Jamie Bell over zijn rol in 'The Adventures of Tintin: the secret of the Unicorn'.
Omdat "The adventures of Tintin" aangekleed is door computers zie je het niet, maar de film heeft wel degelijk een beroep gedaan op acteurs. Voor de rol van Kuifje kozen Steven Spielberg en Peter Jackson een Britse acteur met ritme in het bloed: Jamie Bell.
Jamie Bell was 14 jaar toen hij zich als de enthousiaste Billy Elliott een weg naar het hart van het bioscooppubliek danste. De meeste acteurs zouden proberen om dat ijzer te smeden terwijl het heet was, maar Bell is nooit een gewone acteur geweest.
Hij bleef speuren naar verhalen die hem boeiden en die andere kanten van zijn talent aan het werk zetten, van de kleinschalige horrorfilm Deathwatch en de satire Dear Wendy(scenario Lars von Trier, regie Thomas Festen Vinterberg) tot het donkere coming of age-drama Hallam Foe en een rolletje in Peter Jacksons King Kong.
Als hij nu de rol van Kuifje voor zijn rekening heeft genomen, dankt hij het echter niet alleen aan het feit dat hij Jackson al kende, maar vooral aan zijn achtergrond als danser. The adventures of Tintin: The secret of the Unicorn werd, zoals intussen algemeen bekend, opge- nomen met de hulp van het zogenaamde performance capture-proces, waarbij de lichaamshou- ding en de gelaatsuitdrukking van de acteurs nauwgezet geregistreerd worden, waarna de computer die data op virtuele personages implementeert.
Volgens Andy Serkis, de acteur die met zijn prestaties als Gollum in Lord of the Rings en als het titelpersonage uit King Kong de autoriteit is geworden in het vakgebied(en in Tintin de rol van kapitein Haddock voor zijn rekening neemt) geeft de techniek de beste resultaten met een specifiek soort speler: acteurs die alles kunnen uitdrukken met hun lichaam en die in wezen weinig toevoegen met hun gezicht. Een ex-danser zoals Jamie Bell dus.
Jamie Bell: Ik heb de rol toch niet zomaar gekregen. Ik ben eerst naar Peters bedrijf Weta in Nieuw- Zeeland getrokken om te zien of ik me kon vinden in de technologie, of ik me daar als acteur comfor- tabel bij voelde. Ik had het tenslotte nooit eerder gedaan. Aanvankelijk was het ook heel bizar. Ik stapte een zaal binnen en daar stonden 30 computers klaar, alsof ze van plan waren om me in de ruimte te lanceren.
Is het heel anders dan een gewone film? Jamie Bell: Nee, en dat was de grote verrassing. Eenmaal je door hebt hoe het systeem werkt, besef je dat je in wezen exact hetzelfde doet als altijd. Je geeft gestalte aan je personage en wat hij voelt. Ik kan acteurs die performance capture afschrijven als kinderspel trouwens verzekeren dat het behoorlijk intens en uitputtend werk is.
Je had toch al meegewerkt aan King Kong? Heb je er toen niet over gepraat met Andy Serkis? Jamie Bell: Ik ben toen nooit in de Volume geweest, de zaal waar die performance capture opgenomen wordt. Ik zag hem enkel aan het werk op de set zelf, met extensies aan zijn armen en een luidspreker om zijn hals waardoor hij als Kong klonk als hij gromde. Maar voor de rest viel hij op dat moment niet te benaderen. Als ik het geprobeerd had, zou hij me ofwel bekogeld hebben met zijn uitwerpselen of de hand afgebeten hebben. Andy zit altijd volledig in zijn rol.
Om Haddock te spelen heeft hij met andere woorden veel gedronken. Jamie Bell: Ja, hij liep de hele tijd ladderzat rond. (lachje)
Zelf ben je altijd een grote fan van Kuifje geweest. Is de gemiddelde Brit van jouw leeftijd met hem opgegroeid? Jamie Bell: Goeie vraag. Ik weet het eigenlijk niet maar het zou me verbazen dat veel van mijn leef- tijdsgenoten Kuifje kenden. Ik heb hem leren kennen via de Frans-Canadese tekenfilmserie uit de jaren 70. Die werd uitgezonden op Channel 4. Ik was gefascineerd omdat ze de esthetiek van Hergés albums behield. Ze gebruikten de paginas van de stripverhalen als storyboards en vulden gewoon de rest in. De reeks voelde daarom ook niet aan als een doordeweekse tekenfilm.
