Inhoud blog
  • Kuifje in "Nieuwe Media Land" - Overzicht
  • Mediaconvergentie & het VRT-aanbod
  • Opgepast! Zakkenrollers!
  • Journalist/Opiniemaker ©
  • Maakt internet ons stapelzot?
  • Google for dummies
  • Op dat moment in Turkije
  • E-government, e-governance et al.
  • The Chinese Way
  • #Twitterindepolitiek
  • Digital divide & de Amerikaanse presidentsverkiezingen
  • Een haat-liefde-relatie
  • Media Mogul wordt politicus
  • Welkom!
    Zoeken in blog

    Kuifje in "Nieuwe Media Land"

    27-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kuifje in "Nieuwe Media Land" - Overzicht
    Kuifje in "Nieuwe Media Land" - Overzicht

    In het najaar van 2012 heb ik enkele maanden in "Nieuwe Media Land" doorgebracht. Hieronder een overzicht van "mijn avonturen:"

    1. Blogpost 1 Media Mogul wordt politicus: over mediabedrijven die samensmelten, Silvio Berlusconi, Michael Bloomberg en de relatie tussen media en politiek
    2. Blogpost 2 Een haat-liefde relatie: over de relatie en kloof tussen blogs en professionele media, het belang van blogs, en participatory journalists
    3. Blogpost 3 Digital divide in Amerikaanse verkiezingen: over sociale media in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, de digitale kloof in de V.S. en haar impact op de kiesstrijd
    4. Blogpost 4 #Twitterindepolitiek: over de tweets van politici en hun motivatie om te twitteren
    5. Blogpost 5 The Chinese Way: over de Chinese versies van westerse bronnen, Baidu, Baidu Baike en Weibo
    6. Blogpost 6 E-government, e-governance et al.: over het verschil tussen beiden, de verschillende aspecten van e-government, en de ranking van de Verenigde Naties over dit thema
    7. Blogpost 7 Op dat moment in Turkije: over de Press Freedom Index en persvrijheid in Turkije
    8. Blogpost 8 Google for dummies: over het PageRank-systeem, hubs, authorities en Google bombing
    9. Blogpost 9 Maakt internet ons stapelzot? over de invloed van internet op het menselijke brein
    10. Blogpost 10 Journalist/opiniemaker © : over journalisten die prominent in de media komen, journalisten als merk versus merkjournalisten
    11. Blogpost 11 Opgepast! Zakkenrollers! over het project Media-ID, de beoogde paywall en mogelijke gratis alternatieven
    12. Blogpost 12 Mediaconvergentie en het VRT-aanbod: over convergentie in het algemeen, het aanbod van de VRT en de discussie daarover

    Tot slot nog een staaltje nieuwe media in de praktijk: een word cloud van mijn blogposts:



    Bedankt aan alle lezers en bezoekers! Tot een volgende keer!

    27-12-2012 om 00:00 geschreven door Carmino D'haene  


    26-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediaconvergentie & het VRT-aanbod

    Mediaconvergentie & het VRT-aanbod


    In deze laatste blog staat een van de kernwoorden van het vak centraal: convergentie. Eerst wordt bekeken wat convergentie precies inhoudt, vervolgens gaan we na hoe het nu precies zit met convergentie bij onze Vlaamse openbare omroep.

    Convergentie

    Eerst en vooral gaan we kort in op het begrip “convergentie.” Kolodzy (2006, p. 4) definieert convergentie als volgt: “When it comes to journalism, convergence means a new way of thinking about the news, and delivering the news, using all media to their fullest potential to reach a diverse and increasingly distracted public.” Convergentie heeft dus te maken met efficiënt gebruik van alle mogelijke middelen bij nieuwsverspreiding. In tijden waarin nieuwe media een steeds prominentere rol opeisen, verstaan we hieronder de interactie van traditionele en nieuwe media.

