoon, of dier deden, weg vallen.
Vraag 4: Wat zou u vertellen
aan kinderen over de dood?
Ik vertel dat dit kan gebeuren, door ouderdom,
ziekte of door een ongeluk. Hierbij let ik wel op dat ik er bij vertel dat het
alleen gebeurt als je héél erg ziek bent en als je echt oud bent. Over de dood
zelf geef ik niet zo veel uitleg, dit ook omdat er verschillende
geloofsovertuigingen zijn bij onze schoolpopulatie en dus is dat wat moeilijk.
Vraag 5: Welke vragen kun je
van kinderen verwachten?
Wat is dat dood?
Waarom ga je dood?
Wat gebeurt er als je doodgaat?
Kan ik er iets aan doen?
Ga ik ook dood?
Waarom moet dit juist met die persoon gebeuren?
Vraag 6: Hoe kan je het
verschil tussen cremeren en begraven uitleggen aan het kind?
Daar heb ik het nog niet expliciet over gehad. Toen
er een kip op school gestorven was, hebben ik ze samen met de kleuters
begraven. Wat raar was is dat er sommige kinderen nog iets tegen de kip wilde
zeggen. Was echt wel ontroerend. Ze hebben toen zelfs een gedenkplaatje
gemaakt. We hebben toen nog geregeld gepraat over dood gaan en het waarom,
zonder dat dit te geladen was omdat het over een dier ging.
Vraag 7: Moeten kinderen na
het overlijden van een familielid, zo snel mogelijk weer naar school komen?
Ik ben zelf mijn mama verloren toen ik 6,5 jaar was
en wij zijn toen 14 dagen thuis gebleven. Dit moet je van geval tot geval
bekijken. De meeste kinderen beseffen het in het begin niet zo goed en kunnen
na een paar dagen misschien best hun gewone leven hervatten. Dit is ook deel
van het verwerkingsproces, dat je er met iemand anders over kan praten die niet
in een rouwproces zit. Wanneer het echt een lid is van je eigen gezin ,die is
komen te overlijden,is er thuis een donkere, sombere sfeer en dat kan zwaar
zijn voor een jong kind.
Vraag 8: Hoe reageer je het
best als een kind na een verliessituatie, voor het eerst weer naar school komt?
Ik denk dat je het best laat merken dat ze altijd
bij je terecht kunnen en dat je ze laat weten dat je het aan de klas verteld
hebt. Zo moeten zij zelf niet telkens de gebeurtenis vertellen maar kunnen ze
wel op steun en begrip rekenen van de klasgenootjes.
Vraag 9: Hoe zou u rouwende
kinderen het best kunnen ondersteunen?
Ik heb een paar verhaaltjes die ik gebruik, maar dat
doe ik pas als ik merk dat de kinderen er al een beetje over zijn. (Als je
dood bent word je dan nooit meer beter? Vaarwel Rune, en Moet dat nou, over een
vogeltje dat dood gaat).
Vraag 10: Hoe zou u de klas
inrichten om het rouwen tot stand te laten komen?
Ik zou aan de inrichting niet te veel veranderen. Ik
zou de kleuter de kans geven om zijn verwerkingsproces door te maken op zijn
manier. Wel mogelijkheid geven om er over te tekenen, boekjes te bekijken,
praten met het kind . Zon kind heeft ook nood, om even uit die situatie te
ontsnappen, want thuis zal dit voorval al erg voelbaar zijn.
Vraag 11: Welk advies geef
je als ervaren kleuterjuf mee, aan toekomstige kleuteronderwijzers?
Bekijk het van geval tot geval. Het is een zeer
persoonlijk iets; sommige kinderenzullen
nood hebben om erover te praten, andere ontwijken iedere vorm van communicatie
over het onderwerp.
Vraag 12: Hoe worden de
ouders via de school opgevangen?
Enkele jaren geleden is er een jongetje op school
omgekomen in een brand. De directie heeft toen de ganse begrafenisplechtigheid
uitgeschreven en de ouders heel veel ondersteuning geboden. We hebben toen voor
de kinderen op school ook een rouwplechtigheid op school gedaan ter
nagedachtenis van het kindje en als verwerking voor de leerlingen.
Vraag 13: Hebt u rond het
thema rouwen gewerkt in de kleuterklas?
Neen echt een BC uitgewerkt rond dit thema niet. Wel
probeer ik iedere keer, als het zich voordoet er met de kleuters over te
praten, te duiden, en hun eventuele vragen te beantwoorden. Ook een verhaal
erover vertellen kan dit onderwerp ter sprake brengen zonder dat iemand zich in
de kijker gezet voelt; Momenteel is er een kleuter in mijn klas die met de
zelfmoord van zijn oma in de knoop zit. Heb aan de ouders verteld dat ze in dit
geval beter een psychologe kunnen raadplegen (CGG). Dit kind kan geen uiting
geven aan zijn gevoelens en is erg agressief of vertoont ongepast sociaal gedrag.
Soms moeten wij, als leerkrachten, ook beseffen dat we geen therapeuten zijn en
mensen door verwijzen als de problemen te ingewikkeld worden.
4.1 Artikel:
Troostkoffer en koestertas helpen kinderen en jongeren bij verdriet
Troostkoffer en koestertas helpen kinderen en jongeren
bij verdriet
22 oktober 2013 - Diksmuide - Bron: Het huis van de mens
Lancering project De sokken van de olifant
De 5
huizenvandeMens in West-Vlaanderen lanceren het project De sokken van de
olifant, een begeleidingspakket voor kinderen en jongeren in rouw. Dit
initiatief wil kinderen en jongeren in een verliessituatie ondersteuning
bieden. In de eerste plaats door de volwassenen in hun omgeving hulpmiddelen
aan te reiken om op een goede manier om te gaan met de situatie.
Kinderen en
jongeren worstelen vaak met verdriet om een verlies. Zij hebben het moeilijk om
dit te uiten en te verwerken. De volwassenen in hun omgeving weten niet goed
hoe hier mee om te gaan. De huizenvandeMens kunnen hier ondersteuning bieden.
Dit met een begeleidingspakket op maat waarbij in de eerste plaats hun
begeleiders ((groot)ouders, leerkrachten, ) handvaten, tips en werkmaterialen
aangereikt worden. Kinderen en jongeren rouwen immers best in hun vertrouwde
omgeving maar tegelijk weten volwassenen niet altijd hoe ze het nieuws moeten
brengen, welke reacties ze kunnen verwachten en hoe ze het kind/de jongere
gepast kunnen betrekken.
Na een
verkennend gesprek tussen consulent en diegene die begeleiding zoekt, stelt de
consulent van het huisvandeMens een troostkoffer en een koestertas samen,
aangepast aan de situatie. De troostkoffer bevat informatie over rouw,
(voor)leesboeken, spelletjes, (hand)poppen, muziek en/of films. Hiermee heb je
als volwassene enkele handvaten om kinderen en jongeren bij te staan in hun
verdriet. De koestertas steekt vol doemateriaal waarmee kinderen en jongeren
rond hun gevoelens kunnen werken. Daarnaast kunnen ze de tas aanvullen met
persoonlijke spullen. De troostkoffer met inhoud wordt uitgeleend. De
koestertas met inhoud is om te houden en te koesteren. Het terugbrengen van de
troostkoffer vormt de gelegenheid voor nazorg. Tussentijdse gesprekken en
verdere begeleiding zijn ook mogelijk. Indien nodig kunnen de kinderen of
jongeren ook zelf terecht voor ondersteuning bij het huisvandeMens. Daarbij
aansluitend is er een aanbod voor leerkrachten en scholen. De gehele dienstverlening
is kosteloos.
Op vrijdag
25 en zaterdag 26 oktober 2013 houden de huizenvandeMens opendeur om mensen
kennis te laten maken met de dienstverlening, in het bijzonder met het project
De sokken van de olifant.
4.2 Bespreking artikel
Samenvatting artikel: HuizenvandeMens is een organisatie
die ondersteuning bied aan kinderen in rouw. Vanaf 2013 hebben zijn ze van
start gegaan met een heel nieuw project nl. de sokken van de olifant. Dit is
een rouwkoffer met koestertas op maat gemaakt naar de noden en behoeften van
het kind. Deze omvat handleidingen, tips, materialen die je kan gebruiken om
een vorm te geven aan het gemis en verdriet van een dierbare of huisdier.
Mening: In mijn vorige leervraag hebt u kunnen lezen, dat ik
geen voorstaander was om een rouwkoffer aan te kopen of uit te lenen. Ik zou
heel graag vorm willen geven aan een eigen ontwerp. Bij het lezen van dit
artikel, vind ik deze rouwkoffer een aanrader om zeker te gebruiken. Het
spreekt een beetje mijn mening tegen, maar omwille van volgende argumentatie
vind ik deze koffer heel goed opgebouwd op maat van het kind.
Het is een rouwkoffer die bestaat uit een troost en
een koestertas samen, afhankelijk van de situatie. Dit kan gaan over het
verlies van een dierbare, huisdier en of voorwerp.
Wat ook een pluspunt is, is dat de koffer wordt
stapsgewijs opgebouwd.
Ze gaan van start met een verkennend gesprek,
afhankelijk van de situatie of het probleem wordt de troostkoffer en koestertas
samengesteld door een kinderpsychiater. Deze sluit zich in de leefwereld van
het kind.Ook is deze koffer
toegankelijk voor tieners, hij wordt dan aangepast aan hun noden en behoeften.
De koffer bestaat uit 2 delen een troostkoffer en
koestertas. In de troostkoffer vind men een brochure over rouw, prentenboeken
met voorkeur naar Max Velthuys, spellen, livingpuppet, kikker, films, muziek,
Hier kan je als adolescent kinderen, tieners tegemoet komen in hun verdriet. De
koestertas daarentegen is opgebouwd uit doe-materiaal. Hiermee wordt er vooral
gewerkt rond de gevoelens. Ze mogen ook zelf een herinneringsdoosje knutselen.
Men gebruikt het doosje dan om een foto, persoonlijk voorwerp van de overledene (symboolgevoeligheid =
voorwerp dat een betekenis heeft voor de kleuter) op te bergen.
Deze koffers met inhoud worden uitgeleend. Enkel
alleen de koestertas met het materiaal mag men houden om nadien te koesteren
als herinnering.
Men moet enkel en alleen de troostkoffer terug
bezorgen maar nadien komt er nog een gesprek aan te pas. Om de evolutie te
bespreken.
Je kan ook aanvraag doen voor een tussentijds gesprek
en begeleiding op maat
Heel de dienstverlening kosteloos, zowel de
begeleiding als het uitlenen van het materiaal
Met bovenstaande tips, ideeën kan ik mijn derde
leervraag verder aanvullen hoe je kan omgaan met rouwende kinderen in de
klas?.
In deze video merk je dat Obama zich
optrekt aan zijn geloof in moeilijke tijden. Dit brengt hem tot rust en kalmte.
Obama houdt een toespraak voor 300 mensen ter ere van de Martin Luther kingsdag
aan Vermont Avenue Baptist Church in Washington. De eerste Afro-Amerikaanse
president noemt Marter Luther king en zijn volgelingen de mozes generatie.
Hij moedigde aan om altijd optimistisch te zijn, te blijven geloven in
moeilijke tijden en om te leren uit het geloof van Marter Luther King. Deze
dominee geloofde dat God de vader voor een uitweg zou zorgen. Het Amerikaanse
volk stelt hem soms de vraag hoe het komt dat hij alles zo rustig observeert.
De president antwoordt hier op dat hij ook soms rusteloze momenten heeft en
niet zo kalm is. Maar dat laat hij niet blijken doordat hij dan terugblikt op
het geloof en dit hem kalmte bijbrengt. Van geloof is Obama christen, bij hem
staan harmonie en genadigheid centraal. Elke ziel heeft een geloof. De VS is
een land van verschillende nationaliteiten waar de mensen het geloof moeten
aanvaarden en waarderen.
Deze partij
is van mening dat de ouders het recht hebben om hun kinderen de religieuze
waarden mee te geven via de schoolkeuze. Groen! streeft naar een multiculturele
maatschappij. Wat Groen! belangrijk vindt is dat de school een plaats biedt
waar ontmoeting en dialoog centraal staan en in praktijk worden gebracht. Er is
een grote erkenning aan veelvormigheid, geloofsbelevenis en cultuur. Van jongs
af aan moet de jeugd tijdens hun schooljaren erkenning krijgen voor hun geloof
en zijn ze op zoek naar hun eigen persoonlijkheid.
