Verleden week 'lekten' de eerste beelden van Land Rovers spectaculaire concept van een '4x4 coupé', maar het is BMW die zich met de X6 de geestelijke vader van het totaal nieuwe segment mag noemen. Hier is hij dan in z'n definitieve productieversie. Een design overigens van de jonge Belgische ontwerper Pierre Leclercq, die ook al de laatste X5 tekende.
BMW heeft er trouwens een ander letterwoord voor: SAC of Sports Activity Coupé. Zoals de benaming X6 laat vermoeden is het een soort kruising tussen de sportieve 6-reeks coupé en de vierwielaangedreven X-reeks. Hij wordt dan ook de meest sportieve van de X-reeks.
Dynamic Performance Control De X6 erft uiteraard de intelligente permanente vierwielaandrijving, het 'xDrive systeem' van de andere X-broeders, maar voegt daar als primeur 'Dynamic Performance Control' aan toe. Het eerste systeem verdeelt de kracht van de motor tussen de voor- en de achterwielen, het tweede doet dat ook nog tussen de achterwielen onderling. Het resultaat zou een sublieme stabiliserende werking moeten zijn wanneer de auto uit de bocht dreigt te gaan of bij plotse remmanoeuvres.
De BMW X6 is een vierdeurs coupé die hoog op z'n wielen staat als een 4x4, maar toch een lage daklijn houdt. Toch blijft er veel ruimte binnenin voor vier personen in luxueuze individuele zetels. En er kan nog indrukwekkend veel bagage mee: 570 liter met alle zetels in gebruik, tot 1.450 liter met de achterzetels weggeklapt.
Luxe en sportiviteit halen de boventoon in het interieur. Dat merk je bijvoorbeeld aan de standaard schakellepels aan het stuur om de zestrapsautomaat te bedienen, maar ook aan alle mogelijke comfortitems zoals elektrische zetels met ingebouwde ventilatie, airco met vier zones en DVD-installatie achterin.
Twee benzines, twee diesels Dat deze X6 niet onmiddellijk een 'goedkoop instapmodelletje' wordt is ook te merken aan de krachtige motoren. Goedkoopste model aan 57.750 euro is de xDrive30d zescilinder diesel van 235 pk. Topsnelheid is 210 km per uur en het gemiddeld verbruik (op papier) 8,2 liter per 100 km. Met een CO2 uitstoot van 220 gram per km zit hij ongeveer op dezelfde lijn als een Audi A6 3.0 TDI Quattro of een Ford Mondeo Clipper met 2.0 liter benzinemotor en automaat.
Maar er zijn ook krachtigere motoren met de 35d diesel (286 pk - 65.350 euro), de 35i benzine Twin Turbo (306 pk - 58.900 euro) en de nieuwe topmotor, de 50i V8 benzine met Twin Turbo (407 pk). Die laatste is nog niet geprijsd. Wat we wel al weten is dat hij genoeg heeft aan 5,4 seconden voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u. en elektronisch begrensd is op 250 km/u. Het verbruik schommelt rond de 12,5 liter en de daarmee onvermijdelijk verbonden CO2-uitstoot zit aan 299 g/km.
De X6 staat vanaf 31 mei officieel bij ons in de showrooms. Z'n werelddebuut maakt hij half januari in Detroit. Bij ons zal de voorloper ervan, de X6 Hybrid concept te zien zijn op het autosalon van Brussel.