    Hoewel convergentie op het gebied van media soms beschouwd wordt als een relatief nieuw begrip, ging het volgens Jenkins (2008) al veel eerder over de tongen. Hij haalt daarbij het boek “Technologies of Freedom” uit 1983 aan, en bestempelt auteur Ithiel de Sola Pool als “the prophet of media convergence.” Pool (1983, p. 23) kondigde het inderdaad al aan: “the one-to-one relationship that used to exist between a medium and its use is eroding.”

    Epicentrum Reyerslaan

    Eén van de grootste mediaspelers in Vlaanderen op het gebied van nieuws is de VRT. Maar hoe gaat de VRT om met convergentie? Laten we eerst even kijken via welke mediakanalen de VRT nieuws verspreidt:

    Televisie: Eén zendt dagelijks vier Journaals uit. Daarnaast zijn er ook de duidingsprogramma's Koppen en Koppen XL. Canvas brengt elke werkdag Terzake in de ether. Sinds de zomer van 2012 zendt de VRT meerdere keren per dag een journaal van 100 seconden uit.

    Radio: De vijf radionetten van de VRT brengen minstens elk uur een nieuwsbulletin. In de spitsuren is er vaak ook een kort bulletin op het half uur. Voorts zendt Radio 1 ook twee nieuws- en duidingsprogramma's uit: De Ochtend en Vandaag.

    Websites: Twee VRT-websites verspreiden nieuws: deredactie.be (algemeen nieuws) en sporza.be (sport). Op de eerste website kunnen surfers ook dagelijks de Journaals van 13 uur en 19 uur bekijken, eventueel met doventolk. Er is ook een Videozone waar nieuwsberichten, reportages en archiefmateriaal bekeken kunnen worden.

    Sociale media: Verschillende nieuwskanalen zijn ook actief op sociale media. Zo worden de belangrijkste berichten van de nieuwswebsites ook verspreid via Facebook (deredactie.be op Facebook & Sporza op Facebook) en Twitter (@DeRedactiebe en @sporza).

    Over het convergentiebeleid van de VRT is nog maar weinig gepubliceerd. Coppens (2005) wijdde er zeven jaar geleden in zijn studie over de taken van de VRT wel al een stuk aan. Hij schreef "het convergentievraagstuk belooft voor de VRT, zoals voor alle kleine publieke omroepen, moeilijk te worden." (Coppens 2005, p. 21). Op dat moment had de openbare omroep nog geen lange termijnvisie ontwikkeld over convergentie. Bij de Franstalige tegenhanger was het volgens Coppens nog erger gesteld: "Inzake convergentie staat de RTBF door een gebrek aan middelen quasi nergens." (Coppens 2005, p. 22).

    De geschreven nieuwsverspreiding van de VRT leidde al eens tot protest. In november 2010 uitte Patrick Lacroix, algemeen directeur van de Vlaamse Dagbladpers zijn ongenoegen over de nieuwssites van de openbare omroep. Vooral de reclame-inkomsten die die sites binnenhalen waren voor hem een doorn in het oog. Hij hoopte dat het systeem grondig aangepakt zou worden in de nieuwe beheersovereenkomst tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT. De storm ging echter even snel terug liggen als hij opgestoken was. En op pagina 24 van de nieuwe beheersovereenkomst (2012-2016) vinden we nog steeds de termen "tekst, beeld en geluid" terug, zij het wel "met een focus op beeld."


    Meer over convergentie

    Wie meer wil lezen over convergentie vindt zeker zijn gading op de blogs van enkele medestudenten: Sander Degeling blogt, Wouter waagt zich aan een blog en de blog van Anneleen Scheelen.

    Bronnen:

    Coppens, T. (2005). Opdracht volbracht? Een studie naar de taken van de VRT in opdracht van de Vlaamse Mediaraad. Gent: Universiteit Gent. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

    Jenkins, H. (2008). Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.

    Kolodzy, J. (2006). Convergence journalism: Writing and reporting across the news media. London: Routledge.

    26-12-2012 om 00:00 geschreven door Carmino D'haene  


    Tags: convergentie, VRT
    25-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast! Zakkenrollers!
    Opgepast! Zakkenrollers!

