Opgepast! Zakkenrollers!
Op
13 december 2012 werd het project Media ID voorgesteld. Het project verenigt
verschillende grote spelers uit het medialandschap in een coöperatieve
vennootschap. Het gaat om De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de
Volkskrant), Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), Concentra (Gazet van
Antwerpen, Het Belang van Limburg), Mediafin (De Tijd, L'Echo), Sanoma (Story,
Flair) en Roularta (Knack, Trends). De bedoeling van het project is hun online
nieuwsverspreiding te stroomlijnen. Gebruikers zullen met één profiel en één
wachtwoord toegang hebben tot meerdere sites. En ook het betaalsysteem wordt
uniform. Handig, op het eerste zicht. Een lepe truc, bij nader inzien.
Een
gezamenlijk registratie- en betalingssysteem lijkt op het eerste gezicht een
grote vooruitgang voor de gebruikers. Maar laat het duidelijk zijn: dat was
niet de grootste bekommernis van de mediabedrijven. Hun motivatie schuilt
namelijk in hun portefeuille. Gert Ysebaert van Corelio zegt bijvoorbeeld dat
Corelio van plan is om in 2013 delen van hun nieuwssites achter een paywall te
verbergen. Jaak Smets van De Persgroep wil niet langer gratis artikels
weggeven waar hard aan gewerkt is. Geld is dus, zoals zo vaak, de drijfveer.

De
oprichting van zon coöperatieve vennootschap roept nog meer vragen op. Zal de eerlijke
concurrentie blijven bestaan? Of worden de mediabedrijven een samenwerkend
vennootschap van zakkenrollers? Via Media ID kunnen ze ongestoord samenzitten
om te overleggen over verkoops- en andere strategieën. Ze verklaren dan wel dat
ze elk hun eigen strategie blijven volgen, maar in hoeverre kunnen we dit
geloven? Kunnen we er zeker van zijn dat ze geen prijsafspraken zullen maken?
Of de prijs niet kunstmatig zullen opdrijven? Dat is bijlange niet zeker!
Het
grootste vraagteken in het ganse project is (gelukkig!) de gebruiker. Zal die
het pikken dat hij plots zijn geldbuidel moet bovenhalen om nieuwsberichten te
lezen? Uit de Nationale nieuwsenquête van Knack (december 2012) blijkt alvast
van niet. 53% zegt niet te willen betalen voor online nieuws, 18% wil dat alleen
als het echt niet anders kan. Anderen laten het dan weer afhangen van het aanbod
(21%) of de prijs (17%).
Bovendien
schieten de grote mediaspelers zichzelf misschien wel in de voet met Media ID. Er
is namelijk een grote kans dat de gemiddelde gebruiker andere bronnen zal
aanboren. De bekende audiovisuele kanalen kunnen als eerste profiteren van de
weigering om te betalen. Vooral radio- en tv-programmas zoals De Ochtend en
Vandaag op Radio 1 en Terzake op Canvas zouden er garen bij kunnen spinnen. Gebruikers
zouden ook online op zoek kunnen gaan naar gratis alternatieven. En op die
manier zou Media ID het aantal gebruikers van de traditionele media wel eens
kunnen doen slinken. Media ID wordt misschien wel dé gedroomde vruchtbare
voedingsbodem voor alternatieve nieuwssites. Het worden interessante tijden.
Bronnen:
Eerdekens, E. (05.12.2012). Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit. Knack. [Online] http://www.knack.be/nieuws/belgie/nieuwssites-belangrijkste-medium-voor-actualiteit/article-4000217618814.htm
Debackere, J. (14.12.2012). Nieuwssites gaan achter betaalmuur. De Morgen. [Online] http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1548920/2012/12/14/Nieuwssites-gaan-achter-betaalmuur.dhtml
|