Ondanks de lichte teleurstelling van vorige zondag hebben we deze week vooral onthouden dat de MZ stabiel draaide en ben ik gisteren onderdelen gaan halen voor de MZ. Vol trots bekijken CC en ik de doos met onderdelen, Sinterklaas was vroeg dit jaar )) Heel veel tijd heb ik niet vandaag maar toch gaan we aan de slag en demonteren we het stuur en het instrumentenpaneel. Het stuur wordt grondig gepoetst en we kunnen enkele nieuwe spullen reeds monteren. (Let vooral op de stijlvolle pleister die door naar olie ruikende mensen wordt gebruikt om verwondingen te behandelen)
Vandaag beginnen we vol goede moed. Het id is om de carburator terug te monteren waarna we kunnen zien of de Mz stabiel wil draaien. Als dat allemaal een beetje zou willen meezitten kunnen we de luchtfilter terug monteren en aan de remmen beginnen wat er toe zou moeten lijden dat ik op het einde van de dag een shopping lijstje kan samen stellen en we de volgende keer aan het bollen zijn...Mannen maken plannen... De carburator is snel gemonteerd en we slagen er in ,ondanks de "custom" gaskabel, om de Mz te starten en stabiel te laten draaien. ) Alreit!!! We monteren de luchtfilter terug en zijn benieuwd naar hoe hij nu zal klinken... Niks, nul,nada.. WTF?! We trappen de ziel en de Stella uit ons lijf maar hij wil niet meer pruttelen. Het is de derde keer ongeveer dat we de luchtfilter hebben gemonteerd en telkens heeft dat een nefaste invloed op de ontsteking, die is er namelijk niet meer... Contactpunten worden weer gereviseerd en afgesteld maar verder dan een zwak vonkske aan de contactpunten komen we niet. Hij draaide tot we de luchtfilter monteerden dus besluiten we die er maar weer af te halen en te zien of we mogelijk tijdens de montage ergens een draadje hebben geraakt. Niks te vinden helaas. De "anti-frustratie stella" is geboren. De "eureka erlebenis" komt als we de bougie tegen het chasis houden om te zien of we daar toevallig iets van een vonk krijgen. Vonken wel maar niet tussen de contactpunten, wel tussen de bougie en het chasis. Laten we die is vervangen.... Oef... Aangezien de Stella op is en "la cuisine du maison" meerdere sterren heeft hangen we de sleutels maar aan de haak...
Na de rookpluim en het hoge toerental van de vorige keer proberen we ons nu toe te leggen op het stabiel laten draaien van de motor. Helaas lijkt de carburator nog te lekken en de gaskabel begeeft het. De gaskabel knippen we gewoon af zodat we toch wat gas kunnen geven. De motor draait wel wel maar het is duidelijk dat we de carburator beter toch nog is reviseren.
Deze dag gaat verder als gisteren, de motor draait enkele seconden en valt dan stil. Het ontstekingspunt veranderen lijkt het probleem niet echt te verhelpen. We besluiten de luchtfilter terug te monteren maar daardoor lijkt hij minder zin te hebben om te starten. Een wanhoopspoging met dampstart doet wonderen, op dampstart blijft hij draaien... Conclusie: hij krijgt geen brandstof. Luchtfilter opnieuw demonteren en carburator terug reviseren. Uit de benzinekraan komt behoorlijk wat vuil. Met het geloof dat het deze keer wel gaat lukken monteren we het geheel terug. Zelf even bijtanken alvorens we de ziel uit ons lijf trappen... De eerste keer is meteen de goede keer!!! De motor, die na onze ervaring van gisteren met de kont naar buiten staat, komt tot leven en vult de straat met een ontzettende rookpluim. Voldaan en met een grijns van oor tot oor laten we het ding zijn gang gaan tot de buurvrouw in kamerjas komt vragen of het nog lang gaat duren want de kinderen worden wakker....