Journalist/Opiniemaker
©
Coca
Cola Mercedes Adidas Disney Journalist/Opiniemaker. Niet moeilijk om in
dit rijtje the odd one out te vinden, zou je denken. Maar stilaan evolueren
we naar een nieuwsmaatschappij waarin journalisten en opiniemakers meer en meer
een merk zijn.
In
het programma Hautekiet op Radio 1 werd op 18 oktober 2012 een debat gevoerd
over dit onderwerp. Het viel presentator Jan Hautekiet op dat bepaalde
journalisten steeds prominenter aanwezig zijn in de media. Met de concurrentie
van internet in het achterhoofd vroeg hij zich af hoe die topjournalisten
misschien de redders zouden kunnen zijn van de schrijvende pers.
De
toegenomen aanwezigheid in de media is volgens journalist en onderzoeker Luc
Van Doorslaer een feit, maar hij heeft geen weet van een systeem waarbij media zouden
samenwerken om bepaalde koppen uit te spelen op tv. Het heeft volgens hem
veeleer te maken met het feit dat veel journalisten generalisten zijn, wat
handig is om ze uit te spelen als nieuwe invalshoek in de media, naast
vakspecialisten. Bovendien hebben journalisten graag een mening en uiten ze
die ook nog eens graag. Vergeleken met de buitenlandse media, is het
onderscheid tussen feiten en opinies in België vager geworden. Deze evolutie
heeft volgens Van Doorslaer nog andere gevolgen: sommige media zijn erg
afhankelijk geworden van bepaalde grote namen / opiniemakers. Daarbij haalt hij
het voorbeeld aan van Koen Meulenaere en Rik Van Cauwelaert, die Knack
verlieten en het weekblad daarmee meteen in een soort wurggreep hielden. Die
namen zijn als het ware even belangrijk geworden als de naam van het medium
waar ze voor werken.
Jan
Hautekiet merkte op dat er op 17 oktober maar liefst 11 columns verschenen in
De Standaard. Een van de grootste kwaliteitskranten van Vlaanderen gaat dus mee
met de sterke opiniestroom. De hoofdredacteur van die krant, Bart Sturtewagen,
vindt dat absoluut geen probleem. De columns gaan over zeer diverse
onderwerpen. De keuze voor zoveel opiniestukken heeft volgens hem te maken met de
zoektocht naar een eigen positie in het medialandschap. De columns zijn bedoeld
om structuur te brengen in het debat, en ook dat is een van de taken van de
schrijvende pers. Opinies hoeven ook geen hinderpaal te vormen voor de
objectiviteit: Het debat over objectiviteit en neutraliteit is van alle
tijden, en zal ook nooit opgelost worden. Opinies behoren integendeel tot het
nieuws, doordat ze een visie uitdrukken die leeft bij het volk.
Hoofdredacteur
Patrick De Witte van P-Magazine ziet zichzelf tot op zekere hoogte als
uithangbord van het tijdschrift. Volgens hem wordt niemand van de ene dag op de
andere opiniemaker. Dat moet groeien met de tijd, wanneer blijkt dat iemands
stukken in de smaak vallen bij de lezer. Het klopt volgens De Witte dat kranten
en tijdschriften wel wat krampachtig op zoek gaan naar opiniemakers, maar dat zou
te wijten zijn aan het internet. De snelheid van het internet zorgt ervoor dat
iedereen bijzonder snel zijn mening kan uitschreeuwen. Opinies zijn dus een pak
belangrijker geworden dan vroeger. Het valt De Witte overigens ook op dat heel
wat populaire opiniemakers links georiënteerd zijn. Hij oppert dat een student
daar misschien eens een thesis over kan schrijven (een ideetje voor volgend
jaar, beste docenten?).
Journalist als merk versus merkjournalist
Tot
slot nog een belangrijk kanttekening: het woord merkjournalist komt niet
overeen met de journalist als uithangbord of merk zoals hierboven besproken. Op
zijn blog Maarten is benieuwd geeft communicatiewetenschapper Maarten Corten
een ruwe schets van drie types journalisten:
* Anonieme
journalist: de journalist verdwijnt in de coulissen van zijn medium. Hij is
hoogstens bekend door zijn initialen.
* Ingebedde
journalist: de naam van de journalist is gekend. Zijn bijdrage verschijnt onder
de noemer van een bekend medium. Lezers leggen een link tussen dat medium en de
journalist.
* Merkjournalist:
journalist met een eigen kanaal om zijn werk te publiceren. Bijvoorbeeld een
blog.
Bronnen:
Corten, M. (13.10.2012). Journalist, word een merk en verbeter de journalistiek. [Online] http://maartenisbenieuwd.wordpress.com/2012/10/13/journalist-word-een-merk-en-verbeter-de-journalistiek/
20-12-2012 om 00:00
geschreven door Carmino D'haene 
Tags: journalist als merk, merkjournalist, opinie
|