Op 31 mei 2009 gaat het naar Frankrijk, opnieuw dus. Een bijna 500 km lange rit met als doel Marville.
Marville is een gemeente in het Franse departement Meuse (regio Lotharingen) en telt 553 inwoners (2004). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Verdun en ligt aan de Othain op de grens met het departement Meurthe-et-Moselle.
Bij het kerkhof van de kapel van Saint Hilaire bevind zich een knekelhuis met circa 40.000 schedels. (Bron: Wikipedia)
De rit heen naar de Ardennen gaat over de E411 om de timing te behalen.
Deze rit werd me bekend gemaakt door Jokke, één van de leden van mijn vorige club, waarvoor mijn dank. Ik heb ze wel een beetje aangepast. Ik ga er vanuit dat hij me dat niet kwalijk neemt.
Rit donderdag 21 mei 2009: Le Col du Loup (FR) part 3
Het ging dus verder in België en op een bepaald moment zag ik de mogelijkheid om te rijden naar de Meren van l' Eau d' Heure, http://www.lacsdeleaudheure.be/?langue=nl De stuwdam 'La petite taille' heb ik niet bereikt wel 'le lac de Falemprise' waar ik enkele foto 's nam. Het was er druk.
Uiteindelijk besloot ik richting Mechelen te rijden en de GPS bracht me over...Charleroi terug, nooit meer, ik heb zelfs twee maal rond Charleroi dezelfde richting gereden. De omstreken van Charleroi typeren zich tenandere door de troosteloze aanblik van verkommerde huizen. Charleroi lijkt me een bidonville als je die stad vergelijkt met Namur.
425 km op de teller, balans: niet zo fraaie rit, er zijn betere.Ik ben daar eerlijk in, het was niet slecht, het was niet zo goed. Ik reed om 17 uur de garage binnen, had de laatste 50 km last van krampen in de polsen: toen ik de Zumo loskoppelde met het kleine schroevendraaiertje kreeg ik een kramp....en het verdween in mijn carennage.
Eén van dees dus de boel opensmijten in de hoop dat ik het nog terugvind.
Rit donderdag 21 mei 2009: Le Col du Loup (FR) part 2
Maxime, onze jager, leefde van de visjes die ze kon pakken en de vogels. We namen haar dus mee, een echte jager.
Een volledige check-up bij de dierenarts bracht aan het licht dat haar oren vol schurft zaten. Enfin, ze is onze lieveling. En proper dat ze is .
Het vroegere gebouw naast het toenmalige 'Syndicat d' initiative' waar één of ander industriëel bedrijf was gevestigd en waar de duiven destijds hun stek hadden gevonden werd door de eigenaars omgetoverd tot een tweede hotel, daarnaast is een volledig restaurant uitgebouwd waar je vis- en schaaldierengerechten kan verorberen. Het zag er allemaal picco-bello uit, ik besloot dan ook om er een koffietje te drinken.
Het ging verder richting Frankrijk, ik heb onderweg nog wat foto 's genomen, ik belandde eigenlijk op de weg van de forten. In eerste instantie zien jullie het fort van Rome, wat verder nog enkele panorama 's waarvan enkele slechte wegen, waarop ik belandde door de Zumo550, die ik eigenlijk niet zo graag heb, mijn vorige oude 2610 deed zijn werk veel beter. Het zal wel aan mij liggen, maar het is zo en als dat blijft duren gaat de 2610 terug zijn plaats krijgen op de motor.
In Frankrijk doen ze alles grondig, een paar foto 's gemaakt van de elektriciteitsvoorzieningen, lees hoogspanningscentrales en -masten,niet te geloven. Kerncentrales in volle groenlandschap. Het weer in Frankrijk was minder goed dan in België, bewolkt, ik heb wat foto 's tenandere moeten lichter maken.
Ondertussen werd het al over één uur en ik had nog steeds geen etablissement gevonden waar ik de innerlijke mens kon voldoen, tot....er ergens een kermis was waar ik alleen de keuze had tussen frieten en frieten..... Ik koos dus voor de frieten.
Vanaf dan ging het richting België, en de restaurantjes doken dus op....te laat.
Rit donderdag 21 mei 2009: Le Col du Loup (FR) part 1
Wegens een misverstand rond de programmatie van dit verlengd weekend kwam er vandaag onverhoopt ruimte vrij om de uitgestelde rit te rijden.
Weliswaar niet zo fit stond ik om 8u30 aan het Total station te tanken toen er een Porsche naast me stopte. Ik geraakte in gesprek met de trotse eigenaar die me vertelde dat hij die wagen had kunnen kopen van een bedrijfsleider voor ....17.000 Euro. Hij vertelde me dat er van die serie slechts...911 modellen van de band liepen. Ik heb wat foto 's genomen van dit juweel op vier wielen. Meer info op : http://users.compaqnet.be/skyimages/porsche2/p911/mill/911mill.html Originele nieuwprijs: 80.000 Euro. Motor en versnellingsbak waren zelfs nieuw toen hij ze kocht.
Een tiental minuten later bolde ik richting Leuven en de flitspalen enigszins in t oog houdend ging het daarna over de klassieke weg naar Namen richting autostrade: het was er zeer druk en ik realiseerde me dat tal van mensen een lang weekend in de Ardennen wilden gaan doorbrengen, gelet op het groot aantal caravans met Nederlandse nummerplaten die ik ontmoette.
Een eerste sigaretstop met plasstop aan een benzinestation, typisch Waals: de deur achteraan waar het terrasje in de zon uitnodigend lonkte was gesloten zodat je helemaal rondom moest lopen om een koffietje te halen. Mijn goesting (voor die koffie althans) was al over.
Ook op die parking heel veel toeristen die er uitgelaten uitzagen. De Walen zullen weer zaken doen, en zo hoort het.
In dat hotel hebben we menige weekends doorgebracht, de 'gnome'.....lol.
Van daar hebben we ook onze dochter in een mandje meegebracht, ze was te vondeling gelegd en we konden het niet over ons hart krijgen om haar daar maar te laten verkommeren.