    Op 13 december 2012 werd het project Media ID voorgesteld. Het project verenigt verschillende grote spelers uit het medialandschap in een coöperatieve vennootschap. Het gaat om De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant), Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg), Mediafin (De Tijd, L'Echo), Sanoma (Story, Flair) en Roularta (Knack, Trends). De bedoeling van het project is hun online nieuwsverspreiding te stroomlijnen. Gebruikers zullen met één profiel en één wachtwoord toegang hebben tot meerdere sites. En ook het betaalsysteem wordt uniform. Handig, op het eerste zicht. Een lepe truc, bij nader inzien.

    Een gezamenlijk registratie- en betalingssysteem lijkt op het eerste gezicht een grote vooruitgang voor de gebruikers. Maar laat het duidelijk zijn: dat was niet de grootste bekommernis van de mediabedrijven. Hun motivatie schuilt namelijk in hun portefeuille. Gert Ysebaert van Corelio zegt bijvoorbeeld dat Corelio van plan is om in 2013 delen van hun nieuwssites achter een paywall te verbergen. Jaak Smets van De Persgroep wil niet langer “gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is.” Geld is dus, zoals zo vaak, de drijfveer.

    http://image.excite.nl/vakantie/news/zak_3761_0.jpg

    De oprichting van zo’n coöperatieve vennootschap roept nog meer vragen op. Zal de eerlijke concurrentie blijven bestaan? Of worden de mediabedrijven een samenwerkend vennootschap van zakkenrollers? Via Media ID kunnen ze ongestoord samenzitten om te overleggen over verkoops- en andere strategieën. Ze verklaren dan wel dat ze elk hun eigen strategie blijven volgen, maar in hoeverre kunnen we dit geloven? Kunnen we er zeker van zijn dat ze geen prijsafspraken zullen maken? Of de prijs niet kunstmatig zullen opdrijven? Dat is bijlange niet zeker!

    Het grootste vraagteken in het ganse project is (gelukkig!) de gebruiker. Zal die het pikken dat hij plots zijn geldbuidel moet bovenhalen om nieuwsberichten te lezen? Uit de Nationale nieuwsenquête van Knack (december 2012) blijkt alvast van niet. 53% zegt niet te willen betalen voor online nieuws, 18% wil dat alleen als het echt niet anders kan. Anderen laten het dan weer afhangen van het aanbod (21%) of de prijs (17%).

    Bovendien schieten de grote mediaspelers zichzelf misschien wel in de voet met Media ID. Er is namelijk een grote kans dat de gemiddelde gebruiker andere bronnen zal aanboren. De bekende audiovisuele kanalen kunnen als eerste profiteren van de weigering om te betalen. Vooral radio- en tv-programma’s zoals De Ochtend en Vandaag op Radio 1 en Terzake op Canvas zouden er garen bij kunnen spinnen. Gebruikers zouden ook online op zoek kunnen gaan naar gratis alternatieven. En op die manier zou Media ID het aantal gebruikers van de traditionele media wel eens kunnen doen slinken. Media ID wordt misschien wel dé gedroomde vruchtbare voedingsbodem voor alternatieve nieuwssites. Het worden interessante tijden.

    Bronnen:

    Eerdekens, E. (05.12.2012). Nieuwssites belangrijkste medium voor actualiteit. Knack. [Online] http://www.knack.be/nieuws/belgie/nieuwssites-belangrijkste-medium-voor-actualiteit/article-4000217618814.htm

    Debackere, J. (14.12.2012). Nieuwssites gaan achter betaalmuur. De Morgen. [Online] http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1548920/2012/12/14/Nieuwssites-gaan-achter-betaalmuur.dhtml

    25-12-2012 om 00:00 geschreven door Carmino D'haene  


    Tags: Media-ID, betaalmuur, paywall, gratis alternatieven


    Archief per week
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Aanraders
  • Wouter waagt zich aan een blog
  • Bram over de Nieuwe Media


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs