|
|
|
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
|
31-12-2012 |
LCD-scherm een plaats geven. |
Coherent aan het werken met een computer is natuurlijk het lcd-scherm. Een noodzaak, maar staat altijd in de weg of in je gezichtsveld.
Ik had vroeger al eens iets gemaakt wat lijkte op een soort ophang beugel, echter de wensen evolueren en het scherm kreeg nu een betere plaats.
De steun werd gemaakt uit enkele houten plankjes en maakt geen beschadiging aan de inrichting van de kamer.
Hoe het was ..... iets te hoog gepositioneerd.
Nieuwe ophangbeugel.
Scherm hangt nu iets meer gebogen naar onderen, rustigere houding om naar te kijken.
|
|
|
|
|
Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken. |
Bij de plaatsing van wissels met de bedding zoals bij C-rails kan je best onder je wissel-aandrijving een vrije ruimte maken.
Zo blijven ze later bereikbaar bij eventuele problemen.
|
|
|
|
|
Bezetmelders aansluiten. |
Dat het soms ook hier een mierennest kan zijn, bewijst deze foto
Een kleine bezetmelders draden liggen hier nog klaar om aangesloten te worden. Ondertussen gaat de programmatie verder in het programma Koploper.
|
|
|
|
05-12-2012 |
Overgangsstuk naar brug Remouchamp. |
Dit stuk is ook afgewerkt ! We kunnen weer bijna rondrijden !!!
|
|
|
|
|
Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps. |
Eerst even snel iets op de juiste hoogte gezet, .............. paar dagen laten bezinken, bekijken en dan beslissen .
Eerste idee voer ik door, de brug zal wat gebogen worden, deze ligt in echt recht op lijn 42 te Remouchamps.
Plankje gezaagd en op de juiste hoogte laten opgaan, lok BR221 erop ....
Frontaal zicht wanneer je de trein kamer zal binnen komen. Hoogte is mooi en realistisch.
Overgang stuk dat boven het klimpsiraal komt aan het voorbereiden. Plank zagen, kurk op lijmen sporen erop en vangrails.
Vangrails aan het drogen
Ondertussen de hoogte maten uitzetten en juiste hoogtes zagen met multiplex blokjes.
Stuk spoor ligt goed en wordt bevestigd aan het frame door middel van een regelbaar draadeind M10.
Verloop van hoogtes is bijna niet zichtbaar, zo hoort het !!!!
Detail foto van dit stuk en de frontlijst wordt iedere dag wat grotere....
Overgangsboog zweeft mooi boven het klimspiraal , later niet zichtbaar.
Deze hoek is klaar wat de boord betreft, multiplex van 5mm werd op maat gezaagd voor grondlaag.
|
|
|
|
30-11-2012 |
Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal. |
Jah soms is het moeilijk kiezen Het parade traject dat eigenlijk in het midden van de kamer zou lopen, heb ik toch geschrapt. Het was te drukkend en vooral het nam de ganse ruimte in beslag.
Het uitrij spoor van het klimspiraal heb ik dan gewijzigd en gekoppeld aan het retour traject. Later meer hierover.
Foto 1: Dit geeft een beeld aan van hoe het eerst opgebouwd werd.
Foto 2 : de twee voorste sporen op de foto gaan er dus uit. De ganse voorkant word ook 40cm dieper verschoven.
Foto 3: Het buitenste spoor van het klimspiraal is hier al eraf en de nieuwe bocht is verlijmd aangebracht. De wissel van het binnenste retour spoor heeft nu geen nut meer.
Foto 4 : overzicht foto.
Foto 5 : aanpassing van stuk spoor voor aansluiting van de buitenste uitrit van het klimspiraal. Treinen rijden uit het klimspiraal op de grootste boogstraat radius 5 ( c-rail 24530)
Foto 6 : Uitrit van het klimspiraal aangesloten en spoor naar de brug ook in aanbouw.
Foto 7 : ondertussen word de voorste rand ook in vorm gebracht.
|
|
|
|
09-11-2012 |
extra bataljon terugmelders |
Aangezien ik een paar jaar terug gestart ben met de Viesmann 5217 terugmelders, heb ik voor mijn thuis baan de keuze gemaakt verder te werken met dit type.
Vooral omdat ze voor mij uiterst stabiel en goed werk leveren !
|
|
|
|
30-10-2012 |
Nieuw bakbeest !! |
De type 64 van Fleischmann stond al lang op mijn verlanglijstje ! Dit weekend op Mechelen Expo 2012 was het prijs !
Enkele plaatjes ...
|
|
|
|
21-10-2012 |
Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal. |
Door de hoogte van dit nieuw schaduw werd gezocht naar een mooie overgang in steiging. De lengte die we hadden om dit te doen was een kleine 4 meter rail. Neem 4 meter met een stijging/ dalings percentage van 2.5cm per lopende meter en we komen om ronduit een 10 cm. Ideaal om twee sporen over elkaar te laten kruisen.
De laatste dagen wat proefgereden met diverse lokomotieven en diverse slepen. De éne al wat zwaarder dan de andere en de andere wat langer dan de éné.
Compromissen waren er in dit geval niet echt nodig, dus de uitvoering liep vlot. Het bovenste spoor moet we nog lager komen, opstelling is een test case !
De aangeduide cirkel toont nog een voorlopige proefopstelling van de baanrand, echter dient deze nog glooiend gemaakt te worden.
Lijmtangen aan het werk !
Voorste rand op maat gezaagd, de vorm loopt vlot overal rond door.
Met platen Isomo van 4cm dikte werd eens een hoekje geëxperimenteerd.
Super glooiend lukte dit niet, snijden met mijn gloeidraad is niet ideaal. Ook hier werd een onderste gedeelte al glooiend verlijmd op het frame.
|
|
|
|
20-10-2012 |
Nieuw materiaal binnen. |
Veel is het niet, maar ik content ! - smalle boogstraal rails 24912 - mini grondspot van Brawa ( Z-schaal) - setje Erts wagens van Märklin 46313 ( sleep al ondertussen staat op 14 stuks ) - tegenboog sporen - slanke wissel sporen.
Een Bosch mini-machine nog op de kop kunnen tikken aan een gunstige prijs, heb nu diverse machine op dit principe van 10.8volt Lithium batterijen van Bosch en ik ben een uiterst tevreden over. Sterk en duurzaam vooral. Nu kan ik dit in een koffertje overal meezuilen, thuisbaan of in de Modelspoorvereniging!
|
|
|
|
|
Draadkanaal op de vangrails monteren. |
De verbinding van het kleine schaduwstation is door middel van een gebogen stukje spoor naar het zichtbare gedeelte nu een feit. Er is aan beide kanten een beschermboord bevestigd van 40mm hoog multiplex van 3mm dikte. Tip : wil je multiplex van 3mm gebruiken, laat die bij je Doe-Het-Zelf zaak zagen op de kortste kant. Je triplex is veel buigzamer.
Het Tehalit draadkanaal bevestigd met de dubbel zijdige kleefband.
Een boutje met grote platte kop van M6 houd deze verbonden met het hout.
Zicht op de kop.
Het smal gedeelte werd door middel van houten balkjes vastgelijmd en geschroefd aan de bovenste gedeelte om waterpas te werken.
Detail van het ophangbalkje.
Eerste indruk van de twee sporen, één beneden naar het schaduwstation, de bovenste naar parade traject.
|
|
|
|
15-10-2012 |
Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn |
De aansluiting op de zichtbare gedeelte komt dichter en dichter. Af en toe moet iets een dagje drogen door het gebruik van houtlijm. Door de balk van mijn dakconstructie dien ik rekening te houden met de hoogtes van de twee sporen. boven dit spoor zal namelijk een parade spoor lopen....
Batterij lijmklemmen doen overuren, ze worden niet gespaard
Met het bovendek erop worden de verschillende hoogtes duidelijk.
Een Duitse lok komt even testrijden
Hoogte test en vangrail hoogte test ..... ok
Even testen met handen
|
|
|
|
|
Klein schaduwstation afwerken : |
Het aansluitend stuk voor het schaduwstation werd ondertussen afgewerkt en geplaatst. Voeding van de c-rails werd aangesloten op de ringleiding, wissel voorzien van een aandrijving. Alles waterpas hangen was een geduldig werkje ...
De twee stukken aan elkaar gelijmd met houtlijm, spanschroeven twee dagen erop en laten drogen. Vangrail op de voorkant werd dan ter plaatste erop bevestigd.
Een overgangstuk dient nog gemaakt te worden om dit schaduwstation aansluitngen te geven op de zichtbare sporen. De pijl toont duidelijk welk stuk te bouwen valt, sporen worden uitgelegt om een mooi aansluitend geheel te vormen.
Ondertussen is meer en meer duidelijk dat dit hoekje op het onderste gedeelte van de baan eigenlijk overbodig is. Er wordt stevig over na gedacht dit te wijzigen. Echter zal dit minimum één dag werk kosten. De complete bedrading wordt naar hier geleidt van alle bezetmelders... De hoek zou weg moeten en dwarse plaatsing van het kastje zou eleganter zijn.
Het bezetmelders kastje en de hoofdbediening van het voedingsgedeelte van het onderste schaduwstation.
Ondertussen het rechthoekige bovenste stuk gewijzigd, nog niet 100%, maar de basis komt er Met een schuine zijde ziet dit er nu zo uit. De bedoeling is om een constante glooiing te creeëren in de rand van de treinbaan.
De aansluiting van het kleine schaduwstation begint vorm te krijgen en ligt hier al eens te pronken.
|
|
|
|
05-10-2012 |
Tip : patroon snijden ... |
Om toch spaarzaam te zijn met ons kurk van 4mm, gebruik ik het volgende. Stukken afval karton worden eerst op maat gesneden volgens je contour. Daarna is aftekenen poepsimpel.
Zo bespaar je kostbare stroken versneden kurk.
|
|
|
|
|
Klein schaduwstation |
Het eerste stuk is klaar, dit is het langste stuk tot aan de bocht. Ondertussen zijn we gestart met de aanbouw hiervan.
Schaduwstation gezien vanaf de kop.
|
|
|
|
29-09-2012 |
Bedradings principe van het tweede schaduwstation. |
Even enkele duidelijke foto's posten van de onderkant van dit stukje treinbaan.
Op deze afbeelding zie je duidelijk in het midden de ringleidng van het spoor.
Voor een platte en propere montage van de dradaen werd hier gebruik gemaakt van een lijmpistool met warme lijm.
Aansluitingen van de voeding van de rails (rood/zwart) en van de terugmeldingen (groen).
Het eerste deel blokken weer af gewerkt.
Overzicht foto 1
Overzichtfoto 2
Overzichtfoto 3
De bedrading werd terug in de (witte) kabel kanalen gemonteerd. Deze kabel kanelen werden tegen de rechte steun geschroefd.
|
|
|
|
23-09-2012 |
FCS - Faller Car Systeem klimspiraal eruit ! |
Na enkele maanden testen, testen en nog eens testen, werd beslist om het klimspiraal eruit te gooien. Ik had er mijn buik van vol en had geen zin na meer dan 140 uur te spenderen aan dit stuk, nog wijzigingen aan te brengen... Het loonde niet
In elk geval er meteen werk van gemaakt
Een foto van het klimspiraal nog in gemonteerde versie :
Na een kleine 15 minuten was dit het resultaat :
In elk geval hebben de voorbije maanden me meer inzicht gegeven en staat het 2° klimspiraal klaar om uit zijn voegen te barsten ! Een multiplex van 6mm werd uitgezaagd en klaar gestoomd met kurk van 4mm. Een dagje laten drogen, vangrails van multiplex 3mm aandoen.
Voorlopig eens aan de achterste steunen opgehangen en dan ziet dit er zo uit :
Voor dit kleine schaduwstation werd gekozen weer voor de korte wissels 24712 en 24711. Door de goede werking ervan in het groot schaduwstation, heb ik hiervoor gekozen en zo worden er geen grote kosten gemaakt voor dit klein schaduwstation.
Iedere wissel werd voorzien van zijn voeding. Rode draad = Baanstroom Zwarte draad = Massa Blauwe en gele draad = voeding van de wisselaandrijving.
|
|
Tags:schaduwstation bouwen, schaduwstation, marklin 24711, marklin 24712, vangrails op je baan, vangrail HO
|
|
26-08-2012 |
Isomo test omgeving brug Remouchamps. |
Even ter test enkele stukken isomo versneden met een warmte draad op een voeding. Deze stukken zijn 4 cm dik en liggen op elkaar gestapeld.
|
|
|
|
|
Hoekje voorbereiden voor de brug van Remouchamps ... |
Dit hoekje wilde ik verder laten ontplooien met natuurlijke golven. Geen rechte lijnen, maar mooie bogen. De ondergrond hiervoor is afgewerkt en klaar voor de eerste laag.
Basis frame met meerdere lagen multiplex op de voorgrond:
Uitzagen van multiplex plaatjes :
Een geschikt tunnel portaal wordt nog gezocht voor deze plaats :
|
|
|
|
16-08-2012 |
Terug ..... |
Ondertussen zijn een vijftal maanden verstreken. Het blijft het moeilijk om professioneel alles te combineren met prive tijd ....
Maar ondertussen hebben we wel niet stil gezeten
* de opbouw is gestart van mijn module baan MOHA. * modules zijn reeds gebouwd, 5 stuks met totale lengtevan 8 meter. * plannen en foto's zijn reeds ver gevorderd voor effectieve start om het sporenplan te leggen.
* rijdend materiaal gekocht. * werkmateriaal bijgekocht.
* club zolder van Modelspoorclub Pacific afgewerkt. * modelbanen opbouwen inde clublokalen. * algemene clubwerking organiseren. Een module voor de modelbaan wisselstroom MOHA.
Het geheel van de MOHA-modules aan elkaar.
Goover Models Tremie wagens dubbel set.
Zaagtafeltje van Proxxon een tafelmodel.
Er staat nog een drukke periode voor de deur, doordat er in België terug gemeenteraadsverkiezingen zijn op 14 oktober 2012, dus de tijd zal uiterst spaarzaam verdeeld moeten worden .....
Tot binnenkort !
|
|
|
|
|
|
|
|