4 uur s morgens dus ontwaken, een klus! Dirk was de dag tevoren met zijn speciale trailer de motor komen ophalen, één die je kan laten zakken tot op de vloer zodat je je evenwicht niet verliest terwijl je de motor in de trailer zet.
Dirk heeft de beschikking over de meest gereputeerde instructeurs om je een meer dan degelijke motoropleiding te verschaffen. Bij motorschool Dirk kan je je motorrijbewijs behalen in de meest gunstigste omstandigheden en kan je in latere fase ook je rijvaardigheden bijschaven, zoals o.a. zijn slipschool.
We pikten in Wemmel een van zijn ex-leerlingen op, Stefaan, met een BMW, die ons volgde tot in Croix, het kleine circuit dus: http://www.circuitdecroix.com/index1.html
Daar schreven we ons verder in voor de RECE:
Deze cursus is toegankelijk voor iedereen die onder veilige omstandingheden zijn of haar rijtechniek wil verbeteren of optimaliseren. Zelfs indien je met een voorlopig rijbewijs rijdt of een niet- ingeschreven motoor bezit. Je wordt ingedeeld in groepjes van 10. Per groep wordt een lesgever voorzien. We oefenen op rechte weg, remmen en uitwijken in de bochten, one gear no break, alsook een vrije sessie zijn maar een deel van de oefeningen. je wordt getraind op onvoorziene 'real-time- situaties. Tijdens de vrije sessie wordt je verondersteld in te oefenen wat je over de ganse dag geleerd hebt Als gevolg van deze opleiding rij de dus veiliger op de openbare weg.
Ik rij sinds een 7 tal jaren met de motor, het was een droom die ik uiteindelijk op mijn 50e realiseerde. Als puber gebeten door de microbe van de bromfiets (Flandria Sport en vervolgens Zundapp) kocht ik me op mijn 18e een tweedehandse DKW 250 cc. Dit was de eerste motor bij mijn weten met snelheidbegrenzer doordat de koppeling begon te slippen aan 100 km/uur.
Op mijn vijftigste dan kocht ik als instapper een Kawasi GPZ 500 cc waarmee ik mijn eerste twee jaar terug evaring opdeed op de baan. Het was een gedroomde machine zowel op austostrade als op de secundaire banen, zeer wendbaar en zuinig.
Mijn volgende motor werd dan een Ninja636, die ik na een drietal jaren 'ruilde' voor een Ninja ZX9R. Ruilde is veel gezegd, hij werd tot twee maal toe gestolen, de tweede keer bleef hij definitief weg.
Deze machine heeft me tot hiertoe de meeste voldoening geschonken, alhoewel hij in 2006 bij aanschaf -tweedehands van einde 1999- slecht 5870 km effectief op de teller had.
Als ex-lid van twee clubs heb ik beslist om nu solo te gaan rijden. Het lukt me immers blijkbaar niet om te functioneren in een grote groep. Bovendien leg ik graag in de Ardennen het tempo hoog, wat je moeilijk kan doen in een groep waar 99 percent van de rijders beschikt over een toermachine.
Het zal de aard van het beestje wel zijn vermoed ik hoe dan ook vanaf nu gaat het solo zonder enige sociale druk om te rijden wanneer de club rijdt, het wordt dus bollen als ik er echt zin in heb.
Dat is het volgend weekend niet, het zal op maandag 27 april zijn, ga ik met een motorinstructeur naar Croix om wat circuitervaring op te doen. Mijn eerste race dateert van de periode van de 636 met de Kawasaki club in 2003.