Modelbaan van Steven
Inhoud blog
  • Faller Car System: de basis
  • Wisselstroomassen
  • Märklin 47877 NMBS - SNCB Tp III set Oltimers wagens
  • Ringleiding II
  • Ringleiding voor het paradetraject en station
  • Helling in karton
  • Twee tunnelportalen
  • Landschap
  • Tunnelportaal paradetraject
  • Een berk
  • Groendienst Modelspoorclub
  • Eerste kunstwerk
  • Niet snor...
  • Gordijnen
  • Op congé
  • Gipsmal Langmesser
  • Het bos in ....
  • Washes wat?
  • Spooraansluiting Industrie Kortrijk-Noord
  • Marklïn lok onderhoud
  • Centraal bedieningspunt
  • Diorama fotopunt
  • Marklïn 46313 set
  • Toch maar eens testen met grote rijtuigen...
  • Boven elkaar liggende tunnelportalen.
  • Landschap uitwerken en schilderen.
  • Verkanting van je spoor.
  • Wissels en hun ondergrond: kurk.
  • Jeweha schötter materiaal en Faller brug
  • Eerste test van de gordijn boord rond deze hoek...
  • Märklin K-rail met mini-servo aandrijving.
  • Arcade muren inplanten en bodem maken
  • Parade traject tussen tunnelportalen.
  • Gras master gekocht en nu testen maar !!!
  • Overzicht 2013: terug weer beetje zin ...
  • Overzicht van 2013: testen van app Touchcab ...
  • Extra opbergruimte
  • Eerste proefritten over het viaduct...
  • Nieuw rijdend materiaal.
  • LCD-scherm een plaats geven.
  • Märklin C-rail wissel aandrijving bereikbaar maken.
  • Bezetmelders aansluiten.
  • Overgangsstuk naar brug Remouchamp.
  • Voorbereidend werk voor de brug van Remouchamps.
  • Sporenverloop vanuit en over het klimspiraal.
  • extra bataljon terugmelders
  • Nieuw bakbeest !!
  • Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
  • Nieuw materiaal binnen.
  • Draadkanaal op de vangrails monteren.

    Zoeken in blog


    Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan.
    Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction.
    21-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inrit klein schaduwstaion richting het klimspiraal.
    Door de hoogte van dit nieuw schaduw werd gezocht naar een mooie overgang in steiging. 
    De lengte die we hadden om dit te doen was een kleine 4 meter rail.
    Neem 4 meter met een stijging/ dalings percentage van 2.5cm per lopende meter en we komen om ronduit een 10 cm.  
    Ideaal om twee sporen over elkaar te laten kruisen.

    De laatste dagen wat proefgereden met diverse lokomotieven en diverse slepen. De éne al wat zwaarder dan de andere en de andere wat langer dan de éné.

    Compromissen waren er in dit geval niet echt nodig, dus de uitvoering liep vlot.
    Het bovenste spoor moet we nog lager komen, opstelling is een test case !

    De aangeduide cirkel toont nog een voorlopige proefopstelling van de baanrand, echter dient deze nog glooiend gemaakt te worden.



    Lijmtangen aan het werk !



    Voorste rand op maat gezaagd, de vorm loopt vlot overal rond door.



    Met platen Isomo van 4cm dikte werd eens een hoekje geëxperimenteerd.


    Super glooiend lukte dit niet, snijden met mijn gloeidraad is niet ideaal.
    Ook hier werd een onderste gedeelte al glooiend verlijmd op het frame.




    20-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw materiaal binnen.
    Veel is het niet, maar ik content !

    - smalle boogstraal rails 24912
    - mini grondspot van Brawa ( Z-schaal)
    - setje Erts wagens van Märklin 46313 ( sleep al ondertussen staat op 14 stuks )
    - tegenboog sporen
    - slanke wissel sporen.




    Een Bosch mini-machine nog op de kop kunnen tikken aan een gunstige prijs, heb nu diverse machine op dit principe van 10.8volt Lithium batterijen van Bosch en ik ben een uiterst tevreden over. Sterk en duurzaam vooral. Nu kan ik dit in een koffertje overal meezuilen, thuisbaan of in de Modelspoorvereniging!



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Draadkanaal op de vangrails monteren.
     
    De verbinding van het kleine schaduwstation is door middel van een gebogen stukje spoor naar het zichtbare gedeelte nu een feit. 
    Er is aan beide kanten een beschermboord bevestigd van 40mm hoog multiplex van 3mm dikte.
    Tip : wil je multiplex van 3mm gebruiken, laat die bij je Doe-Het-Zelf zaak zagen op de kortste kant. Je triplex is veel buigzamer.

    Het Tehalit draadkanaal bevestigd met de dubbel zijdige kleefband.


    Een boutje met grote platte kop van M6 houd deze verbonden met het hout.


    Zicht op de kop.


    Het smal gedeelte werd door middel  van houten balkjes vastgelijmd en geschroefd aan de bovenste gedeelte om waterpas te werken.


    Detail van het ophangbalkje.


    Eerste indruk van de twee sporen, één beneden naar het schaduwstation, de bovenste naar parade traject.



    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein schaduwstation aansluiten op de hoofdlijn
    De aansluiting op de zichtbare gedeelte komt dichter en dichter.
    Af en toe moet iets een dagje drogen door het gebruik van houtlijm.
    Door de balk van mijn dakconstructie dien ik rekening te houden met de hoogtes van de twee sporen.
    boven dit spoor zal namelijk een parade spoor lopen....

    Batterij lijmklemmen doen overuren, ze worden niet gespaard


    Met het bovendek erop worden de verschillende hoogtes duidelijk.

    Een Duitse lok komt even testrijden

    Hoogte test en vangrail hoogte test ..... ok

    Even testen met handen





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein schaduwstation afwerken :
     Het aansluitend stuk voor het schaduwstation werd ondertussen afgewerkt en geplaatst. 
     Voeding van de c-rails werd aangesloten op de ringleiding, wissel voorzien van een aandrijving.
     Alles waterpas hangen was een geduldig werkje ...
     


    De twee stukken aan elkaar gelijmd met houtlijm, spanschroeven twee dagen erop en laten drogen.
    Vangrail op de voorkant werd dan ter plaatste erop bevestigd.



    Een overgangstuk dient nog gemaakt te worden om dit schaduwstation aansluitngen te geven op de zichtbare sporen.
    De pijl toont duidelijk welk stuk te bouwen valt, sporen worden uitgelegt om een mooi aansluitend geheel te vormen.




    Ondertussen is meer en meer duidelijk dat dit hoekje op het onderste gedeelte van de baan eigenlijk overbodig is.
    Er wordt stevig over na gedacht dit te wijzigen. Echter zal dit minimum één dag werk kosten. 
    De complete bedrading wordt naar hier geleidt van alle bezetmelders...  
    De hoek zou weg moeten en dwarse plaatsing van het kastje zou eleganter zijn.




    Het bezetmelders kastje en de hoofdbediening van het voedingsgedeelte van het onderste schaduwstation.




    Ondertussen het rechthoekige bovenste stuk gewijzigd, nog niet 100%, maar de basis komt er
    Met een schuine zijde ziet dit er nu zo uit.
    De bedoeling is om een constante glooiing te creeëren in de rand van de treinbaan.





    De aansluiting van het kleine schaduwstation begint vorm te krijgen en ligt hier al eens te pronken.











    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tip : patroon snijden ...
     Om toch spaarzaam te zijn met ons kurk van 4mm, gebruik ik het volgende.
     Stukken afval karton worden eerst op maat gesneden volgens je contour.
     Daarna is aftekenen poepsimpel.

     Zo bespaar je kostbare stroken versneden kurk.
     





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein schaduwstation

     Het eerste stuk is klaar, dit is het langste stuk tot aan de bocht. Ondertussen zijn we gestart met de aanbouw hiervan.

    Schaduwstation gezien vanaf de kop.






    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedradings principe van het tweede schaduwstation.
    Even enkele duidelijke foto's posten van de onderkant van dit stukje treinbaan.

    Op deze afbeelding zie je duidelijk in het midden de ringleidng van het spoor.


    Voor een platte en propere montage van de dradaen werd hier gebruik gemaakt van een lijmpistool met warme lijm.


    Aansluitingen van de voeding van de rails (rood/zwart) en van de terugmeldingen (groen).


    Het eerste deel blokken weer af gewerkt.


    Overzicht foto 1


    Overzichtfoto 2


    Overzichtfoto 3


    De bedrading werd terug in de (witte) kabel kanalen gemonteerd. Deze kabel kanelen werden tegen de rechte steun geschroefd.









    23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FCS - Faller Car Systeem klimspiraal eruit !
    Na enkele maanden testen, testen en nog eens testen, werd beslist om het klimspiraal eruit te gooien.
    Ik had er mijn buik van vol en had geen zin na meer dan 140 uur te spenderen aan dit stuk, nog wijzigingen aan te brengen...
    Het loonde niet

    In elk geval er meteen werk van gemaakt

    Een foto van het klimspiraal nog in gemonteerde versie :



    Na een kleine 15 minuten was dit het resultaat :



    In elk geval hebben de voorbije maanden me meer inzicht gegeven en staat het 2° klimspiraal klaar om uit zijn voegen te barsten ! 
    Een multiplex van 6mm werd uitgezaagd en klaar gestoomd met kurk van 4mm.
    Een dagje laten drogen, vangrails van multiplex 3mm aandoen.



    Voorlopig eens aan de achterste steunen opgehangen en dan ziet dit er zo uit :




    Voor dit kleine schaduwstation werd gekozen weer voor de korte wissels 24712 en 24711.
    Door de goede werking ervan in het groot schaduwstation, heb ik hiervoor gekozen en zo worden er geen grote kosten gemaakt voor dit klein schaduwstation.




    Iedere wissel werd voorzien van zijn voeding. 
    Rode draad = Baanstroom
    Zwarte draad = Massa
    Blauwe en gele draad = voeding van de wisselaandrijving.


    Tags:schaduwstation bouwen, schaduwstation, marklin 24711, marklin 24712, vangrails op je baan, vangrail HO
    26-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Isomo test omgeving brug Remouchamps.
    Even ter test enkele stukken isomo versneden met een warmte draad op een voeding.
    Deze stukken zijn 4 cm dik en liggen op elkaar gestapeld.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekje voorbereiden voor de brug van Remouchamps ...
    Dit hoekje wilde ik verder laten ontplooien met natuurlijke golven.
    Geen rechte lijnen, maar mooie bogen.
    De ondergrond hiervoor is afgewerkt en klaar voor de eerste laag.

    Basis frame met meerdere lagen multiplex op de voorgrond:



    Uitzagen van multiplex plaatjes :



    Een geschikt tunnel portaal wordt nog gezocht voor deze plaats :








    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug .....
    Ondertussen zijn een vijftal maanden verstreken.
    Het blijft het moeilijk om professioneel alles te combineren met prive tijd ....

    Maar ondertussen hebben we wel niet stil gezeten

    * de opbouw is gestart van mijn module baan MOHA.
    * modules zijn reeds gebouwd, 5 stuks met totale lengtevan 8 meter.
    * plannen en foto's zijn reeds ver gevorderd voor effectieve start om het sporenplan te leggen.

    * rijdend materiaal gekocht.
    * werkmateriaal bijgekocht.

    * club zolder van Modelspoorclub Pacific afgewerkt. 
    * modelbanen opbouwen inde clublokalen.
    * algemene clubwerking organiseren.
      
    Een module voor de modelbaan wisselstroom MOHA.


    Het geheel van de MOHA-modules aan elkaar.


    Goover Models Tremie wagens dubbel set.
     

    Zaagtafeltje van Proxxon een tafelmodel.


    Er staat nog een drukke periode voor de deur, doordat er in België terug gemeenteraadsverkiezingen zijn op 14 oktober 2012,
    dus de tijd zal uiterst spaarzaam verdeeld moeten worden .....

    Tot binnenkort !






    04-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofstation tweede layout.
    Bij het eerste idee rond het sporenplan van mijn station, werd al snel duidelijk dat dit te klein was.
    De rijtuigen stonden bijna van de ene wissels tot op de andere wissel. Het geheel werd hertekend en vorm gegeven.

    Korte sleep met vier rijtuigen M2 en loc.















    26-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Model uitzetten van de brug van Remouchamps, het idee.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het idee bestaat erin om op deze locatie van de baan een model van de brug van Remouchamps na te bouwen.
    De komende tijd zal ik eerst het model bouwen in karton, daarna in mtx multiplex 5mm, bekleed met gipsplaten.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Model uitzetten, hoek Remouchamps. Foto 3.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bovenaanzicht.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Model uitzetten, hoek Remouchamps Foto 2.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zijaanzicht.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Model uitzetten, hoek Remouchamps. Foto 1.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Frontaanzicht tunnelportaal.

    Weinig tijd dit weekend, echter tot tussendoor toch even met wat simpel karton eens wat uitgezet.
    De facia of achtergrond werd eens een vorm gegeven en dit laat veel toe.
    De karton is heel gewillig

    Paar dagen of weken naar kijken, of ik er me goed zal bij voelen



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin onderlossers.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De sleep Fc onderlossers in TP3 is gegroeid.
    Dankzij Erik zijn er vier bijgekomen.
    Een kleine sleep al, we zoeken verder


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Märklin 46313 - Set van 3 onderlossers.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Merk : Märklin.
    Type : Fc rondschuif-zijlosser.
    Catalogus nummer : 46313.
    Tijdperk : 3.
    Model : Filigrane uitvoering met veel gemonteerde details. 
                 Afzonderlijke verlenging van de glijgoot.
                 Lading is voorzien van een echt kolenlaagje.
                 De kleur van de wagenopbouw is geweathered.
                 Totale lengte over buffers 34,0 cm.
    In gamma van 2004-2006.







    24-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw binnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Catalogus online aangevraagd op de webstek van Brawa en een paar dagen later in de bus.
    Snelle service met een vriendelijke Duitse brief erbij.
    Een mens wordt er gelukkig van   Leesvoer voor 's avonds.
    Dezelfde dag mijn slanke rechtse Märklin wissels 24712 ontvangen, we kunnen weer bouwen aan het groot station
    Het geheel zal opnieuw uitgelegd worden met langer perron stukken.
    Doorrijspoor of het inhaalspoor wordt ook groter.



    nieuw YOU TUBE KANAAL

    www.youtube.com/@spoor0




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs