3e & 4e lj - TAAL - creatief schrijven / Vreemde beestjes!
Een schrijfles over vreemde beestjes. Iedereen kent wel de olifant, de tijger, de krokodil, het paard, de zebra, enz.
Hebben jullie echter al gehoord van de krokofant of van een zebrafijn? Gekke namen vind je? Het gaat hier dan ook om zeer gekke dieren.
Ze ontstaan in de les na een gesprek over (opvallende) eigenschappen van bekende dieren. We splitsen de namen van die dieren op in lettergrepen. Na een goede mix van een aantal lettergrepen (max.3) bekom je dus een krokofant...
Laat de leerlingen een beschrijving neerpennen van hun gekke beestje. Denk hierbij aan de opvallende eigenschappen uit de inleiding van de les: - oren - kleuren - tanden - ogen - ...
Ze maken er ook een tekening van en vullen verder de identiteitskaart in. Hierop vermelden ze de voeding, de woonplaats, de stam waartoe ze behoren,...
In een tweede les kan je leerlingen laten samenwerken aan een dialoogje. Wat als de krokofant een zebrafijn ontmoet? Die hebben elkaar waarschijnlijk veel te vertellen. Beide beestjes gaan op stap en beleven de gekste avonturen.
Afhankelijk van het enthousiasme van de leerlingen kan je hen hun eigen dier laten knutselen en de les uitbreiden naar het spelen van het verhaal in de poppenkast.
16-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
12-03-2007
5e & 6e lj - FRANS - extra oefenstof
Hieronder een aantal suggesties om Frans te integreren in hoekenwerk en/of contractwerk.
1. Via www.google.be vind je heel gemakkelijk oefeningen om de vervoegingen van werkwoorden in te oefenen of te ontdekken. Geef als zoekterm, "prendre vervoegen" (vergeet de aanhalingstekens niet). In de zoekresultaten vind je nu zeker een oefening om het werkwoord prendre te vervoegen. Het gaat meestal om Hot Potatoes oefeningen (zelf in te vullen of slepen).
Als je in je zoekterm 'prendre' vervangt door een ander werkwoord, bekom je hetzelfde resultaat.
2. Op de website www.fransiscool.net vind je: - woordenschat - werkwoorden - info over Franse cultuur
3.http://lexiquefle.free.fr Een website om woordenschat in te oefenen. De woordenschat wordt voorgelezen (een mooie correcte uitspraak).
4. Pictionary. Gebruik woorden uit de woordenschatlijst van je leesboek.
5. Woordenketting. Met de woorden uit de woordenschatlijst maak je een zo lang mogelijke ketting. De 1e letter van het 2e woord is de laatste letter van het 1e woord, de 1e letter van het 3e woord is de laatste letter van het 2e woord, enz...
6. Twister. Gebruik van 'la main, le pied, gauche, droite, rouge, jaune, vert, bleu, le, la,...'
7. Wie is het? Vragen leren stellen m.b.t. het uiterlijk van iemand. Handig hier is om samen met de kinderen een woordenschatlijst op te stellen.
8.www.la-conjugaison.fr Een overzicht van de meest voorkomende werkwoorden in alle tijden. Interessante site om vervoegingen op te zoeken. Oefenmogelijkheden te moeilijk voor de lagere school.
9. Scrabble. De letterblokjes worden verdeeld (7 à 8 per lln). De andere blokjes liggen in het midden. Leerlingen trachten bestaande woorden te vormen. Als het tijdens een ronde niet lukt om een woord samen te stellen, nemen ze een letter uit het midden.
12-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
4e; 5e & 6e lj - TAAL / Drama / Muzische vorming - Stripverhaal samenstellen
Tijdens deze lessenreeks gaan leerlingen, in groepjes, een eigen (foto)stripverhaal maken. Je kan elke fase van de lessenreeks indelen in een ander leerdomein. Een voorbeeld van vakdoorbrekend te werken.
1. Verhaal uitschrijven. Het verhaal wordt in een doorlopende tekst geschreven. Het thema van de strip wordt klassikaal bepaald of je laat je inspireren door WO-thema die dan aan bod komen (vb. beroepen, reizen, iedereen beroemd,...).
2. Strip uittekenen. Tijdens de les muzische vorming laat je de leerlingen het verhaal omzetten naar een (getekende) strip. Ze verdelen een A3-blad in 12 à 15 vakken. In elk vakje tekenen zij een situatie uit het verhaal. Bespreek hier met je leerlingen dat een foto een momentopname is.
De foto's kunnen tussendoor getrokken te worden. Je hoeft hier geen les voor uit te trekken. Zorg ervoor dat het fototoestel is ingesteld op een lagere resolutie. Zo hebben de foto's meteen het geschikte formaat. Leerlingen van de 3de graad kunnen gerust zelf het digitaal fototoestel hanteren. Eens de foto's op de computer staan, kan je aan de laatste fase van het 'project' werken.
3. Powerpoint-presentatie maken. Aan de hand van een eenvoudig stappenplan leren kinderen heel snel werken met dit programma. Leer hen een foto in te voegen (één foto per dia). Voeg aan elke fot een aantal tekstballonnen toe. Veel toeters en bellen heeft deze presentatie niet nodig. Hou het eenvoudig!
Coming soon! In het kunsthoekje van onze scholenwebsite vind je hiervan een aantal voorbeelden. Neem een kijkje op www.gbsgooik.be
Er bestaan op de markt een aantal luisterleesboekjes voor kleuters en voor beginnende lezers. Zo heeft Nijntje er één uitgegeven. Bij het boekje hoort een luistercd.
Met dit materiaal heb ik een aantal luister- & spreeklessen uitgewerkt voor het eerste leerjaar (1e trimester). Als je opteert om deze les later in het schooljaar te geven, kan je er een schrijfopdracht aan koppelen.
De leerlingen luisteren naar het verhaal. Na een eerste luisterbeurt hangt de leerkracht de prenten van het verhaal in willekeurige volgorde op. We luisteren een tweede keer naar het verhaal. De leerlingen merken waarschijnlijk meteen op dat de tekening niet juist staan. Tijdens de tweede luisterbeurt krijgen de leerlingen de prenten van het verhaal ook individueel. Na de tweede luisterbeurt mogen de kinderen de prenten uitknippen en chronologisch rangschikken. Ter controle wordt er nog een laatste keer naar het verhaal geluisterd en indien nodig passen de leerlingen de volgorde van de prenten aan.
Van het verhaal bestaan slechts 4 à 5 prenten. Het verhaal kan echter met nog andere prenten geïllustreerd worden. De leerlingen kiezen twee passages uit het verhaal. Hun passage gaan ze nu zelf illustreren. Hun eigen tekeningen moeten een plaats krijgen in de chronologische volgorde. Als het verhaal volledig is komt het tweede deel van de opdracht (schrijfopdracht):
We bieden de leerlingen een aantal tekstballonnen aan. Zij brengen de personages aan het praten. Één tekstballon per personage op de prenten. Zo ontstaan er dialogen.
Deze les biedt een waaier aan mogelijkheden op vlak van luister-, spreek- en schrijfvaardigheden. Je laat leerlingen het aangepaste verhaal aan elkaar vertellen.
09-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
06-03-2007
LS - ICT - Muzische vorming/ beeld
Maak leuke kerstkaartjes of carnavalprenten van je leerlingen, zonder ingewikkelde software.
Digitale foto's bewerken met Paint (staat standaard op elke computer). Als je de foto's in kleinste resolutie (640x480) trekt, is het formaat meteen aangepast aan het beeld van Paint. Geen geknoei met verkleinen (resizen) van foto's. Ook als je deze werkjes wil afdrukken, is dit een ideaal formaat (+/- A5).
06-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
5e & 6e lj. - ACTUA - kranten in de klas
Het project 'KiK' (kranten in de klas) werd dit schooljaar uitgebreid naar de lagere school. In de eerste plaats naar leerlingen van de 3de graad. Heel veel scholen hebben hiervan gebruik gemaakt. Twee weken lang ontving je elke dag een reeks kranten, waarmee je aan de slag kon. Het gaat hier om een totaalproject. Zowel taal, rekenen (grafieken lezen, tabellen raadplegen, percentages,...), W.O., actua, ICT worden vlot geïntegreerd in het project.
Op www.krantenindeklas.be vind je nog meer informatie en andere links ter aanvulling van het project of als achtergrondinformatie.
Tips!
1. De websites van alle grote kranten bezoeken. Online geven Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad nieuws op maat van uw leerlingen. 2. Stel tijdens het project een klas- of schoolkrantje op. De leerlingen stellen nieuwsberichten op vanuit gebeurtenissen op school (een uitstap, een interview met de directeur,...). Rubrieken uit de krant worden omgezet naar schoolrubrieken. 3. Een leuke lessuggestie is het opstellen van een fictief krantenbericht (bv. een krantenbericht over Sinterklaas die van het dak valt). Wel de structuur van een echt krantenbericht bewaren, anders heeft deze schrijfoefening weinig zin.
06-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
04-03-2007
KS - ICT - online oefenen voor kleuters
Hieronder een aantal boeiende, leerrijke en zeer mooie websites voor kleuters. Een schat aan online spelletjes.
De alombekende tv-uitzendingen van de Nederlandse omroep zijn ook op het internet terug te vinden. De website biedt een overzicht van de reeksen die op televisie lopen. Je vindt er heel veel extra's. Quizzen, ganzenborden, memoryopdrachten die aansluiten bij veelvoorkomende thema's in de lagere school.
Tip! Beschikt de school over een beamer (projector), dan kan je de website projecteren en klassikaal quizen. Een interactieve quiz met geluid, beelden en rechtstreekse feedback.
02-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
28-02-2007
BS - ICT - online rekenen
www.allestelt.nl Uitdagende oefenvormen. Variëren in moeilijkheidsgraad
www.rekenweb.nl Oefeningen met net dat tikkeltje meer. Zeer uitgebreid aanbod.
28-02-2007 om 00:00
geschreven door Scally
27-09-2005
vanaf 3e lj - Googelen
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.