Bij de lancering van de Laguna berline werd al aangekondigd dat de breakversie, de Grandtour, niet lang op zich zou laten wachten. Vandaag zien we dat deze versie een stuk groter is dan zijn voorganger en even fluisterzacht is dan zijn berlinebroertje. Kortom: een dikke reiswagen is geboren.
Vandaag is het de beurt aan de derde generatie Laguna en bij elke modelwissel werd het aandeel breaks belangrijker. Van de eerste Laguna werd amper een kwart breaks verkocht. Vanaf de tweede generatie koos bijna de helft voor de Grandtourversie. Bij het nieuwe model hoopt men 60% van de klanten voor de gemiddeld 1.000 euro duurdere Grandtour te winnen.
Voor dat geld krijg je niet alleen een grotere koffer, maar elke Grandtour is sowieso uitgerust met dak-rails, een manuele airco en een ESP, elektronisch stabiliteitsprogramma. Leasingklanten worden overigens iets beter bediend dan de particuliere Renaultrijder. Voor de leasewereld voorziet de Franse constructeur immers vier jaar garantie, terwijl de gewone consument al na drie jaar de eventuele rekeningen uit eigen zak mag betalen. Deze extra garantie past in het plan om Renault in de top drie van de meest betrouwbare merken te brengen. Dieselwagens met roetfilter zijn te herkennen aan de dubbele uitlaat. Die roetfilter is overigens pas vanaf de 150 pk krachtige dCi-diesel standaard
In alle stilte Qua design lijkt de Grandtour beter in evenwicht dan de berline. De daklijn loopt een beetje schuin af naar achteren en elke versie is voorzien van dakrails. De achterruit staat niet verticaal. Dat oogt een beetje dynamischer maar het beperkt de kofferruimte een tikje. Met 508 liter bagageruimte heeft de nieuwe break 30 liter meer dan zijn voorganger. Wie de achterstoelen plat legt, vergroot het volume tot 1.593 liter.
Het neerklappen van de achterbank gaat kinderlijk eenvoudig door een druk op de Easybreakknoppen op de zijwand van de koffer. Met neergeklapte achterbank krijg je een vlakke laadvloer met een lengte van net twee meter. Tot slot biedt Renault ook nog een erg handig afdekscherm voor de bagage. Het rolscherm zit in een balk gevat die kan worden opgeborgen onder de laadvloer wanneer je met neergeklapte achterbank rijdt. Enkele haakjes voor draagtassen ronden de kofferaccessoires af. Een apart scharnierende ruit in de achterklep is optioneel (400 euro).
Qua rijgedrag merk je nauwelijks verschil met de berlineversie van de Laguna. Ook hier kunnen we spreken van een supercomfortabele wagen waarbij de grootste comfortfactor ongetwijfeld de stilte in het interieur is. Verder geniet je binnenin van een naadloze afwerking en degelijk aanvoelende materialen. Alle bedieningen zitten zeer ergonomisch opgesteld. De besturing voelt erg licht aan, maar de wagen reageert precies op de input van de bestuurder. De versnellingsbak mocht iets nauwkeuriger zijn.
Microdiesel De Laguna rekent voornamelijk op dieselmotoren. Voor de volledigheid bestaat er nog een tweeliterbenzineversie, maar meer dan 90% van de Lagunarijders zal dieselen. De constructeur voorziet hier een erg interessante instapper. De anderhalve liter grote dCi-motor is 110 pk sterk en levert een ijverige 240 Nm vanaf 2.000 omwentelingen. Het voordeel van deze motor is zijn fiscaal gunstige prijskaartje en zijn lage CO2-emissie (133 gram per kilometer). Volgens de constructeur neemt hij genoegen met 5 liter diesel maar in beladen toestand kan dat gemiddeld gemakkelijk tot 7 liter oplopen.
Met deze motor is de Laguna verre van een sprinter, maar "he does the job". De motor moet iets hoger in de toeren klimmen om vooruit te komen, maar op keper beschouwd, is dit anno 2008 dé meest rationele keuze. Het is overigens ook de enige dieselversie van de Grandtour die in de Authentique basisversie onder de kaap van 25.000 euro blijft (24.600 euro).
Naast de kleine 1.5 diesel voorziet Renault de 2.0 dCI die 130, 150 of 175 pk sterk kan zijn. De Laguna Grandtour staat vanaf januari in de toonzalen en hij maakt zijn debuut op het Salon van Brussel. (gv) TECHNISCHE FICHE
Lengte: 4.803 mm Breedte: 1.811 mm Hoogte: 1.445 mm Wielbasis: 2.756 mm Deuren/zitplaatsen: 5/5 Koffervolume: 508 - 1.593 liter Brandstoftank: 66 liter Leeggewicht: 1.482 kg