Hoe omgaan met rouwende kleuters Soms zet een klein verlies de deur open om een groot verdriet te verwerken.
12-04-2015
Stap 4: Interview met kleuterjuf uit het GO! onderwijs
Stap 4: Interview met
kleuterjuf uit het GO! onderwijs
Aangezien ik het theoretisch vlak
over rouwen bij kleuters heb bekeken. Ga ik rouwen ook eens bekijken vanuit een
andere hoek nl. de mening en de ervaring van een kleuterjuf. Dit is goed om
mijn 3de leervraag hoe omgaan met kleuters die rouwen? te
vervolledigen. Voor dit interview heb ik juf Vera volgende vragen gesteld.
4.1 Het
interview
Hallo,
Mijn
naam is Ruben Casseau. Ik ben tweedejaarsstudent aan de KHLeuven te Heverlee.
Vanuit onze opleiding kleuteronderwijs mogen wij bij het vak Religie,
zingeving en levensbeschouwing een interview afnemen, over uw persoonlijke
ervaring bij het rouwen van kleuters. Hiervoor stel ik enkele interviewvragen.
Om mij zo een beter beeld te kunnen vormen, hoe u denkt over rouwen in de klas.
Vraag 1: Hebt u al het
rouwen van een kleuter meegemaakt in de klas, die een dierbaar persoon of een
huisdier verloren is?
Ja, dit heb ik al een paar keer meegemaakt.
Gewoonlijk ging dit over een grootouder, dier of ander familielid, maar één
keer ook een instappertje dat een paar maanden ervoor zijn papa verloren was.
Vraag 2: Hoe wordt het
slechte nieuws vertelt aan de kleuters?
Hoe het thuis verteld wordt weet ik
niet echt.
Vorige maand vroeg een mama aan de directie of ik
haar dochtertje wou vertellen dat haar opa gestorven was. Ik vond dit eigenlijk
niet zo gemakkelijk maar de mama drong aan omdat ze het zelf niet wist aan te
brengen. Ik heb gewacht tot alle kleuters naar huis waren en haar dan even
apart genomen. Ik vertelde dan dat haar opa onverwachts was overleden en dat
mama ook verdriet had en het daarom niet kon vertellen. De kleuter reageerde
met ongeloof, stelde vele vragen: of het wel die opa was, hoe was zijn naam,
hoe was hij gestorven? M.a.w. ze hoopte dat ik me vergist had en iemand anders
bedoelde.Ze weende niet en je zag dat
mijn informatie niet voldoende was over het hoe en waar en wie Toen mama ze
dan kwam halen bleef ze kalm en stelde de hele tijd vragen. Later hoorde ik van
de mama dat ze het ganse weekend wel vragen had blijven stellen, en ook geweend
had, maar het nu wel aanvaarde. Ze had ook een ketting gekregen die van haar
opa was en dit hielp wel met de verwerking.
Vraag 3: Hoe reageren de
kleuters hierop?
Dit zal van kind tot kind afhangen en ook van de
persoon die het vertelt. Eerst, denk ik, met wat ongeloof en pas een tijd
daarna dringt het tot hun door. Als ze het gemis echt gaan voelen, als bepaalde
dingen die ze met die persoon, of dier deden, weg vallen.
Vraag 4: Wat zou u vertellen
aan kinderen over de dood?
Ik vertel dat dit kan gebeuren, door ouderdom,
ziekte of door een ongeluk. Hierbij let ik wel op dat ik er bij vertel dat het
alleen gebeurt als je héél erg ziek bent en als je echt oud bent. Over de dood
zelf geef ik niet zo veel uitleg, dit ook omdat er verschillende
geloofsovertuigingen zijn bij onze schoolpopulatie en dus is dat wat moeilijk.
Vraag 5: Welke vragen kun je
van kinderen verwachten?
Wat is dat dood?
Waarom ga je dood?
Wat gebeurt er als je doodgaat?
Kan ik er iets aan doen?
Ga ik ook dood?
Waarom moet dit juist met die persoon gebeuren?
Vraag 6: Hoe kan je het
verschil tussen cremeren en begraven uitleggen aan het kind?
Daar heb ik het nog niet expliciet over gehad. Toen
er een kip op school gestorven was, hebben ik ze samen met de kleuters
begraven. Wat raar was is dat er sommige kinderen nog iets tegen de kip wilde
zeggen. Was echt wel ontroerend. Ze hebben toen zelfs een gedenkplaatje
gemaakt. We hebben toen nog geregeld gepraat over dood gaan en het waarom,
zonder dat dit te geladen was omdat het over een dier ging.
Vraag 7: Moeten kinderen na
het overlijden van een familielid, zo snel mogelijk weer naar school komen?
Ik ben zelf mijn mama verloren toen ik 6,5 jaar was
en wij zijn toen 14 dagen thuis gebleven. Dit moet je van geval tot geval
bekijken. De meeste kinderen beseffen het in het begin niet zo goed en kunnen
na een paar dagen misschien best hun gewone leven hervatten. Dit is ook deel
van het verwerkingsproces, dat je er met iemand anders over kan praten die niet
in een rouwproces zit. Wanneer het echt een lid is van je eigen gezin ,die is
komen te overlijden,is er thuis een donkere, sombere sfeer en dat kan zwaar
zijn voor een jong kind.
Vraag 8: Hoe reageer je het
best als een kind na een verliessituatie, voor het eerst weer naar school komt?
Ik denk dat je het best laat merken dat ze altijd
bij je terecht kunnen en dat je ze laat weten dat je het aan de klas verteld
hebt. Zo moeten zij zelf niet telkens de gebeurtenis vertellen maar kunnen ze
wel op steun en begrip rekenen van de klasgenootjes.
Vraag 9: Hoe zou u rouwende
kinderen het best kunnen ondersteunen?
Ik heb een paar verhaaltjes die ik gebruik, maar dat
doe ik pas als ik merk dat de kinderen er al een beetje over zijn. (Als je
dood bent word je dan nooit meer beter? Vaarwel Rune, en Moet dat nou, over een
vogeltje dat dood gaat).
Vraag 10: Hoe zou u de klas
inrichten om het rouwen tot stand te laten komen?
Ik zou aan de inrichting niet te veel veranderen. Ik
zou de kleuter de kans geven om zijn verwerkingsproces door te maken op zijn
manier. Wel mogelijkheid geven om er over te tekenen, boekjes te bekijken,
praten met het kind . Zon kind heeft ook nood, om even uit die situatie te
ontsnappen, want thuis zal dit voorval al erg voelbaar zijn.
Vraag 11: Welk advies geef
je als ervaren kleuterjuf mee, aan toekomstige kleuteronderwijzers?
Bekijk het van geval tot geval. Het is een zeer
persoonlijk iets; sommige kinderenzullen
nood hebben om erover te praten, andere ontwijken iedere vorm van communicatie
over het onderwerp.
Vraag 12: Hoe worden de
ouders via de school opgevangen?
Enkele jaren geleden is er een jongetje op school
omgekomen in een brand. De directie heeft toen de ganse begrafenisplechtigheid
uitgeschreven en de ouders heel veel ondersteuning geboden. We hebben toen voor
de kinderen op school ook een rouwplechtigheid op school gedaan ter
nagedachtenis van het kindje en als verwerking voor de leerlingen.
Vraag 13: Hebt u rond het
thema rouwen gewerkt in de kleuterklas?
Neen echt een BC uitgewerkt rond dit thema niet. Wel
probeer ik iedere keer, als het zich voordoet er met de kleuters over te
praten, te duiden, en hun eventuele vragen te beantwoorden. Ook een verhaal
erover vertellen kan dit onderwerp ter sprake brengen zonder dat iemand zich in
de kijker gezet voelt; Momenteel is er een kleuter in mijn klas die met de
zelfmoord van zijn oma in de knoop zit. Heb aan de ouders verteld dat ze in dit
geval beter een psychologe kunnen raadplegen (CGG). Dit kind kan geen uiting
geven aan zijn gevoelens en is erg agressief of vertoont ongepast sociaal gedrag.
Soms moeten wij, als leerkrachten, ook beseffen dat we geen therapeuten zijn en
mensen door verwijzen als de problemen te ingewikkeld worden.
4.1 Artikel:
Troostkoffer en koestertas helpen kinderen en jongeren bij verdriet
Troostkoffer en koestertas helpen kinderen en jongeren
bij verdriet
22 oktober 2013 - Diksmuide - Bron: Het huis van de mens
Lancering project De sokken van de olifant
De 5
huizenvandeMens in West-Vlaanderen lanceren het project De sokken van de
olifant, een begeleidingspakket voor kinderen en jongeren in rouw. Dit
initiatief wil kinderen en jongeren in een verliessituatie ondersteuning
bieden. In de eerste plaats door de volwassenen in hun omgeving hulpmiddelen
aan te reiken om op een goede manier om te gaan met de situatie.
Kinderen en
jongeren worstelen vaak met verdriet om een verlies. Zij hebben het moeilijk om
dit te uiten en te verwerken. De volwassenen in hun omgeving weten niet goed
hoe hier mee om te gaan. De huizenvandeMens kunnen hier ondersteuning bieden.
