Aston Martin heeft een eigen ontwerpcentrum en het eerste model dat daar is gepresenteerd, is de V12 Vantage RS. Dat is een studiemodel van Astons kleinste met een V12-motor.
De Aston Martin V8 Vantage is het kleinste model uit het programma. Hij levert een vermogen van 385 pk. Dat meer ook mogelijk is wordt bewezen door de V12 Vantage RS. Dat is Aston's kleinste met een twaalfcilinder. Die is gisteren gepresenteerd bij de opening van het eigen ontwerpcentrum in de thuisbasis Gaydon.
Het studiemodel heeft een 6,0-liter V12 aan boord met een vermogen van 600 pk en een maximaal koppel van 690 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in vier seconden en vanuit stilstand naar 160 km/u gebeurt in 8,5 seconden.
Aston Martin-directeur Ulrich Bez belooft dat als er voldoende animo is, er zeker een beperkte serie wordt gebouwd. "Die auto heeft dan een prijskaartje dat het exclusieve karakter van deze auto weerspiegelt." Dat wordt dus sparen, want het moet gek lopen als dit het laatste is wat we over deze auto horen.
Bij de concept car is er alles aan gedaan om het gewicht laag te houden. In totaal legt hij 1.600 kilo op de schaal. Net als bij de DBS zijn de motorkap en achterklep van koolstofvezel. Verder is op de achterklep een uitklapbare spoiler gezet en heeft de auto keramische remschijven. (autoweek.nl)
Een maand geleden heeft Mercedes de Nieuwe C-klasse Sedan gepresenteerd en nu is het tijd voor de Estate versie.
De nieuwe C-klasse Estate (Stationwagon) heeft een kofferruimte van 1500 liter en is voorzien van een automatisch openende kofferdeur. De nieuwe C-klasse Estate is ook 12% zuiniger dan het vorige model en verbruikt nu maar 6 liter per 100 km.
De nieuwe C-klasse Estate zal te koop zijn in drie versies: Classic, Elegance en Avantgarde. Zoals bij de Sedan is elke versie van een andere grille voorzien. Verder kan de stationwagon maximaal 1800 kg vervoeren en is er een optioneel self-levelling suspension systeem.
Het motorengamma bestaat uit twee benzine en twee diesel viercilindermotoren, respectievelijk de C180 en C200 kompressor benzines en de C200 en C220 CDI diesels. Voor wie net wat meer wil zijn er ook nog drie zescilinder benzinemotoren met 204, 231 of 272 pk en een zescilinder C320 CDI dieselmotor met 224 pk.
Subaru heeft de onthulling van de Subaru Forester voor het einde van de maand op de planning staan. De eerste foto's staan al op internet.Subaru heeft de compleet nieuwe Forester klaarstaan. Nog voor het einde van het jaar wordt de auto aan het publiek gepresenteerd.
De nieuwe Forester is er weer eentje in de beste Subaru-traditie. Dat wil zeggen dat het uiterlijk niet meteen de tongen zal losmaken, maar dat alle aandacht is uitgegaan naar de techniek. De nieuwe Forester krijgt een geblazen en een ongeblazen boxermotor, net als zijn voorganger.
In 2008 komt Subaru ook eindelijk met de boxer dieselmotor. Die krijgt als eerste een plekje in de Legacy, maar deze Forester zal daarmee op termijn zeker volgen.
De foto die rondgaat op internet laat een exemplaar zien dat is bedoeld voor de Japanse markt. Hij is 4,56 meter lang, 1,79 meter breed en 1,68 meter hoog. Voor de Europese markt kan dat licht afwijken. Onze huidige Forester is 4,48 meter lang, 1,74 meter breed en 1,59 meter hoog. De nieuweling dijt dus flink uit.
De Franse media weten het zeker: de Peugeot 308 RC Z concept car gaat in productie.
Peugeot heeft eerder dit jaar de 308 RC Z concept car laten zien. Dat is een spectaculaire coupé met vormen die doen denken aan de Audi TT. In Frankrijk schijnt groen licht te zijn gegeven voor de productie van de coupé. Er is voorzien in een assortiment benzine- en dieselmotoren.
Als alles volgens planning verloopt, gaan aan het einde van 2009 de lijnen voor deze 308-variant lopen. Waarschijnlijk gebeurt dat bij het Oostenrijkse Magna, dat eerder deze week al de opdracht voor de bouw van de Mini SUV in de wacht sleepte.
Er is nog geen officieel bericht van Peugeot over de productieplannen van de RC Z. Ook de woordvoerder van de Nederlandse importeur kan het gerucht niet bevestigen. Maar als het waar is, zou de RC Z van harte welkom zijn.
Porsche heeft een spoilerkit ontwikkeld voor zijn 911 Turbo om de wegligging bij erg hoge snelheden te verbeteren.
Door de aanpassingen wordt de lift op de voor- en de achteras verminderd. Het belangrijkste doel was om meer stabiliteit te verkrijgen in de buurt van de topsnelheid. Om dat te bereiken werd vooraan een extra lip onder de neus gemonteerd en staat op de nieuwe motorkap achteraan een vaste en grotere spoiler. Uiteraard zijn al deze onderdelen in koetswerkkleur gespoten. Als leuke bonus krijgt de Turbo met Aerokit 10 pk extra (490 pk).
Er is nog ander nieuws uit de Porsche-stal, want de Duitsers hebben 128 GT3's en GT3's RS moeten terugroepen omdat er problemen zouden zijn met de tractiecontrole en de actieve schokdempers. Geen enkele klant is al geconfronteerd geweest met falende systemen, maar om alle toeval uit te sluiten, heeft Porsche alle GT3's (RS) teruggeroepen voor een controle als ze gebouwd zijn tussen 28 september en 9 november 2007
Audi werkt aan een TT met 2.0 TDI-motor. Amerikaanse media beweren dat er in maart 2008 in Genève een TT TDI met 200 diesel pk´s gepresenteerd wordt.
Bij Audi laten ze er nog niets over los en op de gelekte productplanning waarover we gisteren berichtten stond -ie nog niet, toch doen de geruchten over een TT met dieselmotor al langer de ronde. Nu de nieuwe generatie TDI´s met commonrailtechniek klaar is, lijkt het moment eraan te komen. In het voorjaar van 2008 komt de 170 pk versie van de 2.0 TDI commonrail, een Amerikaanse website beweert dat er voor de TT een 200 pk sterke versie van deze motor komt. De TT TDI schittert waarschijnlijk naast de TTS met 270 pk 2.0 TFSI op de Salon van Genève. Iets wat steeds aannemelijker wordt nu er ook al in het Hoge Noorden van Europa test-TT´s gesignaleerd zijn met stickers op het dashboard waarop staat´achtung dieselfahrzeug´.
Wile E. Coyote en de 'Beep Beep' Road Runner (Looney Tunes 1948)
Peugeot presenteert tijdens de Bologna Motor Show op zijn zachtst gezegd een opvallende concept car. Met een knipoogje naar de 'road runner' van Chuck Jones uit de Looney Tunes tekenfimpjes. De Beep Beep is een sportieve versie van de in februari te verwachten Peugeot Bipper.
De Peugeot Bipper Concept Van is sterk geïnspireerd op de Peugeot 908 HDi FAP, het racemonster dat vorig jaar winnaar werd van het Le Mans Series kampioenschap. De Bipper Concept Van heeft net als de 908 HDi zwarte, witte en rode strepen over de lengte van de auto lopen. De cijfers 7 en 8 aan de zijkanten van de ramen refereren naar de deelnemende auto's op het Le Mans Series kampioenschap.
De Peugeot Bipper Van heeft een 1.4 HDi motor met 70pk bij 1750 tpm. Het maximale koppel bedraagt 160 Nm. Hij heeft tevens grotere remmen en 18 inch wielen.
Eerder dit jaar presenteerden PSA en Fiat het drietal nieuwe bedrijfswagens genaamd Peugeot Bipper, Citroen Nemo en Fiat Fiorino. Zopas toonde Peugeot ook al de 'ludospace' versie van de bestelwagen, de Bipper Tepee. Van de twee zustermodellen komen ook personenversies op de markt.
Dacia brengt volgend jaar in Europa en Noord-Afrika de vijfdeurs Sandero op de markt. Daarvoor wordt niet uitgeweken naar andere productieplekken. Hij wordt gewoon Roemenië gebouwd. Dat heeft Renault bevestigd. Eerder werd gedacht dat die auto in Brazilië of Zuid-Afrika werd gebouwd. Daar rolt de auto als Renault Sandero van de band.
In Brazilië start de verkoop van het nieuwe model in december. Argentinië volgt in februari 2008. In dat jaar start ook de productie van de Sandero met het Dacia-logo op de grille in het Roemeense Pitesti. Daar wordt nu al de Logan MCV geproduceerd. De vierdeurs Logan wordt in Marokko gebouwd. Het is vrij simpel om er de Sandero op de Dacia-productielijn te zetten, want hij is voor een groot deel gebaseerd op de Logan.
In 2009 start de productie van de Renault Sandero in Zuid-Afrika. Die wordt daar voor dat continent geproduceerd. Waarschijnlijk wordt de productie van het model daarna nog op andere plekken ondergebracht.