 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
01-05-2010 |
Roet in mijn eten ... de Belgische politiek ... |
Inderdaad, onze lieve vrienden van de Wetstraat hebben het weer voor de zoveelste keer gekunnen
Verkiezingen zullen een feit zijn, dus dat betekent de komende periode volle bak, om alles klaar te krijgen tegen 13 juni ...
Geen tijd meer dus voor leuke dingen,
wordt vervolgt ....
update 3 mei 2010 : nog twee weken te gaan naar de verkiezing toe van 13 juni, hopelijk zijn we er snel, dan kan de druk van de ketel en kan er weer uitgekeken worden naar het bouwen aan de baan. Er is nu vooral geen zin in veel denkwerk en tekenwerk, af en toe doet een trein zijn rit en zijn we hieral mee tevreden... wel staan al een paar ideën op stapel, nog enkel weken en dan terug een foto update... tot dan, Steven.
update 13 juni 2010 : yes, de kogel is door de kerk, de Belgische Verkiezingen 2010 zijn een feit. Terug tijd voor leuke dingen, ...
|
|
|
 |
12-04-2010 |
Het klimspiraal : multiplex 20 mm bevestigen op frame + kurk |




|
|
|
 |
10-04-2010 |
Klimspiraal : de bouw fases. |
|
|
|
 |
09-04-2010 |
Klimspiraal voorontwerp. |
Aan de hand van volgende website : http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm heb ik wat zitten zoeken naar enige vorm van aanpassing. Het was juist allemaal te nipt bemeten als je de formule toepast. Dus ben ik met iets groter afmetingen gaan beginnen en tot een goed resultaat gekomen.
Heel eigen aardige formule eigenlijk want wanneer je vergroot heb je gegarandeerd problemen met de binnen cirkel radius R4 in mijn geval.
Nu de eerste foto : voorontwerp op papier. alle stukken aan elkaar gehangen met tape. Kan je controle doen op de hellingshoek. Moet zeker 60° zijn, anders kom je niet uit.
 Tweede foto : multiplex van 5 mm uitgezaagd en uitgelegd
 Derde foto : met de rails Radius R5 en R4 erop.

|
|
|
 |
28-03-2010 |
De lcd monitor een plaats geven ... |
De Acer 17" monitor heeft nu ook een plaats gekregen. Hij staat niet maar werd opgehangen. Daar er later op een hoger niveau (110cm) wordt gereden, is het beter al meteen om hiermee rekening te houden. Hier zie je al een voorproefje.
|
|
|
 |
21-03-2010 |
Klimspiraal de rails. |
Voor het klimspiraal zijn vrijdag geleverd : 40 stuks 24430 R4 en 5 stuks 24530 R5.
Even reken leert ons dat er nog 5 stuks 24430 tekort zijn en nog 19 stuks 24530.
Deze week word gestart met de houten constructie.
|
|
|
 |
|
Fout in de ringleiding !!! |
Vandaag opgemerkt dat er een fout zat in de gemaakte aansluitingen van de ringleiding ...
We gebruiken wago rail klemmen die je dat op een metalen rail klemt.
Echter het ganse metalen klemgedeelte is dus stroom doorlatend, de kleur geel groen is dus enkel te gebruiken voor aarding toepassingen .
Dit weten we nu ook alweer
|
|
|
 |
08-03-2010 |
Perfax kurklijm |
Na het testen van houtlijm als lijm om kurk te verlijmen, werd dit idee afgevoert. Er is volledig gekozen voor een prolijm die geschikt is deze zware materie te lijmen. Deze Perfax doet uitstekend !
|
|
|
 |
19-02-2010 |
Ringleiding onder een modelspoorbaan. |
Cruciaal is voldoende aftakpunten voor Rail spanningen, wissel aandrijvingen, lampjes en extra toebehoren. Hiervoor leg je best een rondgaande cirkel rondom je treintafel annex baan. Je kan dit doen met een steruitvoering, één gecentreerd middelpunt en vandaar uit vertrekken naar verschillende punten, een soort ster. Of je maakt gebruik van een rondgaande grote lus die langs de randen loopt. Misschien wel de betere manier zo.
Eerst indruk van hoe je te werk gaat ?
 De verschillende soepele 2.5mm² draden gaan door iets grotere kroonsteentjes en kunnen door middel van deze kroonsteentjes opgespannen worden. Tot je dus strak gespannen draden krijgt. Maximun 1 meter tussen verschillende kroonsteentjes. Zo hou je boel strak.
 Het uiteinde van de baan op een uitstekend baanstuk. Hier voorzie je extra mogelijkheid voor iets aan te sluiten en of door te lussen.
|
|
|
 |
12-02-2010 |
line up van de eerste testen in gebied A |
Testen testen en nog eens testen, een line up van treinsamenstellingen...
|
|
|
 |
|
Test met een Torpedo wagon - Märklin 48291. |
Woensdag avond was het zover, grote test sessie gehouden met mijn schoonbroer, alles moet eens de reveu passeren ... ook deze de Märklin 48291 Torpedo wagen , groot en lang in zijn geheel...
|
|
|
 |
|
Teveel rommel met rondslingerend werkmateriaal ??? |
Iedereen kent het wel, als je uurtje bezig bent herken je uw kamer niet meer. Na een tijdje heb je zodanig veel materiaal ... Een oplossing : het bouwen van een grote lade, ik had nog een frame liggen dat perfect bruikbaar kon zijn, voor het bouwen van een lade. De afmetingen zijn riant 1m op 0.5m. Glijders en handvatje hadden we nog liggen uit recuperatie van een keukenkastje, kosten dus ... 0 Zo hebben we dat graag, kunnen we het spenderen aan iets mooiers. Foto van de lade dicht, gebouwd onder de tafel, kan eruit vor werkzaamheden aan de baan.
 Foto van onze kleinste dief, die altijd wel iets kan gebruiken

