Audi werkt aan een TT met 2.0 TDI-motor. Amerikaanse media beweren dat er in maart 2008 in Genève een TT TDI met 200 diesel pk´s gepresenteerd wordt.
Bij Audi laten ze er nog niets over los en op de gelekte productplanning waarover we gisteren berichtten stond -ie nog niet, toch doen de geruchten over een TT met dieselmotor al langer de ronde. Nu de nieuwe generatie TDI´s met commonrailtechniek klaar is, lijkt het moment eraan te komen. In het voorjaar van 2008 komt de 170 pk versie van de 2.0 TDI commonrail, een Amerikaanse website beweert dat er voor de TT een 200 pk sterke versie van deze motor komt. De TT TDI schittert waarschijnlijk naast de TTS met 270 pk 2.0 TFSI op de Salon van Genève. Iets wat steeds aannemelijker wordt nu er ook al in het Hoge Noorden van Europa test-TT´s gesignaleerd zijn met stickers op het dashboard waarop staat´achtung dieselfahrzeug´.
Wile E. Coyote en de 'Beep Beep' Road Runner (Looney Tunes 1948)
Peugeot presenteert tijdens de Bologna Motor Show op zijn zachtst gezegd een opvallende concept car. Met een knipoogje naar de 'road runner' van Chuck Jones uit de Looney Tunes tekenfimpjes. De Beep Beep is een sportieve versie van de in februari te verwachten Peugeot Bipper.
De Peugeot Bipper Concept Van is sterk geïnspireerd op de Peugeot 908 HDi FAP, het racemonster dat vorig jaar winnaar werd van het Le Mans Series kampioenschap. De Bipper Concept Van heeft net als de 908 HDi zwarte, witte en rode strepen over de lengte van de auto lopen. De cijfers 7 en 8 aan de zijkanten van de ramen refereren naar de deelnemende auto's op het Le Mans Series kampioenschap.
De Peugeot Bipper Van heeft een 1.4 HDi motor met 70pk bij 1750 tpm. Het maximale koppel bedraagt 160 Nm. Hij heeft tevens grotere remmen en 18 inch wielen.
Eerder dit jaar presenteerden PSA en Fiat het drietal nieuwe bedrijfswagens genaamd Peugeot Bipper, Citroen Nemo en Fiat Fiorino. Zopas toonde Peugeot ook al de 'ludospace' versie van de bestelwagen, de Bipper Tepee. Van de twee zustermodellen komen ook personenversies op de markt.
Dacia brengt volgend jaar in Europa en Noord-Afrika de vijfdeurs Sandero op de markt. Daarvoor wordt niet uitgeweken naar andere productieplekken. Hij wordt gewoon Roemenië gebouwd. Dat heeft Renault bevestigd. Eerder werd gedacht dat die auto in Brazilië of Zuid-Afrika werd gebouwd. Daar rolt de auto als Renault Sandero van de band.
In Brazilië start de verkoop van het nieuwe model in december. Argentinië volgt in februari 2008. In dat jaar start ook de productie van de Sandero met het Dacia-logo op de grille in het Roemeense Pitesti. Daar wordt nu al de Logan MCV geproduceerd. De vierdeurs Logan wordt in Marokko gebouwd. Het is vrij simpel om er de Sandero op de Dacia-productielijn te zetten, want hij is voor een groot deel gebaseerd op de Logan.
In 2009 start de productie van de Renault Sandero in Zuid-Afrika. Die wordt daar voor dat continent geproduceerd. Waarschijnlijk wordt de productie van het model daarna nog op andere plekken ondergebracht.
Terwijl de dagen nog somber, koud en nat zijn en er stormweer in de lucht hangt, presenteert Audi doodleuk de zomerse A3 cabriolet. Die staat in april van het volgende jaar bij de dealers hopelijk precies op tijd voor het warme weer.
Audi start in het Hongaarse Györ met de productie van de A3 cabriolet. Die moet de BMW 1-serie cabrio gaan beconcurreren. Beide Duitsers breken met de coupé-cabriolet-mode. Ze hebben gewoon een stoffen kap.
Volgens Audi zijn daar goede redenen voor. In de eerste plaats om de verhoudingen harmonieus te houden. Veel coupé-cabriolets met metalen vouwdak hebben noodgedwongen een overmaatse 'kont' om het dak weggeborgen te krijgen. En stoffen vouwkap vraagt veel minder ruimte om op te bergen en zit netjes tussen de ruggen van de achterzetels en de koffer in.
Slechts één decibel méér Op die manier blijft er zowel met het dak open als dicht, evenveel bagageruimte: 260 liter. De rugleuningen van de achterbank kunnen bij deze cabrio ook naar voren klappen, waardoor je langere stukken (tot 1,5 meter) kan laden. Het totale bagagevolume is dan maximaal 674 liter. Audi heeft voor de A3 een cabrioletkap ontwikkeld die in negen seconden opent of sluit.
