Inhoud blog
  • Kuifje in "Nieuwe Media Land" - Overzicht
  • Mediaconvergentie & het VRT-aanbod
  • Opgepast! Zakkenrollers!
  • Journalist/Opiniemaker ©
  • Maakt internet ons stapelzot?
  • Google for dummies
  • Op dat moment in Turkije
  • E-government, e-governance et al.
  • The Chinese Way
  • #Twitterindepolitiek
  • Digital divide & de Amerikaanse presidentsverkiezingen
  • Een haat-liefde-relatie
  • Media Mogul wordt politicus
  • Welkom!
    Zoeken in blog

    Kuifje in "Nieuwe Media Land"

    25-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast! Zakkenrollers!
    Opgepast! Zakkenrollers!

    Op 13 december 2012 werd het project Media ID voorgesteld. Het project verenigt verschillende grote spelers uit het medialandschap in een coöperatieve vennootschap. Het gaat om De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant), Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg), Mediafin (De Tijd, L'Echo), Sanoma (Story, Flair) en Roularta (Knack, Trends). De bedoeling van het project is hun online nieuwsverspreiding te stroomlijnen. Gebruikers zullen met één profiel en één wachtwoord toegang hebben tot meerdere sites. En ook het betaalsysteem wordt uniform. Handig, op het eerste zicht. Een lepe truc, bij nader inzien.

    Een gezamenlijk registratie- en betalingssysteem lijkt op het eerste gezicht een grote vooruitgang voor de gebruikers. Maar laat het duidelijk zijn: dat was niet de grootste bekommernis van de mediabedrijven. Hun motivatie schuilt namelijk in hun portefeuille. Gert Ysebaert van Corelio zegt bijvoorbeeld dat Corelio van plan is om in 2013 delen van hun nieuwssites achter een paywall te verbergen. Jaak Smets van De Persgroep wil niet langer “gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is.” Geld is dus, zoals zo vaak, de drijfveer.

    http://image.excite.nl/vakantie/news/zak_3761_0.jpg

    De oprichting van zo’n coöperatieve vennootschap roept nog meer vragen op. Zal de eerlijke concurrentie blijven bestaan? Of worden de mediabedrijven een samenwerkend vennootschap van zakkenrollers? Via Media ID kunnen ze ongestoord samenzitten om te overleggen over verkoops- en andere strategieën. Ze verklaren dan wel dat ze elk hun eigen strategie blijven volgen, maar in hoeverre kunnen we dit geloven? Kunnen we er zeker van zijn dat ze geen prijsafspraken zullen maken? Of de prijs niet kunstmatig zullen opdrijven? Dat is bijlange niet zeker!

    Het grootste vraagteken in het ganse project is (gelukkig!) de gebruiker. Zal die het pikken dat hij plots zijn geldbuidel moet bovenhalen om nieuwsberichten te lezen? Uit de Nationale nieuwsenquête van Knack (december 2012) blijkt alvast van niet. 53% zegt niet te willen betalen voor online nieuws, 18% wil dat alleen als het echt niet anders kan. Anderen laten het dan weer afhangen van het aanbod (21%) of de prijs (17%).

    Bovendien schieten de grote mediaspelers zichzelf misschien wel in de voet met Media ID. Er is namelijk een grote kans dat de gemiddelde gebruiker andere bronnen zal aanboren. De bekende audiovisuele kanalen kunnen als eerste profiteren van de weigering om te betalen. Vooral radio- en tv-programma’s zoals De Ochtend en Vandaag op Radio 1 en Terzake op Canvas zouden er garen bij kunnen spinnen. Gebruikers zouden ook online op zoek kunnen gaan naar gratis alternatieven. En op die manier zou Media ID het aantal gebruikers van de traditionele media wel eens kunnen doen slinken. Media ID wordt misschien wel dé gedroomde vruchtbare voedingsbodem voor alternatieve nieuwssites. Het worden interessante tijden.

    Bronnen:

    Eerdekens, E. (05.12.2012). Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit. Knack. [Online] http://www.knack.be/nieuws/belgie/nieuwssites-belangrijkste-medium-voor-actualiteit/article-4000217618814.htm

    Debackere, J. (14.12.2012). Nieuwssites gaan achter betaalmuur. De Morgen. [Online] http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1548920/2012/12/14/Nieuwssites-gaan-achter-betaalmuur.dhtml



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    28-12-2012
    Antwoord op reactie Bram De Smedt
    Dag Bram,

    Het ziet er inderdaad niet meteen naar uit dat er zich massaal investeerders of sponsors zullen melden voor onlinejournalistiek. Vandaar ook dat ik schreef dat vooral bestaande audiovisuele kanalen zullen profiteren van het Media-ID-systeem. Nieuwe nieuwswebsites zullen waarschijnlijk een erg langzame groei kennen, en pas echt ademruimte krijgen wanneer het weer beter gaat met de economie.

    Carmino

    28-12-2012 om 10:49 geschreven door Carmino D'haene


    27-12-2012
    paywall
    Op dit moment is België nog niet klaar voor onlinejournalistiek denk ik: de mediaconsument is niet bereid te betalen voor onlinenieuws (wat de resultaten van de Knackenquête bewijzen) en in de huidige economische situatie waar zelfs de reclame-inkomsten van de traditionele printmedia aan het dalen zijn, is het voor de onlinejournalistiek bijna onmogelijk geworden om sponsors te vinden die dergelijke initiatieven willen ondersteunen.

    27-12-2012 om 21:01 geschreven door Bram De Smedt




    Archief per week
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Aanraders
  • Wouter waagt zich aan een blog
  • Bram over de Nieuwe Media


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs