 |
|
 |
Opstart en bouwwijze Ho-Wisselstroombaan. |
Bouwwijze Marklin HO-baan, Märklin scale HO railtrack construction. |
 |
19-02-2010 |
Ringleiding onder een modelspoorbaan. |
Cruciaal is voldoende aftakpunten voor Rail spanningen, wissel aandrijvingen, lampjes en extra toebehoren. Hiervoor leg je best een rondgaande cirkel rondom je treintafel annex baan. Je kan dit doen met een steruitvoering, één gecentreerd middelpunt en vandaar uit vertrekken naar verschillende punten, een soort ster. Of je maakt gebruik van een rondgaande grote lus die langs de randen loopt. Misschien wel de betere manier zo.
Eerst indruk van hoe je te werk gaat ?
 De verschillende soepele 2.5mm² draden gaan door iets grotere kroonsteentjes en kunnen door middel van deze kroonsteentjes opgespannen worden. Tot je dus strak gespannen draden krijgt. Maximun 1 meter tussen verschillende kroonsteentjes. Zo hou je boel strak.
 Het uiteinde van de baan op een uitstekend baanstuk. Hier voorzie je extra mogelijkheid voor iets aan te sluiten en of door te lussen.
|
|
|
 |
12-02-2010 |
line up van de eerste testen in gebied A |
Testen testen en nog eens testen, een line up van treinsamenstellingen...
|
|
|
 |
|
Test met een Torpedo wagon - Märklin 48291. |
Woensdag avond was het zover, grote test sessie gehouden met mijn schoonbroer, alles moet eens de reveu passeren ... ook deze de Märklin 48291 Torpedo wagen , groot en lang in zijn geheel...
|
|
|
 |
|
Teveel rommel met rondslingerend werkmateriaal ??? |
Iedereen kent het wel, als je uurtje bezig bent herken je uw kamer niet meer. Na een tijdje heb je zodanig veel materiaal ... Een oplossing : het bouwen van een grote lade, ik had nog een frame liggen dat perfect bruikbaar kon zijn, voor het bouwen van een lade. De afmetingen zijn riant 1m op 0.5m. Glijders en handvatje hadden we nog liggen uit recuperatie van een keukenkastje, kosten dus ... 0 Zo hebben we dat graag, kunnen we het spenderen aan iets mooiers. Foto van de lade dicht, gebouwd onder de tafel, kan eruit vor werkzaamheden aan de baan.
 Foto van onze kleinste dief, die altijd wel iets kan gebruiken

|
|
|
 |
|
Klimspiraal locatie. |
Hallo, omdat er wat onduidelijkheid was van de plaats waar nu juist het klimspiraal komt, heb ik even een foto erbij genomen. Dus onder de schuine dakzijde, laag en breed met een ovaal beginnend beneden om dat te stijgen met een ronder geheel.
|
|
|
 |
08-02-2010 |
Wijziging in schaduwstation... |
Ik liep al een tijdje met het idee, het klimspiraal te verplaatsen.
Zoals het nu zou worden, ging dit midden het uiteindelijke plan komen. Doordat het ook erg groot is 130 op 140 cm zou ik het verplaatsen naar de hoek onder de schuine dakzijde. De wisselstraat loopt ook minder nerveus en is beter bereikbaar.
Het plan in zijn eerste verbetering; klimspiraal komt dus rechtsonder op de tekening.
|
|
|
 |
07-02-2010 |
Schaduwstation : Beschermboord in multiplex. |
De beschermboord is uit multiplex van 5mm dik en 8cm hoog verzaagd en bevestigd op de boord van het schaduwstation. Deze boord zorgt ervoor dat geen treinen van de tafel kan denderen en natuurlijk ook voor de kleine mannen die hier lustig het treinen verloop gade slaan.
 Op deze foto kan je zien dat het rijtuig volledig achter deze boord zit.
 Ter test hebben we onze rijtuigen genomen die gemaakt zijn op schaal. De juiste schaal 1/87 en dus wel behoorlijk kunnen uitzwenken ... Morgen testen we hem met een torpedo sleep....
|
|
|
 |
06-02-2010 |
Testen van het basis ontwerp met echte rails ... |
Vanmiddag de eerste rails kunnen leggen ... ik moet zeggen dat de kurk een aanrader is Op de eerste foto : Gebied A = uitrit van het schaduwstation en dus een keerlus. Ertussen een groot programmatiespoor kunnen leggen met een lengte van 5mtr.
 Tweede foto : Overzicht van Gebied A en B, let op de hoek, daar komt een spoor voor de paal, dus morgen hoek in werken en bekleden met kurk.
 Derde foto : Overzicht op sporen in gebied B. Vooraan aan rand, een opzetspoor.

|
|
|
 |
|
Kurk leggen in gebied A. |
Vandaag kurk gelegd in Gebied A van het schaduwstation. Ter test werd nu gewerkt met pattex lijm voor kurk. De verlijming ging supergemakkelijk en vlot. De lijm resten kan je gemakkelijk wegwassen met een vod met warm water. Vanmiddag rails leggen
|
|
|
 |
04-02-2010 |
Verlichting in schaduwstation. |
Preventief en toekomstgericht voorzie ik in dit stadium al de verlichting voor later. Deze zal er voor zorgen dat ik de treinen kan zien in de latere overbouwing van de bovenste stages.
Deze 4 mini TL-armaturen komen oorspronkelijk uit een winkel vitrine kastje. Je kan ze simpel weg vergelijken met schilderij verlichting. Deze vind je in iedere gestoffeerde verlichtingszaak en soms aan echt goede prijzen.
Ze worden dus bevestigd aan de buitenste rand, daar voor is het handig dat de tafel enkele centimeters van de muur staat, dan kan je al dergelijke zaken nog aanbouwen.
|
|
|
 |
31-01-2010 |
Kurk leggen als onderlaag deel 2 |
Vandaag verder dubbelzijdige kleefband gekleefd op de multiplex platen. Het spul plakt enorm en dient met de nodige aandacht gekleefd te worden. De turkoise bovenlaag dient nog verwijderd te worden van de kleefband.

Na voldoende stroken kon het eerste blad kurk gelegd worden.

Stevig aandrukken en dit meermaals met een zachte roller is ideaal.

|
|
|
 |
30-01-2010 |
Kurk onderlaag leggen in schaduwstation. |
Aangezien de testen echt heel goed waren met natuurlijk kurk van een dikkere dikte (4mm), vandaag dan begonnen aan de start ervan. Rol kurk.
 Details van de rol.
 Benodigd materiaal.
 ...Klaar : ... start

|
|
|
 |
27-01-2010 |
Geluidstest 3 met zware lastwagens. |
Geluidstest 3 : wat zware last wagens genomen en de gewogen, 161 gram stuk en een korte sleep samengesteld.
|
|
|
 |
26-01-2010 |
Geluidstest 2 met Kurk versus Unisound van Quickstep. |
Vandaag even terug wat tijd vrij gemaakt om het één en ander te testen. Het dempingsmateriaal Unisound dempt dus niet de juiste geluiden, dat is duidelijk. Echter is het zo dat de Sony-Camera iets overdreven de rolgeluiden accentueerd . Het is zo dat met het oor je anders het geluid ervaart. Nu, wat getest ? Ik heb losse kurk vellen van 2 a 3 mm onder de C-rails geplaast. Je kan het verschil waarnemen bij kurk en bij Unisound. Het kurk dempt merkbaar beter. Al is het nog niet dik genoeg. ik denk eraan om te werken met 4 mm dik naturel kurk dat niet vernist of geverfd is.
Aan jullie om te oordelen of je het verschil ...
|
|
|
 |
|
Nieuw : Trix 24412 |
Vandaag binnen gewaait, een geluk dat de deur open stond
|
|
|
 |
25-01-2010 |
5907 met sleep wagons testrit |
klik op de foto voor de film
|
|
|
 |
10-01-2010 |
Schaduwstation gebied B |
Terug wat tijd gevonden om aan gebied C en B te werken.
Het resultaat van dit weekend. Het begint er al wat op te lijken.

Aangezien ik niet meer in mijn ingebouwd elektrisch kastje kon, heb ik de verdeling gewijzigd van de achterste poten. Deze foto toont de betere uitvoering, merk ook de poot verstevigingen op door middel van gezaagde hoeken van 15/15/3 cm mdf.

Op deze foto zie de geplaatste kabelkanalen langs de onderzijde. De rechtse kabelkanaal zal dienen voor de terugmeldingen, de nog te plaatsen linkse zal dienen voor de ringleiding. ( digitale stroom, baanspanning voor verlichting en dergelijke)

|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
 |