Er is keuze uit een semi-automatisch of volautomatisch vouwdak. Open of dichtvouwen kan bij snelheden tot 30 km/u. Bij de volautomatische kap is een extra isolerende laag voorzien tussen de binnen- en buitenstof. Volgens Audi zou daarmee bij 140 km/u. maar één decibel meer geluid wordt gemeten dan bij een A3 met metalen dak. De cabriokap is in drie verschillende kleuren leverbaar. Voor de carrosserie is er keuze uit vijftien verschillende tinten. Twee diesels De A3 cabriolet wordt leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. De instapdiesel is de 1,9-liter TDI van 105 pk die een verbruik heeft van 5,1 liter per 100 km. De sterkste diesel is de nieuwe 2,0-liter met 140 pk. Die heeft volgens Audi een verbruik van 5,3 liter. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 9,9 seconden en de topsnelheid is 204 km/u. De 1.9 diesel heeft een manuele vijfbak, de tweeliter naar keuze een manuele zesbak of S-tronic met dubbele (automatische) koppeling en schakelpeddels aan het stuur. De benzinemotoren zijn de 1,8-liter TSFI met 160 pk en de 2,0-liter TFSI met 200 pk. De eerste verbruikt zo'n 7,3 liter, de tweede zit daar dichtbij met 7,6 liter. Een manuele zesbak is standaard, de S-tronic een optie. Nog een optie is de sportophanging, waarbij het koetswerk 15 mm verlaagd is. Van de Audi dochter Quattro GmbH komt een S-line uitvoering met extra sportpakket voor de body. Maar de quattro vierwielaandrijving is er niet bij.
thema milieu 'Milieu' wordt het hoofdthema van het autosalon dat van 17 tot en met 27 januari 2008 in Brussel georganiseerd wordt. "Het is voor de hand liggend én een noodzaak", zegt Pierre Alain De Smedt, commissaris-generaal van het salon en voorzitter van Febiac. "De auto is immers verantwoordelijk voor tien procent van de CO2-uitstoot wereldwijd", voegt hij eraan toe.
Elke bestuurder draagt verantwoordelijkheid Febiac wil daarom met het proefproject "Ik rijd e-positief" aantonen dat elke chauffeur zelf een belangrijke bijdrage kan leveren om het brandstofverbruik en dus de uitstoot van CO2 van zijn voertuig te verminderen. De automobielfederatie en haar partner DrivOlution bundelen tien haalbare tips, waarmee bestuurders acht procent minder brandstof kunnen verbruiken.
Alternatieve brandstoffen Op de tentoonstelling "Powered by nature" wordt objectieve informatie verschaft over alternatieve brandstoffen en milieuvriendelijke technologieën. De bezoekers van het salon kunnen er zelf ontdekken waar de technologie voor staat en op welke manier ze een bijdrage levert aan een schoner milieu.
Recyclage Verder wil Febelauto, dat in 1999 opgericht werd als beheersorganisme van afgedankte voertuigen in België, tonen hoe autowrakken verwerkt en gerecycleerd worden. Vorig jaar alleen al werden volgens Febelauto 131.000 wagens milieuvriendelijk verwerkt, wat elke dag 393.000 kilogram metalen oplevert, die opnieuw als grondstof in de staalindustrie dienen.
Volgens Febiac kan autofiscaliteit een doeltreffend instrument zijn om het Belgische autopark zuiniger en schoner te maken. Een studie van de federatie toont aan dat met een doordachte autofiscaliteit, CO2-besparingen van 11 tot 17 procent mogelijk zijn bij nieuwe auto's, wat jaarlijks leidt tot 1 à 2 procent minder CO2-uitstoot door het autopark.
Europese positie Het salon brengt de Citroën C5 als wereldprimeur, naast de nodige (Europese) premières. Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van Febiac, legt de nadruk op de Europese positie van de European Motor Show Brussels. "Dat is de positie die we willen en een troef die we moeten uitspelen", aldus Bontemps, die ook te kennen geeft dat België "de trein aan het missen is" op het gebied van alternatieve brandstoffen. Een andere uitdaging is volgens hem gelinkt aan de verkeersinfrastructuur.
Paleizen Paleis 1 staat dit jaar in het teken van accessoires en info, Paleizen 2 tot en met 10 worden besteed aan de auto en Paleizen 11 en 12 aan de moto. De European Motor Show Brussels 2008 is open voor het publiek van donderdag 17 tot en met zondag 27 januari, op weekdagen van 10.00 uur tot 20.00 uur en tijdens de weekends van 10.00 uur tot 18.30 uur. Er zijn avondopeningen voorzien (tot 22.00 uur) op vrijdag 18, maandag 21 en donderdag 24 januari.