Standpunt Vlaams Belang
Het Vlaams
Belang doet ons nadenken hoe er in Vlaanderen wordt omgegaan met
levensbeschouwing. Het vrij onderwijs beklemtoont dat er niet geraakt wordt aan
de vrijheid die ze bezitten om de inhoud van de lessen godsdienst
(rooms-katholiek) te bepalen. Wat niet van belang is dat tijdens de les
godsdienst plaats gemaakt wordt voor een andere levensbeschouwing. Een ander
probleem dat zich voordoet in het onderwijs en door de openbare besturen wordt
ingericht is dat het onderwijs zich strikt gebonden moet houden aan de
grondwettelijke regel en dat iedere leerling tot het einde van het onderwijs
een erkende vorm van godsdienst of niet-confessionele zedenleer moet kunnen
aanbieden. Deze partij stelt zich ook de vraag over de inhoud, kwaliteit van de
lessen Islamitische godsdienst en de bekwaamheid van de leerkrachten.
Het standpunt van de politieke partij SP.A
Als politieke partij heeft de SP.A respect
voor diversiteit en verdraagzaamheid. Deze partij denkt dat er een gesprek moet
gevoerd worden, om als leerkracht vooral een filosoof, geschiedenisleerkracht
het levensbeschouwelijk onderwijs op een deftige manier te kunnen uitoefenen.
Deze persoon mag geen vooroordelen hebben over een bepaalde religie. Men kan
dit gesprek onderverdelen in 2 standpunten nl. onderwijs in en over een
bepaalde godsdienst of levensbeschouwing. Om met de medemens te kunnen
samenleven, moet men kennis opdoen over de verschillende geloofsovertuigingen
die in ons land aanwezig zijn. Iedereen moet zich toch een beeld kunnen vormen
over de oorsprong, levensbeschouwing van het vrij denken. Het keuzeproces ligt
in de handen van de ouders. Als eerste plaats kiezen zij in welke
levensbeschouwing hun kind wordt opgevoed. Iedereen heeft het recht om hun kind
in een bepaald geloof op te voeden.
Het
standpunt van de politieke partij CD&V
De partij CD&V vindt het onderwijs een
belangrijke bouwsteen in onze maatschappij. Het vak levensbeschouwing is
volgens deze partij een belangrijke tak in de vorming van jonge mensen. De
begeleiding over levens- en zinvragen is van groot belang. Vooral omdat de
scholen leerlingen heeft met verschillende cultuur, achtergrond, de bevolking
in de school is op de hoogte van een diversiteit waarin levensbeschouwing op
verschillende manieren wordt benaderd.
Mijn
voorlopig standpunt over hoe omgaan met rouwende kleuters is eerder beknopt.
Wanneer dit zich voordoet in de kleuterklas, zal ik automatisch altijd eerst
hulp vragen aan medecollegas. Hoe zij omgaan, met een rouwende kleuter in de
kleuterklas.
Ook
de manier waarop dit wordt verwerkt is verschillend van persoon tot persoon. De
ene persoon heeft graag bij het verwerkingsproces heel wat mensen rondom zich
en de andere persoon zondert zich af. Hij of zij verwerkt het verdriet alleen
zonder medemens. Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd.
Een
tip die je kan gebruiken als kleuteronderwijzer is veel praten met kind over
de persoon die er niet meer is. Om herinneringen op te roepen en de kleuter
duidelijk te maken dat ze niet altijd hoeven te treuren, maar ook de blije
momenten erbij mogen nemen. Als ik denk aan de lessen godsdienst kan je
eventueel gebruik maken van een levensboom. Dit houdt in dat de kleuter iets
meebrengt, wat voor hem of haar belangrijk is van de overleden persoon zoals
een foto, knuffel, tekening, Om dit daarna een plaats te geven in de boom. Af
en toe bij gemis kan de kleuter naar deze boom gaan en zo zijn verdriet
verwerken door ernaar te kijken, bij zich te nemen, ... Ook als is de gestorven
persoon er niet meer, hij of zij blijft zo in het hart van de kleuter verder
bestaan.
