Eindelijk zal ik jullie wat meer vertellen over het schoolgaan hier
Toch een ander gedoe dan wat ik gewoon was J.
Bueno, 6u20 s morgens liep de wekker af, want het was eindelijk zover
de 1ste schooldag! Ik had enkel de juiste schoenen dus heb ik al een geluk een wit hemd en blauwe plastron van Marisabel mogen lenen, de grijze rok was niet nodig want een blauwe jeans is ook toegelaten. Ik voelde mij redelijk mannelijk met dat hemd, die plastron en die schoenen, maar in t school aangekomen sloeg dat gevoel al snel over want iedereen loopt daar inderdaad hetzelfde rond. Dan moesten we per jaar gaan staan in een rij van jongens en van meisjes en werd er een heel ritueel rond de vlag uitgevoerd met muziek en zang, maar ik heb van heel dat ding eigenlijk geen bal begrepen J. Daarna gaf de directrice een hele lange speech, waar toch ook ik in vernoemd werd: Een hele eer om door een Belgische uitwisselingsstudente vergezeld te mogen worden in deze school het komende jaar. Vervolgens werden alle leerkrachten één voor één voorgesteld en moesten we voor hen applaudisseren. Vergezeld door één van hen mochten we dan uiteindelijk naar onze klas gaan. Elk jaar heeft één klas waarin alle vakken gegeven worden en zit hier dan ook gedurende het hele jaar. Een vies, klein, oud, vuil lokaal zonder ramen om naar buiten te staren (een hel voor een dromerig persoon als ik dus
). Kleine houten stoeltjes volgeschreven met vanalles en nog wat, en zo ook de banken
Mijn bank opendoen was niet zon goed idee, na het zien van twee dikke spinnen heb ik besloten alles schoon in mijne rugzak te laten... Een onbeweegbaar, volgekrast, klein bord met daarboven een klok was het enige dat de klas sierde
Het was ook enorm koud in die klas terwijl het buiten 25° was, ik piste dus al in mijn broek bij het idee wat dat gaat geven in de winter
Het werd ook al snel duidelijk dat de vraag in welke richting ga ik terechtkomen? overbodig was. ASO-TSO-BSO-
das hier één en hetzelfde. Alle mensen van dezelfde leeftijd vormen één klas, slim-dom-wiskundefreaks-taalgeïnteresseerden-
maakt niet uit wat, ze worden allemaal over dezelfde kam geschoren. Heel het vijfde jaar, bijvoorbeeld, vormt dus één klas. En de gehele school telt vijf klassen (secundair onderwijs loopt 5 jaar in plaats van 6) en dus in totaal een klein 100 leerlingen en 11 leerkrachten, in geen geval vergelijkbaar met het goede oude Vorselaar dus
Buiten de vijf gewone klaslokalen is er nog een kamertje voor de opzichters (en tevens het secretariaat veronderstel ik), mannen- en vrouwen wcs (tot op heden nog steeds zonder wc-papier), een keukentje met twee gasvuren en een ijskast waar je met maximum 3 personen in kan (en dan bedoel ik de keuken, niet de ijskast ), een labo (stokoud, vuil, verschrikkelijke geur en het enige interessante dat er te zien valt is de foetus van een varken op sterk water
), de lerarenkamer (natuurlijk iets properder dan de rest van de lokalen, maar nog steeds niet veel zaaks), een kamer voor de directrice (die nog met een OUD TYPMACHIEN werkt, dus niet een met hetzelfde klavier dan een computer maar een met van die toetsen die ge met volle kracht moet intikken en na elke lijn moet ge dat ding terug naar het begin schuiven :-O), een lokaal waar alle rommel in staat en een extra klaslokaal met 5 computers (windows85 fzo
). Zo kunt ge u al een beetje een beeld vormen van het uiterlijk van de school, of beter gezegd: het schooltje
Mijn lessenrooster ziet er zo uit:
Maandag:
1) wiskunde; 2) fysica; 3&4) boekhouden; 5) Engels; 6&7) economie
Dinsdag:
1&2) wiskunde; 3&4) boekhouden; 5&6&7) economie
Woensdag:
1&2) chemie; 3&4) fysica; 5) boekhouden; 6) EDI integración 7) projectwerk
Donderdag:
1&2) EDI integración; 3&4) projectwerk; 5&6&7) algemeen recht
Vrijdag:
1&2) Engels; 3&4) godsdienst; 5) chemie; 6&7) werkrecht
Als je weet dat ik voordien 20uur talen per week had, en niks wat ook maar iets met economie of rechten te maken heeft, is dit een GROTE AANPASSING
Spaans, geschiedenis en aardrijkskunde valt weg in het laatste jaar en wordt vervangen door boekhouden (het laatste jaar doet de boekhouding van de school!) en recht, nooit gedacht dat ik geschiedenis ooit zou missen, maar dat doe ik nu dus heus wel :-S.
1 Lesuur duurt 40minuten, 1 schooldag loopt van 7u20 tot 12u25, alle namiddagen dus vrij
J
De leerkrachten (die simpelweg met de voornaam aangesproken worden):
Vilma -> wiskunde en fysica:
Moeder van Itati (een niet-zo-leuke van mijn klas). Springt van het ene hoofdstuk naar het andere; halverwege de ene oefening begint zij aan de andere; kan absoluut niet uitleggen; verbetert geen oefeningen ( je voelt wel dat het juist is of niet),
een verschrikkelijke leerkracht, maar daarbuiten wel een vriendelijk mens.
Myrtha -> boekhouden:
Juju (mijn papa hier) geeft haar de bijnaam vieja de mierda (= oud strontwijf). Een zaag tot en met; de bomma der leerkrachten; kan niet veel verdragen; behandelt mij als een hulpeloos wezentje en komt dus constant over mijn hand wrijven of mijn polleke vastpakken onuitstaanbaar maar vol goede bedoelingen J (ze stelde mij onlangs voor om gezellig bij haar thuis naar één of ander debat over de campo te komen zien
nee danku J)
Marianella -> Engels:
Een schatje! Maar aangezien iedereen hier Engels particular volgt buiten het school en het toegestaan is daarvoor te werken tijdens de uren Engels in het school (aangezien deze miniem zijn), interesseert niemand zich voor haar lessen; al 2x in tranen uitgebarsten; vindt het ondertussen leuker om met mij te babbelen in plaats van les te geven
en terecht
Alberto -> economie:
Vader van Ignacio (tevens economiefreak). Geweldige leerkracht; kan enorm boeiend uitleggen (al begrijp ik er heel weinig van); als ge hem bezig ziet is hij precies toneel aan het spelen; de enige die de klas goed in de hand weet te houden; noemt mij steeds liefje, schatje, duifje,
hihi
Ana Maria -> chemie & projectwerk:
Oud en grijs en zagerig, maar een vriendelijk mens; de chemie die we hier krijgen heb ik nooit gezien en aangezien ik niet veel zin heb mij voor zon vak in te spannen mag ik tekstjes over allerlei interessante onderwerpen zoals batterijen, petroleumbronnen, hepatitis, melk,
behandelen; de goede bedoeling is er alleszins ;-)
Javier -> algemeen recht:
Bijnaam: El gordo, Den dikke, maar terecht, want hij moet zich draaien om door de deur te stappen
Ik vind hem NIET leuk; saai; om mij mijn taal te laten verbeteren moet ik inhoudstafels e.a absurde dingen overschrijven :-S
en zo vul ik al zijn lessen.
El padre (de vroegere pastoor, geen idee hoe die heet) -> Godsdienst:
Mens met een druk leven, want komt meestal niet opdagen; vriendelijk; laat serieus met zich sollen (liep eens een uur rond met een blad ik ben sexy op zijn rug geplakt; NIEMAND zwijgt of let op tijdens zijn lessen (je kan zijn lessen zelfs geen lessen noemen ); er worden in zijn bijzijn de goorste moppen verteld en iedereen wacht dus tot hij vroegtijdig opgeeft en het aftrapt (wat hij naar mijn verwondering ook effectief deed
); jaja, ik heb medelijden met de mens!
Mijn eerste twee schoolweken waren in één woord een HEL! Ik ben zelf nooit het engeltje van de klas geweest (hihi), maar hier wist ik echt niet wat ik zag.
- Alleman loopt constant van de ene kant van de klas naar de andere
- 20man da lawaai maakt voor een heel leger
- de leerkracht staat eigenlijk maar voor Piet Snot les te geven, niemand die zich ook maar iets aantrekt van wat die te zeggen heeft
- in het midden van de les begint iemand kauwgom en ander snoep uit te delen, wat dan ook ter plaatse opgegeten wordt
- sommige leerkrachten komen meestal te laat, of gewoonweg NIET opdagen (zo heb ik tot nu toe eind april nog maar 4u godsdienst gehad (en die uren benut om de themas voor dit jaar te noteren
nietsdoen dus :-S))
- ik was eens aan nen appel begonnen toen de pauze voorbij was en Cheche zei dat ik geen appels mocht eten tijdens de les; toen kwam de leerkracht Engels naar mij toegestapt ik dacht oeioeioei maar die zei doodgewoon: Dont worry, eat! en daarbovenop moest Cheche voor mij nog een mes gaan halen ook (echte regels bestaan dus niet)
- Ik was vergeten geld af te halen en aangezien de opzichter (tevens secretaris) niets te doen had, gingen we samen tijdens de schooluren naar de bank, al hier en daar met ander volk een praatje makend
- Met andere woorden: één grote wanorde waarin alleman doet waarin hij of zij zin heeft!
Ook wat studiemateriaal betreft staan ze hier heel wat achter
De handboeken die gebruikt worden vallen effectief uiteen en zijn al honderd keer geplakt ofzo. Het principe één handboek per leerling is hier één handboek per klas, dus moeten we dagelijks kopies gaan halen voor alle vakken bij den Ariel, want het school heeft geen kopieermachine. Ge moet u dus al niet afvragen hoe een chaos mijn boekentas is Ik kon mee fatsoenlijke handboeken al geen orde houden, laat staan mee honderdduizend losse papieren
In het chemisch laboratorium hebben ze bijna niks, en hetgeen ze hebben is oud, versleten en vuil
Goh, ik ben redelijk chaotisch aan het vertellen geweest, maar dat komt omdat ik nu wss alles ineens te vertellen heb
12-05-2008 om 01:17
geschreven door Mieke. 
|