|
|
|
 |
|
Klimspiraal locatie. |
Hallo, omdat er wat onduidelijkheid was van de plaats waar nu juist het klimspiraal komt, heb ik even een foto erbij genomen. Dus onder de schuine dakzijde, laag en breed met een ovaal beginnend beneden om dat te stijgen met een ronder geheel.
|
|
|
 |
08-02-2010 |
Wijziging in schaduwstation... |
Ik liep al een tijdje met het idee, het klimspiraal te verplaatsen.
Zoals het nu zou worden, ging dit midden het uiteindelijke plan komen. Doordat het ook erg groot is 130 op 140 cm zou ik het verplaatsen naar de hoek onder de schuine dakzijde. De wisselstraat loopt ook minder nerveus en is beter bereikbaar.
Het plan in zijn eerste verbetering; klimspiraal komt dus rechtsonder op de tekening.
|
|
|
 |
07-02-2010 |
Schaduwstation : Beschermboord in multiplex. |
De beschermboord is uit multiplex van 5mm dik en 8cm hoog verzaagd en bevestigd op de boord van het schaduwstation. Deze boord zorgt ervoor dat geen treinen van de tafel kan denderen en natuurlijk ook voor de kleine mannen die hier lustig het treinen verloop gade slaan.
 Op deze foto kan je zien dat het rijtuig volledig achter deze boord zit.
 Ter test hebben we onze rijtuigen genomen die gemaakt zijn op schaal. De juiste schaal 1/87 en dus wel behoorlijk kunnen uitzwenken ... Morgen testen we hem met een torpedo sleep....
|
|
|
 |
06-02-2010 |
Testen van het basis ontwerp met echte rails ... |
Vanmiddag de eerste rails kunnen leggen ... ik moet zeggen dat de kurk een aanrader is Op de eerste foto : Gebied A = uitrit van het schaduwstation en dus een keerlus. Ertussen een groot programmatiespoor kunnen leggen met een lengte van 5mtr.
 Tweede foto : Overzicht van Gebied A en B, let op de hoek, daar komt een spoor voor de paal, dus morgen hoek in werken en bekleden met kurk.
 Derde foto : Overzicht op sporen in gebied B. Vooraan aan rand, een opzetspoor.

|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
 |