Wat
van groot belang is, is dat je de keuze van het kind respecteert. En zeker geen
verplichtingen oplegt om iets te doen. Dit is allemaal nieuw voor hem of haar
en vraagt tijd om alles op een rijtje te zetten. Je hoeft het kind niet altijd
cadeautjes te geven om het gelukkig te maken. Een knuffel kan ook een troostend
gebaar zijn voor een kleuter.
Hoe denk ik
erover
Naarmate
ik meer informatie vind tijdens mijn onderzoek, kan mijn standpunt altijd
veranderen. Bij kleuters kun je moeilijk nagaan wat er zich juist afspeelt in
zijn of haar belevingswereld, tijdens het rouwproces. Persoonlijk heb ik nog
geen ervaring opgedaan om met kinderen te werken die een dierbare persoon of
een huisdier hebben verloren. Het verwerken van het verlies en de rouw die
ermee gepaard gaat, kan je toch op verschillende manieren verzachten.
Eigen mening
Mijn
gedacht en mening blijven nog altijd steeds hetzelfde dat er een verschil is
tussen het rouwproces van een volwassen persoon en dat van het kind. Denk maar
aan het inlevingsvermogen, het besef bij een volwassene is groter wanneer er
iets of iemand sterft dan bij een kind. Deze realiseert zich dat de gestorven
persoon nooit meer terugkomt.
We
kunnen als kleuteronderwijzer de kleuter wel duidelijk maken bij het verlies
van iemand of iets, dat deze dan fonkelt als een ster aan de hemel. Op deze manier
komt dit minder hard aan voor de kleuter, dan anders op een volwassen manier te
vertellen dat de persoon dood is en nooit meer terugkomt. Kinderen beleven en
hebben een heel andere kijk op de wereld. (belevingswereld)
Bij het zoeken naar een onderwerp en het
lezen van dit artikel, heb ik meteen mijn keuze kunnen maken wat ik graag wil
onderzoeken. Laten we beginnen met volgende zin uit het artikel De school kan
verdriet bij leerlingen niet wegnemen. Ze kan haar leerlingen er wel mee helpen
en er leren mee omgaan. Maar hoe dan?. Dit is misschien breed gezien, maar ik
wil er mee aantonen dat er geen ideaal draaiboek bestaat, hoe je het best kan
reageren op zulke gebeurtenissen.
Aangezien ik voor kleuteronderwijs studeer,
wil ik mijn onderwerp, afbakenen naar het kleuteronderwijs toe. Het is heel erg
wat er zich heeft voor gedaan, de maatschappij trekt opdat moment alle aandacht
naar zich toe (wat ook heel normaal is). Maar wat voor kinderen die op andere
dagen een dierbare verliezen, hoe wordt er dan gereageerd, wat is het
verwerkingsproces van het kind, ?
De maatschappij schenkt veel te weinig
aandacht aan het rouwen en verdriet bij jonge kinderen. Het zijn eerder cliché
onderwerpen, dat liever worden vermeden. Ik het persoonlijk zelf belangrijk dat
er tijdens de lerarenopleidingen lessen moeten voorzien worden (bij godsdienst,
opvoedkunde eventueel), hoe een kleuteronderwijzer(es) hieraan kan werken. Als
je geconfronteerd wordt met een kind in de kleuterklas dat rouwt om verlies van
een dierbare zoals oma, opa, broer, zus, vriend/ vriendinnetje, huisdier, ...
Zo bent je in de toekomst al een beetje voorbereid, wanneer dit zich voordoet
in je eigen klaspraktijk. Deze gebeurtenis heeft iets te maken met levensbeschouwing. Hoe kijken
wij op dat moment als leerkracht, individu naar het leven. Welke vragen stellen
wij ons hierbij? Hoe beeld je als volwassene persoon, de belevingswereld in van
het kind?
Tijdens dit onderzoek
Nu jij er niet meer bent voor RZL ga ik proberen mijn leervragen verder uit
de diepen en op zoek te gaan naar antwoorden. Om zo mijn blog te kunnen
vervolledigen. Het kan heel nuttig zijn, wat je tijdens dit onderzoek allemaal
gaat lezen van verhalen, bruikbare methodes, theorieën rond het rouwen, Dit
kan ik dan eventueel overnemen om later in mijn eigen klaspraktijk te
gebruiken.
In Sierre in Zwitserland is
gisteravond een Belgische autobus met kinderen verongelukt. Reddingswerkers
onderzoeken de bus na de fatale crash in Sierre. De bus was op de terugweg naar
ons land en bracht leerlingen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee en
Basisschool t Stekske uit Lommel naar huis. Ze hadden net een skivakantie
achter de rug in Val dAnniviers. De dodentol is volgens de autoriteiten van
het kanton Wallis opgelopen tot minstens 28, onder wie 22 kinderen rond de
twaalf jaar. Het ongeluk gebeurde gisteravond rond 21.15 uur op de A9 richting
Sion, in het zuiden van het land. De bus reed er met volle snelheid tegen een
veiligheidsnis in de linkerflank van een tunnel.
Het ongeval zorgt voor veel
verdriet op de scholen, zegt psycholoog Marjan Gerarts. Erover praten en het
verdriet ruimte geven, dat is de opdracht nu. Niet enkel op de betrokken
scholen, maar in alle scholen van Vlaanderen. Kinderen hebben het nieuwsbericht
vanmorgen opgepikt en komen met hun gevoelens naar school. Daar moeten leraren
voor open staan. Praten is een eerste belangrijkste stap. De school kan
verdriet bij leerlingen niet wegnemen. Ze kan haar leerlingen er wel mee helpen
en er leren mee omgaan. Maar hoe dan?
Bron:
Klasse (2012). Ongeval na skiklas: Minstens 28 doden (Online).
Tijdens het zoeken
naar een startartikel in Klasse, heb ik gekozen voor de volgende recensie
Ongeval na skiklas: Minstens 28 doden. U zult het misschien nog weten, 3 jaar
geleden op 13 maart 2012 kwamen de kinderen van het zesde leerjaar uit de
basisscholen t Stekske in Lommel en Sint-Lambertusschool in Heverlee terug van
de sneeuwklasse. Later op die avond gebeurde tijdens de terugweg iets schokkend
en onverwachts, de bus week van het tracject af en knalde tegen de muur in de
tunnel.
Het is een
gebeurtenis die me sterk is bijgebleven. Op dat moment liep ik stage
in het GO! Onderwijs in Tienen, tijdens mijn technische studierichting in het
secundair onderwijs. Het was woensdag 14 maart 2012, een halve dag stage waarop
ik dan in de namiddag wat tijd had om naar tv te kijken. Toen zag ik op allerlei zenders kinderen
verongelukt na sneeuwklasse op weg naar huis.
Wanneer de
nieuwsanker begon te praten over een bus ongeval in Sierre waarbij
kinderen van de terugreis van een sneeuwklassen omkwamen, stond de wereld heel
even stil Ik kreeg er gewoon weg kippenvel van. Het idee dat deze kinderen
elkaar nooit meer zullen zien, met elkaar spelen, de overstap maken naar het
middelbaar, hun ouders/ broers/ zussen dat achterblijven met vele vragen, Ik
dacht meteen aan de school waar ik stage liep, deze leerlingen van het
middelbaar vertrokken de week daarop ook op sneeuwklasse naar Grimentz-Zinal.
Vandaar het artikel van het bus ongeval, dat ik gebruik als startpunt om mijn
onderzoek nu jij er niet meer bent uit te werken. Hiermee wil ik aantonen
hoe moet je dan als leerkracht reageren, omgaan met het verlies van een
dierbare op dat moment,
Mijn naam is Ruben Casseau, ik ben een tweedejaarstudent
kleuteronderwijs aan de KHLeuven. Voor het vak RZL heb ik als opdracht gekregen
een blog samen te stellen, over een bepaald onderwerp dat te maken heeft met
rouwen bij kleuters. Van harte welkom op mijn blog Nu jij er niet meer
bent.
Graag wil ik onderzoeken hoe kleuters het verlies van een
persoon of een dier verwerken, op welke manieren verschillende culturen rouwen
en welke methodes de school gebruikt om het rouwproces van een kleuter te
verwerken.
Regelmatig zal ik de groei van mijn gekozen onderwerp
posten, zodat jullie op de hoogte blijven over de laatste weetjes dat ik heb
ontdekt.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!