Heb je een favoriet Kuifje-album? Jamie Bell: Kuifje in Tibet. Net zoals bij alle albums moet je het verhaal situeren tegen de achter- grond van Hergés leven en op dat moment zag het er niet goed uit voor hem. Hij wou ernstig genomen worden als kunstenaar maar iedereen zag hem als een striptekenaar. Zijn huwelijk liep volledig scheef. Hij wist niet welke richting hij uit moest met zijn carrière en zijn leven. En dat merk je aan Kuifje in Tibet. In de andere albums gaat Kuifje het gevaar tegemoet zonder aan eventuele gevolgen te denken, maar hier voel je dat er wel degelijk gevolgen zijn. Als hij van dat touw valt, zal hij omkomen. En Haddock is bereid om voor Kuifje te sterven in dat album. Bovendien gaat het over een emotionele reis, à la Joseph Conrad. Heel ontroerend, vind ik.
Enig idee waarom Kuifje geen vriendinnen heeft? Jamie Bell: Volgens mij kon Hergé gewoon niet goed overweg met vrouwen. Vandaar dat je er buiten Bianca Castafiore geen enkele vindt in zijn strips en zij is ook niet meteen een fraaie afbeelding van vrouwelijkheid. Het is intrigerend. Ik wou dat Hergé er nog was om het hem te vragen. De wereld waarin Kuifje zich beweegt, is ook meer mannelijk en jongensachtig. Piratenschepen, vlieg- tuigen, cargoschepen, noem maar op. Zeker toen Hergé die verhalen schreef, waren die milieus bijna uitsluitend mannelijk.
Tot slot een vraag over Bobby. Was er een echte hond op de set of was hij pure inbeelding? Jamie Bell: We hebben voor een stuk met een echte hond gewerkt, die net zoals wij een nauw- sluitend pakje met groene stippen aangemeten kreeg. Eerlijk gezegd had ik het fantastisch gevonden als een acteur de rol van Bobby voor zijn rekening had genomen. Een acteur heeft namelijk instincten die je van een hond niet kan verwachten.
Maar voor de meeste scènes hebben we gebruik gemaakt van een pop met een beweegbare kop, vast- gemaakt aan een stok. Hij werd gemanipuleerd door een man, Brad Elliott, en die dus net zoals Bobby voortdurend rond mijn enkels schuifelde. Ik viel voortdurend over hem, ik heb hem een paar keer per ongeluk een schop in het gezicht verkocht. En op de duur werd Brad echt een deel van de cast. Toen we naar Nieuw-Zeeland moesten om nog wat extra opnames te doen, heb ik geëist dat hij mee ging.
Actrice Carey Mulligan heeft belangrijke rollen te pakken in twee nieuwe, veelbelovende projecten. Het gaat om de films Inside Llewyn Davis van de gebroeders Coen en de nog ongetitelde nieuwe film van Spike Jonze, geschreven door Charlie Kaufman.
Carey Mulligan op het jaarlijkse Hollywood Film Awards Gala (24/10/2011) in Beverly Hills waar ze de 'Hollywood supporting actress award' mocht ontvangen.
De film van de Coens speelt zich af in de folk scene van de New Yorkse wijk Greenwich Village in de jaren '60. De film volgt het leven van de fictieve muzikant uit de titel. Jason Isaac speelt de hoofdrol maar het is nog niet duidelijk welke rol Mulligan gaat spelen.
Het nieuwe project van Jonze en Kaufman, die eerder met elkaar samenwerkten aan 'Being John Malkovich' en 'Adaptation', is een satirische film over een aantal wereldleiders die bij elkaar komen om belangrijke zaken te bespreken. Meer info is er nog niet, maar films van scenarist Charlie Kauf- man zijn zelden eenvoudig samen te vatten. Joaquin Phoenix speelt in deze film trouwens de hoofd- rol.
Driver is een stuntcoureur in Hollywood, die bijverdient als bestuurder van vluchtauto's in het crimi- nele circuit. Hij wordt verliefd op zijn mooie buurvrouw Irene, een jonge moeder die wordt meege- sleept in de criminele activiteiten van haar man, de ex-gedetineerde Standard(rol van Oscar Isaac). Wanneer een klus gruwelijk fout gaat, moet Driver doen waar hij goed in is om Irene en haar zoontje te redden.
Cast:
Ryan Gosling als 'Driver'
Carey Mulligan als 'Irene'
Ron Perlman als 'Nino'
Trailer:
Beoordeling:
'Drive' werd, net als een aantal andere films, reeds tijdens de periode 21 tot 24 september in avant-première vertoond in de Kinepolis-bioscopen. Via de hierbovenvermelde trailer krijg je de indruk dat het hier om een achtervolgingsthriller gaat. Her en der hoorde je misschien ook al de vergelijking met het werk van oa. Tarantino.
Dat de rol van 'Driver' hoofdrolspeler Ryan Gosling op het lijf geschreven is, daarover bestaat geen twijfel. Dat de in Canada geboren acteur één van de acteurs van het moment is(dit jaar was hij eveneens te zien in 'Crazy, Stupid, Love' en 'The Ides of March') ook daarover is iedereen het eens. Maar dat is natuurlijk nog geen garantie op een goede film.
Waar schort het hem dan aan in 'Drive'? Na een spannend begin valt de film, naar mijn mening, als een pudding in elkaar. Er zijn lange tijd zeer weinig dialogen in de film, de muziekkeuze is op zijn minst eigenaardig te noemen. Dat, en enkele brutale geweldscènes, maken dat deze film zeker niet ieders 'cup of tea' is. Degelijk acteerwerk, dat wel, maar 'Drive' is, zoals je reeds uit het hiervoorvermelde kan afleiden, dus zeker geen hoogvlieger, soms zelfs ronduit saai. De film wordt u vanaf 2 november 2011 trouwens in Kinepolis geserveerd onder het Cinémanie- concept, waaruit men ook al kan afleiden dat het hier zeker niet om een mainstream film gaat. Naar mijn gevoel dus één van de meest overgewaardeerde films van 2011. Op de Internet Movie Database. krijgt de film trouwens een beoordeling van 8,3/10. Beoordeling movieland: 6/10
Ren MacCormack(rol van Kenny Wormald) verhuist van Boston naar het zuidelijke plaatsje Bomont, waar het een stuk saaier is dan in de grote stad. Nadat er in Bomont een tragisch ongeluk plaatsvond, waarbij vijf jongeren na een avond stappen om het leven kwamen, heeft gemeenteraadslid en dominee Shaw Moore(rol van Dennis Quaid) harde muziek en dansen verboden. Ren trekt zich niets aan van deze regels en tijdens een van de feestjes wordt hij ook nog verliefd op Ariel(rol van Julianne Hough) de dochter van dominee Shaw Moore.
Kerry Washington grijpt vrouwelijke hoofdrol in nieuwe Tarantino.
Kerry Washington gaat de vrouwelijke hoofdrol spelen in Django Unchained, de nieuwe film van Quentin Tarantino. Ze voegt zich bij een cast die onder meer bestaat uit Leonardo DiCaprio, Jamie Foxx en Christoph Waltz.
Kerry Washington
Django Unchained vertelt het verhaal van een Amerikaanse slaaf, Django(rol van Jamie Foxx), die met een Duitse premiejager(rol van Christoph Waltz) op pad gaat om zijn vrouw te bevrijden uit de klauwen van de boosaardige plantage-eigenaar Calvin Candie(rol van Leonardo DiCaprio).
Kerry Washington is onder meer bekend van rollen in films Mother and Child en The Last King of Scotland. Django Unchained moet eind 2012 in de bioscopen verschijnen.
Samuel L. Jackson is meest lucratieve acteur ooit.
Samuel L. Jackson(62) speelde in meer dan honderd films en bracht in zijn loopbaan een totaal van 7,4 miljard dollar op. De acteur uit onder meer 'Pulp Fiction' en 'Goodfellas' had meer succes aan de box office dan Hollywoods zwaargewichten Leonardo DiCaprio, Tom Cruise, Will Smith en Matt Damon.
Samuel L. Jackson
Jackson speelde Mace Windu in de Star Trek-prequels 'Star Wars Episode I: The Phantom Menace', 'Star Wars Episode II: Attack of the Clones', 'Star Wars Episode III: Revenge of the Sith' en 'Star Wars: The Clone Wars', die samen 2,4 miljard opbrachten. 'Jurrasic Park' was goed voor 914 miljoen dollar.
Na de opnames voor de thriller 'The Samaritan', zet Jackson zijn tanden in de verfilming van de stripreeks 'The Avengers', samen met Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo en Chris Hemsworth.
Andy Garcia zoekt naar de waarheid in 'The Truth'.
Andy Garcia en Forest Whitaker zoeken samen naar de waarheid in de actiethriller 'The Truth'. Ook Eva Longoria(Desperate Housewives), Kim Coates(Resident Evil: Afterlife) en Deborah Kara Unger(Silent Hill) zullen in 'The Truth' te zien zijn.
Andy Garcia
Andy Garcia zal een ex-CIA-agent spelen die een nieuwe carrière is begonnen als presentator van een talkshow. Hij wordt ingehuurd door een klokkenluider die bij een bedrijf werkt, dat een bloedbad in een Zuid-Amerikaanse dorpje heeft aangericht. Welke rollen Forest Whitaker en Eva Longoria zullen spelen is nog niet bekend.
De opnames van The Truth beginnen later deze maand in Ontario Canada en de Dominicaanse republiek.
Evan Rachel Wood over haar rol in 'The Ides of March'.
De Amerikaanse actrice Evan Rachel Wood acteert in The Ides of March, die vanaf eerstkomende woensdag te zien is in de bioscopen, naast George Clooney en Ryan Gosling.
Een gesprek met de actrice over de nieuwe politieke thriller, een moeilijke naaktscène met Kate Winslet en haar band met Marilyn Manson.
In 'The Ides of March speelt Evan Rachel Wood (24) de rol van Molly Stearns, een ambitieuze medewerkster van het campagneteam van Democratisch presidentskandidaat Mike Morris(rol van George Clooney, tevens regisseur). Tijdens de intensieve campagne belandt Molly in bed met collega Stephen Myers(rol van Ryan Gosling). Maar in deze film over machtsspelletjes achter de schermen van het politieke bedrijf blijkt ook Molly een geheime agenda te hebben.
Al wil Evan Rachel Wood hierover uiteraard niet al te veel prijsgeven.
Evan Rachel Wood: George Clooney en ik vonden allebei dat Molly doortastend moest zijn, maar niet te manipulatief. Ze heeft een geheim, maar ze is er ook bang voor dat dit de cam- pagne kan schaden. En ze wil Ryans personage Stephen ook geen schade berokkenen.
Over haar tegenspeelster Gosling is Wood vol lof:
Evan Rachel Wood: Ik vind vertrouwen de meest sexy eigenschap die iemand kan hebben. Ryan heeft dat, en dat maakt hem sexy. Hij is de Warren Beatty of James Dean van deze generatie, hij is echt, creatief en getalenteerd. En hij is een gentleman, hij opent deuren voor je, letterlijk!
Philip Seymour Hoffman, Evan Rachel Wood en George Clooney
Evan Rachel Wood wisselt acteren in goed ontvangen films als Thirteen en The Wrestler af met rollen in al even hoog gewaardeerde series als True Blood. In deze vampierserie dook ze aan het eind van seizoen 2 op, als vampierkoningin van Louisiana. Verder was de actrice ook te zien in een andere tv-serie van HBO, Mildred Pierce, die ook op het filmfestival van Venetië werd vertoond. In dit jaren dertig-drama speelt Wood de getalenteerde maar verwende dochter van hardwerkende huismoeder Kate Winslet.
Evan Rachel Wood: Het was de zwaarste rol die ik ooit heb gedaan. Ik speelde een opera- zangeres, dus moest ik piano spelen, aria's zingen, én jaren dertig dialogen uit mijn hoofd leren.
En dan was er ook nog die in de VS veelbesproken naaktscène, waarin moeder Winslet dochter Wood met haar eigen man betrapt. Waarop een confrontatie volgt tussen de geschokte moeder en de poedelnaakte dochter.
Evan Rachel Wood: Ik was doodsbang voor die naaktscène, maar Kate Winslet hielp me er doorheen. Daarnaast hou ik ervan dingen te doen waar ik bang voor ben, dus heb ik het toch gedaan.
Hoe krijg je vat op zo'n rol? Evan Rachel Wood: Dat kan ik niet precies uitleggen. Laten we het erop houden dat ik al een hoop heb meegemaakt. Op een dag zal ik mijn hele verhaal vertellen, maar nu nog niet. Ik heb geen makkelijke tijd gehad, maar nu weet ik beter wat ik wil en vooral wat ik níet wil. Maar meer wil ik er niet over zeggen!
Met een bijna hysterisch lachje hoopt Wood dat het onderwerp hierbij is afgerond. Maar daar neemt de vragensteller geen genoegen mee. Wood licht een tipje van de sluier op:
Evan Rachel Wood: Opgroeien als tiener in Hollywood voor het oog van de cameras is niet makkelijk. Dat levert littekens op, en die heb ik. Maar ik was minder goed op voor- bereid op de duistere kanten van het vak, want ik ben erg beschermd opgevoed. Daarom wilde ik graag van huis weg toen ik 18 werd. Ik heb als kinderacteur snel moeten opgroeien, en had geen tijd voor een wilde periode waar iedere puber recht op heeft. Maar dat heb ik later ingehaald! Tegenwoordig heb ik nog wel lol, maar ik maak het niet meer te gek.
Hoe gek maakte je het dan ooit? Evan Rachel Wood:(kaatst de bal terug) Tja, wat is gek? Een relatie met Marilyn Manson bijvoorbeeld? Zou je dat dan normaal noemen?
Hoe gek zou je dat zelf noemen op een schaal van 1 tot 10? Evan Rachel Wood: Daar heeft mijn moeder wel een antwoord op!
Voor een interview met George Clooney verwijs ik jullie graag door naar moviefacts.