Inhoud blog
  • Kuifje in "Nieuwe Media Land" - Overzicht
  • Mediaconvergentie & het VRT-aanbod
  • Opgepast! Zakkenrollers!
  • Journalist/Opiniemaker ©
  • Maakt internet ons stapelzot?
  • Google for dummies
  • Op dat moment in Turkije
  • E-government, e-governance et al.
  • The Chinese Way
  • #Twitterindepolitiek
  • Digital divide & de Amerikaanse presidentsverkiezingen
  • Een haat-liefde-relatie
  • Media Mogul wordt politicus
  • Welkom!
    Zoeken in blog

    Kuifje in "Nieuwe Media Land"

    13-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maakt internet ons stapelzot?

    Maakt internet ons stapelzot?

    Over de gigantische mogelijkheden van het internet zijn al bibliotheken vol geschreven. Maar nu en dan waagt een auteur zich ook aan een kritische noot. De invloed van internet op het menselijke brein en denken is één van de onderwerpen die dan aangesneden worden. De Amerikaanse schrijver Nicholas Carr (foto) is een schrijver die zich in dat onderwerp vastbeet. In 2010 schreef Carr het boek The Shallows, over de invloed van internet op het menselijke denken. De nominatie voor een Pulitzerprijs in 2011 onderstreept de invloed van het werk.

    Carr wil verder kijken dan het traditionele debat over inhoud tussen enthousiastelingen en sceptici. In de proloog van zijn boek zegt Carr “in the long run a medium’s content matters less than the medium itself in influecing how we think and act.” En verder: “if we use it enough, it changes who we are, as individuals and as a society.” Volgens Carr voelen mensen zich comfortabel met internet, omdat ze het gevoel hebben dat ze er zelf de volledige controle over uitoefenen. Niet dus, redeneert Carr. Internet beïnvloedt de manier waarop mensen denken, communiceren en zich dingen herinneren. Alles wordt volgens de auteur oppervlakkiger. Een zin die deze visie perfect uitdrukt is “from the depths of thought to the shallows of distraction” (uit de diepte van het denken naar het ondiepe water van de afleiding).

    Het Nederlandse tv-programma EénVandaag (AVRO) bracht op 7 maart 2011 een reportage met interview over het boek van Carr. Via deze link kan je de reportage herbekijken. Carr stelt niet dat internet ons dom maakt, maar wel dat het ons stimuleert om aan de oppervlakte te blijven. Door de veelheid aan informatie worden we gedwongen om onze aandacht zoveel mogelijk te versnipperen. Ook het grote aantal links nodigt ertoe uit om snel van de ene pagina naar de andere te klikken. Carr haalt in de reportage ook enkele psychologische tests aan waaruit blijkt dat hoe langer mensen online zijn, naar schermen kijken en multitasken, hoe slechter ze belangrijke informatie van onbelangrijke kunnen onderscheiden. Hij spreekt zelfs van een verslaving aan informatie in het algemeen, waardoor de kwaliteit van die informatie er niet meer toe doet.

    Die constante zoektocht naar nieuwe input heeft volgens Carr een belangrijk effect op het brein. Dat past zich namelijk fysiek aan aan de wijze waarop met informatie omgesprongen wordt. Carr haalt daarbij een voorbeeld uit zijn eigen leven aan. Na jaren van intensief computergebruik kreeg hij het steeds moeilijker om zich nog te kunnen focussen op bijvoorbeeld een boek. Telkens weer reageerde zijn brein alsof hij actief was online. Dat was voor hem het bewijs dat zijn grootschalig computergebruik een training geweest was voor zijn hersenen om op die ene bepaalde manier met informatie om te gaan: snel en vluchtig.

    De visie van Carr wordt lang niet door iedereen ondersteund. Op de site van Vrij Nederland laat redacteur Maurits Martijn enkele andere stemmen aan het woord. Zo zegt Pieter Roelfsema, hoogleraar neurobiologie aan de Vrij Universiteit Amsterdam en directeur van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen, dat er nog maar weinig grondig onderzoek verricht werd naar de invloed van internet op het brein. Hij snapt ook niet helemaal waar Carr zich druk over maakt. Volgens hem zal de internetgeneratie net veel sneller doorhebben wanneer een tekst niet nuttig is om te lezen. Roelfsema: “Als je brein erachter komt dat door blijven lezen niet zoveel toegevoegde waarde heeft, dan is het tijd om door te klikken. Dat is veel efficiënter dan wanneer je een heel artikel leest.” Ook de bewering dat de structuur van de hersenen kan veranderen wordt ter discussie gesteld. Een specialist op het gebied van psychoneurofarmacologie bestempelt dat zelfs als “onzin.”

    Bronnen:

    Carr, N. (2010) The shallows: How the internet is changing the way we think, read and remember. London: Atlantic Books.

    Maurits, M. (2011) Wat doet internet met mijn hersens? [Online] http://www.vn.nl/Archief/Media/Artikel-Media/Wat-doet-internet-met-mijn-hersens.htm

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    27-12-2012
    Antwoord op reactie Bram De Smedt

    @Bram: net als jij denk ik dat specialisatie steeds belangrijker zal worden voor journalisten. Ik denk echter wel dat er ruimte zal blijven voor generalisten. Die zullen dan misschien een meer aansturende rol vervullen op de redactie.

    27-12-2012 om 17:04 geschreven door Carmino D'haene


    13-12-2012
    Meer weten dan je best geïnformeerde lezer
    Dat het internet ervoor zorgt dat wij belangrijke van minder belangrijke dingen niet meer kunnen onderscheiden, vind ik te ver gaan, maar ik volg hem wel in zijn stelling dat ons brein veel meer input te verwerken krijgt van het internet dan ons brein aankan. Als we dat naar onze journalistieke context verplaatsen lijkt het om die reden logisch dat de journalist van morgen een bepaald onderwerp door en door kent en dat onderwerp uitgraaft en uitspit, want als je over alles een beetje weet dan weet je ook veel niet en een journalist moet in zijn vakgebied beter geïnformeerd en beter thuis zijn dan zijn best geïnformeerde lezer. In deze digitale tijden is dat een zware opgave.

    13-12-2012 om 23:05 geschreven door Bram De Smedt




    Archief per week
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Aanraders
  • Wouter waagt zich aan een blog
  • Bram over de Nieuwe Media


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs