Mijn
voorlopig standpunt over hoe omgaan met rouwende kleuters is eerder beknopt.
Wanneer dit zich voordoet in de kleuterklas, zal ik automatisch altijd eerst
hulp vragen aan medecollegas. Hoe zij omgaan, met een rouwende kleuter in de
kleuterklas.
Ook
de manier waarop dit wordt verwerkt is verschillend van persoon tot persoon. De
ene persoon heeft graag bij het verwerkingsproces heel wat mensen rondom zich
en de andere persoon zondert zich af. Hij of zij verwerkt het verdriet alleen
zonder medemens. Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd.
Een
tip die je kan gebruiken als kleuteronderwijzer is veel praten met kind over
de persoon die er niet meer is. Om herinneringen op te roepen en de kleuter
duidelijk te maken dat ze niet altijd hoeven te treuren, maar ook de blije
momenten erbij mogen nemen. Als ik denk aan de lessen godsdienst kan je
eventueel gebruik maken van een levensboom. Dit houdt in dat de kleuter iets
meebrengt, wat voor hem of haar belangrijk is van de overleden persoon zoals
een foto, knuffel, tekening, Om dit daarna een plaats te geven in de boom. Af
en toe bij gemis kan de kleuter naar deze boom gaan en zo zijn verdriet
verwerken door ernaar te kijken, bij zich te nemen, ... Ook als is de gestorven
persoon er niet meer, hij of zij blijft zo in het hart van de kleuter verder
bestaan.
Wat
van groot belang is, is dat je de keuze van het kind respecteert. En zeker geen
verplichtingen oplegt om iets te doen. Dit is allemaal nieuw voor hem of haar
en vraagt tijd om alles op een rijtje te zetten. Je hoeft het kind niet altijd
cadeautjes te geven om het gelukkig te maken. Een knuffel kan ook een troostend
gebaar zijn voor een kleuter.
Hoe denk ik
erover
Naarmate
ik meer informatie vind tijdens mijn onderzoek, kan mijn standpunt altijd
veranderen. Bij kleuters kun je moeilijk nagaan wat er zich juist afspeelt in
zijn of haar belevingswereld, tijdens het rouwproces. Persoonlijk heb ik nog
geen ervaring opgedaan om met kinderen te werken die een dierbare persoon of
een huisdier hebben verloren. Het verwerken van het verlies en de rouw die
ermee gepaard gaat, kan je toch op verschillende manieren verzachten.
Eigen mening
Mijn
gedacht en mening blijven nog altijd steeds hetzelfde dat er een verschil is
tussen het rouwproces van een volwassen persoon en dat van het kind. Denk maar
aan het inlevingsvermogen, het besef bij een volwassene is groter wanneer er
iets of iemand sterft dan bij een kind. Deze realiseert zich dat de gestorven
persoon nooit meer terugkomt.
We
kunnen als kleuteronderwijzer de kleuter wel duidelijk maken bij het verlies
van iemand of iets, dat deze dan fonkelt als een ster aan de hemel. Op deze manier
komt dit minder hard aan voor de kleuter, dan anders op een volwassen manier te
vertellen dat de persoon dood is en nooit meer terugkomt. Kinderen beleven en
hebben een heel andere kijk op de wereld. (belevingswereld)
Bij het zoeken naar een onderwerp en het
lezen van dit artikel, heb ik meteen mijn keuze kunnen maken wat ik graag wil
onderzoeken. Laten we beginnen met volgende zin uit het artikel De school kan
verdriet bij leerlingen niet wegnemen. Ze kan haar leerlingen er wel mee helpen
en er leren mee omgaan. Maar hoe dan?. Dit is misschien breed gezien, maar ik
wil er mee aantonen dat er geen ideaal draaiboek bestaat, hoe je het best kan
reageren op zulke gebeurtenissen.
Aangezien ik voor kleuteronderwijs studeer,
wil ik mijn onderwerp, afbakenen naar het kleuteronderwijs toe. Het is heel erg
wat er zich heeft voor gedaan, de maatschappij trekt opdat moment alle aandacht
naar zich toe (wat ook heel normaal is). Maar wat voor kinderen die op andere
dagen een dierbare verliezen, hoe wordt er dan gereageerd, wat is het
verwerkingsproces van het kind, ?
De maatschappij schenkt veel te weinig
aandacht aan het rouwen en verdriet bij jonge kinderen. Het zijn eerder cliché
onderwerpen, dat liever worden vermeden. Ik het persoonlijk zelf belangrijk dat
er tijdens de lerarenopleidingen lessen moeten voorzien worden (bij godsdienst,
opvoedkunde eventueel), hoe een kleuteronderwijzer(es) hieraan kan werken. Als
je geconfronteerd wordt met een kind in de kleuterklas dat rouwt om verlies van
een dierbare zoals oma, opa, broer, zus, vriend/ vriendinnetje, huisdier, ...
Zo bent je in de toekomst al een beetje voorbereid, wanneer dit zich voordoet
in je eigen klaspraktijk. Deze gebeurtenis heeft iets te maken met levensbeschouwing. Hoe kijken
wij op dat moment als leerkracht, individu naar het leven. Welke vragen stellen
wij ons hierbij? Hoe beeld je als volwassene persoon, de belevingswereld in van
het kind?
Tijdens dit onderzoek
Nu jij er niet meer bent voor RZL ga ik proberen mijn leervragen verder uit
de diepen en op zoek te gaan naar antwoorden. Om zo mijn blog te kunnen
vervolledigen. Het kan heel nuttig zijn, wat je tijdens dit onderzoek allemaal
gaat lezen van verhalen, bruikbare methodes, theorieën rond het rouwen, Dit
kan ik dan eventueel overnemen om later in mijn eigen klaspraktijk te
gebruiken.
In Sierre in Zwitserland is
gisteravond een Belgische autobus met kinderen verongelukt. Reddingswerkers
onderzoeken de bus na de fatale crash in Sierre. De bus was op de terugweg naar
ons land en bracht leerlingen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee en
Basisschool t Stekske uit Lommel naar huis. Ze hadden net een skivakantie
achter de rug in Val dAnniviers. De dodentol is volgens de autoriteiten van
het kanton Wallis opgelopen tot minstens 28, onder wie 22 kinderen rond de
twaalf jaar. Het ongeluk gebeurde gisteravond rond 21.15 uur op de A9 richting
Sion, in het zuiden van het land. De bus reed er met volle snelheid tegen een
veiligheidsnis in de linkerflank van een tunnel.
Het ongeval zorgt voor veel
verdriet op de scholen, zegt psycholoog Marjan Gerarts. Erover praten en het
verdriet ruimte geven, dat is de opdracht nu. Niet enkel op de betrokken
scholen, maar in alle scholen van Vlaanderen. Kinderen hebben het nieuwsbericht
vanmorgen opgepikt en komen met hun gevoelens naar school. Daar moeten leraren
voor open staan. Praten is een eerste belangrijkste stap. De school kan
verdriet bij leerlingen niet wegnemen. Ze kan haar leerlingen er wel mee helpen
en er leren mee omgaan. Maar hoe dan?
Bron:
Klasse (2012). Ongeval na skiklas: Minstens 28 doden (Online).
Tijdens het zoeken
naar een startartikel in Klasse, heb ik gekozen voor de volgende recensie
Ongeval na skiklas: Minstens 28 doden. U zult het misschien nog weten, 3 jaar
geleden op 13 maart 2012 kwamen de kinderen van het zesde leerjaar uit de
basisscholen t Stekske in Lommel en Sint-Lambertusschool in Heverlee terug van
de sneeuwklasse. Later op die avond gebeurde tijdens de terugweg iets schokkend
en onverwachts, de bus week van het tracject af en knalde tegen de muur in de
tunnel.
Het is een
gebeurtenis die me sterk is bijgebleven. Op dat moment liep ik stage
in het GO! Onderwijs in Tienen, tijdens mijn technische studierichting in het
secundair onderwijs. Het was woensdag 14 maart 2012, een halve dag stage waarop
ik dan in de namiddag wat tijd had om naar tv te kijken. Toen zag ik op allerlei zenders kinderen
verongelukt na sneeuwklasse op weg naar huis.
Wanneer de
nieuwsanker begon te praten over een bus ongeval in Sierre waarbij
kinderen van de terugreis van een sneeuwklassen omkwamen, stond de wereld heel
even stil Ik kreeg er gewoon weg kippenvel van. Het idee dat deze kinderen
elkaar nooit meer zullen zien, met elkaar spelen, de overstap maken naar het
middelbaar, hun ouders/ broers/ zussen dat achterblijven met vele vragen, Ik
dacht meteen aan de school waar ik stage liep, deze leerlingen van het
middelbaar vertrokken de week daarop ook op sneeuwklasse naar Grimentz-Zinal.
Vandaar het artikel van het bus ongeval, dat ik gebruik als startpunt om mijn
onderzoek nu jij er niet meer bent uit te werken. Hiermee wil ik aantonen
hoe moet je dan als leerkracht reageren, omgaan met het verlies van een
dierbare op dat moment,
Mijn naam is Ruben Casseau, ik ben een tweedejaarstudent
kleuteronderwijs aan de KHLeuven. Voor het vak RZL heb ik als opdracht gekregen
een blog samen te stellen, over een bepaald onderwerp dat te maken heeft met
rouwen bij kleuters. Van harte welkom op mijn blog Nu jij er niet meer
bent.
Graag wil ik onderzoeken hoe kleuters het verlies van een
persoon of een dier verwerken, op welke manieren verschillende culturen rouwen
en welke methodes de school gebruikt om het rouwproces van een kleuter te
verwerken.
Regelmatig zal ik de groei van mijn gekozen onderwerp
posten, zodat jullie op de hoogte blijven over de laatste weetjes dat ik heb
ontdekt.