Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • 2025 - MSA Affiche Spoor 0 rijdag 30 augustus 2025
  • 2024 Koploper Saint Hilaire
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Washes wat?
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.
  • Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
  • Klein schaduwstation afwerken :

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    22-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECOS 2 update uitgevoerd.

    De Ecos heeft nu enkele wijzigingen software matig ondergaan de laatste twee jaar.
    De fabrikant ESU brengt dan ook haar gebruikers hiervan op de hoogte via haar website.
    Aangezien er een update was deze zomer namelijk de 3-3-1.
    Je registeert je op hun website en krijgt hiervan een bevestiging dat je account aangemaakt is.
    Dan pas kan je downloaden.
    Alle verliep zoals aangegeven, haal dus wel de batterijen eruit tijdens de update en laat alles zijn gang gaan.
    De nieuwste versie stond erop in een kleine 5 minuten.

    Enkele shots:






    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ESU ECOS 2 aansluiten.
    Thuisbaan:

    CROSSOVER KABEL en SYNCHRONISATIE PROBLEMEN.

    De ESU ECOS 50200 is pas nieuw en het had wat uit te voeten om alles weer af te stemmen zoals met de Märklin Central Station 1.
    De lijst met treinen kom gerecupereerd worden vanuit Koploper.
    ( Freeware programma van Paul Haagsma).

    Vooral de eerste synchronisatie was niet goed verlopen. Dit was te wijten aan een slechte cross-over cable. Mijn eerste cross-over kabel had ik meegegeven met de koper van mijn Märklin Central Station 1.
    (een cross-over kabel is een utp kabel die verbinding mogelijk maakt tussen twee PC's)

    Blijkbaar had ik twee aders niet in de juiste volgorde geplaatst in de RJ45 connector. Daardoorwas er wel verbinding, de lampjes op mijn netwerk kaart knipperden en de lampjes op de Ecos knipperden ook.  Echter geen goede verbinding.

    Na de cross over hersteld te  hebben, was alles zoals het hoorde. Je kan dit snel testen door in je internet balk je IP-adres van je Eocs in te vullen.
    Bijvoorbeeld : je Ip -adres op je Ecos is 198.100.1.2
    Je tikt dan in je internetbrowser dit adres is en druk op Enter. Je krijgt dan een Duits startscherm van ESU. Hier in staan verscheidene zaken vermeld. Zo weet je zeker dat je dan dit IP-adres kan gebruiken in je treinen programma. In mijn geval is dit Koploper.

    Dus even kort herhalen
    - in je PC is je IP adres : 198.100.1.1
    - in je Ecos / CS is je IP adres : 198.100.1.2
    - in je Koploper is je IP adres : 198.100.1.2
    DHCP nergens in schakelen, dus niet je PC en niet op je centrale (ECOS-CS1)


    WISSELDECODERS WERKEN NIET : oorzaak gevonden.

    De laatste dagen alle bezetmelders getest in de nieuwe ECOS 2 centrale. Na enkele dagen gespeeld te hebben met mogelijkheden was het tijd om de Viesmann 5211 wisseldecoders te programmeren in de ECOS 2. Programmatie verloopt zoals bij Märklin.
    Maar, ... ze werken niet. Dan een K83 decoder van Märklin los genomen en aangesloten op de baan spanning. Dus de bruine draad op de bruine klem en de rode op de rode. Adres ingesteld op de Märklin K83 op groep 1-4. Een nieuwe wissel van Märklin aangesloten en dan testen.   Dit werkt ook niet.
    De ESU handleiding dan maar afgedrukt in het Nederlands op de website van ESU invoerder. Tijdens het doorbladeren viel me plots iets op.
    Namelijk dat de B en O baanspannings klemmen juist aangesloten moeten zijn op de baan en Viesmann wisseldecoders.
    RARA, draden waren verkeerd aangesloten.
    De B staat namelijk voor Baanspanning dus de plus.
    De O staat voor de massa.
    Hoe het niet moet ...

    JUISTE AANSLUITING


    Spelen maar met de wissels ...





    17-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aansluiting compleet van extra opstelsporen.
    Thuisbaan.

    Opstelsporen : oude situatie : hier zie je enkele zaken die nu gewijzigd zijn. De 4 opstelsporen werden uitgebreid naar 7. Dit om losse lokomotieven ook een slaapplaats te kunnen geven.
    Bemerk het ijkspoor dat volledig los ligt van de baan en de rijrichting.


    Opstelsporen : gewijzigde situatie : uitbreiding van de opstelsporen, wijziging van rijrichting is hier ook al een feit.  Het ijkspoor werd verwijderd, grootste reden was de plaats dat het in beslag nam. Hierdoor kwam dus extra plaats vrij voor een extra lang opstel - doorrij spoor.
    Er wordt nog getwijfeld over de wisselcombinatie van de wissels bij de vraagtekens ?????


    Bezetmelders : duidelijke foto van hoe de ganse baan opgebouwd is betreffende de bezetmelders. Het rode gedeelte kan dus fungeren als inrijmelder als stopmelder. De baan is dus klaar om in twee richtingen bereden te worden.


    Kast met wisseldecoders : het kastje met de wisseldecoders is ook klaar voor verdere aanvulling van wisseldecoders. Het werd perfect opgebouwd tussen twee poten. Een deurtje maakt het geheel af.
    Gesloten

    Open ( bemerk de Viesmann wisseldecoders)


    Schaduw station verlichting : update. : er werd geopteerd op een bord te maken om de vier balasten op te monteren. Dit  om het esthetisch proper te houden maar vooral om het 230v spanning gedeelte weg te houden van alles wat zwakstroom is.


    31-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe lees je deze BLOG?


    De blog lees je dus aflopend naar beneden en dus terug gaan in de geschiedenis.

    Het bovenste van de tekst en foto's is altijd het laatste nieuws...

    dus hoe meer je naar beneden scrolt hoe ouder de informatie.


    Succes, Steven.


    29-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Modelspoorclub Pacific te Wervik ( West-Vlaanderen) maken van testbaan voor 3-rail voor FEBELRAIL.

    CLUBBAAN.

    Onze vereniging : " Modelspoorclub Pacific " kreeg de vraag om een Ho-testbaan te voorzien voor Ho-wisselstroom materiaal en Ho-gelijkstroommateriaal. Dit om het nieuwe materiaal 2010 - 2011 te testen en te quoteren...
    Aangezien niemand in de vereniging enig materiaal bezit van Ho-wisselstroom gerief, werd dan geopteerd om zelf een klein plezant baantje te maken.
     Eénvoudig in opbouw en toch later mogelijkheid tot verdere uitbouw.

    Er werd geprobeerd om zoveel mogelijk wisselmateriaal in het geheel in te bouwen, kwestie om alles te kunnen testen.

    De opbouw van de vier modules
    * Groote 170cm op 80 cm.
    * Märklin C-rail voor wisselstroomgedeelte.
    * Piko A-rail voor gelijkstroomgedeelte.
    * Besturing : ESU 50200.
    * Baanhoogte : circa 115cm.
    * keuze Wisselstroom of gelijkstroom via centrale.
    * Hout : multiplex : 8 mm.
    * Open raam bouwwijze.
    * Gewicht per module : later te melden.

    Voorbereiding van de tussendragers, 32 st. in het totaal. ( grootte:  7,5cm op 80cm )

    Onze Matias aan de slag met hout en spanschroef ( altijd een belevenis ... )

    Meet en pas werk ( caponordtraveller himself )

    Na een dagje assembleren ... ( bedankt M ! )

    Eerste sporen uit triplex

    Tijdens de werk avond op onze Modelspoor vereniging Pacific werden de vier modules definitief afgewerkt met de nodige onderlinge verbindingen.
    Alle onderlingen latjes van het geheel zijn gelijmd en genageld. De spanschroeven deze hun werk om alles een tijdje te laten opspannen.

    Op de kopse kanten werd gewerkt met multiplex van 18mm en onderling verbonden met boutjes van M8 op 50mm.
    De zijkanten werden aan elkaar gezet met M8 op 25mm. Nog een geluk hadden we dit materiaal liggen en moest hiervoor enkel de rondellen aangekocht worden. De maat van deze is M8*30mm dus een gat voor een M8 bout en een diameter van 30mm.

    Een eerste beeld van de kader op hoogte. Hoogte is hier nog niet bepaald.

    Een overzichtsfoto van de vier modules

    Terug wat tijd om wat verder het reliëf uit te zagen en wat te spelen met de hoogtes van het kleine testbaantje.
    Dries ons allerlaatste nieuw lid was ook van de partij en hielp wat mee met het uitzagen, bedankt Dries en Harry ook natuurlijk.

    De eerste foto :
    Hier zie je de uiteindelijke hoogte van het wisselstroom gedeelte.( 3 rail). Op het grondvlak komt dan een éénvoudig gelijkstroom traject (C-rail).

    Enkele andere plaatjes :


    De achterste zijde is nu ook voorzien van alle ondersteuningen. Dit gedeelte is voorzien van een tunnel, breed genoeg, toch is dit maar voor één spoor.  Dit gedeelte werd als reeds voorzien van kurk en van K-rails. Aangezien we er later niet gemakkelijk aankunnen werken.
    Bedankt aan de leden voor de helpende handen ..

    Enkele plaatjes:






     

     

     

     


    27-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terugmelders kast wijzigen van formaat.
    Thuisbaan.

    Door de wijziging van mijn spoorplan in het schaduwstation, werd de inrijstraat dus uitrijstraat en met enkele gevolgen van dien.

    Het belangrijkste gevolg is dat ik de vertrekkende treinen niet zag vertrekken .... en dat is altijd een leuk gegeven ...

    Maar ... na de eerste montage van de terugmelder kast was deze blijkbaar oversized gemaakt en nogal een lomp geheeld.
    Dus de zaag erin ... en dit deed ik deze avond .... het is bijna een opluchting te noemen, het geheel is goed aangepast en het concept blijft.

    Enkele foto's van hoe het vroeger was :

    Eerste concept.

    Beslissing ook om onderaan de wissedecoders te scheiden van de terugmelddecoders.

    De zaag erin.

    Huidige aangepaste situatie :


    Zoals je ziet is de uitrijstraat van het schaduwstation duidelijk zichtbaar geworden.


    25-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdacht stil ...
    Thuisbaan.

    Hey , inderdaad het is hier verdacht stil, ....

    Dit komt door verschillende factoren : GEEN TIJD is de grootste , door persoonlijke werken aan ons huis, terras, tuinpad, opfrissen van onze achterbouw, ... ook vragen de twee kleine jongens veel tijd en ik probeer dan nog ook een testbaantje in elkaar te flanzen voor onze modelspoorclub MSCP Pacific.
    Ze hebben in oktober Febelrail op bezoek en willen met wisselstroommateriaal kunnen rijden ...

    Verder is de Marklin Central Station verkocht aan Bert.
    Bert is een bezoeker van dag 1 op mijn blog en stuurt nu ook zijn baan digitaal en dan nog ook met koploper aan !!!
    TOP die jongen is 14 jaar, TOp BERT !!!

    De Ecos 2 staat nu te poppelen om in gebruik genomen te worden ... geduld is toch een deugd

    De beloofde foto's en fimkes volgen zeker in het najaar en ik mis het ganse gebeuren wel al weer een beetje ....

    Tot dan Steven ...


    16-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal eerste stukken zijn een feit.

    Thuisbaan.

    Het klimspiraal :

    Alles zat eigenlijk al een tijdje in mijn hoofd klaar, maar nu er weer wat tijd is kunnen we iedere dag enkele (lees 2) stukken kleven aan elkaar met houtlijm.
    De stukken zijn triplex van 4mm die dus excact altijd dezelfde maat moeten hebben, de éné wordt overlappend gekleefd op de andere.
    Zo bekom je een achthoek. Het geheel is behoorlijk groot er moet dan ook radius 5 en radius 4 opliggen. 

    Totale dikte per geheel wordt dan 4 mm + 4 mm + 4 mm kurk = 12 mm. Op zich veel, maar weet dat iedere omwentelen bijna 4 meter bedraagt, dus in stijging geeft dit geen noemenswaardige problemen.

    De eerste foto laat de manier zien van werken :


    Hierop wordt dus de tweede gekleefd en laten we dit een nachtje drogen :


    In totaal zijn er vier omwentelingen nodig, dit zijn dus :

    * 48 stukken triplex van 820mm op 195 mm
    * 12 per cirkel.
    * totale opppervlakte plaat = 7,67 m²
    * ongeveer 2,5 platen van 2,44m op 1,22m.
    en de houtlijm niet te vergeten : nog niet bepaald


    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenkort : grote update van ...
    update : dit alles voor najaar 2010

    * kast met terugmelders is te groot, een nieuwe dringt zich op ...
    * wijziging baanplan van schaduwstation compleet volbracht, zestien rijdende (opstel)treinen
    * scheiding van terugmelders met wisseldecoders : een feit. (eerste foto's)
    * koploper laat de alle treinen perfect rijden : eerste testruns. ( met filmkes)
    * alles in wisselstroomwielen steken
    * Beslissing nemen in keuze van koppeling ...

    en de effectieve start van het klimspiraal, enkele maanden uitgesteld maar nu keihard er tegen aan....
      Wink Idea


    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin kortkoppelingen plaatsen .

    Thuisbaan.

    De Fleischmann haak koppeling, de Roco kortkoppeling of de Märklin Kortkoppeling ?

    Bij meerdere merken zijn alle koppelingen anders. Er werd een tijdje getwijfeld, met welke kort koppeling ik zou werken.

    Probleem :
    Eerst werd aan de Fleischmann koppeling gedacht daar deze wel gemakkelijk koppelt, de structuur is ook mooi opgebouwd en is eigenlijk redelijk waarheidsgetrouw. Maar met enkele hoogte verschillen in Nem schacht hoogte,van enkele kleine wagonnetjes liep het toch niet zo goed, ze ontkoppelden meer dan zou mogen.
    Oplossing :
    Alles werd nu al voorzien van de Märklin kort koppelingen.   De originele koppelingen werden samen met de gelijkstroomwielen in de juiste doos van het wagonnetje gestoken. zo blijft alles bijéén.... 
    Gevolg :
    alles is nu een plezier om te koppelingen en je kan alles doorheen zetten van trein samenstellingen ... 

    Voor enkele wagons zal een kleine aanpassing gedaan moeten worden ... de koppeling zou durven blijven steken onder een buffer van de lokomotief of van de eerste wagon, namelijk ketelwagons zijn een plaag ( lees pest ).  

    Op deze foto kan je het standaard model zien dan nu altijd op alle Märklin modellen zit : type 7205 kortkoppeling.
    Het zwarte lepeltje is een ontkoppel lepel.


    Onderstaande foto toont de Märklin koppeling 7205 die dient gebruikt te worden op oudere types van Märklin-wagons.
    Het zwarte lepeltje is een ontkoppel lepel.





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wisselstroomwielen plaatsen.

    Thuisbaan.

    Gelijkstroom modellen aanpassen :
    Fleischmann, Roco, Piko, Klein modelbahn, Sachen model, LS Models =  wat hebben ze gemeen, allemaal hebben ze gelijkstroomwielen. 
    Op zich is dit geen probleem om het Märklin 3-rail wisselstroomsysteem te rijden, dit werkt perfect en goed.

    Waarom doen ?
    Voor een volledige detectie van mijn schaduwstation is het dus noodzakelijk dat alles gedetecteerd wordt, ook dat éné achtergebleven wagonnetje.... want als er één blijft staan, dat kan dit voor nare gevolgen zorgen.

    Volledige detectie : ieder wagonnetje geeft dus massa door via de wielen, dit wordt door de S88 terugmeldmodule ingelezen en doorgestuurd aan het programma Koploper. Zo heb je een melding dat een blok ( stuk spoor) bezet is. Dat éné wagonnetje bezet dus het blok.
    Wanneer het er te lang en ten onrechte staat dan krijg je melding en zo heb je weet van éné wagonntje.

    Gisteren dus een dertig-tal wagonnetjes al aangepast, nog een twintig te gaan.
    Het was altijd al een uitgesteld werkje, maar eigenlijk houdt het werk op zich niets in.  De gebruikte wielen zijn van B-models en kosten een 1€/st. Zelf vindt ik dit behoorlijk duur, maar dan krijg je ook een perfect product.

    Sommige wagonnetjes hebben een andere grotere asafstand, waardoor ze te klein uitvallen, dus moet gewerkt worden met het originele artikel van de fabrikant zelf, bijvoorbeeld Trix of Piko.

    Originele wiel van Marklin is het artikel nummer 700150.

    Wijziging van nieuw zomer 2010 model van Fleischman nmbs model TP3 van wielen en kortkoppelingen.

     



    01-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roet in mijn eten ... de Belgische politiek ...

    Inderdaad, onze lieve vrienden van de Wetstraat hebben het weer voor de zoveelste keer gekunnen

    Verkiezingen zullen een feit zijn, dus dat betekent de komende periode volle bak, om alles klaar te krijgen tegen 13 juni ...

    Geen tijd meer dus voor leuke dingen,

    wordt vervolgt ....

    update 3 mei 2010 : nog twee weken te gaan naar de verkiezing toe van 13 juni, hopelijk zijn we er snel, dan kan de druk van de ketel en kan er weer uitgekeken worden naar het bouwen aan de baan. Er is nu vooral geen zin in veel denkwerk en tekenwerk, af en toe doet een trein zijn rit en zijn we hieral mee tevreden... wel staan al een paar ideën op stapel, nog enkel weken en dan terug een foto update... tot dan, Steven.

    update 13 juni 2010 : yes, de kogel is door de kerk, de Belgische Verkiezingen 2010 zijn een feit. Terug tijd voor leuke dingen, ...


    17-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plan wijziging.

    PLAN WIJZIGING .
    Na een vlotte testrun met een keerlus op de plaats van waar het klimspiraal komt ontdekten we een fout.
    Wat de fout is zal ik proberen uit te leggen:

    Ik werk dus met twee sporen in mijn klimspiraal. Dit omdat het een vlotter rijverloop geeft bij veel treinverkeer. Er is dus een uitrijspoor, dit is het spoor dat van het schaduwstation komt, dat dus lager ligt dan de hoofdbaan. Er is ook een inrijspoor, dat is het spoor dat van de hoofdbaan komt en naar het schaduwstation gaat.

    Het uitrijspoor is dus het grootste in radius, de Marklin C-rail 24530 is dus R5. Dit spoor wordt gebruikt om de trein te laten klimmen omhoog en om de trein zo weinig mogelijk te hoeven belasten bij het klimmen. Rekening houden met de vele jaren die nog volgen leggen de treinen al gauw wat kilometers af. 
    Eénmaal rond rijden in de grootste radius is dit juist 4,07m spoor. Er zijn vier omwentelingen te doen, samen een 16m omhoog.

    Het inrijspoor is het binnenste spoor van het klimspiraal, dit wordt gebruikt om de trein te laten dalen.

    De fout zat in het volgende : de trein ging uit het schaduwstation komen en langs het binnenspoor omhoog rijden, dus een iets steilere klim.
    Op zich niet zo erg als je rekent dat radius R4 ook goed is voor maximum 2,20% stijging. Dus zeker een haalbare kaart.

    Maar .. als we volgens het Belgisch rijstelsel willen rijden dan komt de trein boven op de hoofdbaan op het verkeerde spoor uit ... dus alles dient gewijzigd te worden. De rij richting hoe de trein het schaduwstation inrijd dient gewijzigd te worden en vice versa... In België rijden ze links.

    Alleen vraagt dit weer een volledig andere instelling in Koploper en dient het voedingsgedeelte voor de wisselstraat (6 wissels) gewijzigd te worden. Dus een verschuiving van bedrading naar een andere lokatie.

    Meteen wordt geopteert om het ijkspoor / programmatiespoor te verwijderen en een extra spoor aan het schaduwstation toe te voegen. Dit geeft zeven sporen weer nu. Er zijn 5 sporen die drie treien kunnen plaatsen en twee sporen waar er twee treinen kunnen wachten op hun volgende bestemming. Ook zie je nu de juiste lokatie van het klimspiraal.

    OUD PLAN

    NIEUW PLAN




    12-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het klimspiraal : multiplex 20 mm bevestigen op frame + kurk











    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal : de bouw fases.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    09-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal voorontwerp.
    Aan de hand van volgende website : http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
     heb ik wat zitten zoeken naar enige vorm van aanpassing. Het was juist allemaal te nipt bemeten als je de formule toepast.
    Dus ben ik met iets groter afmetingen gaan beginnen en tot een goed resultaat gekomen.

    Heel eigen aardige formule eigenlijk want wanneer je vergroot heb je gegarandeerd problemen met de binnen cirkel radius R4 in mijn geval.

    Nu de eerste foto : voorontwerp op papier.  alle stukken aan elkaar gehangen met tape. Kan je controle doen op de hellingshoek.
    Moet zeker 60° zijn, anders kom je niet uit.

    Tweede foto : multiplex van 5 mm uitgezaagd en uitgelegd

    Derde foto : met de rails Radius R5 en R4 erop.





    28-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lcd monitor een plaats geven ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Acer 17" monitor heeft nu ook een plaats gekregen. Hij staat niet maar werd opgehangen. Daar er later op een hoger niveau (110cm) wordt gereden, is het beter al meteen om hiermee rekening te houden. Hier zie je al een voorproefje.


    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centraal punt voor alle decoders ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was een idee al van in het begin om toch alles te centraliseren. Het vraagt wat meer werk en draad, maar het is des te gemakklijker en vooral het oogt mooier.

    Onderaan de foto zie de eerste Viesmann decoders van de terugmeldpunten. Onderaan dus begonnen en dan gaan we omhoog en dit doen we dus twee rijen. 

    Rechts zie je de eerste wisseldecoder, deze worden ook allen op één rij gemonteerd. 

     


    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimspiraal de rails.
    Voor het klimspiraal zijn vrijdag geleverd : 40 stuks 24430 R4  en 5 stuks 24530 R5.

    Even reken leert ons dat er nog 5 stuks 24430 tekort zijn en nog 19 stuks 24530.

    Deze week word gestart met de houten constructie.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fout in de ringleiding !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag opgemerkt dat er een fout zat in de gemaakte aansluitingen van de ringleiding ...

    We gebruiken wago rail klemmen die je dat op een metalen rail klemt.

    Echter het ganse metalen klemgedeelte is dus stroom doorlatend, de kleur geel groen is dus enkel te gebruiken voor aarding toepassingen .


    Dit weten we nu ook alweer


    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@stevensmodelling/




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs