 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
31-07-2010 |
Hoe lees je deze BLOG? |
De blog lees je dus aflopend naar beneden en dus terug gaan in de geschiedenis.
Het bovenste van de tekst en foto's is altijd het laatste nieuws...
dus hoe meer je naar beneden scrolt hoe ouder de informatie.
Succes, Steven.
|
|
|
 |
29-07-2010 |
Modelspoorclub Pacific te Wervik ( West-Vlaanderen) maken van testbaan voor 3-rail voor FEBELRAIL. |
CLUBBAAN.
Onze vereniging : " Modelspoorclub Pacific " kreeg de vraag om een Ho-testbaan te voorzien voor Ho-wisselstroom materiaal en Ho-gelijkstroommateriaal. Dit om het nieuwe materiaal 2010 - 2011 te testen en te quoteren... Aangezien niemand in de vereniging enig materiaal bezit van Ho-wisselstroom gerief, werd dan geopteerd om zelf een klein plezant baantje te maken. Eénvoudig in opbouw en toch later mogelijkheid tot verdere uitbouw.
Er werd geprobeerd om zoveel mogelijk wisselmateriaal in het geheel in te bouwen, kwestie om alles te kunnen testen.
De opbouw van de vier modules * Groote 170cm op 80 cm. * Märklin C-rail voor wisselstroomgedeelte. * Piko A-rail voor gelijkstroomgedeelte. * Besturing : ESU 50200. * Baanhoogte : circa 115cm. * keuze Wisselstroom of gelijkstroom via centrale. * Hout : multiplex : 8 mm. * Open raam bouwwijze. * Gewicht per module : later te melden.
Voorbereiding van de tussendragers, 32 st. in het totaal. ( grootte: 7,5cm op 80cm )

Onze Matias aan de slag met hout en spanschroef ( altijd een belevenis ... )

Meet en pas werk ( caponordtraveller himself )

Na een dagje assembleren ... ( bedankt M ! )

Eerste sporen uit triplex

Tijdens de werk avond op onze Modelspoor vereniging Pacific werden de vier modules definitief afgewerkt met de nodige onderlinge verbindingen. Alle onderlingen latjes van het geheel zijn gelijmd en genageld. De spanschroeven deze hun werk om alles een tijdje te laten opspannen.
Op de kopse kanten werd gewerkt met multiplex van 18mm en onderling verbonden met boutjes van M8 op 50mm. De zijkanten werden aan elkaar gezet met M8 op 25mm. Nog een geluk hadden we dit materiaal liggen en moest hiervoor enkel de rondellen aangekocht worden. De maat van deze is M8*30mm dus een gat voor een M8 bout en een diameter van 30mm.
Een eerste beeld van de kader op hoogte. Hoogte is hier nog niet bepaald.

Een overzichtsfoto van de vier modules

Terug wat tijd om wat verder het reliëf uit te zagen en wat te spelen met de hoogtes van het kleine testbaantje. Dries ons allerlaatste nieuw lid was ook van de partij en hielp wat mee met het uitzagen, bedankt Dries en Harry ook natuurlijk.
De eerste foto : Hier zie je de uiteindelijke hoogte van het wisselstroom gedeelte.( 3 rail). Op het grondvlak komt dan een éénvoudig gelijkstroom traject (C-rail).

Enkele andere plaatjes :



De achterste zijde is nu ook voorzien van alle ondersteuningen. Dit gedeelte is voorzien van een tunnel, breed genoeg, toch is dit maar voor één spoor. Dit gedeelte werd als reeds voorzien van kurk en van K-rails. Aangezien we er later niet gemakkelijk aankunnen werken. Bedankt aan de leden voor de helpende handen ..
Enkele plaatjes:







|
|
|
 |
27-07-2010 |
Terugmelders kast wijzigen van formaat. |
Thuisbaan.
Door de wijziging van mijn spoorplan in het schaduwstation, werd de inrijstraat dus uitrijstraat en met enkele gevolgen van dien.
Het belangrijkste gevolg is dat ik de vertrekkende treinen niet zag vertrekken .... en dat is altijd een leuk gegeven ...
Maar ... na de eerste montage van de terugmelder kast was deze blijkbaar oversized gemaakt en nogal een lomp geheeld. Dus de zaag erin ... en dit deed ik deze avond .... het is bijna een opluchting te noemen, het geheel is goed aangepast en het concept blijft.
Enkele foto's van hoe het vroeger was :
 Eerste concept.
 Beslissing ook om onderaan de wissedecoders te scheiden van de terugmelddecoders.
 De zaag erin.
Huidige aangepaste situatie :

Zoals je ziet is de uitrijstraat van het schaduwstation duidelijk zichtbaar geworden.
|
|
|
 |
25-07-2010 |
Verdacht stil ... |
Thuisbaan.
Hey , inderdaad het is hier verdacht stil, ....
Dit komt door verschillende factoren : GEEN TIJD is de grootste , door persoonlijke werken aan ons huis, terras, tuinpad, opfrissen van onze achterbouw, ... ook vragen de twee kleine jongens veel tijd en ik probeer dan nog ook een testbaantje in elkaar te flanzen voor onze modelspoorclub MSCP Pacific. Ze hebben in oktober Febelrail op bezoek en willen met wisselstroommateriaal kunnen rijden ...
Verder is de Marklin Central Station verkocht aan Bert. Bert is een bezoeker van dag 1 op mijn blog en stuurt nu ook zijn baan digitaal en dan nog ook met koploper aan !!! TOP die jongen is 14 jaar, TOp BERT !!!
De Ecos 2 staat nu te poppelen om in gebruik genomen te worden ... geduld is toch een deugd
De beloofde foto's en fimkes volgen zeker in het najaar en ik mis het ganse gebeuren wel al weer een beetje ....
Tot dan Steven ...
|
|
|
 |
15-06-2010 |
Binnenkort : grote update van ... |
update : dit alles voor najaar 2010
* kast met terugmelders is te groot, een nieuwe dringt zich op ... * wijziging baanplan van schaduwstation compleet volbracht, zestien rijdende (opstel)treinen * scheiding van terugmelders met wisseldecoders : een feit. (eerste foto's) * koploper laat de alle treinen perfect rijden : eerste testruns. ( met filmkes) * alles in wisselstroomwielen steken * Beslissing nemen in keuze van koppeling ...
en de effectieve start van het klimspiraal, enkele maanden uitgesteld maar nu keihard er tegen aan.... 
|
|
|
 |
|
Wisselstroomwielen plaatsen. |
Thuisbaan.
Gelijkstroom modellen aanpassen : Fleischmann, Roco, Piko, Klein modelbahn, Sachen model, LS Models = wat hebben ze gemeen, allemaal hebben ze gelijkstroomwielen. Op zich is dit geen probleem om het Märklin 3-rail wisselstroomsysteem te rijden, dit werkt perfect en goed.
Waarom doen ? Voor een volledige detectie van mijn schaduwstation is het dus noodzakelijk dat alles gedetecteerd wordt, ook dat éné achtergebleven wagonnetje.... want als er één blijft staan, dat kan dit voor nare gevolgen zorgen.
Volledige detectie : ieder wagonnetje geeft dus massa door via de wielen, dit wordt door de S88 terugmeldmodule ingelezen en doorgestuurd aan het programma Koploper. Zo heb je een melding dat een blok ( stuk spoor) bezet is. Dat éné wagonnetje bezet dus het blok. Wanneer het er te lang en ten onrechte staat dan krijg je melding en zo heb je weet van éné wagonntje.
Gisteren dus een dertig-tal wagonnetjes al aangepast, nog een twintig te gaan. Het was altijd al een uitgesteld werkje, maar eigenlijk houdt het werk op zich niets in. De gebruikte wielen zijn van B-models en kosten een 1/st. Zelf vindt ik dit behoorlijk duur, maar dan krijg je ook een perfect product.
Sommige wagonnetjes hebben een andere grotere asafstand, waardoor ze te klein uitvallen, dus moet gewerkt worden met het originele artikel van de fabrikant zelf, bijvoorbeeld Trix of Piko.
Originele wiel van Marklin is het artikel nummer 700150.
 Wijziging van nieuw zomer 2010 model van Fleischman nmbs model TP3 van wielen en kortkoppelingen.


|
|
|
 |
01-05-2010 |
Roet in mijn eten ... de Belgische politiek ... |
Inderdaad, onze lieve vrienden van de Wetstraat hebben het weer voor de zoveelste keer gekunnen
Verkiezingen zullen een feit zijn, dus dat betekent de komende periode volle bak, om alles klaar te krijgen tegen 13 juni ...
Geen tijd meer dus voor leuke dingen,
wordt vervolgt ....
update 3 mei 2010 : nog twee weken te gaan naar de verkiezing toe van 13 juni, hopelijk zijn we er snel, dan kan de druk van de ketel en kan er weer uitgekeken worden naar het bouwen aan de baan. Er is nu vooral geen zin in veel denkwerk en tekenwerk, af en toe doet een trein zijn rit en zijn we hieral mee tevreden... wel staan al een paar ideën op stapel, nog enkel weken en dan terug een foto update... tot dan, Steven.
update 13 juni 2010 : yes, de kogel is door de kerk, de Belgische Verkiezingen 2010 zijn een feit. Terug tijd voor leuke dingen, ...
|
|
|
 |
12-04-2010 |
Het klimspiraal : multiplex 20 mm bevestigen op frame + kurk |




|
|
|
 |
10-04-2010 |
Klimspiraal : de bouw fases. |
|
|
|
 |
09-04-2010 |
Klimspiraal voorontwerp. |
Aan de hand van volgende website : http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm heb ik wat zitten zoeken naar enige vorm van aanpassing. Het was juist allemaal te nipt bemeten als je de formule toepast. Dus ben ik met iets groter afmetingen gaan beginnen en tot een goed resultaat gekomen.
Heel eigen aardige formule eigenlijk want wanneer je vergroot heb je gegarandeerd problemen met de binnen cirkel radius R4 in mijn geval.
Nu de eerste foto : voorontwerp op papier. alle stukken aan elkaar gehangen met tape. Kan je controle doen op de hellingshoek. Moet zeker 60° zijn, anders kom je niet uit.
 Tweede foto : multiplex van 5 mm uitgezaagd en uitgelegd
 Derde foto : met de rails Radius R5 en R4 erop.

|
|
|
 |
28-03-2010 |
De lcd monitor een plaats geven ... |
De Acer 17" monitor heeft nu ook een plaats gekregen. Hij staat niet maar werd opgehangen. Daar er later op een hoger niveau (110cm) wordt gereden, is het beter al meteen om hiermee rekening te houden. Hier zie je al een voorproefje.
|
|
|
 |
21-03-2010 |
Klimspiraal de rails. |
Voor het klimspiraal zijn vrijdag geleverd : 40 stuks 24430 R4 en 5 stuks 24530 R5.
Even reken leert ons dat er nog 5 stuks 24430 tekort zijn en nog 19 stuks 24530.
Deze week word gestart met de houten constructie.
|
|
|
 |
|
Fout in de ringleiding !!! |
Vandaag opgemerkt dat er een fout zat in de gemaakte aansluitingen van de ringleiding ...
We gebruiken wago rail klemmen die je dat op een metalen rail klemt.
Echter het ganse metalen klemgedeelte is dus stroom doorlatend, de kleur geel groen is dus enkel te gebruiken voor aarding toepassingen .
Dit weten we nu ook alweer
|
|
|
 |
08-03-2010 |
Perfax kurklijm |
Na het testen van houtlijm als lijm om kurk te verlijmen, werd dit idee afgevoert. Er is volledig gekozen voor een prolijm die geschikt is deze zware materie te lijmen. Deze Perfax doet uitstekend !
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
 |