1e & 2e lj - TAAL - Creatief schrijven / Luisteren & Spreken
In deze les verzinnen de leerlingen een verhaal met de personages uit hun leesmethode. Op het knipblad vinden ze de hoofpersonages terug en een aantal duidelijke en zeer herkenbare prenten (kermis, taart, postbode,...). Met de prenten die je aanreikt geef je het verhaal van de leerlingen een richting natuurlijk. Wees er echter zeker van dat zij creatief genoeg zijn om hun verhaal een leuke wending te geven. In een eerste fase knippen de leerlingen de prenten uit waarmee ze een verhaal willen samenstellen. Ze leggen de prenten in de juiste volgorde. Laat hen tussendoor hun verhaal luidop vertellen. Waarschijnlijk merken ze zelf als er iets niet klopt. Je kan hen hierin ook sturen en tips geven. Als ze het verhaal gelegd hebben, kunnen ze de tekst ervan uitschrijven.
26-03-2007 om 17:20
geschreven door Scally
1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken (2)
Je reikt de leerlingen een spreekplaat aan. In dit voorbeeld zien de leerlingen een prent uit een klas. Er valt op elke leerling wel iets aan te merken. Je kan een gesprek aansnijden over goed/fout gedrag. Je laat de leerlingen vrijuit vertellen over deze plaat. Bij de volgende stap kiezen de leerlingen, per 2, een situatie die ze op prent zien. Deze beelden ze uit. Bij het uitbeelden mogen ze een dialoog voeren.
Tip!
Neem deze dialoogjes met een cassetterecorder op. Achteraf kan je de dialogen samen beluisteren.
26-03-2007 om 16:49
geschreven door Scally
22-03-2007
BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - de geluidsmeter
Ik heb in mijn klas (3e en 4e leerjaar) de geluidsmeter geïntroduceerd. Deze geeft aan welke geluiden in een klas kunnen en mogen, misschien zelfs moeten gehoord worden. Elke geluidsfase kreeg een kleur toegewezen (vrij te kiezen). Ik som ze hier even op van boven naar beneden:
- aandacht in de klas: de juf of meester geeft instructies - werklawaai: de leerlingen lossen oefeningen op,schrijven iets over (bij individueel werken of partnerwerk) - rustig praten, lezen / samen: bij groepswerk is overleg nodig, er wordt naar elkaar geluisterd en het hanteren van gespreksregels is hier van toepassing - praten mag: tijdens de knutselles - rommelmoment: bij het begin en/of het einde van de dag worden boeken, werkbladen opgehaald en uitgedeeld, tussen twee lessen door wordt er materiaal weggelegd - ssshhht...juf/meester leest voor: de leerlingen luisteren geboeid naar een verhaal - lekker gek: het lievelingsmoment van de leerlingen, een bewegingstussendoortje om na een lang werkmoment batterijen weer op te laden
In het begin van het schooljaar, bij de introductie van de geluidsmeter, wordt de wijzer door de leerkracht verplaatst. De leerlingen merken zelf wel wanneer de geluidsmeter verplaatst werd. Beetje bij beetje nemen de kinderen de taak over van de leerkracht. Zij weten dan al heel goed welk geluid bij welke werkfase hoort. Het gaat hier niet om een omslachtige aanpassing. Kijk ook naar de andere bijdrage m.b.t. Sociale Vaardigheden om een totaalbeeld te hebben van deze aanpak (coming soon).
Mits de nodige aanpassingen kan de geluidsmeter over heel de basisschool worden gebruikt. Dit kan een aanzet zijn in alles klassen tot leren leren.
22-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
21-03-2007
1e & 2e lj - TAAL - luisteren en spreken - chronologisch rangschikken
De leerlingen krijgen een prent te zien waarop een eenvoudige oorzaak- & gevolgsituatie wordt weergegeven. De prent bestaat uit drie luiken die als ze juist worden gerangschikt de situatie weergeven.
We maken klassikaal een voorbeeld, dit is de situatie: 1. Suske legt een voetbal op de penaltystip. 2. Suske steekt beide armen in de lucht en geeft duidelijk aan dat hij zeer blij is. 3. Suske trapt de bal in doel.
De leerlingen plaatsen de drie prenten in de juiste volgorde. Laat hen hier ook vertellen wat er precies gebeurt.
Ze krijgen een nieuwe situatie voorgeschoteld: 1. Wiske loopt op de stoep. 2. Ze ligt wenend op de grond. Suske troost haar. 3. Wiske valt voorover.
Ook hier plaatsen de leerlingen de prenten in chronologische volgorde. Nu doen ze dit wel individueel. Laat hen achteraf de situatie navertellen.
Een volgende stap in deze les is de kinderen zelf een situatie waarin oorzaak - gevolg duidelijk worden geïllustreerd. Laat hen eventueel wat voorbeelden opnoemen: een boterham willen eten, een kuikentje uit een ei, tanden poetsen, een boek lezen,...
bron: deze prenten van Suske en Wiske vind je 'Klein Suske en Wiske. Eerste stappen naar schrijven.' bij Standaard uitgeverij.
21-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
20-03-2007
BS - TAAL - leesmotivatie
Met een boekje in een hoekje. Vanuit deze stelling heb ik op onze school een project opgestart, de LEESTOTEM.
Met wijnkisten bouwde ik in de eerste plaats een aantal torens. De kisten hadden het ideale formaat om er boeken in op te bergen. Naast een mooi kleurtje werden de kisten versierd met ornamenten die naar leesboeken verwijzen. De leeshoek werd aangevuld met boeken uit de schoolbibliotheek en boeken die door de leerlingen aan de school werden geschonken.
Om het project in de verf te zetten werden alle klassen een eerste maal uitgenodigd om van het leeshoekje te komen 'proeven'.
De 1e graad maakte kennis met Jodokus (spreekpop). Jodokus verslindt boeken. Hij deelde een mooi verhaal met de leerlingen. De 2e graad kreeg een fragment uit Pippi Langkous voorgelezen. De 3e graad kreeg zoekopdrachten.
Het enthousiasme was / is groot. De leerlingen maken gebruik van hun leeshoek tijdens middagspeeltijden waarop het slecht weer is. Er worden tijdens de voorleesweek en de jeugdboekenweek per klas activiteiten georganiseerd. Dit hele project kadert in taalstimulering en leesmotivatie (36% van onze school wordt bevolkt door Frans- en/of anderstalige leerlingen). De leestotem is een aanzet om kinderen (en ouders) warm te maken voor boeken. Samen lezen, een verhaal vertellen, fantaseren,...
Tips!
- Laat leerlingen van een hogere klas vanuit een bestaand verhaal een poppenkastspel voorbereiden voor de kleuters of de 1e graad. - Nodig eens een auteur op school. - Verwerk 'bekende' kinderboeken in de optredens voor het schoolfeest. - Schrijf met de leerlingen een boek. - ...
20-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
16-03-2007
3e & 4e lj - TAAL - creatief schrijven / Vreemde beestjes!
Een schrijfles over vreemde beestjes. Iedereen kent wel de olifant, de tijger, de krokodil, het paard, de zebra, enz.
Hebben jullie echter al gehoord van de krokofant of van een zebrafijn? Gekke namen vind je? Het gaat hier dan ook om zeer gekke dieren.
Ze ontstaan in de les na een gesprek over (opvallende) eigenschappen van bekende dieren. We splitsen de namen van die dieren op in lettergrepen. Na een goede mix van een aantal lettergrepen (max.3) bekom je dus een krokofant...
Laat de leerlingen een beschrijving neerpennen van hun gekke beestje. Denk hierbij aan de opvallende eigenschappen uit de inleiding van de les: - oren - kleuren - tanden - ogen - ...
Ze maken er ook een tekening van en vullen verder de identiteitskaart in. Hierop vermelden ze de voeding, de woonplaats, de stam waartoe ze behoren,...
In een tweede les kan je leerlingen laten samenwerken aan een dialoogje. Wat als de krokofant een zebrafijn ontmoet? Die hebben elkaar waarschijnlijk veel te vertellen. Beide beestjes gaan op stap en beleven de gekste avonturen.
Afhankelijk van het enthousiasme van de leerlingen kan je hen hun eigen dier laten knutselen en de les uitbreiden naar het spelen van het verhaal in de poppenkast.
16-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
12-03-2007
5e & 6e lj - FRANS - extra oefenstof
Hieronder een aantal suggesties om Frans te integreren in hoekenwerk en/of contractwerk.
1. Via www.google.be vind je heel gemakkelijk oefeningen om de vervoegingen van werkwoorden in te oefenen of te ontdekken. Geef als zoekterm, "prendre vervoegen" (vergeet de aanhalingstekens niet). In de zoekresultaten vind je nu zeker een oefening om het werkwoord prendre te vervoegen. Het gaat meestal om Hot Potatoes oefeningen (zelf in te vullen of slepen).
Als je in je zoekterm 'prendre' vervangt door een ander werkwoord, bekom je hetzelfde resultaat.
2. Op de website www.fransiscool.net vind je: - woordenschat - werkwoorden - info over Franse cultuur
3.http://lexiquefle.free.fr Een website om woordenschat in te oefenen. De woordenschat wordt voorgelezen (een mooie correcte uitspraak).
4. Pictionary. Gebruik woorden uit de woordenschatlijst van je leesboek.
5. Woordenketting. Met de woorden uit de woordenschatlijst maak je een zo lang mogelijke ketting. De 1e letter van het 2e woord is de laatste letter van het 1e woord, de 1e letter van het 3e woord is de laatste letter van het 2e woord, enz...
6. Twister. Gebruik van 'la main, le pied, gauche, droite, rouge, jaune, vert, bleu, le, la,...'
7. Wie is het? Vragen leren stellen m.b.t. het uiterlijk van iemand. Handig hier is om samen met de kinderen een woordenschatlijst op te stellen.
8.www.la-conjugaison.fr Een overzicht van de meest voorkomende werkwoorden in alle tijden. Interessante site om vervoegingen op te zoeken. Oefenmogelijkheden te moeilijk voor de lagere school.
9. Scrabble. De letterblokjes worden verdeeld (7 à 8 per lln). De andere blokjes liggen in het midden. Leerlingen trachten bestaande woorden te vormen. Als het tijdens een ronde niet lukt om een woord samen te stellen, nemen ze een letter uit het midden.
12-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
4e; 5e & 6e lj - TAAL / Drama / Muzische vorming - Stripverhaal samenstellen
Tijdens deze lessenreeks gaan leerlingen, in groepjes, een eigen (foto)stripverhaal maken. Je kan elke fase van de lessenreeks indelen in een ander leerdomein. Een voorbeeld van vakdoorbrekend te werken.
1. Verhaal uitschrijven. Het verhaal wordt in een doorlopende tekst geschreven. Het thema van de strip wordt klassikaal bepaald of je laat je inspireren door WO-thema die dan aan bod komen (vb. beroepen, reizen, iedereen beroemd,...).
2. Strip uittekenen. Tijdens de les muzische vorming laat je de leerlingen het verhaal omzetten naar een (getekende) strip. Ze verdelen een A3-blad in 12 à 15 vakken. In elk vakje tekenen zij een situatie uit het verhaal. Bespreek hier met je leerlingen dat een foto een momentopname is.
De foto's kunnen tussendoor getrokken te worden. Je hoeft hier geen les voor uit te trekken. Zorg ervoor dat het fototoestel is ingesteld op een lagere resolutie. Zo hebben de foto's meteen het geschikte formaat. Leerlingen van de 3de graad kunnen gerust zelf het digitaal fototoestel hanteren. Eens de foto's op de computer staan, kan je aan de laatste fase van het 'project' werken.
3. Powerpoint-presentatie maken. Aan de hand van een eenvoudig stappenplan leren kinderen heel snel werken met dit programma. Leer hen een foto in te voegen (één foto per dia). Voeg aan elke fot een aantal tekstballonnen toe. Veel toeters en bellen heeft deze presentatie niet nodig. Hou het eenvoudig!
Coming soon! In het kunsthoekje van onze scholenwebsite vind je hiervan een aantal voorbeelden. Neem een kijkje op www.gbsgooik.be
Er bestaan op de markt een aantal luisterleesboekjes voor kleuters en voor beginnende lezers. Zo heeft Nijntje er één uitgegeven. Bij het boekje hoort een luistercd.
Met dit materiaal heb ik een aantal luister- & spreeklessen uitgewerkt voor het eerste leerjaar (1e trimester). Als je opteert om deze les later in het schooljaar te geven, kan je er een schrijfopdracht aan koppelen.
De leerlingen luisteren naar het verhaal. Na een eerste luisterbeurt hangt de leerkracht de prenten van het verhaal in willekeurige volgorde op. We luisteren een tweede keer naar het verhaal. De leerlingen merken waarschijnlijk meteen op dat de tekening niet juist staan. Tijdens de tweede luisterbeurt krijgen de leerlingen de prenten van het verhaal ook individueel. Na de tweede luisterbeurt mogen de kinderen de prenten uitknippen en chronologisch rangschikken. Ter controle wordt er nog een laatste keer naar het verhaal geluisterd en indien nodig passen de leerlingen de volgorde van de prenten aan.
Van het verhaal bestaan slechts 4 à 5 prenten. Het verhaal kan echter met nog andere prenten geïllustreerd worden. De leerlingen kiezen twee passages uit het verhaal. Hun passage gaan ze nu zelf illustreren. Hun eigen tekeningen moeten een plaats krijgen in de chronologische volgorde. Als het verhaal volledig is komt het tweede deel van de opdracht (schrijfopdracht):
We bieden de leerlingen een aantal tekstballonnen aan. Zij brengen de personages aan het praten. Één tekstballon per personage op de prenten. Zo ontstaan er dialogen.
Deze les biedt een waaier aan mogelijkheden op vlak van luister-, spreek- en schrijfvaardigheden. Je laat leerlingen het aangepaste verhaal aan elkaar vertellen.
09-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
06-03-2007
LS - ICT - Muzische vorming/ beeld
Maak leuke kerstkaartjes of carnavalprenten van je leerlingen, zonder ingewikkelde software.
Digitale foto's bewerken met Paint (staat standaard op elke computer). Als je de foto's in kleinste resolutie (640x480) trekt, is het formaat meteen aangepast aan het beeld van Paint. Geen geknoei met verkleinen (resizen) van foto's. Ook als je deze werkjes wil afdrukken, is dit een ideaal formaat (+/- A5).
06-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
5e & 6e lj. - ACTUA - kranten in de klas
Het project 'KiK' (kranten in de klas) werd dit schooljaar uitgebreid naar de lagere school. In de eerste plaats naar leerlingen van de 3de graad. Heel veel scholen hebben hiervan gebruik gemaakt. Twee weken lang ontving je elke dag een reeks kranten, waarmee je aan de slag kon. Het gaat hier om een totaalproject. Zowel taal, rekenen (grafieken lezen, tabellen raadplegen, percentages,...), W.O., actua, ICT worden vlot geïntegreerd in het project.
Op www.krantenindeklas.be vind je nog meer informatie en andere links ter aanvulling van het project of als achtergrondinformatie.
Tips!
1. De websites van alle grote kranten bezoeken. Online geven Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad nieuws op maat van uw leerlingen. 2. Stel tijdens het project een klas- of schoolkrantje op. De leerlingen stellen nieuwsberichten op vanuit gebeurtenissen op school (een uitstap, een interview met de directeur,...). Rubrieken uit de krant worden omgezet naar schoolrubrieken. 3. Een leuke lessuggestie is het opstellen van een fictief krantenbericht (bv. een krantenbericht over Sinterklaas die van het dak valt). Wel de structuur van een echt krantenbericht bewaren, anders heeft deze schrijfoefening weinig zin.
06-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally
04-03-2007
KS - ICT - online oefenen voor kleuters
Hieronder een aantal boeiende, leerrijke en zeer mooie websites voor kleuters. Een schat aan online spelletjes.
De alombekende tv-uitzendingen van de Nederlandse omroep zijn ook op het internet terug te vinden. De website biedt een overzicht van de reeksen die op televisie lopen. Je vindt er heel veel extra's. Quizzen, ganzenborden, memoryopdrachten die aansluiten bij veelvoorkomende thema's in de lagere school.
Tip! Beschikt de school over een beamer (projector), dan kan je de website projecteren en klassikaal quizen. Een interactieve quiz met geluid, beelden en rechtstreekse feedback.