Een ticket kost 12,5 euro en kinderen jonger dan zes jaar krijgen gratis toegang. Kinderen tussen zes en twaalf jaar betalen 6,25 euro. Een groepskaart voor tien personen kost 62,5 euro, maar is niet geldig tijdens de weekends. Meer informatie op www.autosalon.be. (belga/edp)
De kleine Zweedse sportautobouwer Koenigsegg komt met twee gelimiteerde modellen. De eerste is de CCX Edition en de CCXR. De eerst heeft net als de normale CCX een vermogen van 888 pk maar is voorzien van een stevigere demping, een rolkooi een nieuwe afstemming van de dempers en een verlaagd chassis. De tweede heeft 1.018 pk en loopt op bio-ethanol.
Met z'n aangepaste dempers en rolkooi is de CCX Edition beter geschikt voor circuitgebruik. Uiterlijk is hij herkenbaar aan zijn kale koolstofvezel carrosserie, grote verstelbare achterspoiler, splitter aan de voorkant en speciale wielen. In het interieur zijn op de kleur aangepaste lederen matten, Edition-instaplijsten, een speciaal instrumentencluster en een voor de Edition opnieuw ingerichte middenconsole. Van de CCX Edition worden veertien exemplaren gebouwd.
De Koenigsegg CCXR is gebouwd volgens het zelfde recept. Maar dan loopt hij op bio-ethanol, in Zweden een geaccepteerde brandstof. Koenigsegg gaat er zes bouwen. Bijkomend voordeel van deze milieuvriendelijke brandstof is dat het vermogen omhoog gaat. Bij de CCXR levert de 5,0-liter V8 maar liefst 1.018 pk en een maximaal koppel van 1.060 Nm.
417 kilometer per uur Daarmee vliegt hij net als zijn benzine-broeder in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Vanuit stilstand naar 200 km/u gaat in 13,7 seconden. De topsnelheid ligt volgens de fabrikant op meer dan 417 km/u; terwijl voor de benzineversie meer dan 400 km/u wordt opgegeven.
Daarmee is bio-sportauto sneller dan de Bugatti Veyron. Helaas zorgt bio-ethanol er ook voor dat het brandstofverbruik omhoog gaat. Koenigsegg geeft voor de CCXR een consumptie op van 22 liter per 100 km. In maart 2008 zijn de Koenigseggs te zien op het Autosalon van Genève. Dan start ook meteen de levering. De auto kost zo'n 1.575.000 euro, zonder BTW.
De kleine Zweedse sportautobouwer Koenigsegg komt met twee gelimiteerde modellen. De eerste is de CCX Edition en de CCXR. De eerst heeft net als de normale CCX een vermogen van 888 pk maar is voorzien van een stevigere demping, een rolkooi een nieuwe afstemming van de dempers en een verlaagd chassis. De tweede heeft 1.018 pk en loopt op bio-ethanol.
Met z'n aangepaste dempers en rolkooi is de CCX Edition beter geschikt voor circuitgebruik. Uiterlijk is hij herkenbaar aan zijn kale koolstofvezel carrosserie, grote verstelbare achterspoiler, splitter aan de voorkant en speciale wielen. In het interieur zijn op de kleur aangepaste lederen matten, Edition-instaplijsten, een speciaal instrumentencluster en een voor de Edition opnieuw ingerichte middenconsole. Van de CCX Edition worden veertien exemplaren gebouwd.
De Koenigsegg CCXR is gebouwd volgens het zelfde recept. Maar dan loopt hij op bio-ethanol, in Zweden een geaccepteerde brandstof. Koenigsegg gaat er zes bouwen. Bijkomend voordeel van deze milieuvriendelijke brandstof is dat het vermogen omhoog gaat. Bij de CCXR levert de 5,0-liter V8 maar liefst 1.018 pk en een maximaal koppel van 1.060 Nm.
417 kilometer per uur Daarmee vliegt hij net als zijn benzine-broeder in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Vanuit stilstand naar 200 km/u gaat in 13,7 seconden. De topsnelheid ligt volgens de fabrikant op meer dan 417 km/u; terwijl voor de benzineversie meer dan 400 km/u wordt opgegeven.
Daarmee is bio-sportauto sneller dan de Bugatti Veyron. Helaas zorgt bio-ethanol er ook voor dat het brandstofverbruik omhoog gaat. Koenigsegg geeft voor de CCXR een consumptie op van 22 liter per 100 km. In maart 2008 zijn de Koenigseggs te zien op het Autosalon van Genève. Dan start ook meteen de levering. De auto kost zo'n 1.575.000 euro, zonder BTW.
Het was al maanden publiek geheim, maar nu heeft Opel het zelf gezegd: de nieuwe Vectra heet Insignia. In juli 2008 debuteert de auto op de London Motor Show.
De auto wordt gebouwd bij het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim. De lijnen van de Insignia zijn gebaseerd op de GTC Concept, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Insignia is door Opel eerder gebruikt als naam voor een concept car in 2003. Van dit grote model werd aangenomen dat hij de opvolger moest zijn van de Omega. Maar dat is er nooit van gekomen.
De stamboom van de Insignia start in 1970 met de komst van de Ascona. Daarvan werden drie generaties gebouwd en 4,4 miljoen stuks geproduceerd. In 1988 is de Ascona afgelost door de Vectra. Daarvan zijn eveneens drie generaties gebouwd en de teller staat tot nu toe op 5,5 geproduceerde exemplaren.
Hij komt niet voor 2012, maar de geruchtenmolen over de opvolger van de Ferrari Enzo draait op volle toeren. Ferrari houdt opties voor een V12 en een V8 met twee turbos open.
Ferrari-woordvoerder Roberto Fedeli heeft bevestigd dat wordt gewerkt aan een opvolger van de Enzo. We zijn bezig te bekijken of die het best tot zijn recht komt met een V12 of een V8 met twee turbos. Ferrari benadrukt dat het merk niet meedoet aan de pk-oorlog. Wanneer wordt gekozen voor een biturbo V8 is de nieuwe super-Ferrari de spirituele opvolger van de F40. Dat was in de jaren 80 de laatste Ferrari met zon motor.
Het is voor ons geen kwestie van veel pks. We proberen te werken aan een pk-gewichts-curve zoals de Enzo die heeft, maar dan met meer pks en een lager gewicht. Tot nu toe ziet het er naar uit dat een V8 daarvoor de beste oplossing is. Maar die motor moet dan helemaal nieuw worden ontwikkeld, vertelt Fedeli aan de Amerikaanse pers.
Op het moment worden tests gedaan met zowel de V8 als de V12. In de FXX circuitauto zitten al sommige innovaties van de nieuwe super-Ferrari verpakt. Over anderhalf jaar start de definitieve ontwikkeling van het nieuwe model. Dan moeten we onze beslissing maken.
In 2007 komt de nieuwe Oka met een veel modernere vormgeving. De voorzijde doet zelfs denken aan de nieuwe Fiat Panda. Concurrenten zijn de Daihatsu Cuore 3-deurs en de Fiat 600.
Lada Carat
De de Lada Carat is een auto die met een lengte van 3.50 meter van het formaat Suzuki Wagon R+ en de Opel Agila is.
Lada Classic
De Lada Classic is een stationwagon, ongeveer in de klasse van de Lada Siluet. Wie weet, komt er wel een Siluet stationcar. Het design is geïnspireerd op de oude Lada stationcars.
Lada Siluet (2116)
De moderne Lada Siluet, die aan de Suzuki Liana sedan en de Chevrolet Nubira doet denken, zal waarschijnlijk in 2007 op de Russische markt komen. Dit model verkeert echter nog in conceptstadium.
Lada Project C
De Lada Project C is een moderne sedan, die lijkt op de Siluet. De auto is zeer veilig en Lada is geholpen door het botsinstituut EuroNCAP.
Lada Roadster
De Lada Roadster is een cabriolet die het imago van Lada wat omhoog zou kunnen brengen. Deze auto heeft een klapdak à la Peugeot 206CC, de Opel Tigra TwinTop, de Nissan Micra C+C en de Mitsubishi Colt CC. De auto is uitgerust met de bekende 1.6 16V benzinemotor uit de Lada 110-serie en de Lada Kalina.
Alfa Romeo richt op de Bologna Motor Show de schijnwerpers maar weer eens op de 147. Op de stand prijkt de speciale Ducati Corse editie van het huidige instapmodel van het gamma, een eerbetoon aan de MotoGP-successen van het Italiaanse motorfietsenmerk dit jaar.
Onder de kap vinden we belangrijkste nieuws: een nieuwe 1.9 JTDM-diesel met 170 pk. De extra pks worden beteugeld door Alfa Romeos eigen Q2-systeem. De auto sprint in 8,0 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid ligt op 215 kilometer per uur.
De Ducati Corse staat op speciaal 18 inch lichtmetaal en zal in drie kleurvarianten te verkrijgen zijn. Climate control en een Bose audiosysteem met subwoofer behoren tot de standaarduitrusting. De auto komt op de markt in Italië en een aantal andere Europese markten, waaronder België. Hij zal op het autosalon van Brussel z'n première beleven.