Onlangs las ik in schrijvenmagazine (jaargang 20 nr. 5) een artikel over de twaalf oerkarakters van storytelling (Mieke Bouma). Via dit artikel besloot ik om een meer gedetailleerde karakterschets van het hoofdpersonage van mijn verhaal 'Twee gezichten' te maken.
Bij het beschrijven van het hoofdpersonage van je verhaal vertrek je van DE PERSONA. Dit is de omschrijving van hoe de buitenwereld je personage ziet en herkent. Dit deel van de karakterschets van het personage zat voor mij al grotendeels in mijn hoofd. Ik had al voor het grootste deel een idee van hoe mijn personage er uitziet en wie hij precies is (zowel op privévlak als op professioneel vlak).
Om een boeiend personage te kunnen neerzetten stopt het hier echter niet bij. Het volstaat niet om je personage alleen van buitenaf te bekijken. Je moet ook weten wie hij of zij in de kern is: Wat is het wilsverlangen van je personage? Door wat wordt hij of zij gedreven? Dit verlangen van je personage richt zich op datgene wat aan het begin van het verhaal ontbreekt en noemen we HET ARCHETYPE.
Op die manier komen we uiteindelijk bij de 12 oerkarakters en hun basisplot.
Een van de oerkarakters van een verhaal is de voedster (https://youtu.be/DCTW9zyJYoE). Volgens Mieke Bouma ( http://miekebouma.nl/) ontleent de voedster haar identiteit aan de zorg voor anderen. Valkuil is dat ze zich teveel wegcijfert en haar uitdaging is dat ze behalve voor anderen ook leert zorgen voor zichzelf. Dit archetype wordt om deze reden ook vaak de moeder genoemd en wordt daardoor vooral toegeschreven aan vrouwelijke personages. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een man ook niet deze drijfveer kan hebben. Zeker niet, zoals in mijn verhaal 'Twee gezichten', wanneer de moeder is weggevallen en de vader daardoor zowel de vader- als moederrol op zich moet nemen.
Als ik het hoofdpersonage Xander Franssens grondig bestudeer dan moet ik vaststellen dat er heel wat kenmerken van dit oerkarakter in het personage zitten. En als ik eerlijk ben dan moet ik zeggen dat ikzelf ook heel wat kenmerken van dit oerkarakter in me heb. Conclusie is dan ook dat ik onbewust een personage heb neergezet dat op een aantal punten ook sterk op mij lijkt.
Wanneer je de karakterschets (persona) van je personage hebt gemaakt en zijn wilsverlangen (archetype) kent, dan kan je vervolgens DE PERMISSE bepalen. Dit is de begin- en eindwaarde van je personage. Waar staat je hoofdpersonage in het begin van je verhaal en waar gaat hij naar toe? Ondergaat je hoofdpersonage een bepaalde transformatie in de loop van het verhaal.
Als ik dit toepas op mijn hoofdpersonage dan kan ik deze transformatie als volgt omschrijven.
- De beginsituatie: In het begin van het verhaal krijgt het personage heel veel erkenning en waardering. Het publiek kijkt naar hem op en verafgood hem. Hij staat altijd in de belangstelling. Dit is echter niet wat hij ook echt zoekt, wat echt belangrijk is voor hem. In werkelijkheid is hij op zoek naar rust en wil hij een goede papa zijn voor zijn dochter. Alleen als hij dat bereikt kan hij echt gelukkig zijn.
- Het plot: Hij valt van zijn voetstuk en wordt door iedereen uitgespuwd en gehaat. Hij voelt zich eenzaam en heeft het gevoel dat hij gefaald heeft als vader.
- De eindsituatie: aangezien ik op deze blog fragmenten plaats van de eerste versie van het verhaal en om de spanning niet weg te nemen vind ik dat ik over het einde van het verhaal hier nog niets kan vertellen; als jullie willen weten hoe het verhaal uiteindelijk zal aflopen en of het hoofdpersonage er in zal slagen om zijn doel te bereiken dan moet je deze blog gewoon verder blijven volgen
En zo komen we dan uiteindelijk bij HET CONFLICT van het verhaal.
Slaagt het personage erin zijn doel te bereiken en wat moet hij daarvoor aankijken, loslaten en veranderen?
Het conflict dat Xander Franssens meemaakt in mijn verhaal 'Twee gezichten' kan je als volgt omschrijven. Hij is eerder een introvert persoon die op zoek is naar rust en een goede papa voor zijn dochter wil zijn Daartegenover staat dat hij de zanger is van een bekende popgroep en door veel mensen wordt aanbeden. Hierdoor is hij vaak lange tijd van huis voor optredens en staat hij steeds in de belangstelling.
Het drijfveer van mijn hoofdpersonage is dan ook dat hij iedereen gelukkig wilt maken, maar daardoor minder tijd heeft voor zijn dochter waardoor hij in conflict komt met het uiteindelijke doel in zijn leven, nl. een goede papa zijn voor zijn dochter.
Door voor elk personage dat een belangrijke rol in mijn verhaal speelt een gedetailleerde karakterschets te maken en hiermee rekening te houden met de gebeurtenissen die zich afspelen in mijn verhaal wil ik het verhaal uiteindelijk nog beter maken. Het verhaal dat jullie op deze blog kunnen lezen is dan ook een eerste versie waar nog veel aan gesleuteld zal worden. ALS JULLIE BEPAALDE OPMERKINGEN HEBBEN OVER DE FRAGMENTEN DIE IK OP DEZE BLOG PLAATS DAN MOGEN JULLIE DIE ALTIJD ALS REACTIE BIJ HET FRAGMENT PLAATSEN. SAMEN MET JULLIE WIL IK ER OP DEZE MANIER NOG EEN BETER EN BOEIENDER VERHAAL VAN MAKEN.
Veel leesplezier met het volgende fragment.
Groetjes,
Eva
|