Gisteren ben ik op het werk gestart met een nieuwe opleiding rond 'kwaliteitsvolle en klantgerichte communicatie'. Eerst stond ik wat sceptisch tegenover heel deze opleiding, maar op het einde van de eerste les sta ik helemaal open voor wat ik de komende lessen allemaal ga leren. Zo zie je maar, een eerste indruk is niet altijd de juiste J
Ik hoor je nu al afvragen : Wat heeft dit te maken met het schrijven van een verhaal?
Wel, dat is heel simpel. Een belangrijk aspect bij het omgaan met klanten is dat je weet wie de klant is en hoe je hem of haar het beste kan benaderen. Om hierin meer inzicht te kunnen hebben zijn we de les dan ook gestart met het focussen op de kleuren van de klant. Je kan mensen op basis van hun karaktereigenschappen en gedragingen onderverdelen in vier kleuren : blauw, rood, groen en geel. Bij mij zelf overheersen vooral de kleuren blauw en groen en dat was eigenlijk helemaal geen verrassing. Want ja, om de klant beter te kunnen helpen moet je in de eerste plaats jezelf beter kennen.
Via deze oefening komen we dan uiteindelijk terecht bij het schrijven van een verhaal. Wanneer je een verhaal schrijft heb je namelijk ook te maken met een klant en die klant is uiteindelijk de lezer van wie je wilt dat die je boek gaat lezen.
Ik ga het hier nu echter niet hebben over de lezer van je verhaal, maar wel over de personages van je boek. Door met deze vier kleuren te gaan werken wil ik de personages van mijn verhaal nog echter gaan maken. Om dat te kunnen doen moet ik hen door en door kennen en hiervoor ga ik deze oefening gebruiken. Aan de hand van hun karaktereigenschappen ga ik bepalen welke kleuren overheersen bij elk personages en op die manier ga ik vervolgens ook de relaties tussen de personages onderling gaan verbeteren. Door te weten welke kleur overheerst bij elk personage ga ik immers beter zien wat de personages gemeenschappelijk hebben, maar ook welke kenmerken van elk personages een conflict kunnen veroorzaken met een ander personage. Want ook al heb je een goede relatie met iemand dat wil nog niet zeggen dat alle contacten altijd zonder problemen zullen verlopen. Iedereen heeft immers zijn kleine kanten en gebreken waar anderen het soms wel eens moeilijk mee kunnen hebben.
En zo kom ik dan toch weer bij de lezer van het verhaal terecht. Want door zelf als schrijver de personages beter te leren kennen en ook hun relaties met andere personages beter te begrijpen zal het namelijk voor de lezer gemakkelijker worden om zich met een bepaald personages te kunnen identificeren en dit zal dan ook alleen maar een positieve invloed hebben op de rest van het verhaal.
Ik weet dan ook wat me de komende dagen te doen staat en dat is de personages van mijn verhaal nog beter leren kennen om zo een nog beter verhaal te kunnen afleveren.
Zo zie je maar : zelfs tijdens mijn gewone werk kan ik inspiratie opdoen voor mijn verhaal.
Een geïnspireerde Eva
Maar voor ik verder kan schrijven aan mijn verhaal "Twee gezichten" moet ik me eerst nog focussen op een andere klant en dat is de klant waar ik mee in contact kom tijdens mijn gewone werk.
|