Dit met een begeleidingspakket op maat waarbij in de eerste plaats hun
begeleiders ((groot)ouders, leerkrachten, ) handvaten, tips en werkmaterialen
aangereikt worden. Kinderen en jongeren rouwen immers best in hun vertrouwde
omgeving maar tegelijk weten volwassenen niet altijd hoe ze het nieuws moeten
brengen, welke reacties ze kunnen verwachten en hoe ze het kind/de jongere
gepast kunnen betrekken.
Na een
verkennend gesprek tussen consulent en diegene die begeleiding zoekt, stelt de
consulent van het huisvandeMens een troostkoffer en een koestertas samen,
aangepast aan de situatie. De troostkoffer bevat informatie over rouw,
(voor)leesboeken, spelletjes, (hand)poppen, muziek en/of films. Hiermee heb je
als volwassene enkele handvaten om kinderen en jongeren bij te staan in hun
verdriet. De koestertas steekt vol doemateriaal waarmee kinderen en jongeren
rond hun gevoelens kunnen werken. Daarnaast kunnen ze de tas aanvullen met
persoonlijke spullen. De troostkoffer met inhoud wordt uitgeleend. De
koestertas met inhoud is om te houden en te koesteren. Het terugbrengen van de
troostkoffer vormt de gelegenheid voor nazorg. Tussentijdse gesprekken en
verdere begeleiding zijn ook mogelijk. Indien nodig kunnen de kinderen of
jongeren ook zelf terecht voor ondersteuning bij het huisvandeMens. Daarbij
aansluitend is er een aanbod voor leerkrachten en scholen. De gehele dienstverlening
is kosteloos.
Op vrijdag
25 en zaterdag 26 oktober 2013 houden de huizenvandeMens opendeur om mensen
kennis te laten maken met de dienstverlening, in het bijzonder met het project
De sokken van de olifant.
4.2 Bespreking artikel
Samenvatting artikel: HuizenvandeMens is een organisatie
die ondersteuning bied aan kinderen in rouw. Vanaf 2013 hebben zijn ze van
start gegaan met een heel nieuw project nl. de sokken van de olifant. Dit is
een rouwkoffer met koestertas op maat gemaakt naar de noden en behoeften van
het kind. Deze omvat handleidingen, tips, materialen die je kan gebruiken om
een vorm te geven aan het gemis en verdriet van een dierbare of huisdier.
Mening: In mijn vorige leervraag hebt u kunnen lezen, dat ik
geen voorstaander was om een rouwkoffer aan te kopen of uit te lenen. Ik zou
heel graag vorm willen geven aan een eigen ontwerp. Bij het lezen van dit
artikel, vind ik deze rouwkoffer een aanrader om zeker te gebruiken. Het
spreekt een beetje mijn mening tegen, maar omwille van volgende argumentatie
vind ik deze koffer heel goed opgebouwd op maat van het kind.
Het is een rouwkoffer die bestaat uit een troost en
een koestertas samen, afhankelijk van de situatie. Dit kan gaan over het
verlies van een dierbare, huisdier en of voorwerp.
Wat ook een pluspunt is, is dat de koffer wordt
stapsgewijs opgebouwd.
Ze gaan van start met een verkennend gesprek,
afhankelijk van de situatie of het probleem wordt de troostkoffer en koestertas
samengesteld door een kinderpsychiater. Deze sluit zich in de leefwereld van
het kind.Ook is deze koffer
toegankelijk voor tieners, hij wordt dan aangepast aan hun noden en behoeften.
De koffer bestaat uit 2 delen een troostkoffer en
koestertas. In de troostkoffer vind men een brochure over rouw, prentenboeken
met voorkeur naar Max Velthuys, spellen, livingpuppet, kikker, films, muziek,
Hier kan je als adolescent kinderen, tieners tegemoet komen in hun verdriet. De
koestertas daarentegen is opgebouwd uit doe-materiaal. Hiermee wordt er vooral
gewerkt rond de gevoelens. Ze mogen ook zelf een herinneringsdoosje knutselen.
Men gebruikt het doosje dan om een foto, persoonlijk voorwerp van de overledene (symboolgevoeligheid =
voorwerp dat een betekenis heeft voor de kleuter) op te bergen.
Deze koffers met inhoud worden uitgeleend. Enkel
alleen de koestertas met het materiaal mag men houden om nadien te koesteren
als herinnering.
Men moet enkel en alleen de troostkoffer terug
bezorgen maar nadien komt er nog een gesprek aan te pas. Om de evolutie te
bespreken.
Je kan ook aanvraag doen voor een tussentijds gesprek
en begeleiding op maat
Heel de dienstverlening kosteloos, zowel de
begeleiding als het uitlenen van het materiaal
Met bovenstaande tips, ideeën kan ik mijn derde
leervraag verder aanvullen hoe je kan omgaan met rouwende kinderen in de
klas?.